Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@23:40:34 GMT

عرفان‌های کاذب نقد و بررسی می شود

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۰۹۱۵

عرفان‌های کاذب نقد و بررسی می شود

فرهنگسرای اندیشه در راستای رسالت و ماموریت خود در زمینه علوم و اندیشه اسلامی سراغ عرفان‌های کاذب رفته و آن را از منظر کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار داده است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه،عرفان طریقه و شیوه ویژه ای است برای دست یابی به حقیقت که بر شهود و اشراق تکیه دارد. امروزه با توسعه ابعاد زندگی مادی بشر و صنعتی شدن، نه تنها گرایش به مباحث عرفانی و معنویت کاسته نشده، بلکه نیاز انسان به این موارد روز به روز افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این افزایش عرفان نماهای فراوانی برای پاسخ دادن به این نیاز ظهور کرده اند و از این تمایل برای رسیدن به اهداف و غرض‌های خاص خود سو استفاده نموده، با انجام دادن کارها و رواج اندیشه و عقاید باطل مکتب‌هایی را در سطح جهانی با نام‌های مختلف شیوع و گسترش داده اند، اما نتوانسته اند به این عطش و نیاز معنوی بشر پاسخ مناسبی دهند و بر عکس بر آلام روحی بشر افزوده اند.

 

این فرقه‌های نوظهور با استفاده از روش‌های مختلف و بهره گیری از امکانات روز دنیا در رقابت با ادیان سنتی، گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و پیروان این ادیان را به سوی خود جذب کرده اند.

 

در واقع این فرقه‌های کاذب که از معنای دینی خالی هستند و پایه و بنیان درستی ندارند، از طریق انواع رسانه‌ها مانند ماهواره، اینترنت، فیلم، کتاب، موسیقی و … وارد کشورهای مختلف جهان شده، طرفداران زیادی را به خود جلب می‌کنند.

 

بنابراین با توجه به رواج گسترده انواع فرقه‌های کاذب مدعی عرفان و گرایش افراد به این فرقه‌ها، لازم است اقداماتی در جهت شناخت صحیح و شناسایی دقیق عواملی که سبب گرایش به این گونه فرقه‌ها می‌شود، صورت گیرد، به همین منظور فرهنگسرای اندیشه با توجه به اولویت کاری، رسالت سازمانی و سیاستگذاری خود در حوزه علوم و اندیشه اسلامی، تمرکز ویژه‌ای بر موضوع اندیشه‌ورزی داشته و در ابعاد مختلفی سراغ مطالب مرتبط با علوم انسانی رفته است. این مرکز تلاش می‌کند با بهره‌گیری از اساتید و صاحب‌نظران رشته‌های مختلف، ابعاد ناگفته‌ای از موضوعات اندیشه‌ای را در قالب جریان شناسی فرهنگی و تاملاتی در باب عرفان‌های کاذب را مورد بررسی قرار داده و عموم جامعه را با آن آشنا کند.

 

لازم به ذکر است فرهنگسرای اندیشه در جدیدترین تولید فرهنگی خود سراغ موضوع بسیار مهم و چالشی عرفان‌های کاذب و نوظهور رفته و درس گفتارهایی بسیار کوتاه و مؤثر را با نام «سایه روشن» با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه تولید کرده است. از آنجا که موضوع عرفان‌های نوظهور همواره دارای نقطه نظرات متفاوتی در بین اساتید، اندیشمندان و پیروان این مکاتب داشته است برپایی این ویژه برنامه می‌تواند کمک زیادی به نقد و بررسی این مکاتب کاذب داشته باشد.

 

سایه روشن، مجموعه ویدئوهایی است که در آن ۴ عرفان نوظهور «یوگا»، «عرفان‌واره حلقه»، «مدعی یمانی» و «عرفان‌های بازاری» از منظر کارشناسان و صاحبان اندیشه و قلم مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

 

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین عرب ضمن معرفی مکتب «یوگا» به نقد و بررسی آن پرداخته است، حجت‌الاسلام و المسلمین شمشیری عرفان‌واره حلقه را مورد بررسی قرار داده، حجت‌الاسلام والمسلمین «شهبازیان» نقدی بر مدعی یمانی دارد و حجت‌الاسلام والمسلمین مظاهری به معرفی، نقد و بررسی عرفان‌های بازاری پرداخته است.

 

این مجموعه در قالب ویدئوهایی چند قسمتی آماده شده و به مرور از طریق فضای مجازی فرهنگسرای اندیشه منتشر می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه اینستاگرامی این فرهنگسرا به آدرس @farhangsara.andishe از این مطالب استفاده کنند.

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: عرفان های نوظهور عرفان های کاذب فرهنگسرای اندیشه فرهنگسرای اندیشه عرفان های کاذب حجت الاسلام نقد و بررسی بررسی قرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۰۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!

بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود می‌فرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشه‌ای قرار است ترویج پیدا کند.

سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانه‌ها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه می‌شود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درست‌تر سلبریتی‌ها می‌شود.

به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی ۱۵ قسمت داشته باشد به طور میانگین ۶۰ میلیارد تومان صرف ساخت آن می‌شود.

بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود می‌فرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشه‌ای قرار است ترویج پیدا کند.

با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال ۸۹ با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرم‌های داخلی است، می‌توان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر می‌توان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشه‌ای هستند؟!

۱-هر چند برخی سریال‌ها در سال‌های اخیر مروج زندگی‌های تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایه‌ها و تعریضات غیرمنصفانه‌ای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد.

۲- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریال‌های شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و می‌دهند.

واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریال‌ها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی می‌کنند.

۳-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنام‌های متعدد از ویژگی‌های غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم می‌گذارد.

۴-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال می‌توان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگی‌های لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • سقف کاذب کناف برای پوشاندن سقف خراب
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی
  • مومنی: ببینید عزیزان با نرخ تورم در ایران چه گلی کاشته‌اند!
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • ببینید | بانیان فرقه بهائیت آغازگر کشف حجاب در ایران
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای