Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ معاون وزیر بازرگانی داخلی و حمایت از مصرف کنندگان سوریه از توافق ایران و سوریه برای ایجاد یک مرکز تجاری در دمشق و تهران به منظور عرضه محصولات و تولیدات دو کشور خبر داد.

 « جمال شعیب» امروز (سه شنبه) در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی «أثر» سوریه با اشاره به اینکه گفت و گو های تجاری بین ایران و سوریه ادامه دارد، افزود: طرفین تاکنون برای گشایش یک مرکز تجاری ایرانی در «برامکه» دمشق به منظور عرضه محصولات و تولیدات شرکت‌های ایرانی و در مقابل بازگشایی یک مرکز تجاری در تهران برای فروش محصولات شرکت‌های سوریه به توافق نهایی دست یافته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

وی درباره محصولاتی  که در مراکز تجاری ایران و سوریه عرضه خواهد شد، گفت: فهرست کالاهایی که در مراکز دمشق و تهران ارائه می‌شوند متناسب با نیاز بازارهای سوریه و ایران تعیین خواهد شد.  

معاون وزیر بازرگانی داخلی و حمایت از مصرف کنندگان سوریه افزود:  قیمت‌ها توسط شرکت بازرگانی سوریه مورد مطالعه قرار می‌گیرد و کالاها به صورت رقابتی در بازارها ارائه می‌شود.  

شعیب در پاسخ به سوالی در خصوص افتتاح سایر مراکز تجاری ایران در پایتخت سوریه یا سایر استانهای این کشور اظهار داشت که توسعه این مراکز در آینده امکان پذیر است و تلاش می‌شود هرچه سریعتر این مراکز در سایر مناطق سوریه افتتاح شود.  

معاون وزیر بازرگانی داخلی و حمایت از مصرف کنندگان سوریه  با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی ایران در حال توسعه مداوم است، افزود: تلاش خود را برای بهبود این روابط به کار گرفته‌ایم.  

 

خاطرنشان می‌شود،  وزیر راه و شهرسازی کشورمان جمعه گذشته با سفر به دمشق در دیدار با مقامات بلندپایه سوری راههای تقویت همکاریهای تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری بین دو کشور را بررسی کرد.  

 «محمد اسلامی»  وزیر راه و شهرسازی ایران در جریان این سفر در دیدار با «محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در مقر وزارت اقتصاد این کشور، راههای همکاری و تقویت روابط اقتصادی و تبادل تجاری و اجرایی کردن مفاد توافقنامه‌های امضا شده بین دو کشور را مورد بحث و گفت و گو قرار داد.  

در این دیدار مفاد توافقنامه همکاری راهبردی اقتصادی طولانی مدت بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه و موارد اجرا شده و مواردی که روی آن کار می‌شود، همراه با موانع و مشکلاتی که مانع از اجرای برخی از مفاد شده است، مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.  

بالا بردن سطح تبادل تجاری و سازوکارهای تسهیل مبادله کالا و تعاملات مالی بین تهران و دمشق که می‌تواند به برداشتن موانع پیش روی شرکت‌های ایرانی و سوری کمک کند، از دیگر مباحث این دیدار بود.  

 «کیوان کاشفی»  رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه اردیبهشت امسال در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تجارت میان دو کشور در مسیر صعودی قرار دارد، گفت: در حال حاضر سوریه به سوی بازسازی می‌رود و اقلام حوزه ساخت و ساز، پل‌سازی و سد سازی، تامین برق و خدمات فنی و مهندسی در صدر فهرست صادرات به این کشور از سوی ایران قرار دارد. 

وی با بیان اینکه پیش بینی‌ها از دو برابر شدن تجارت دو کشور در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) حکایت دارد، اظهار داشت: این در حالی است که تحریم‌ها روند این رشد تجاری را کند کرده است و از سوی دیگر به دلیل شرایط موجود در سوریه سطح اقتصاد این کشور کوچک شده و از تراز تجاری ۳۰ میلیارد دلاری به پنج میلیارد دلار تنزل پیدا کرده است. 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه با اشاره به اینکه سوریه از کشورهای قدرتمند در بخش تولید محسوب می‌شود، افزود: این کشور در بخشی از حوزه‌های تجاری خودکفا عمل می‌کند اما به دلیل وضع موجود و اعمال تحریم‌ها به برخی از اقلام دسترسی کمتری دارد به همین دلیل می‌توانیم تجارت خود با این کشور را افزایش دهیم. 

کاشفی با اشاره به اینکه تراز تجاری ایران و سوریه در سال ۹۹ طبق آمارها ۱۷۰ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: در سال جاری این رقم به ۳۰۰ میلیون دلار خواهد رسید که این روند صعودی در سال‌های آینده می‌تواند تجارت میلیاردی را در پی داشته باشد. 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه با اشاره به مقررات ممنوعیت‌های وارداتی ایران، گفت: باید واردات از سوریه را در برخی موارد استثنا قرار دهیم تا روند صعودی تجارت دو کشور ادامه پیدا کند. 

وی با بیان اینکه ایجاد نمایشگاه در مناطق آزاد می‌تواند راهکاری برای این روند باشد، اظهار داشت: سوریه در بخشی از تولیدات کشاورزی مانند زیتون و همچنین پارچه و منسوجات برندهای معتبر دارند و در تولیدات نخ و پشم دام زنده نیز می‌توانند کالاهای با کیفیت مناسب را عرضه کنند. 

به گفته کاشفی، تولیدات داخلی سوریه در بخش غذایی و دارویی می‌تواند بازار مناسبی در ایران به همراه داشته باشد. 

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 ایران و سوریه سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 ایران و سوریه تجاری ایران مرکز تجاری دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۴۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحول در هوش مصنوعی در کشور با ایجاد اپراتور اختصاصی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نخستین نشست خبری با خبرنگاران در سال ۱۴۰۳ گفت : توسعه فناوری در کشور وظیفه اصلی معاونت علمی ریاست جمهوری است و در این راستا؛ برنامه ستاد توسعه هوش مصنوعی این معاونت کمک به دانشگاه ها، محققان و شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه فناوری‌ها و کاربست هوش مصنوعی در ایران با استفاده از ابزار اپراتور است. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اعلام اینکه اساسنامه مرکز ملی هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است، افزود : پیش بینی می‌شود امسال جریان اکوسیستمی هوش مصنوعی در کشور راه می‌افتد و به صد‌ها جی پی یو (GPU واحد‌های پردازش گرافیک) دست پیدا می‌کنیم. رئیس بنیاد ملی نخبگان به رایزنی با رئیس جمهور و بسیاری دستگاه‌ها از جمله سازمان برنامه و بودجه برای راه اندازی مرکز توسعه هوش مصنوعی در کشور و در کنار آن شورای راهبری هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت : برای این کار مدل‌های مختلف در بسیاری کشور‌ها بررسی شد. دهقانی فیروزآبادی افزود : بررسی‌ها نشان داد که بعضا برخی کشور‌ها ، وزارتخانه و برخی هم شورای راهبری برای هوش مصنوعی ذیل ریاست جمهوری ایجاد کرده اند. وی گفت : با ساعت‌ها رایزنی و مشورت با متخصصان و صاحب‌نظران هوش مصنوعی و شبکه‌ها به این جمع بندی رسیدیم که در کشور باید یک مرکز تحت عنوان مرکز ملی هوش مصنوعی داشته باشیم تا وظیفه کلانی را در این حوزه از جمله نظارت و تنظیم گری و همچنین توسعه زیرساخت‌های کلان عهده دار شود و شورایی هم به عنوان راهبر و هیات امنا بالا سر این مجموعه شکل بگیرد. معاون علمی رئیس جمهور افزود: اسفند ماه ۱۴۰۲ مرکز ملی هوش مصنوعی تاسیس شد و حکم ریاست آن نیز توسط رئیس جمهور صادر شد و اعضای شورای راهبری این مرکز نیز معرفی شدند، اساسنامه مرکز ملی هوش مصنوعی د رحال حاضر در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تنظیم آست. دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد : این مرکز در حوزه هوش مصنوعی فراتر از معاونت علمی ریاست جمهوری است و همه دستگاه‌ها در قبال این مرکز از یک ماموریت اختصاصی برخوردار هستند. وی از برگزاری جلسات مختلف با طرف‌های تاثیرگذار در حوزه هوش مصنوعی همچون سرمایه گذاران مختلف، بخش‌های دولتی و صندوق‌ها خبر داد و افزود : در این راستا صندوق پژوهش و فناوری توسعه هوش مصنوعی نیز تصویب و دایر شد. رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این صندوق با سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای فعالیت برنامه ریزی شده است، افزود: بخش خوبی از این سرمایه را نهاد‌هایی مثل صندوق توسعه ملی و چندین مودی مالیاتی بزرگ در حوزه اپراتور‌ها تقبل کرده اند که پرداخت کنند بنابراین اقدامات عملیاتی بسیار خوب پیش رفته است و برنامه ریزی‌ها این است که مرکز ملی هوش مصنوعی در اولین گام یک کاربر هوش مصنوعی یا اصطلاحا یک اپراتور هوش مصنوعی در کشور راه اندازی کند. دهقانی فیروزآبادی گفت : طبق برنامه ریزی انجام شده این اپراتور هوش مصنوعی سه خدمت اصلی را عرضه می‌کند: یک مزرعه پردازشی بزرگ که چگونگی ابعاد و اندازه آن در حال بحث است. یک مرکز داده یا دیتا سنتر بزرگ برای تولید داده‌ها و همچنین کتابخانه بزرگ زبانی و تصویری که اینها مجموعه‌هایی هستند که قرار است در اپراتور اصلی مدیریت شوند.  

دیگر خبرها

  • برچیده شدن بزرگترین مرکز تجمع معتادان در منطقه ۷ تهران
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌های اصفهان درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌ها درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • تحول در هوش مصنوعی در کشور با ایجاد اپراتور اختصاصی
  • ایجاد مرکز عرضه پوشاک حجاب و کالای عفیفانه در تهران
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند