Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، مرکز آمار در فصل‌های مختلف نرخ تورم تولید در بخش‌های مختلف را منتشر می‌کند و براساس گزارش این مرکز نرخ تورم تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در تابستان امسال به ۳۷ درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل، ٢٨.٩ درصد افزایش دارد.

همچنین در میان زیربخش­‌های مختلف صنعتی، کم­ترین تورم فصلی مربوط به تولید محصولات از توتون و تنباکو سیگار صفر درصد و انتشار و چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده (٧.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

١ درصد) و بیش­ترین آن به ترتیب مربوط به صنایع تولید زغال سنگ- پالایشگاه‌های نفت با ۵۷ درصد، تولید ماشین­‌آلات اداری و محاسباتی به میزان ٤٣.٦ درصد و تولید فلزات اساسی نیز ٤٣.٥ درصد ثبت شد.

علاوه براین نرخ تورم تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل تابستان ١٣٩٩ به ۴۷.۴ درصد رسید که در مقایسه با  فصل قبل، ٣٩.٦ درصد افزایش داشت.

 میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به فصل تابستان ١٣٩٨، ٤٧.٤ درصد افزایش دارد.

 بخش­های مختلف صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به تولید محصولات از توتون و تنباکو سیگار ۱۵درصد و بیش­ترین تورم نقطه به نقطه به ترتیب مربوط به زیربخش­‌های صنعتی تولید ماشین‌آلات اداری و محاسباتی ١٧٢.٤ درصد، تولید فلزات اساسی ١٠٨.٤، تولید سایر وسایل حمل و نقل ٩٤.٧، تولید ماشین‌آلات و دستگاه‌های مولد وانتقال برق ٨١.٦ درصد، تولید مبلمان و مصنوعات ٧٥.٤ درصد و تولید محصولات فلزی فابریکی بجز ماشین‌آلات ٧٢.٣ درصد بود.

تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات صنعتی در داخل کشور در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ٢٤ درصد رسید که نسبت به فصل قبل ٠.٢ درصد افزایش نشان می­‌دهد. در فصل مورد بررسی، در میان زیربخش­‌های مختلف صنعتی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به تولید زغال سنگ و پالایشگاه­‌های نفت با ٠.٢- درصد و بیش­ترین آن به ترتیب مربوط به تولید ماشین­‌آلات اداری و محاسباتی ١٣٠.١ درصد، تولید سایر وسایل حمل و نقل ٥٩.٧ درصد و تولید فلزات اساسی  ٥٦.٥ درصد است.

شاخص بهای تولیدکننده مانند شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) از جمله شاخص‌های قیمتی است که در بررسی روند سطح قیمت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. شاخص بهای تولیدکننده یکی از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه و منتشر می‌شود. از این رو، تاثیر قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و حتی سیاستمداران خواهد داشت. هدف از محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان عنوان کرد که این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبداء تولید را در نظر می‌گیرد.

هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولیدکننده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز مشاهده می‌شود. از این رو از تغییرات شاخص بهای تولیدکننده به عنوان پیشگویی برای تورم عنوان می‌کنند. علاوه بر این، شاخص بهای تولیدکننده روند تغییرات قیمت‌ها را از دیدگاه تولیدکننده و خریدار در بخش‌های مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) نشان می‌دهد.

پربیننده ترین سهام‌داران عدالت برای ثبت اطلاعات در سجام اقدام کنند آخرین وضعیت صدور احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه کسانی یارانه ۱۲۰هزار تومانی می‌گیرند؟ زمان اعطای کارت اعتباری سهام عدالت مشخص شد مستمری بگیرانی که بالای ۱۰میلیون درآمد دارند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: رشد اقتصادی صنعت مرکز آمار ایران نرخ تورم تولیدی نرخ تورم تولید قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت شاخص بهای تولیدکننده نرخ تورم تولید مربوط به تولید تولید ماشین فصل تابستان درصد افزایش نسبت به فصل ترین تورم فصل قبل ٤ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۷۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، تنش‌های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داده، اما بالا رفتن ارزش دلار و نرخ تورم در آمریکا احتمال کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین آورده و مانع بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت شده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۴ درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۸۵ سنت معامله می‌شود.

نگرانی در مورد عرضه نفت در ادامه تنش‌های خاورمیانه از قیمت آن حمایت می‌کند.

بنجامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت هرگونه حکمی از سوی دیوان کیفری بین المللی که در حال تحقیق در مورد حمله هفتم اکتبر حماس به رژیم صهیونیستی و حمله این رژیم به غزه است، هیچ تاثیری بر اقدامات این رژیم ندارد، اما می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

رژیم صهیونیستی حمله به رفح را در روز پنج شنبه و علی رغم هشدار متحدانش در مورد تلفات بالا در این منطقه آغاز کرد.

تحلیلگران عقیده دارند این عوامل ژئوپلیتیکی تاثیر تورم بالا را خنثی کرده و از قیمت نفت حمایت می‌کند.

اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز گذشته منتشر شد نشان داد تورم در این کشور در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس، ۲.۷ درصد افزایش داشته که بالاتر از هدف بانک مرکزی این کشور است.

انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در اجلاس خود در هفته آینده ثابت نگه دارد.

این اطلاعات اقتصادی نشان می‌دهد نباید به این زودی‌ها منتظر پایین آمدن نرخ بهره بود.

در این بین، ارزش دلار به بالاترین رقم در برابر ین طی ۳۴ سال گذشته رسیده که یکی از دلایل آن بالا رفتن نرخ تورم بوده است.

از طرف دیگر، هیثم القیس، دبیرکل اوپک گفت پایان نفت به این زودی‌ها فرا نمی‌رسد. سرعت تقاضا برای انرژی تا حدی است که انرژی‌های جایگزین نمی‌توانند جای نفت را بگیرند؛ بنابراین تمرکز باید بر کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای باشد نه استفاده از نفت.

دیگر خبرها

  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳
  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • کاهش تورم نقطه به نقطه فروردین ماه در آذربایجان شرقی
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟