Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاسمی گفت: دوران تحصیل از ابتدایی تا پایان کارشناسی را طی حدود 12 سال سپری کردم و در پایان به عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه پیام نور فارغ التحصیل شدم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، امروز روز بزرگداشت نابینایان و به نام عصای سفید، نامگذاری شده است. به همین مناسبت با یکی از نابینایان موفق شهر بیرجند گفت‌وگو کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید علی قاسمی کارمند بازنشسته بهزیستی استان خراسان‌جنوبی که دارای معلولیت شدید نابینایی است در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: سابقه 35 سال کار در بهزیستی استان را دارم.

وی که رئیس هیئت مدیره انجمن نابینایان بشارت است، افزود: معلولیت من از 5 سالگی و بر اثر بیماری آبله و تب شدید ایجاد شد و چون آن زمان واکسیناسیون آبله انجام نمی‌شد، از شدت بیماری نابینا شدم.

قاسمی عنوان کرد: در حال حاضر رئیس تشکل مربوط به نابینایان استان هستم و حدود 400 پرونده در این تشکل برای خدمات‌دهی به نابینایان و کم‌بینایان استان تشکیل شده است.

وی که مدیر عامل تعاونی سکنی گستر نیز است، اظهار کرد: حدود 800 تا یک‌هزار واحد مسکونی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه هدف بهزیستی اعم از نابینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی، حرکتی و تمام اقشار جامعه هدف بهزیستی ساخته و در اختیار آن‌ها قرار داده شده است.

این فرد نابینا، در مورد تحصیل، اشتغال، فعالیت‌های جانبی و ازدواج علی‌رغم داشتن معلولیت، بیان کرد: با توجه به این‌که محدودیت و معلولیتی دارم قطعا موانعی سر راهم وجود داشته و دارد اما موانع را با کمک خدا، حمایت والدین و سازمان بهزیستی، معلمان، همکاران و همسرم پشت سر گذاشتم.

قاسمی با بیان این‌که مراحل تحصیلم را در بیرجند گذراندم، اظهار کرد: در سال 1361 به عنوان مددجو وارد مجموعه بهزیستی شدم و با توجه به این‌که آن زمان 15 سال سن داشتم، تحصیل را آغاز کردم چراکه قبل از آن شرایط تحصیل برای افراد نابینا در بیرجند فراهم نبود و اگر نابینایی از بیرجند قصد تحصیل داشت باید به مشهد می‌رفت.

طی دوران تحصیل از ابتدایی تا کارشناسی در 12 سال

وی افزود: تمام دوره ابتدایی را طی 9 ماه گذراندم، دوران راهنمایی را طی دو سال به صورت جهشی خواندم و تحصیل در دوران دبیرستان و دانشگاه را چون پزشک به دلیل شرایط جسمی به من اجازه نداد، جهشی استفاده کنم طی 6 سال مدرک دیپلم را دریافت کردم.

این شهروند بیرجندی عنوان کرد: در مقطع کارشناسی نیز در رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی دانشجوی ممتاز دانشگاه پیام نور بودم و طی سه سال و نیم مقطع کارشناسی را به پایان رساندم و در همان زمان جذب سازمان بهزیستی شده و به عنوان معلم نابینایان و مربی خط بریل مشغول بکار شدم.

قاسمی با بیان این‌که حدود 20 سال مسئول توانبخشی شهید هاشمی‌نژاد بودم، گفت: بعد از آن مسئولیت، چند شرکت و تشکل ایجاد کردم و در اداره کل بهزیستی استان نیز مسئول رفاه سازمان بودم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر راه‌اندازی تعاونی مسکن، تعاونی خدماتی برای معلولان ایجاد کرده و برای 45 نفر ایجاد شغل شده است.

این فرد نابینا در مورد انجام فعالیت‌های شخصی خودش، بیان کرد: خوشبختانه در انجام کارهای شخصی فرد مستقلی هستم اما خانواده نیز به من کمک می‌کنند. سعی می‌کردم به دلیل معلولیتی که دارم سربار خانواده نباشم و خودم زود کارهایم را یاد گرفته و انجام می‌دادم.

قاسمی بیان کرد: شرایط تحصیل من بسیار خاص بود و شبانه‌روزی دوران ابتدایی را گذراندم. مسیر خانه ما تا مدرسه بسیار دور بود اما تمام این مسیر را شبانه به صورت پیاده طی کردم و هیچ وقت خسته و نا امید از تحصیل نشدم.

وی با بیان این‌که برای نابینایان استفاده از وسیله جهت ایاب و ذهاب سخت بود، افزود: خوشبختانه قدرت جهت‌یابی من بسیار قوی بود و با کمک این قدرت مسیر خانه تا مدرسه را پیاده طی می‌کردم.

این فرد نابینا عنوان کرد: من فرزند بزرگ خانواده بودم و در بحث کمک برای در‌س بیشتر از معلمان و برخی اقوام که در آموزش و پرورش مشغول بکار بودند کمک می‌گرفتم.

قاسمی بیان کرد: در تشکل‌هایی که زیر نظر بهزیستی است و برای نابینایان راه‌اندازی شده به دوستان خدمات توانبخشی، پیراپزشکی، مددکاری، آموزشی، مهارت‌های خودیاری، مهارت‌های قبل از ازدواج، برگزاری اردو و ... ارائه می‌شود.

ازدواج

وی با بیان این‌که دارای سه فرزند شامل دو پسر و یک دختر هستم، گفت: همسرم هیچ معلولیتی ندارد، خانه‌دار است و نقش مهم و برجسته‌ای در زندگی من داشته و دارد و همیشه همراه و یاور بوده است.

قاسمی در مورد ازدواجش علی‌رغم داشتن معلولیت، اظهار کرد: همسرم با معلولیت من هیچ مشکلی نداشت و در اولین دیداری که برای آشنایی داشتیم بدون هیچ تعللی به پیشنهاد ازدواج جواب مثبت داد و خوشبختانه تاکنون بدون هیچ مشکلی در کنار هم به خوبی زندگی کرده‌ایم.

وی به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم اشاره کرد و گفت: این طرح موفق بوده و در حال حاضر نابینایی بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر علم پزشکی به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند پاسخگو باشد و در جامعه تعداد کم بینایان از نابینایان خیلی کمتر است.

قاسمی با بیان این‌که ابتدای آغاز نابینایی مقدار کمی بینایی داشتم، عنوان کرد: چون سیر معلولیت من پیش رونده بود به تدریج بینایی‌ام را از دست دادم.

وی بیان کرد: برای درمان نابینایی چندین نوبت به پزشکان متعددی مراجعه کردم اما تاکنون برای نابینایی من و امثال من که به دلیل بیماری آبله نابینا شدیم پزشکان نتوانستند اقدامی انجام دهند که قدری بینایی خود را به دست آوریم.

این معلول نابینا خطاب به افراد سالم و بدون هیچ‌گونه معلولیت، عنوان کرد: باتوجه به این‌که 85 درصد توانمندی افراد به بینایی مربوط است، به افرادی که از نعمت بینایی برخوردار هستند یادآوری می‌کنم قدر این توانایی را بدانند.

اولین دانش‌آموز نابینای جنوب خراسان

قاسمی افزود: من اولین دانش آموز نابینای جنوب خراسان بودم که درس می‌خواندم و با مشکلات زیادی مواجه بودم اما مشکلات را پشت سر گذاشتم و راه رشد و تکامل را پیدا کردم.

وی عنوان کرد: افراد عادی که الحمدلله تمام امکانات و عوامل برای آن‌ها فراهم است، باید قدر داشته‌های خود را بدانند و تلاش کنند چراکه انسان با کوشش به هر چه که می‌خواهد می‌رسد و تا حرکتی از سوی فرد وجود نداشته باشد به جایی نمی‌رسد.

مشکلات نابینایان

این معلول نابینا در مورد مشکلات و محدودیت‌های مربوط به نابینایان، عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از نابینایان دارای تحصیلات عالیه و توانمندی‌های خوبی هستند اما در آزمون‌های استخدامی که شرکت می‌کنند بسیاری از ادارات بی‌انصافی کرده و سهم سه درصد معلولیت را در نظر نمی‌گیرند.

قاسمی ادامه داد: بسیاری از نابینایان در آزمون‌های استخدامی قبول می‌شوند اما زمان مصاحبه به دلیل محدودیت بینایی پذیرفته نمی‌شوند.

وی تأکید کرد: انتظار ما از جامعه، سازمان‌های مربوطه و استانداری این است که همکاری لازم را با نابینایان داشته باشند که حق آن‌ها تضییع نشود.

این فرد نابینا با بیان این‌که مشکلات و محدودیت‌های دختران نابینا زیاد است، عنوان کرد: مهمترین مشکلات دختران نابینا در بحث ازدواج و اشتغال است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: فرد نابینا حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۰۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، دادستان فسا گفت:جشن گلریزان در حمایت از معلولان مرکز نگهداری امیرالمومنین فسا برگزار  و به همت خیران فسایی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان به این مرکز اهدا شد.

هوشمندی افزود: یک خیر فسایی، قطعه زمینی به این مرکز اهدا کرده است که به زودی با همکاری خیران و شهرداری این شهرستان ساخت آن آغاز می‌شود.

در این مرکز شبانه روزی، ۴۰ معلول ذهنی پسر بالای ۱۴ سال نگهدای می‌شوند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان
  • بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود
  • آیت‌الله دژکام: بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود
  • راهنمایی مدیریت مالی بهتر در «دخل و خرج»
  • روایت یک معلم درحوزه تدریس به دانش آموزان خاص
  • از درشکه تا اتومبیل؛ یک قرن فرهنگسازیِ ناتمام
  • انجام ۱۰ عمل اهدای اعضا در خوزستان در ۵ روز، جهشی بی سابقه
  • انجام ۱۰ عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه
  • (تصویر) پلیس زن راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های تهران قدیم
  • تهران قدیم/ پلیس زن راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های تهران (عکس)