Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@02:38:18 GMT

نابودی تدریجی پوشش گیاهی جنگل‌های گلستان

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۰۹۷۶

نابودی تدریجی پوشش گیاهی جنگل‌های گلستان

به گزارش همشهری آنلاین، پوشش گیاهی پارک طبیعی گلستان و دیگر جنگل‌های این استان یکی از موارد مورد توجه در ثبت جهانی هیرکانی است. با وجود این خبرهای خوبی درباره این عرصه‌های طبیعی شنیده نمی‌شود، زیرا این جنگل‌ها با عوامل و آفت‌های متعددی تهدید می‌شوند که برخی‌ها از آنها مربوط به دخالت انسان‌هاست و برخی هم ریشه‌های طبیعی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندسالی است شمشاد هیرکانی که بخش وسیعی از آن در گلستان قرار دارد، مورد تهدید جدی قرار گرفته است. این تهدید آنقدر جدی بود که شمشاد هیرکانی در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار گرفت. تهدیدها اما فقط شامل حال شمشادهای هیرکانی نبود و نیست. بر اساس مطالعات کارشناسان ذی‌ربط، گونه‌های گیاهی دیگری در معرض تهدید قرار دارند که مهم‌ترین‌ آنها گونه‌هایی چون بارانک، سرخدار، لیلکی، ملچ، اوجا و شب‌خسب هستند.

حمله آفات به پوشش گیاهی هیرکانی

معاون فنی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست گلستان اظهار کرد: نتایج نخستین بررسی‌های انجام‌شده روی پوشش گیاهی ۲منطقه حفاظت‌شده پارک ملی گلستان و جهان‌نمای کردکوی نشان می‌دهد پوشش گیاهی ۳۶۷۰هکتار از این مناطق بر اثر آفت و بیماری‌های درختان جنگلی از بین رفته است.

به گفته «وحید خیرآبادی» از مجموع پوشش گیاهی از بین‌رفته ناشی از آفات و بیماری‌ها ۳۲۰۰ هکتار آن مربوط به پارک ملی گلستان و ۴۷۰ هکتار نیز مربوط به منطقه حفاظت‌شده جهان‌نمای کردکوی است.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست کشور دارای ۲۹۵ منطقه تحت مدیریت شامل پارک ملی، منطقه حفاظت‌شده و پناهگاه حیات وحش است، افزود: برای نخستین بار به صورت پایلوت پروژه شناسایی پهنه‌های آلوده در پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت شده جهان‌نما به آفات و بیماری‌ها اجرا شد. مرحله نخست این پروژه اسفند سال گذشته با همکاری تیمی از اعضای هیأت علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان به پایان رسید.

مبارزه با آفات

خیرآبادی با بیان اینکه امسال مراحل مختلف استفاده از روش‌های مناسب زیستی و فیزیکی مبارزه با آفات و بیماری‌ها و به دنبال آن احیای مناطق آسیب‌دیده در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: در مرحله نخست این پروژه ۵۴۵ خوشه گیاهی به‌عنوان نمونه در پارک ملی گلستان و ۱۱۰ قطعه خوشه از منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما انتخاب و مختصات جغرافیای آنها در نقشه اجرا شد. مجموعا در پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما ۱۸ گونه بیماری‌زا مانند زغالی، فتیله نارنجی، لکه‌قیری، لکه‌برگی، سفیدک، پوسیدگی ریشه، ۹ گونه آفت مانند پروانه خالدار، پروانه برگ‌خوار، پروانه جوانه‌خوار بلوط، پروانه دم‌قهوه‌ای، سوسک برگ‌خوار و شپشک پنبه‌ای و ۲ گونه گیاه نیمه‌انگلی دارواش و ارس واش شناسایی شد.

به گفته خیرآبادی، با انجام کار آزمایشگاهی و بررسی میدانی از مجموع وسعت پارک ملی گلستان، پوشش گیاهی ۷۲ هکتار در کانون قرمز، ۲۸۰۰ هکتار نارنجی، ۲۵ هزار هکتار زرد، ۶۰ هزار هکتار سبز (سالم) و ۳۲۰۰هکتار نیز در کانون قهوه‌ای قرار گرفت. همچنین وسعت ۵۳ هکتار از منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما به عنوان کانون قرمز، هزار هکتار نارنجی، ۱۷ هزار هکتار زرد، ۱۳ هزار هکتار سبز و ۴۷۰ هکتار به عنوان کانون قهوه‌ای تقسیم شد.

وی افزود: مراحل بعدی پروژه شامل راهکارهای کنترل و حفظ وضع موجود و استفاده از روش‌های مناسب زیستی و فیزیکی مبارزه با آفات و در نهایت احیای مناطق آسیب‌دیده از آفات و بیماری‌ها، امسال و سال‌های بعد اجرا می‌شود.

کد خبر 597297 برچسب‌ها استان گلستان محیط زیست جنگل محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گلستان محیط زیست جنگل محیط زیست ایران منطقه حفاظت شده جهان نما پارک ملی گلستان آفات و بیماری ها هزار هکتار پوشش گیاهی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۰۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته

همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی ( ۲۷ اردیبهشت تا ۳ خردادماه ) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به‌صورت رایگان امکان پذیر شد.

به گزارش ایسنا موزه‌های تاریخ طبیعی به عنوان یکی از متفاوت‌ترین موزه‌ها، نشان دهنده تاریخ جهان آفرینش و طبیعت و محل نگهداری بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی هستند.

موزه تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با ذخیره بیش از ۹۰۰ نمونه از اجزای مختلف تنوع زیستی شامل جانوران، گیاهان، سنگ،کانی و فسیل در کنار نمایش تنوع زیستی پنج قاره به تفکیک، گنجینه بسیار با ارزشی برای تنوع زیستی ایران و جهان به شمار می‌رود.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علاقه‌مندان و مراکز آموزشی می‌توانند از ۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد از ساعت ۹ تا ۱۹ به آدرس بزرگراه همت شرق، بین اتوبان یادگار امام و شیخ فضل الله، پارک طبیعت پردیسان مراجعه و به رایگان از موزه تنوع زیستی بازدید کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فیلم/ گشت و گذار پلنگ در جنگل‌ ساری
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • در این جنگل، چوب ها تبدیل به سنگ شدند! /درباره یکی از جالب ترین مکان های روی زمین (+تصاویر)
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد