ماجرای دپوی 7 ساله ۳۲۰ تن گوشت در گمرک
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۲۲۸۶
معاون سازمان اموال تملیکی میگوید ۳۲۰ تن گوشتی که هفت سال پیش وارد گمرک شد، مجوز سازمان دامپزشکی را برای ترخیص دریافت نکرد و باید منهدم یا به صورت مصرف ثانویه تعیین تکلیف می شد اما به دلیل هزینه بالای سردخانه و عدم پرداخت بودجه دولتی برای تامین هزینه های شخصی واردکننده، تحویل و تعیین تکلیف این محموله امکان پذیر نبوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اخیرا ماجرای ۳۲۰ تن گوشت وارداتی از مغولستان و دپو در گمرک از سال ۱۳۹۲ مطرح شد که بعد از هفت سال تعیین تکلیف آن در دستور کار قرار گرفته است.
مسئولان گمرک ایران در این باره اعلام کردند که واردکننده در مرحله اول نتوانسته به دلایلی از جمله مشکلات بانکی در زمان مقرر ترخیص را انجام داده است؛ از این رو گمرک طبق قانون، اظهارنامه متروکه را برای تعیین تکلیف به سازمان املاک تملیکی سپرده است اما در ادامه صاحب کالا درخواست اعاده اظهارنامه و طی فرآیند ترخیص را داشته و این اقدام صورت میگیرد، ولی به دلیل عدم تائید سازمان دامپزشکی و با توجه به تاریخ انقضای محموله امکان ترخیص پیدا نمیکند و بار دیگر گمرک اظهارنامه متروکه را به سازمان اموال تملیکی میفرستد ولی این سازمان از سال ۱۳۹۳ نسبت به تحویل گوشت از گمرک اقدام نکرده است.
اینکه چرا در این مدت سازمان اموال تملیکی گوشتهای متروکه را تحویل نگرفته، موضوعی است که میرمعینی - معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی - درباره آن به ایسنا توضیحاتی ارائه کرده است.
اظهارنامه آمد اما دوباره برگشت
این مقام مسئول در سازمان اموال تملیکی با اشاره به اینکه طبق ماده(۲۴) قانون امور گمرکی بعد از اینکه کالا از سوی گمرک متروکه اعلام میشود باید به سازمان اموال تملیکی ارسال شود، گفت: بر این اساس گمرک نیز طبق قانون اظهارنامه متروکه مربوط به این ۳۲۰ تن گوشت را برای ما ارسال کرد و در جریان بررسی برای اقدام نسبت به تحویل کالا بودیم که درخواست اعاده طبق تبصره ذیل ماده(۳۳) قانون گمرکی به سازمان اموال تملیکی آمد و اعلام شد که اظهارنامه متروکه این محموله گوشت به گمرک برگردد تا تشریفات قانونی گمرک جهت صدور پروانه ثبت انجام شود.
وقتی گمرک اظهارنامه را فرستاد دیگر امکان استفاده از گوشت ها نبود
وی ادامه داد: سازمان اموال تملیکی اظهارنامه را به گمرک میفرستد ولی صاحب کالا نمیتواند مجوزهای لازم برای ترخیص به ویژه تائید سازمان دامپزشکی را دریافت کند و کالا در گمرک باقی میماند. از اینرو گمرک باید دوباره اظهارنامه متروکه را به سازمان اموال تملیکی باز میگرداند اما زمانی به سازمان اعلام می شود که تاریخ مصرف گوشت ها منقضی شده بود .
میرمعینی درباره اینکه چرا سازمان اموال تملیکی بعد از اعلام گمرک برای تحویل کالا اقدام نکرده است؟ توضیح داد: به هر صورت این گوشتها در آن زمان فاسد و دیگر امکان استفاده نداشتند و باید منهدم میشدند. این در حالی است که برای تحویل گوشتها که در سردخانه بودند باید هزینه سردخانه پرداخت میشد، ولی صاحب کالا از پرداخت هزینه انهدام امتناع کرد و از سویی امکان پرداخت از بودجه عمومی برای تعیین تکلیف وجود نداشت و زمان طولانی شد. به هر حال بودجه ای برای پرداخت هزینه های اشخاص حقیقی در نظر گرفته نشده و چرا باید دولت برای کالای انهدامی شخصی از بیت المال هزینه پرداخت کند؟
۴۰ تن با قیمت ناچیزی فروش رفت
معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی با اشاره به اینکه طی رایزنیهای صورت گرفته و ورود دادستان استان و اقدامات گمرک تمهیداتی برای تعیین تکلیف این گوشتها اندیشیده شد و سازمان اموال تملیکی نیز در این راستا اقدام کرده است، افزود: اخیرا کارخانهای متقاضی دریافت بخشی از این محموله ۳۲۰ تنی گوشت شده که میخواهد آن را خریداری و به مصرف ثانویه برساند که برنامه آن تبدیل به پودر برای غذای ماهی است، از این رو حدود ۴۰ تن را به این کارخانه با قیمت ناچیزی فروخته شده است.
وی یادآور شد: این طور نیست که در حال حاضر متقاضیان زیادی برای خرید این محموله گوشت وجود داشته باشد، بلکه بر اساس تقاضایی که باشد به صورت تدریجی و مرحلهای به فروش می رود./ایسنا
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: سازمان اموال تملیکی اظهارنامه متروکه تعیین تکلیف ۳۲۰ تن گوشت گوشت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۲۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیمسازی اجباری تا متروکههای آلوده به تشعشعات اتمی
به گزارش صدای ایران از یورونیوز فارسی،سازمان جهانی عکاسی، برندگان جوایز عکاسی بینالمللی سونی ۲۰۲۴ را اعلام کرد.
ژولیت پاوی، عکاس فرانسوی، برای مجموعه عکسهایش از پیشگیری اجباری از بارداری و عقیمسازی ناخواسته زنان گرینلند، جایزه بهترین عکاس سال را دریافت کرد.
پروژه عکاسی او به بررسی فصلی تاریک از تاریخ گرینلند میپردازد که در آن زنان اسکیموی گرینلند، یا «اینوئیتها»، تحت یک برنامه کنترل بارداری غیرارادی قرار گرفتند.
دبیرخانه رقابتهای امسال جشنواره عکس سونی، بیش از ۳۹۵ هزار عکس از بیش از ۲۲۰ کشور و منطقه جهان دریافت کرد. این رقم بیشترین تعداد عکس فرستاده شده در تاریخ برگزاری این رقابتها محسوب میشود.
پروژه پیشگیری اجباری از بارداری و عقیمسازی ناخواسته زنان گرینلند، ژولیت پاوی
عکس ایکسری از یک آییودی در بدن زن ساکن گرینلنN
مقامات دانمارکی بین سالهای ۱۹۶۶ و ۱۹۷۵ برنامهای را برای پیشگیری اجباری از بارداری زنان گرینلند وضع کردند.
این برنامه شامل کاشت تقریباً ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه جلوگیری از بارداری (IUD) در رحم زنان و دختران اسکیموی اینوئیت بود که برخی از آنها تنها ۱۲ سال سن داشتند.
خانم پاوی در پروژه مستند خود از فرمتهای مختلف عکاسی شامل مناظر شهری نووک، اشعه ایکس، عکسهای آرشیوی و پرترهها برای افزایش آگاهی در مورد خشونت علیه زنان اینویت و عواقب روانی وحشتناک این کارزار دولتی استفاده کرده است.
نووک، مرکز گرینلند Juliette Pavy/Hors Format
خانم پاوی از بین ۱۰ فینالیست در رده عکاسی حرفهای انتخاب شد و جایزه ۲۵ هزار دلاری را به همراه تجهیزات عکاسی سونی و فرصتی برای ارائه یک مجموعه جدید از آثار در نمایشگاه جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۵ دریافت کرد.
سالا مایور (اتاق نشیمن)، سیوبهان دوران
اتاق نشیمن به سبک فیلیپینی
در رقابتهای بخش معماری و طراحی، سیوبهان دوران با پروژه مستند سالا مایور مقام اول را به دست آورد.
در این مجموعه عکسها، تصاویری صمیمی از عمارتهای تاریخی و آبا و اجدادی در فیلیپین توسط عکاس گرفته شدهاند.
اتاق نشیمن اصلی، معروف به «سالا مایور»، یک نقطه کانونی در زندگی شهروندان فیلیپینی است که معماری و سبک زندگی مردم محلی را به نمایش میگذارد.
پروژه هزار بریدگی، سوجاتا ستیا
سوجاتا ستیا در بخش بهترین خلاقیت با پروژه عکس «هزار بریدگی» جایزه مقام اول را به خود اختصاص داد.
پروژه عکس هزار بریدگی
این پروژه آزار خانگی را در جوامع جنوب آسیا روایت میکند و در آن با الهام از روش شکنجه باستانی آسیایی «لینگچی» (مثله کردن آهسته یا مرگ با هزاران بریدگی روی پوست) ماهیت دورهای از آزار و سوءاستفاده به تصویر کشیده شده است.
پرترهها دارای بریدگیهایی هستند که نشاندهنده جراحت مداوم روح افراد تحت آزار است. این پرترهها روی کاغذ نازک چاپ شدهاند تا نماد شکنندگی باشند.
پژواکهای کندو، ماهه الیپ
ماهه الیپ در بخش محیط زیست با پروژه عکاسی «پژواکهای کندو» مقام نخست را به دست آورد.
کندوداران در مکزیک
این پروژه تاثیر مسمومیت غمانگیز زنبورهای ملیپونا را، که برای مردم مایا مقدس هستند، در شهر کامپچه در جنوب مکزیک به تصویر میکشد.
هدف عکاس مطابق انچه او گفته است، نشان دادن اهمیت زنبورها برای جوامع بومی و تهدیداتی است که آنها از سوی صنعت کشاورزی با آن روبرو هستند.
پروژه «منطقه قربانی»، ادو هارتمن
ادو هارتمن در بخش منظرهها با پروژه عکاسی مستند «منطقه قربانی» مقام نخست را به دست آورد.
محل آزمایشات هستهای اتحاد جماهیر شوروی در قزاقستان
محل آزمایشات هستهای اتحاد جماهیر شوروی در قزاقستان EDDO HARTMANN/The Sony World Photography Awards ۲۰۲۴
وی در این مجموعه یک منطقه دورافتاده از قزاقستان به نام «پولیگون» را بررسی کرده است که زمانی محل تاسیسات اصلی آزمایشات هستهای اتحاد جماهیر شوروی سابق محسوب میشد.
این تصاویر با استفاده از یک دوربین فرو سرخ گرفته شدهاند تا تهدیدی را تداعی کنند که به همان اندازه برای چشم انسان نامرئی است: تشعشعات ناشی از انفجارهای هستهای.
پروژه پدر و پسر، والری پشتاروف
والری پشتاروف با مجموعه عکسهای پروژه «پدر و پسر» مقام اول را در بخش پرتره به دست آورد.
این پروژه پیوند عاطفی بین پدران و پسران را بررسی میکند و لحظهای قدرتمند را به تصویر میکشد که آنها پس از سالها یا حتی دههها جدایی دست یکدیگر را میگیرند.
در فرهنگهای مختلف در بلغارستان، گرجستان، ترکیه، ارمنستان، صربستان، و یونان، این کار نشاندهنده بیان عاطفی و حفظ فرهنگ مشترک است.
دنیاهای معلق، اوا برلر
اوا برلر با پروژه «دنیاهای معلق» در بخش حیات وحش و طبیعت مقام نخست را کسب کرد.
دنیای تار عنکبوت
این عکاس در پروژه خود بر شبکههای تار عنکبوت تمرکز کرد و بدینگونه خلاقیتهای تصادفی هنرمندانهای را در آنها یافت؛ در جهانهای سست و ناپایداری که معمولاً مورد توجه قرار نمیگیرند.
تصاویر برگزیده سونی در سال ۲۰۲۴ در نمایشگاهی به همین نام در سامرست هاوس لندن برای عموم به نمایش درآمدهاند.
این نمایشگاه تا روز ۶ مه ۲۰۲۴ ادامه دارد.