Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مشیرالحق عابدی، معاون امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ظهر سه شنبه در کمیته جذب سرمایه‌گذاری ستاد توسعه خاوران که در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: وزیر کشور به معاون اقتصادی وزارتخانه دستور داده است که دستورالعمل ستاد توسعه خاوران برای تمام استان‌های کشور ارسال شود و ظرف مدت یک ماه ستاد توسعه برابر این دستورالعمل در تمامی استان‌ها ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این موضوع یک موفقیت ویژه برای خراسان‌جنوبی است، گفت: قطعاً همکاران در سازمان‌های صمت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی که پیشخوان اقتصادی هستند ارتباطاتی با استان‌هایی که قرار است ظرف یک ماه این دستورالعمل را تهیه کنند، داشته‌اند.

عابدی ادامه‌داد: در جلسات گذشته دستورالعمل ابلاغی، توسط استاندار خراسان‌جنوبی بررسی شد ولی هنوز نیاز به بررسی و اصلاح دارد و بعد از تصویب نهایی در ستاد توسعه خاوران کارسازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما برنامه ویژه‌ای را برای کمیته جذب سرمایه‌گذاران ستاد توسعه خاوران در دستور کار داریم، افزود: بعد از اینکه کمیته فرصت‌ها و پتانسیل‌های ستاد به کلان طرح‌ها رسیدگی و آن را مورد بررسی قرار دادند، معرفی سرمایه گذاران و ارتباط بین سرمایه‌گذار توسط کمیته جذب صورت می‌گیرد.

معاون امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: هنوز هیچ مطلبی از سوی کمیته فرصت‌ها و پتانسیل‌ها نرسیده است ولی ما قبل از آن برخی از سرمایه‌گذاران را به استان دعوت کرده ایم.

سرمایه گذار در ادارات سرگردان نشود

عابدی با بیان اینکه این تصمیم روند کار ما را سرعت می‌بخشد، اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که سرمایه و تسهیلات در اختیار سرمایه گذار اهل آن و فردی توانمند قرار گیرد.

وی گفت: طرح‌هایی که ما در کمیته جذب بررسی می‌کنیم، به صورت ویژه در اختیار کمیته فرصت‌ها قرار داده می‌شود و قصد ما بر این است که این برنامه‌ها سرگردانی سرمایه‌گذار در ادارات مختلف برای گرفتن مجوز را کم کنیم.

مهدیه ضیائیان، مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز در این جلسه یک پروژه که برای سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی اعلام آمادگی شده است را تبیین و گفت: این طرح تولید (فورفورال یک حللال عالی شیمیایی) از ضایعات کشاورزی است.

وی با اشاره اینکه ظرفیت پیشنهادی برای این طرح ۵۰۰ تن در سال و ظرفیت اشتغال‌زایی آن نیز ۱۰۰ نفر است، گفت: ماده تولیدی در صنعت شیمیایی، دارویی، نفتی و کشاورزی کاربرد دارد.

تولید فورفورال از ضایعات کشاورزی

مدیرمرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار کرد: مواد اولیه آن نیز ضایعات کشاورزی چون چوب ذرت، ضایعات برنج و سبوس آن است.

ضیائیان با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری ثابت در این طرح نیز ۸.۵ میلیارد تومان برآورده است، بیان‌کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های تولید این محصول بسیار پایین است نظر سرمایه‌گذاران را جلب کرده است.

وی با بیان اینکه فورفورال در صنایع داروسازی، لاستیک‌سازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: در حال حاضر تنها دو واحد تولید فورفورال فعال در سطح کشور وجود دارد که ظرفیت اسمی این واحدها هزار و ۵۰۰ تن در سال است.

مدیرمرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته فورفورال مورد نیاز کشور در حدود دو هزار و ۵۰۰ تن در سال است که بیشتر در پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضیائیان گفت: در حال حاضر حدود ۵ هزار تن فورفورال از کشورهای چین، امارات و آلمان به کشور وارد می‌شود.

وی یادآورشد: با توجه به نیاز دیگر کشورها اگر این طرح برای منطقه ویژه اقتصادی بیرجند مجوزهای لازم را بگیرد ما می‌توانیم صادرات بسیار خوبی داشته باشیم.

حسین زارعی، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیز در این جلسه گفت: متقاضیان سرمایه گذار این طرح (تولید فورفورال از ضایعات کشاورزی) از منطقه ویژه اقتصادی بازدید کردند و ظرفیت‌های منطقه ویژه به آنان اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه رویه ارزیابی زیست محیطی طرح باید مشخص شود، بیان‌کرد: برای ما ۱۱ گروه در موضوع ارزیابی زیست محیطی در منطقه ویژه اقتصادی تعریف شده است که گروه یک تا ۶ را خودمان مجوز می‌دهیم و ۶ تا ۸ را استان و گروه‌های بالاتر باید مجوز را از تهران بگیرند.

پیشنهاد ۷۳ پروژه سرمایه گذاری در استان

محمد بهروزی، معاون امور اقتصادی اداره کل امور اقتصاد و دارایی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: باید بررسی کنیم که آیا در این طرح شاخص‌های مالی مشخص شده است یا خیر.

وی بیان‌کرد: در شاخص‌های مالی باید مسائل و موضوعاتی چون دوره بازگشت سرمایه، توجیه اقتصادی و نرخ بازدهی داخلی و … مشخص شود.

معاون امور اقتصادی و اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی افزود: باید دلیل موجهی برای استقرار و جانمایی یک طرح سرمایه‌گذاری در منطقه‌ای داشته باشیم که این دلایل می‌تواند شامل مزیت نسبی و یا مزیت رقابتی چون بازار محصول باشد که در پروژه فعلی نیز باید این مؤلفه‌ها مد نظر قرار گیرد.

بهروزی با اشاره به اینکه ۷۳ پروژه سرمایه‌گذاری از سوی دستگاه‌های اجرایی به ما رسیده است که در حال طراحی آن هستیم، بیان‌کرد: همه پروژه‌ها باید بر اساس یک مزیت نسبی عملیاتی شود.

عباس جرجانی، رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: در این پروژه (پروژه تولید فورفورال از ضایعات کشاورزی) ما می‌خواهیم ۵۰۰ تن تولید در سال داشته باشیم و باید بررسی کنیم که نیاز به چه میزان ضایعات کشاورزی برای این حجم تولید است.

ضرورت بررسی راه‌های تأمین مواد اولیه

وی گفت: هر چند این طرح، طرحی نو و قابل توجه است ولی ماده اولیه مورد نیاز را از کدام محل می‌خواهیم تأمین کنیم چرا ما در خراسان‌جنوبی نه سبوس و نه ضایعات برنج و ذرت داریم.

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از طرف دیگر باید این موضوع را بررسی کنیم که از این ۵۰۰ تن تولیدی چقدر در استان مورد نیاز است و ما آیا به این حجم در خراسان‌جنوبی نیاز داریم و مازاد را چگونه می‌خواهیم جا به جا کنیم چرا که مواد شیمیایی با ماشین‌های خاصی حمل می‌شود.

جرجانی بیان‌کرد: از طرف دیگر چرا باید این پروژه در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند جانمایی شود و این مسئله را نیز باید بررسی کنیم.

مهدی فرجامی‌فرد، جانشین معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اشاره‌ای به میزان سطح زیر کشت محصولات کشاورزی که ضایعات آن در تولید فورفورال مورد استفاده است، کرد.

در نهایت تصویب شد که طرح به کمیته فرصت‌ها و پتانسیل‌های استان ارسال شود.

طرحی با موضوع محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی

مهدی ابراهیمی، مدیرگروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: طرح ما درباره محصولات استراتژیک استان (عناب و زرشک) است.

وی با بیان اینکه این طرح مرتبط با طرح‌های کلان فناورانه است، بیان کرد: طرح در حقیقت دستیابی به دانش فنی و تولید پنج فراوره دارویی و مکمل غذایی از میوه عناب و زرشک است که افراد می‌توانند در این زمینه سرمایه گذاری لازم را داشته باشند.

ابراهیمی یادآور شد: هزینه اولیه این طرح حدود ۲۰ میلیارد تومان است و توجیهات اقتصادی آن نیز تبیین شده است.

کد خبر 5193811

منبع: مهر

کلیدواژه: جذب سرمایه گذاری بیرجند اتاق بازرگانی بیرجند ویروس کرونا شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه بوشهر زلزله گناوه روز ارتش واکسن کرونا ماه مبارك رمضان ارتش جمهوری اسلامی ایران ماه رمضان ۱۴۰۰ محدودیت های کرونایی زمین لرزه منطقه ویژه اقتصادی معاون امور اقتصادی ضایعات کشاورزی ستاد توسعه خاوران سرمایه گذاران اتاق بازرگانی کمیته فرصت ها سرمایه گذاری سرمایه گذار بررسی کنیم کمیته جذب ۵۰۰ تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۴۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار خراسان جنوبی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فاز اول نیروگاه بادی درح به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی؛ جواد قناعت در دیدار با سرمایه‌گذاران شرکت انرژی‌های تجدید پذیر خراسان، اظهار کرد: ایجاد ارزش افزوده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در اولویت برنامه‌های استان است.

وی با اشاره به اینکه بادهای ۱۲۰ روزه از ظرفیت‌های بسیار خوب استان در تولید انرژی‌های پاک است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند به رونق استان کمتر توسعه یافته خراسان جنوبی کمک کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشینه کار در محل اجرای نیروگاه بادی درح اظهار داشت: به جهت اهمیت فعالیت این نیروگاه در استان، اجرای این پروژه باید شتاب بگیرد.

وی با اشاره به موارد مطرح شده از سوی سرمایه گذاران در این جلسه و درخواست دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی، گفت: این درخواست با دید مثبت با محوریت معاونت اقتصادی استانداری پیگیری می‌شود.

قناعت از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی فاز اول پروژه گفت و متذکر شد: روند اجرای کار برای ۱۵ درصد باقیمانده فاز اول شتاب بگیرد تا این مرحله وارد فاز بهره‌برداری شود.

به گزارش‌ایمنا؛ نیروگاه بادی درح با سرمایه‌گذاری ۶۳ میلیون یورویی بخش خصوصی به ظرفیت ۵۰ مگاوات در حال احداث است و فاز اول پروژه شامل چهار توربین و به ظرفیت ۱۰ مگاوات، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده بهره‌برداری است.

کد خبر 748437

دیگر خبرها

  • تشریح آخرین وضعیت دو پروژه سرمایه‌گذاری خارجی
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به ۲ زبان ترجمه شد
  • معرفی ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی استان به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شد
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • برداشته شدن سدهای صخره‌ای هتل صخره‌ای
  • استقبال و حمایت از سرمایه‌گذاران در لرستان
  • ادامه هتل«صخره‌ای»معطل راه دسترسی/استاندار:سرمایه‌گذار حمایت شود
  • ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد