Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@03:03:41 GMT

سرنوشت راه‌آهن زیرآبی چین به آمریکا چه شد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۴۵۲۲

به نقل از آی‌ای، هفت سال پیش گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه چین در حال بحث در مورد ساخت تونل یک خط ریلی سریع‌السیر است که از شمال شرقی پکن به طول ۱۳ هزار کیلومتر می‌رود تا به سیبری برسد و سپس ۲۰۰ کیلومتر دیگر را این بار از زیر آب طی می‌کند تا از تنگه برینگ به آلاسکای آمریکا برسد.

این طرح بلند پروازانه که زمان خود توسط خبرگزاری‌های زیادی مطرح شد، شبکه راه آهن سریع السیر چشمگیر چین را تقویت می‌کند و تجارت بین چین، روسیه، کانادا و ایالات متحده را تقویت و تسهیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما سر و صدای این پروژه مانند قطاری که از دور می‌گذرد، خیلی زود از بین رفت و از آن زمان تاکنون کمتر چیزی در مورد این طرح شنیده شده است.

در حال حاضر به نظر می‌رسد هیچ برنامه فوری برای پیشبرد این پروژه ریلی وجود ندارد، پروژه‌ای که می‌تواند از آلاسکا نیز فراتر رود و قبل از رسیدن به ایالات متحده از کانادا نیز بگذرد. این پروژه در زمان معرفی، "چین-روسیه-کانادا-آمریکا" لقب گرفت.

گزارش‌های اخیر ممکن است نشانه‌ای از دلیل توقف این پروژه را ارائه دهد. طبق اعلام پایگاه خبری "South China Morning Post"، این برنامه به دلیل بودجه پیشنهادی اولیه ۲۰۰ میلیارد دلاری مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

منتقدان خاطرنشان کرده‌اند که استفاده از هواپیماها و کشتی‌های باری گزینه ارزان‌تری برای تجارت هستند و زیرساخت‌های آنها از قبل فراهم شده است.

در مرحله بعد، جنبه مهندسی و تدارکات این پروژه وجود دارد، چرا که این تونل یک کار مهندسی بی‌سابقه است و تقریباً چهار برابر بزرگترین تونل‌های زیر دریایی امروزی نظیر تونلی که انگلیس و فرانسه را به هم متصل می‌کند و تونل "سیکان" که "هوکایدو" و "هونشو" را در ژاپن به یکدیگر وصل می‌کند و هر دو تقریباً ۵۰ کیلومتر طول دارند، طول خواهد داشت.

اما هنوز نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این پروژه می‌تواند ادامه یابد و سرانجام بگیرد، اگرچه روابط بین ایالات متحده و چین قبل از آن باید بهبود یابد.

گزارش اصلی در سال ۲۰۱۴ ادعا می‌کرد که چین از قبل در مذاکرات با روسیه برای شروع این پروژه پیشرفت داشته است و مهندسان هر دو کشور اطمینان داشتند که تحقق این پروژه با استفاده از فناوری‌های فعلی امکان‌پذیر است.

چین اولین قطار سریع السیر زیر آب جهان را در سال ۲۰۱۸ تایید کرد و نشان داد که استفاده از فناوری راه آهن سریع السیر در زیر دریا امکان‌پذیر است. این پروژه موسوم به "قطار گلوله‌ای" خط آهنی به طول ۷۷ کیلومتر خواهد داشت که "نینگبو" یک شهر بندری در نزدیکی "شانگهای" را به مجمع الجزایر "ژوسان" در سواحل شرقی چین متصل خواهد کرد و ۱۶ کیلومتر از آن در زیر آب خواهد بود.

اگرچه خط ریلی "نینگبو" به "ژوسان" بسیار کوتاه‌تر از تونل مذکور است، اما این یک پروژه آزمایشی اگر موفقیت آمیز باشد، چین احتمالاً به سمت پروژه‌ای بزرگتر مانند خط آهن "چین-روسیه-کانادا-آمریکا" خواهد رفت.

برنامه‌ها برای توسعه زیرساخت‌های سبزتر و پاک ممکن است پروژه خط آهن "چین-روسیه-کانادا-آمریکا" را زیرمجموعه خود قرار دهد، زیرا دولت‌ها از جمله دولت‌های چین و ایالات متحده به سرمایه‌گذاری زیاد روی خط آهن در سال‌های آینده ادامه خواهند داد، چرا که به عنوان مثال در ایالات متحده با وجود اینکه تقریباً ۴۰ درصد از حجم حمل و نقل در این کشور توسط راه آهن انجام می‌شود، اما تنها ۲ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به این بخش می‌شود.

اگرچه به نظر می‌رسد که خط آهن "چین-روسیه-کانادا-آمریکا" در حال حاضر در بن بست قرار دارد، اما به احتمال زیاد روزی شاهد افتتاح آن خواهیم بود. زیرا تونل‌های فعلی نیز حتی سابقه تاخیر و به تعویق افتادن صد ساله دارند.

البته در سال‌های اخیر هیچ اظهار نظر رسمی درباره این پروژه نشده است، به این معنی که ممکن است هنوز در دست بررسی و یا شاید حتی در دست اجرا باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: چین روسیه کانادا آمریکا ایالات متحده سریع السیر راه آهن خط آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۴۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز

مدیرعامل «توتال انرژی» هشدار داد تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه، باعث افزایش شدید قیمت گاز و سود بردن فروشندگان جهانی گاز از جمله خود «توتال انرژی» می‌شود.

به گزارش ایسنا، پاتریک پویانه در پاسخ به سوال تحلیلگری که درباره تاثیر تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا پرسیده بود، گفت: اگر اتحادیه اروپا، پروژه «یامال ال‌ان‌جی» را تحریم‌ کند، قیمت ال‌ان‌جی به سرعت بالا خواهد رفت و در سطح جهانی، به نفع ما خواهد بود. اگر تحریم‌هایی در کار باشند، مثبت است و منفی نیست زیرا درآمد توتال از پروژه «یامال ال‌ان‌جی»، کاملا محدود است.

مدیرعامل «توتال انرژی» گفت: سران اروپا بر این موضوع واقف هستند که امنیت تامین کنونی آنها، بر ال‌ان‌جی متکی است و نمی‌خواهند دوباره افزایش قیمت را مشاهده کنند. آنچه من درک می‌کنم این است که آنها ممکن است ایده‌هایی داشته باشند اما این ایده‌ها برای سال ۲۰۲۷ به بعد خواهد بود نه قبل از آن.

شرکت فرانسوی «توتال انرژی»، سهم ۲۰ درصدی در پروژه «یامال ال‌ان‌جی» واقع در شرق روسیه دارد و سهم عمده این پروژه در اختیار شرکت روسی نواتک است. توتال همچنین ۱۹.۴ درصد سهم در نواتک دارد.

پویانه اظهار کرد: توتال، سود نقدی از پروژه «یامال ال‌ان‌جی» از سال ۲۰۲۳ دریافت نکرده است زیرا تحریم‌ها علیه مبادلات مالی با روسیه، خارج کردن پول از این کشور را دشوار کرده است. این شرکت حدود ۴۵۰ میلیون دلار سود نقدی نیم سالانه را در اواخر سال ۲۰۲۲ از نواتک دریافت کرد.

قیمت گاز طبیعی اروپا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و کاهش شدید واردات گاز از روسیه در سال ۲۰۲۲، به شدت افزایش یافت.

ظرفیت جهانی جدید ال‌ان‌جی تا سال ۲۰۲۷ که قرار است پروژه‌های بیشتری راه اندازی شوند، محدود خواهد بود و به معنای آن است که اروپا با آسیا و خریداران دیگر برای محموله‌های ال‌ان‌جی، در رقابت خواهد بود و این موضوع، قیمت‌ها را بالا می‌برد.

چندین کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار وضع تحریم‌هایی علیه ال‌ان‌جی روسیه شده اند اما برای تصویب چنین اقدامی، موافقت همه اعضای این بلوک، ضروری است.

روسیه در سال میلادی گذشته، ۱۴.۸ درصد از گاز اتحادیه اروپا را تامین کرد و محموله‌های ال‌ان‌جی تخفیف‌دار روسیه، تا حدودی جایگزین واردات گاز اروپا از این کشور از طریق خط لوله شد.

بر اساس گزارش رویترز، پس از افزایش شدید قیمت گاز که باعث شد مصرف کنندگان و کسب و کارهای اروپایی مجبور شوند در طول زمستان، مصرف خود را کاهش دهند، سیاستمداران اروپایی برای کنترل قیمت انرژی و تضمین امنیت تامین آن، تحت فشار قرار دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • طولانی ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می شود
  • روسیه به کانادا هشدار داد
  • اعتراضات بی سابقه دانشگاه های آمریکا در حمایت از غزه و محکومیت اسرائیل+ فیلم و عکس/ اعتراضات به کانادا و اروپا رسید
  • تظاهرات‌های دانشجویی ضداسرائیلی به دانشگاه‌های کانادا رسید
  • ادامه تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای حمایت از غزه