مثل «تکتیرانداز» میتوان در سینمای جنگ به هدف زد
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۸۷۳۳
فیلم نقاط قوت بسیاری داشت؛ فیلمبرداری بسیار درخشان، کارگردانی، تدوین، صحنه و سایر اجزای فیلم بسیار خوب بود. یک تیم بسیار جوان در این پروژه و فیلم تکتیرانداز حضور داشتند.
به گزارش مشرق، فیلم سینمایی «تک تیرانداز» محصول بنیاد فرهنگی روایت، موفق به کسب دو سیمرغ از سیونهمین جشنواره فیلم فجر شد، اگر چه به نظر میرسید حق این فیلم بیش از دو سیمرغ باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امسال سیمرغ بلورین جلوههای ویژه میدانی را از آن خود کردید، لطفاً درباره کارهای خاصی که در فیلم تکتیرانداز صورت گرفته بود، توضیح دهید.
وقتی فیلمنامه را فرستادند و خواندم، قرار شد جلسه حضوری با آقای غفاری داشته باشیم. با ایشان دورادور آشنا بودم، اما چیزی که من را به این فیلم جذب کرد، شخصیت شهید زرین بود و تصمیم گرفتیم هر چقدر میتوانیم به شخصیت نزدیک شویم و حتی اگر جایی امکانش نبود، تفکراتش را برای نسل جوان نشان دهیم. در خصوص جلوههای ویژه فیلم باید بگویم اساساً تکتیراندازها نقاط خاص و اهداف خاصی را هدف قرار میدهند، اما در خصوص شهید زرین موضوع متفاوت بود. این شهید بزرگوار هر هدفی را نمیزد، مثلاً افرادی را که سر نماز بودند، هرگز نمیزد، سربازها را نمیزد و تنها فرماندهان ارشد بعثی را هدف قرار میداد و همین برای من جذاب بود و وقتی زندگینامه شهید را خواندم برایم بسیار جذابتر شد، به خصوص که چندی پیش هم فیلم مستندی از این شهید را کار کرده بودم و به نوعی آشنایی قبلی از ایشان داشتم.
جایگاه جلوههای ویژه میدانی در سینمای ایران را چگونه متصور هستید و به نظر شما به رغم تولیدات کم در حوزه دفاع مقدس آیا بحث جلوههای ویژه میدانی محدودتر نشده است؟
جایگاه جلوههای ویژه میدانی در سینمای ایران جایگاه بسیار خوب و مناسبی است. ما از نظر علم، دانش و توانایی از سطح منطقهمان بالاتر هستیم و به نظرم همانطور که در سایر گفتوگوهایم نیز گفتهام ما تنها از نظر تجهیزات آن هم از سینمای هالیوود و بالیوود، نه در سطح کشورهای منطقه، یک مقداری پایینتر هستیم. درباره تولیدات حوزه دفاع مقدس بله، وقتی فیلم دفاع مقدسی تولید شود باید در بخشهایی نهادها و ارگانهایی همراهی و کمک کنند و قطعاً وقتی این دستگاهها به شما کمک نکنند، قطعاً نمیشود تولید کرد و طبعاً جلوههای ویژه میدانی در حوزه آثار دفاع مقدس بسیار محدود میشود ولی قطعاً جلوههای ویژه همهاش بحث انفجار و جنگ نیست. در فیلمهای اکشن، ملودرام و سوررئال از جلوههای ویژه بسیاری استفاده میشود و یک مدیر جلوههای ویژه باید در تمام اجزای سینما تخصص داشته باشد، باید آشنا به گریم و دوربین باشد و شاخههای مختلف را بشناسد تا بتواند مدیریت کند. ما سرداران گمنام بسیاری داریم، از طرفی فیلمسازان کاربلد و کاردرست بسیاری هم در سینما داریم که بتوانند آثار خوبی تولید کنند، مانند همین تکتیرانداز، ما میتوانیم فیلمهایی مانند تکتیرانداز را که تولیدشده باز هم در سینما تکرار کنیم و بسازیم.
قطعاً جلوههای ویژه میدانی در آثار دفاع مقدسی مخاطرات بسیاری دارد، کمی از خطرات این حرفه در سینمای دفاع مقدس بگویید.
قطعاً جلوههای ویژه میدانی در تمامی آثار سینمایی خطر دارد. اصلاً این شغل کاملاً پرخطر است و به نظر من زندگی کردن خودش یک نوع خطر کردن و ریسک کردن است، مانند اینکه از در منزل بیرون بروید و هزار و یک اتفاق بیفتد، این حرفه هم حرفه پرخطری است و باید درست کار کنید و روی کاری که انجام میدهید تمرکز داشته باشید تا خطرات بسیار کم شود. خواهشم این است تجهیزات حرفهای وارد سینما شود و ارگانهایی که میتوانند، به این بخش کمک کنند تا تمام این خطراتی که از دور نشان داده میشود کم و کمتر شود.
برگردیم به فیلم تکتیرانداز. یکی از نقاط قوت فیلم در جشنواره همین جلوههای ویژه میدانی بود. انفجارهای فراوان و فضای کاملاً جنگی فیلم خللی در تصمیمگیریتان پیش نیاورد؟
اینکه صرفاً نقاط ویژه فیلم جلوههای ویژه میدانیاش بود را قبول ندارم. فیلم نقاط قوت بسیاری داشت؛ فیلمبرداری بسیار درخشان، کارگردانی، تدوین، صحنه و سایر اجزای فیلم بسیار خوب بود. این را بیان کنم که یک تیم بسیار جوان در این پروژه و فیلم تکتیرانداز حضور داشتند که بسیاریشان جنگ را ندیده و فقط شنیدهاند.
تکتیرانداز تنها فیلمی بود که مستقیماً به موضوع دفاع مقدس میپرداخت و اساساً در چند سال گذشته از این گونه آثار بسیار کم داشتیم. تحلیل شما چیست و چرا تولیدات سینمای جنگی که مستقیم به موضوع دفاع مقدس میپردازد در سینما کم شده است؟
اساساً فیلم جنگی ساختن با این موضوع، واقعاً سخت است، چون امکانات و ادوات خاص خود را میخواهد و مانند فیلم آپارتمانی نیست و اساساً فیلمی از نوع تکتیرانداز را نمیتوان به سادگی ساخت. به نظرم برای تولیدات اینچنین سنگینی نهادها و ارگانها باید پای کار بیایند و حمایت کنند.
اوایل دهه ۷۰ بیشترین آثار دفاع مقدسی در سینما تولید شده است، علت این افزایش چه بود و چطور شد که ناگهان شاهد کاهش این آثار در سایر دههها بودیم؟
فکر میکنم در آن سالها از طریق سینما میخواستیم عمق فاجعه جنگ را نشان دهیم و اینکه چه اتفاقی افتاد، اماای کاش همانها را در دهه ۹۰ مجدداً بازتولید کنیم و نشان دهیم. در دهه ۷۰ کارگردانان بزرگی، چون مرحوم رسول ملاقلیپور، ابراهیم حاتمیکیا و احمدرضا درویش آثار فاخری را تولید کردند. باید الان بیاییم با فیلمسازان مستعد و جوان همان آثار دفاع مقدسی را تولید کنیم، ما خیلی حاج احمدها داریم، ما شهید زینالدین و شهید وزوایی داریم، شهید همت داریم، باید این شخصیتها را برای جوانان بشناسانیم.
*جوان آنلاین
منبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا جشنواره فیلم فجر مشرق سینمای ایران دفاع مقدس جشنواره فیلم فجر جلوه های ویژه میدانی فیلم تک تیرانداز آثار دفاع مقدس دفاع مقدسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۸۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازداشت شرور تیرانداز در فرحزاد
رئیس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران از دستگیری شروری که در جریان یک درگیری در محله فرحزاد اقدام به تیراندازی و ایجاد رعب و وحشت کرده بود، خبر داد.
به گزارش ایسنا، سرهنگ سعید راستی در تشریح جزئیات این خبر گفت: ماموران پایگاه یکم سازمان اطلاعات پلیس تهران طی سه روز گذشته خبری را در خصوص درگیری اراذل و اوباش در منطقه فرحزاد تهران دریافت کرده و با حضور در محل و انجام تحقیقات اولیه متوجه شدند که یکی از اشرار سابقهدار این محدوده با سلاح گرم اقدام به تیراندازی کرده است، اقدامی که سبب رعب و وحشت ساکنان این محل شده بود.
وی با بیان اینکه رسیدگی به این پرونده به صورت ویژه در دستورکار ماموران سازمان اطلاعات پلیس تهران قرار گرفت، گفت: تحقیقات کارآگاهان نشان داد که درگیری میان چند نفر اراذل و اوباش رخ داده است و در این میان متهم برای قدرت نمایی اقدام به تیراندازی کرده و از محل متواری شده است.
راستی با بیان اینکه مخفیگاه متهم از سوی ماموران مورد شناسایی قرار گرفت، اظهارکرد: با شناسایی مخفیگاه متهم، هماهنگی با مقام قضایی انجام شد و متهمان پس از هماهنگی با مقام قضائی این فرد را در مخفیگاهش دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.
رئیس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران با بیان اینکه متهم تحت بازجویی قرار گرفته و در جریان آن به جرم خود اعتراف کرد، گفـت: متهم پس از تکمیل تحقیقات اولیه و به همراه پرونده متشکله برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.
انتهای پیام