Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها یکی از نگرانی‌های مردم روستای چای‌خانسرِ کوبیجار لاهیجان، ساخت و سازها و خاکبرداری‌هایی است که در این منطقه صورت می‌گیرد. به گفته اهالی، پایه‌های کوه سست شده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ در سال‌های اخیر آفت‌های محیط زیستی شکل خود را تغییر داده‌اند. حالا زمین خواری، جنگل خواری، کوه خواری است که همچون حشره‌ای موذی به جان زمین افتاده و از آن تغذیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
رشد ساخت و سازهای مجاز و غیر مجاز در اقصی نقاط ایران به قدری گسترش پیدا کرده که در آینده نه چندان دور، چیزی از آن برای آیندگان به جا نخواهد ماند.
تخریب منابع طبیعی منوط به قطع درختان و از بین رفتن زیست‌گاه جانوران نیست. این امر فرستایش خاک، رانش زمین و سیلاب‌هایی را در پی دارد که در همین چند سال اخیر نمونه‌های بارز و آثار مخرب آن را به وفور در بسیاری از شهرها دیدیم.    چندسالی است که زمین ها و جنگلهای بکر گیلان زمین هم مورد تعدی عده‌ای سودجو قرار گرفته است. سرمایه دارانی که بومی منطقه نیستند و حتی با روشه‍ا‌ی قانونی به راحتی شروع به ساخت و ساز ویلا در روستا‌ها و مناطق بکر می‌کنند. یکی از این مناطق که اخیرا با اعتراض اهالی روستا رسانه ای شد، روستای «چای‌خانسرِ کوبیجار» اطراف لاهیجان است. در این روستا شخصی با خاکبرداری غیراصولی نگرانی هایی از باب رانش کوه برای مردم بوجود آورده.   دغذغه های مردم، دانشجویان مطالبه گر دانشگاه آزاد لاهیجان را به همراه دادستان، رئیس اداره صمت و نماینده جهادکشاورزی به روستا کشاند.

شنیده‌ها حاکی از این است که این خاکبرداری برای ساخت یک واحد مسکونی در منطقه صورت می‌گیرد که گویا مجوز ساخت و ساز را هم دارد، اما این برداشت غیر اصولی از خاک، احتمال رانش کوه را بالا برده است. به گفته رئیس اداره صمت؛ چندین بار جلوی خاک برداری گرفته شده، اما هر بار با نامه و مجوز بخشداری کار از سر گرفته شده است.

به گفته فعال دانشجویی دانشگاه آزاد لاهیجان؛ دستور توقف خاکبرداری با شکایت مالک زمین‌های مجاور، توسط دادستان و موقتا صادر شده تا کارشناسی برای بررسی بیشتر به منطقه اعزام شود.

  کد ویدیو دانلود فیلم اصلی روستای چایخانسر کوبیجار
اما علی اصغر فروتن، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد لاهیجان از این گونه ساخت و ساز در اقصی نقاط استان شکایت کرده و می گوید: متاسفانه به روستاییان بومی یک روستا، برای ساخت و ساز در زمینی که اتفاقا در محدوده طرح هادی نیز قرار دارد، به راحتی مجوز ساخت داده نمی‌شود، اما عده‌ای از سرمایه دار که بومی منطقه نیستند و ظاهرا هم همه پروانه ساخت دارند، به راحتی شروع به ساخت و ساز ویلا در این روستا‌ها می‌کنند.  
به گفته این فعال دانشجویی؛ طرح هادی طرحیست که بافت موجود روستا را به دقت زیر ذره‌بین می‌برد و اصلاح و ساماندهی آن‌را در دستور کار قرار می‌دهد. سپس تعیین می‌کند که هر زمین تا چه میزان می‌تواند پیشرفت و پیشروی داشته باشد؛ ضمن این‌که برآورد می‌کند نوع کاربری زمینها از چه قرار است. زمین مسکونی است یا می‌تواند تولیدی و تجاری باشد یا مُهر کشاورزی و زراعی می‌خورد.   به زمین‌هایی که در محدوده طرح هادی روستا قرار می‌گیرند، مجوز ساخت داده می‌شود و مهم‌ترین هدف طرح هادی روستایی هم، افزایش کیفیت زندگی، ارتقای معیشت و سطح رفاهی مردم روستاست. این فعال دانشجویی می گوید: متاسفانه شاهد این هستیم که این امکانات به راحتی در اختیار روستاییان بومی قرار نمی گیرد. مسلما ورود افراد غیربومی به این صورت، به تدریج باعث تغییر فرهنگ مردم منطقه و روستا می‌شود.   او می گوید: از یک سرمایه‌دارِ منفعت طلب که به خاطر منافع شخصی حاضر است طبیعت خدادادی و بکر یک منطقه را از بین ببرد و بافت بومی روستا را که نشانگر هویت و فرهنگ اصیل مردم آن‌روستاست، بر هم بزند، انتظار دارید فرهنگ بهتری را با خود به همراه بیاورد؟ بعضاً زمین‌هایی که در محدوده طرح هادی قرار گرفته‌اند که برای هرکاری بی‌خطر و مناسب‌اند؛ جز ساخت و ساز! موارد بسیاری را در اطراف همین لاهیجان و لنگرود دیده‌ایم که صاحب مِلک، برای ساختن ویلا، رسماً قسمتی از کوه را ناپدید می‌کنند، یا مزرعه سرسبز و زنده چای را از بین می‌برند. اکثرا هم پروانه‌ای از چند مرجع رسمی نشانت می‌دهند که قانونی کوه خواری می کنند!     این فعال دانشجویی در ادامه به مورد اخیر کوهخواری در روستای چای خانسر لاهیجان اشاره می کند و می گوید: هنگامی که با دانشجویان بسیجی و دادستان و رئیس اداره صمت به محل خاکبرداری روستای چای‌خانسرِ کوبیجار رفتیم، پیمانکار در محل حاضر بود. او برای این کار خود مجوز و پروانه ساخت داشت و حتی می گفت که این منطقه در محدوده طرح هادی روستا نیز هست. حال آنکه با پیشرفت همین پروژه، پایه‌های کوه سست شده و خانه یکی از اهالی روستا هم عملاً در معرض ریزش کوه قرار دارد. سر همین قضیه احتمال ریزش بود که مردم اعتراض کرده بودند؛ که البته دادستان لاهیجان هم موقتاً دستور توقف خاکبرداری را صادر کرد.   وی ادامه می دهد: جالب است بدانید که رئیس اداره صمت گفته تاکنون ۳ بار دستور توقف همین پروژه را داده‌ایم، اما مجددا به دستور بخشدار دوباره کار استارت خورده است! پیمانکار خودش می‌گوید وجدانم قبول نمی‌کند اینجا خاکبرداری کنم. شما خود حدیث مفصل بخوانید از این مجمل.     صدور مجوز و پروانه ساخت برای چنین سازه هایی در محدوده طرح هادی روستایی به افراد غیر بومی و همچنین بدون کار کارشناسی تا آسیبی به بافت روستا نزند، از بزگترین علامت های سوالی است که حداقل در مورد اخیر در ذهن ایجاد می شود. خبرگزاری دانشجو در تلاش است تا به ابعاد مختلف این اتفاق و صحبت با کارشناسان و مسئولان این زمینه بپردازد تا بیشتر از این شاهد از بین رفتن جنگلها و مناطق بکر نباشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد لاهیجان کوه خواری زمین خواری ساخت و ساز غیر مجاز وزارت صمت محدوده طرح هادی رئیس اداره صمت طرح هادی روستا فعال دانشجویی روستای چای ساخت و ساز زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۸۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زمین برای ۹۰ هزار واحد مسکن ملی در سیستان و بلوچستان

زمین برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شمال سیستان و بلوچستان تامین شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، عطاءاله اکبری امروز در بازدید تعدادی از معتمدین و ریش سفیدان استان سیستان و بلوچستان از پرورژه های طرح نهضت ملی مسکن زاهدان از تامین زمین برای احداث بیش از 90 هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در محدوده شهرهای تحت پوشش اداره‌کل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان افزود: این اداره کل با الحاق زمین به محدوده شهرها و بازگرداندن اراضی مازاد دستگاههای اجرایی به چرخه ساخت و ساز مسکن توانست گام های ارزشمندی  را برای مرتفع کردن چالش تامین زمین در این استان بردارد.

وی از ساخت بیش از 18 هزار واحد شهری و روستایی دز محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل با پیشرفت فیزیکی 50 درصد و ایجاد اشتغال برای بیش از 23 هزار نفر خبر داد و گفت: در این استان علاوه بر اهمیت دادن به کمیت پروژه‌ها، استفاده از مصالح استاندارد و رعایت مقررات ملی ساختمان و مسائل فنی از سوی متخصصان و ناظران در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن مدنظر قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان همچنین از واگذاری زمین برای ساخت بیش از 14 هزار واحد ویلایی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل خبر داد و افزود: در حال حاضر با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و شرایط اقلیمی و موضوعات فرهنگی در همه شهرهای این استان بجز زاهدان و چابهار واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به‌ صورت ویلایی ساخته می‌شود.

اکبری با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن برای توسعه، شکوفایی و تحولات اقتصادی این حوزه بسیار حایز اهمیت است، گفت: تاکنون بیش از 2100 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اجرای طرح های نهضت ملی مسکن در استان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اهمیت خدمات روبنایی در پروژه های طرح نهضت ملی مسکن گفت: به منظور تسریع در اجرای این طرح مهم ملی در استان ساخت 9 پروژه روبنایی و 23 پروژه آماده سازی در سایت های نهضت ملی مسکن شامل چهار واحد آموزشی، 2 کلانتری، 2 مسجد و یک مرکز درمانی در حال انجام است و آماده سازی بیش از هزار و 200 هکتار زمین جهت اجرای طرح عملیاتی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در مجموع همه کاربری‌های عمومی، فضای تجاری، آموزشی، فرهنگی و مذهبی در داخل سایت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن استان در نظر گرفته شده است.

اکبری از عزم جدی مسئولان سیستان و بلوچستان برای ساخت طرح‌های نهصت ملی مسکن در کمترین زمان و با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت ممکن خبر داد و تاکید کرد: تمامی تلاش در استان برای افزایش اشتغالزایی، تولید و ساخت مسکن مناسب برای شهروندان است.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه تکمیل و بهره‌برداری از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در امیدآفرینی بین مردم و تحقق اهداف دولت نقش مستقیم ایفا می‌کند در این استان تلاش شده با استفاده از توان نیروهای بومی و مصالح ساختمانی تولیدی با کیفیت گام های موثری در این زمینه برداشته شود که نتایج ارزشمند آن در پیشتازی استان در ساخت و تحویل واحدهای مسکونی به شهروندان گرامی مشهود است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشکل صدور مجوز ساخت در ۲۸ قطعه از زمین‌های رو به روی شهرک خانقاه برطرف می‌شود
  • غذا دادن غیراصولی منجر به افزایش سگ‌های پرسه‌زن می‌شود
  • پاشینیان با روستاییان معترض مناطق مرزی دیدار کرد
  • تامین زمین برای ۹۰ هزار واحد مسکن ملی در سیستان و بلوچستان
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • مشاوران املاک فاقد پروانه در اردبیل پلمب می شوند
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • مصدومیت نگران کننده ستاره سیتی مقابل فارست
  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه
  • بررسی مشکل مجوز‌های مالکان زمین «تپه سیف جاجرود» در کمیسیون اصل نود