Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@21:26:53 GMT

اگر دیابت دارید لب به این ۷ماده غذایی نزنید

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۲۰۳۷۶

اگر دیابت دارید لب به این ۷ماده غذایی نزنید

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت، هر بار که بیش از حد کربوهیدرات مصرف کنند، به طرز خطرناکی افزایش پیدا می‌کند.

هلث لاین اعلام کرد: به مرور زمان، سطح بالای قند خون می‌تواند به اعصاب بدن و رگ‌های خونی آسیب برساند. کاهش مصرف کربوهیدرات می‌تواند از افزایش سطح قند خون جلوگیری کند و تا حد زیادی خطر عوارض دیابت را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین، اجتناب از بعضی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، از جمله موارد ذکرشده در این مطلب، اهمیت زیادی دارد:

۱. نوشیدنی‌های شیرین‌ قندی

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌ شده با قند ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با دیابت، مثل بیماری کبد چرب را افزایش دهد. علاوه ‌بر این، میزان بالای فروکتاز ممکن است منجر به تغییرات متابولیک شود، که این موضوع سبب شکل‌گیری چربی شکم، کلسترول و تری‌گلیسیریدهایی می‌شود که به طور بالقوه مضر هستند.

۲. میان‌وعده‌های بسته‌بندی‌شده

پرتزل، کراکر و سایر مواد غذایی بسته‌بندی ‌شده، گزینه‌های خوبی به‌عنوان میان وعده نیستند. این مواد غذایی معمولا از آرد تصفیه ‌شده تشکیل‌ شده‌اند و مواد مغذی کمی دارند، اما حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات‌های زودهضم هستند که می‌توانند به سرعت میزان قند خون را افزایش دهند.

۳. نان سفید، برنج و پاستا

نان سفید، برنج و پاستا جزء مواد غذایی فرآوری شده و حاوی کربوهیدرات بالا هستند و باید از رژیم غذایی برای دیابتی‌ها حذف شوند. نشان داده‌ شده‌ است که خوردن نان، نان بیگل و سایر مواد غذایی حاوی آرد تصفیه ‌شده به طرز چشمگیری سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ افزایش می‌دهد. این موضوع فقط محصولاتی که با آرد سفید تصفیه‌ شده تهیه می‌شوند را در بر نمی‌گیرد. در یک مطالعه نشان داده‌ شد که پاستای بدون گلوتن هم سطح قند خون را افزایش می‌دهد.

۴. ماست طعم‌دار میوه‌ای

ماست بدون طعم می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد. اما ماست‌های میوه‌ای داستان متفاوتی دارند. ماست‌های طعم‌دار معمولا از شیر بدون چربی یا حاوی چربی کم تهیه می‌شوند و سرشار از کربوهیدرات و قند هستند. یک فنجان (۲۴۵ گرم) ماست میوه‌ای حاوی تقریبا ۳۱ گرم قند است. این یعنی تقریبا ۶۱ درصد از کالری آن ناشی از قند است.

۵. غلات شیرین‌ صبحانه

اگر به دیابت مبتلا هستید، خوردن غلات می‌تواند یکی از بدترین روش‌ها برای شروع روزتان باشد. بنابراین غلات باید از رژیم غذایی برای دیابتی‌ها حذف شود. برخلاف اینکه بر روی جعبه‌ی غلات قید شده ‌است که برای سلامتی مفید است، بیشتر غلات به شدت فرآوری شده‌اند و خیلی بیشتر از آنچه بسیاری از افراد تصور می‌کنند، کربوهیدرات دارند. غلات همچین حاوی پروتئین بسیار کمی هستند. پروتئین یک ماده‌ی مغذی است که می‌تواند به سیر نگه‌ داشتن و حفظ ثبات قند خون ‌شما در طول روز کمک کند.

۶‌. میوه‌های خشک ‌شده

زمانی که میوه را خشک می‌کنید، میزان آب آن کم می‌شود، که این موضوع منجر به غلظت بیشتر مواد مغذی ذکر شده می‌شود. متأسفانه، میزان شکر موجود در میوه‌های خشک ‌شده غلیظ‌تر می‌شود.

۷. سیب‌زمینی سرخ ‌کرده

سیب‌زمینی سرخ‌ کرده غذایی است که باید از آن دوری کنید، به‌ویژه اگر دچار دیابت هستید. سیب‌زمینی حاوی کربوهیدرات نسبتا بالایی است. یک عدد سیب‌زمینی متوسط حاوی ۳۴٫۸ گرم کربوهیدرات است که ۲٫۴ گرم از آن را فیبر تشکیل می‌دهد. زمانی که پوست سیب‌زمینی گرفته می‌شود و در روغن سرخ می‌شود، علاوه بر افزایش قند خون، مضرات دیگری هم به همراه دارد.

اگر به دیابت مبتلا هستید، باید اهداف اصلی‌تان را بر روی دوری از چربی‌های ناسالم، نوشیدنی‌های شیرین شده، غلات فرآوری ‌شده و سایر مواد غذایی شامل کربوهیدرات تصفیه ‌شده متمرکز کنید. اجتناب از خوردن مواد غذایی که سبب افزایش سطح قند خون و مقاومت به انسولین می‌شوند، می‌تواند به حفظ سلامت شما و کاهش خطر عوارض دیابت در آینده کمک کند.

پربیننده ترین خواص شگفت انگیز آویشن خار پاشنه پا: درمان، علت و علائم عوارض کاشت مو دلایل و درمان تپش قلب در کنار سردرد بیشتر کار کنید، بدون اینکه از بین بروید!

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دیابت پیشگیری انتخابات ۱۴۰۰ سطح قند خون مواد غذایی نوشیدنی ها سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۰۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟

کمتر کسی می‌داند که برخی مواد غذایی برای صبحانه مناسب نیستند، چون نباید با معده‌ی خالی خورده شوند.

به گزارش روزیاتو، در ادامه ابتدا از مواد غذایی‌ای خواهیم گفت که باید از خوردن آن‌ها با معده‌ی خالی پرهیز کنید و بعد از آن، مواد غذایی‌ای را معرفی خواهیم کرد که می‌توان آن‌ها را با معده خالی خورد.

مواد غذایی که نباید آن‌ها را با معده خالی خورد ۱- شیرینی‌های درست شده با خمیر پای و خمیر هزارلا

مواد غذایی خمیرمایه دار باعث تحریک جداره‌ی معده می‌شوند و ممکن است باعث نفخ شوند.

۲- شیرینی و شکلات

خوردن مواد غذایی قندی باعث بالا رفتن سطح انسولین در بدن می‌شود، امری که فشار زیادی به پانکراس که هنگام صبح تازه بیدار و فعال شده، وارد می‌کند. این امر می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری دیابت شود.

۳- ماست و دیگر محصولات لبنی تخمیری

اگر با شکم خالی ماست بخورید، اسید معده باکتری‌های مفید لاکتیک اسید درون ماست را از میان می‌برد؛ بنابراین خوردن ماست با معده‌ی خالی فایده‌ای برای بدن ندارند.

۴- گلابی

فیبر خام درون گلابی می‌تواند به غشای مخاطی ظریفی معده‌ی خالی صدمه بزند.

۵- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی تانیک اسید است که اسیدیته‌ی معده را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند منجر به زخم معده شود.

۶- خیار و دیگر سبزیجات سبز رنگ

سبزیجات خام مملوء از اسید‌های آمینه هستند. با این حال، اگر با معده‌ی خالی خورده شوند می‌توانند باعث سوزش معده، نفخ و شکم درد شوند.

۷- موز

اگر با معده‌ی خالی موز بخورید این کار باعث افزایش شدید میزان منیزیم موجود در خون می‌شود. این امر می‌تواند به قلب صدمه بزند.

۸- ادویه جات

غذا‌های تند می‌توانند باعث تحریک شدن غشای مخاطی معده و وارد شدن صدمه به آن شوند و میزان تولید اسید معده را افزایش دهند، مسأله‌ای که عامل بسیاری از اختلالات دستگاه گوارش است.

۹- نوشیدنی‌های گازدار سرد

مصرف نوشیدنی‌های گازدار در زمان صبح می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به غشای مخاطی معده شود و خونرسانی به معده را کاهش دهد. درنتیجه، مواد غذایی با سرعت کمتری هضم خواهند شد.

۱۰- مرکبات

مرکبات سرشار از اسید میوه هستند. این میوه‌ها اگر با معده‌ی خالی خورده شوند می‌توانند باعث سوزش معده شوند و همینطور ریسک گاستریت یا همان التهاب معده و حتی زخم معده را افزایش دهند.

مواد غذایی که می‌توانید آن‌ها را با معده خالی بخورید ۱- جو دو سر

جو دو سر یک لایه‌ی محافظ به دور جداره‌ی معده ایجاد می‌کند که جلوی آسیب رساندن اسید معده به دیواره‌های این اندام را می‌گیرند. جو دو سر همچنین حاوی فیبر محلول در آب است که برای کاهش سطح کلسترول مفید است.

۲- گندم سیاه

گندم سیاه دستگاه گوارش را با ملایمت تحریک می‌کند. این ماده غذایی منبع بسیار خوبی نیز برای پروتئین، آهن و ویتامین است.

۳- فرنی آرد ذرت

فرنی آرد ذرت به از میان رفتن سموم و فلزات سنگین از سیستم بدن کمک می‌کند و به جمعیت میکروفلور دستگاه گوارش (میکروب‌های مفیدی که به طور طبیعی در دستگاه گوارش وجود دارند) تعادل می‌بخشد و سیری طولانی مدتی نیز ایجاد می‌کند.

۴- جوانه گندم

۲ قاشق غذاخوری جوانه گندم نزدیک به ۱۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین E و ۱۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به فولیک اسید را تأمین می‌کند. این ماده غذایی همچنین به دستگاه گوارش می‌کند عملکرد درستی داشته باشد.

۵- تخم مرغ

پژوهش‌ها نشان داده مصرف تخم مرغ برای صبحانه می‌تواند میزان کالری دریافتی روزانه را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

۶- هندوانه

خوردن هندوانه با معده‌ی خالی، بدن را از مقدار مناسبی آب برخوردار می‌کند. به علاوه، هندوانه به دلیل داشتن لیکوپین فراوان برای سلامت چشم‌ها و قلب هم مفید است.

۷- بلوبری

پژوهش‌ها می‌گوید مصرف منظم بلوبری باعث بهبود حافظه و تنظیم فشار خون و سرعت سوخت و ساز بدن می‌شود، به ویژه اگر برای صبحانه مصرف شود.

۸- نان غلات کامل بدون خمیرمایه

کربوهیدرات و دیگر مواد مغذی موجود در این نوع نان‌ها برای بدن ضروری هستند. بهترین زمان برای مصرف این نوع نان صبح زود است.

۹- آجیل

آجیل اگر برای صبحانه مصرف شود باعث بهبود سلامت گوارشی می‌شود و سطح pH درون معده را متعادل می‌کند.

۱۰- عسل

عسل به بیدار و فعال شدن بدن در زمان صبح کمک می‌کند و به سیستم بدن قدرت و انرژی می‌بخشد. این ماده غذایی همچنین فعالیت مغزی را بهبود می‌بخشد و میزان تولید هورمون شادی بخش ِ سروتونین را افزایش می‌دهد.

دیگر خبرها

  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • امحای هزار و ۵۳۹ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود