Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل امور دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بیش از ۸۵ درصد اقتصاد ما و تجارتمان با کشورهای دیگر به دریا وابسته است، به همین دلیل است که بر توسعه اقتصاد دریا محور تأکید می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر مرزبان، مدیرکل امور دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی دربرنامه تلویزیونی درانتهای الوند شبکه دو سیما، اظهار کرد: ازآنجاکه حرفه دریانوردی، حرفه‌ای بین‌المللی محسوب می‌شود، از یک قرن گذشته سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای زیادی به وجود آمدند و یکسری استانداردها و شایستگی‌ برای دریانوردان تدوین کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمام این استانداردها در حوزه حقوق دریانوردان پیش‌بینی‌شده است، علاوه بر این استانداردهایی برای ایمنی کشتی‌ها تدوین کردیم که باعث می‌شود کسانی که بر روی کشتی‌ها کار می‌کنند از ایمنی لازم برخوردار باشند.

وی درباره تجارت دریایی و نقش آن در اقتصاد کشور گفت: بر اساس گزارش‌ها، چیزی در حدود ۸۰ درصد تجارت جهان ازنظر حجم و جابه‌جایی کالاها، از طریق دریا و کشتی‌ صورت می‌گیرد؛ بنابراین کشتی‌رانی نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی دارد. بیش از ۸۵ درصد اقتصاد ما و تجارتمان با کشورهای دیگر به دریا وابسته است، به همین دلیل است که در سخنان مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و ... بر توسعه اقتصاد دریامحور تأکید می‌شود. البته این موضوع فقط به حمل‌ونقل دریایی منحصر نیست بلکه مواهب خدادادی و اکتشافات نیز وجود دارد. گردشگری دریایی و سفرهای دریایی داریم و البته بخش زیادی از امنیت ما از طریق نیروهای نظامی ما در دریا تأمین می‌شود. در دنیای امروزی و جغرافیای بین‌المللی کشورهایی که به دریا راه نداشته باشند، بخش عمده‌ای از قدرت خود را از دست می‌دهند.

او در مورد مشکلات دریانوردان گفت: حرفه دریانوردی علاوه بر تمام جذابیت‌هایی که دارد با محرومیت‌ها و محدودیت‌هایی مواجه است. بعضی وقت‌ها ممکن است ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دل اقیانوس باشید و هیچ‌چیزی در اطراف خود نبینید. بستگی به مسافت بنادر، دریانوردان از ۱۰ تا ۳۰ روز در سفر دریایی هستند. البته این موضوع بدین معنی نیست که بعد از یک ماه دریانورد پیاده شود و گاها افرادی را داریم که سه - چهار ماه در کشتی هستند. علیرغم تمام محدودیت‌هایی که گفتم، بعضی کشورها قوانین را رعایت نکرده و اصول درست رفتار با دریانورد را اجرا نمی‌کنند. برای مثال لازم است که وقتی یک کشتی به بندری می‌رسد، آنان مدتی را در خشکی بگذرانند. حالا با شیوع کرونا وضع بدتر شده است. وقتی دریانوردان به بندری می‌رسند باید پیاده شده و دریانوردان دیگری به آنان ملحق شوند اما از دی‌ماه سال گذشته با شیوع کرونا در چین این کار صورت نمی‌گیرد. البته این مشکل اکنون برطرف شده است.

مدیرکل امور دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد قاچاق کالا از طریق دریا گفت: دزدان دریایی امروز دارای اسلحه‌ هستند، موشک بر روی شناورهای کوچک دارند و ... بااین‌حال با توجه به اقداماتی که در جهان صورت گرفته است دزدی دریایی که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ به بحرانی بین‌المللی تبدیل‌شده بود، فعلاً فروکش کرده اما همچنان وجود دارد. البته باید بگویم کشورمان یکی از کشورهای موفق در مبارزه با دزدان دریایی بوده است.

وی گفت: در حال حاضر فیلیپین نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت خود را به این کار مشغول کرده است و بنابراین نگاهشان بیزینس‌محور است. با توجه به جامعه جوان کشورمان می‌توانیم از حرفه دریانوردی به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان بنادر و دریانوردی تجارت بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۳۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟

تین نیوز

کریدور حمل ونقل سبز و دیجیتال دریایی می تواند مشاغل سبز بیشتری ایجاد کند، بهبود سلامتی را برای جوامع محلی به ارمغان آورد و مزایای اقتصادی بی شماری به همراه داشته باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا،  محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتی گراد نیازمند تسریع تلاش ها برای کربن زدایی بخش کشتی رانی است. حرکت اول در این ابتکار، توسعه یک کریدور حمل ونقل سبز و دیجیتال به شمار می رود که نه تنها از توسعه سوخت ها و کشتی های با کربن کم و صفر حمایت، بلکه مشاغل سبز و مزایای سلامتی خوبی برای جوامع محلی ایجاد می کند.

مطالعه ای جدید حاکی از آن است که یک کریدور حمل ونقل دیجیتال و سبز (GDSC) بین سنگاپور، لس آنجلس و لانگ بیچ می تواند بیش از ۷۰۰ فرصت شغلی در تولید سوخت با آلایندگی صفر و نزدیک به صفر تا سال ۲۰۳۰ ایجاد کند. این مطالعه جریان های تجارت دریایی بین سنگاپور، لس آنجلس و لانگ بیچ را تجزیه وتحلیل کرد و یک خط پایه از فعالیت ها و نیازهای انرژی برای کشتی هایی را ارائه کرد که تا سال ۲۰۵۰ در کریدور فعالیت خواهند کرد.

مطالعه حاضر همچنین نشان داد که این کریدور می تواند به بهبود سلامت برای جوامع محلی منجر شود و مزایای اقتصادی گسترده ای را برای کشورهای این مناطق به همراه داشته باشد.

سوخت های بدون آلایندگی و توسعه مشاغل

تجزیه وتحلیل ها مقدار سوخت های نزدیک به صفر و صفر مورد نیاز برای ترافیک در این مسیر را با مدل سازی استفاده از سوخت های جایگزین کربن صفر و نزدیک به صفر توسط کشتی هایی برآورده کرده اند که در کریدور تا سال ۲۰۵۰ فعالیت خواهند کرد. در این بررسی پارامترهای مختلفی مانند هزینه های تولید و در دسترس بودن سوخت با توجه به اهداف استراتژی IMO 2023 در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از کشتی ها در نظر گرفته شده است.

کربن زدایی دریایی برای مدت طولانی در دستور کار بوده است، زیرا حتی اگر سهم کشتی ها در گرمایش جهانی نسبتاً کم باشد، بسیار مهم است. سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) معتبرترین نهاد بین المللی در این زمینه است که پس از چندین نقطه عطف در کربن زدایی دریایی، در سال ۲۰۱۸ یک نقشه راه جامع با استراتژی اولیه کاهش گازهای گلخانه ای ترسیم و آن را در سال ۲۰۲۳ بازنگری کرد. در این بازنگری کاهش گازهای گلخانه ای هم زمان با دستورالعمل بررسی چرخه حیات (LCA) توسعه پیدا کرد و رویکرد چرخه عمر به عنوان یک بخش ضروری برای دستیابی به اهداف آب وهوایی شناخته شد.

فعالیت های انجام شده از طریق کریدورهای کشتی رانی سبز می تواند موجب کاهش کربن زدایی گسترده تر در سراسر صنعت دریایی شود و مزایای سلامتی برای جوامع محلی و فرصت های اقتصاد سبز را برای کشورها به ارمغان آورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس از وقوع حادثه در شرق یمن خبر داد
  • وقوع یک حادثه در آب‌های شرق یمن
  • حادثه دریایی جدید در آب‌های اطراف یمن
  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد
  • معمای «مثلث برمودا»
  • شبه سوئیفت ایران از طریق ارز‌های ملی راه‌اندازی شد
  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • وقوع ناپایداری‌های موقتی، تندباد لحظه‌ای و گردوخاک، ۸ اردیبهشت