Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:19:13 GMT

کرونا اهدای خون در خراسان شمالی را ۱۸ درصد کاهش داد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۱۹۷۸۹

کرونا اهدای خون در خراسان شمالی را ۱۸ درصد کاهش داد

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی این دانشگاه، دکتر سید احمد هاشمی اظهار داشت: اگر اهدای خون روند کاهشی داشته باشد، با وضعیت بحرانی برای ذخیره خون در استان مواجه خواهیم شد.
مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مراجعه برای اهدای خون کاهش یافته است گفت: نیاز به خون و فراورده‌های آن همیشگی است باید مردم یاری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر حسین زارع اظهار داشت: هر ساله با شروع فصل سرما با کاهش مراجعه مواجه خواهیم شد، معمولا در شش ماه نخست سال تعداد مراجعه کننده ها در مقایسه با شش ماه دوم بیشتر است.

وی گفت: انتقال خون استان برای جبران عقب ماندگی ها و همچنین دسترسی همه اقشار حتی در ایام تعطیلات رسمی و جمعه ها نیز فعالیت دارد  زیراکه هم اکنون به خون در تمامی گروه ها و فرآورده های آن نیاز داریم.

زارع افزود: علاوه بر تامین نیاز خون استان باید سهمیه خونی که کشور برای ما تعیین کرده است نیز تهیه و ارسال کنیم، از شهروندان می خواهیم که در این امر ما را یاری کنند.

وی میزان سهمیه خون در طول سال جاری را برای ارسال به کشور هشت هزار واحد خونی اعلام کرد و گفت: تاکنون حدود چهار هزار و ۷۰۰ واحد را تامین کرده ایم که مابقی را نیز باید تا پایان سال تهیه و تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه نیاز خون بیمارستان ها و مراکز درمانی استان تامین است اظهار داشت: اما با توجه به اینکه نیاز به خون همیشگی است و عمر فراورده های خونی از جمله پلاکت نیز سه تا پنج روز است هر روز باید خونگیری داشته باشیم که از شهروندان می خواهیم به طور مستمر در این راستا اهدا داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: در مجموع ویروس کرونا مصرف خون در استان را به دلیل کاهش عمل های جراحی، محدودیت رفت و آمد ها و کاهش تصادفات کمتر کرد اما با توجه به اینکه برخی از بیماران از جمله تالاسمی، سرطانی و سایر نیاز به خون همیشگی دارند.

زارع افزود: ۱۳ هزار و ۳۱۳  نفر در هفت ماه امسال برای اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۸۳۲ نفر موفق به اهدای خون شدند، تعداد مراجعه در این مدت در مقایسه با سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: اهدای خون در این بازه زمانی در مقایسه با سال پیش از آن ۱۴ درصد افزایش دارد.

وی افزود: از مجموع این تعداد ۷۶۴ نفر را اهداکنندگان زن هستند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد رشد دارد. 

زارع با بیان اینکه همه گیری بیماری کرونا تاثیر منفی بر مراجعه اهداکنندگان خون گذاشته شده است اظهار داشت: تمامی دستورالعمل های بهداشتی در مراکز خونگیری به صورت سختگیرانه انجام می شود و با غربالگری تنها افراد سالم وارد مجموعه می شوند.

وی با بیان اینکه در شاخص جذب نیز ۱۴ درصد رشد داشته ایم افزود: با اهدا کننده های خون تماس تلفنی برقرار می کنیم که مراجعه آنان نیز در این مدت افزایش دارد.

وی اظهار داشت همچنین امسال نیز از بار اولی ها خونگیری داشته ایم.

وی گفت: با توجه به اینکه احتمال سرایت. این بیماری از طریق خون بسیار پایین است نگران آلودگی به بیماری کرونا در مراکز اهدای خون نباشند و با اهدای خون در نجات جان بیماران سهیم شوند.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی افزود: انتقال خون خراسان شمالی نیاز خونی ۱۲ بیمارستان را برآورده می کند و پاسخگوی تمامی نیازهای خونی مراکز درمانی استان است.

زارع افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های آن، نه فصلی و مقطعی که همیشگی است و بیماران سرطانی، دیالیزی و خاص از جمله تالاسمی، زنان باردار و مصدومان تصادفات و دیگر موارد نیازمند خون هستند و نباید اهدای این ماده حیاتی در هیچ شرایطی کمرنگ شود.

وی اظهار داشت: شاخص اهدای خون در سال جاری ۸۱.۵۱، شاخص اهدای بانوان هفت و شاخص اهدای مستمر ۵۸.۴ ددرصد است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۹۶ درصد نیاز خونی آن در داخل استان تامین می‌شود

برچسب‌ها بجنورد ویروس کرونا سازمان انتقال خون ايران خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد ویروس کرونا سازمان انتقال خون ايران خراسان شمالی بجنورد ویروس کرونا سازمان انتقال خون ايران خراسان شمالی اخبار کنکور انتقال خون خراسان شمالی اهدای خون نیاز به خون نیاز خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۹۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسکاری ساخت سیل بند منجر به ورود سیلاب به داخل شهر سبزوار شد

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی رهنمافر عصر شنبه در جمع خبرنگاران با اظهار نگرانی از نبود سیل بند در شمال شهر و ورود سیلاب‌ها در پی بارش‌های امروز به داخل سبزوار اظهار کرد: یکی از علل آن ساخته نشدن سیل بند شمالی شهر و پاسکاری بین شهرداری و آب منطقه‌ای است.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار سبزوار بیان کرد: در پی بارش شدید باران و تگرگ در نواحی مرتفع شمال سبزوار و نفوذ به داخل شهر، موجب جاری شدن سیلاب در محله توحید شهر و بروز مشکلاتی برای ساکنان این ناحیه شد.

وی اضافه کرد: جریان سیلاب که از ارتفاعات ییلاقی شمالی شامل شهر در طبس و سنگ سفید راه افتاده بود، پس از عبور از دانشگاه حکیم سبزواری، وارد توحید شهر شد و بخشی از خیابان‌های این شهرک را فراگرفت.

رهنمافر با اظهار اینکه این بارندگی موجب آب افتادگی در ۲ واحد مسکونی توحید شهر شد افزود: با توجه به هشداری که از قبل داده شده بود و آمادگی نسبی که وجود داشت، مأموران آتش نشانی سبزوار در سریع‌ترین زمان ممکن برای رفع مشکل و خارج ساختن آب از این خانه‌ها، وارد عمل شدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار سبزوار اضافه کرد: اصلی ترین نگرانی مسؤولان سبزوار، نبود سیل بندهای مناسب در مناطق شمالی شهر در بالادست سبزوار است که این وضعیت، شهر را به شدت تهدید می‌کند و در صورت بارش‌های سیل آسا، می‌تواند برای هسته اصلی شهر سبزوار و بافت مرکزی آن، مشکل ایجاد کند. و مساله ایجاد سیل بند در ضلع شمالی شهر و ساماندهی موانع و خاکریزهای حایل برای منحرف کردن سیلاب‌ها از ورود به داخل شهر که سالهاست انجام آن بین شهرداری و اداره آب منطقه‌ای سبزوار پاس‌کاری می‌شود، باید توسط شرکت آب منطقه‌ای استان به صورت جدی دنبال شده و به سرانجامی برسد.

وی تصریح کرد: از سویی ۲ مسیل عبوری از داخل شهر سبزوار شامل کال عیدگاه و نیز کال عظیمیان، از چند سال پیش با ایجاد خیابان و ساخت و سازهای مسکونی، بسته و یا بسیار تنگ شده است که در صورت جاری شدن سیلاب در آنها می‌تواند، بحران آفرین باشد و باید برای سامان دادن آنها، تدبیری اندیشیده شود.

کد خبر 6096496

دیگر خبرها

  • نیاز روزانه به ۱۵۰۰ اهداکننده خون در تهران / ثبت اطلاعات گروه‌های خونی نادر برای مواقع ضروری
  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰.۷ میلیون دلاری در خراسان شمالی
  • میانگین بارش در خراسان شمالی ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۳۰۰ درصد رشد کرد
  • میزان خاموشی برق خراسان رضوی به ۸۶ دقیقه کاهش یافت
  • هدر رفت آب در اردستان ۳ درصد کاهش یافت
  • پاسکاری ساخت سیل بند منجر به ورود سیلاب به داخل شهر سبزوار شد
  • ترک تحصیل ۱۵ درصد دانش‌آموزان خراسان شمالی در دوره متوسط دوم