Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@21:48:44 GMT

آورده شوراهای اسلامی برای اعضای آن چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۶۲۹۲

آورده شوراهای اسلامی برای اعضای آن چقدر است؟

خبرگزاری فارس ـ اراک: تجارب سنوات گذشته بیانگر این واقعیت است که به‌رغم نقش ارزشمندی که اکثر شوراهای اسلامی شهر و روستا در سامان بخشیدن به امور جامعه داشته‌اند، اما شوراهایی نیز در کشور وجود داشته‌اند که همه یا برخی از اعضای آن با سوءاستفاده از موقعیت خود، مرتکب تخلفات و جرائم متعددی شده و زمینه‌های بدبینی مردم نسبت به کارآمدی این مجموعه‌ها را فراهم نموده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه مشکل در این زمینه در حدی است که گاهی تخلفات و جرائم در این بخش، در زمان انتخابات و قبل از شکل‌گیری شوراها با خرید و فروش آراء مردم برای دستیابی به این موقعیت آغاز و با دستیابی به جایگاه موردنظر، به شکل گسترده‌تر و در ابعاد مختلف ادامه پیدا می‌کند.

به‌عنوان مثال؛ شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در برخی از شهرها و روستاهای کشور از جمله در یکی از شهرهای اطراف تهران، افراد فرصت‌طلب با فریب برخی از افراد جامعه، رأی آنها را با مبالغ باور نکردنی، بین 400 تا یک میلیون تومان خریداری کرده و از این طریق در جایگاهی قرار گرفته‌اند که قطعاً حق افراد زالوصفتی مانند آنها نبوده است.

حال این سوالات مطرح است که با توجه به ناچیز بودن حقوق اعضای شوراها (حق جلسه)، جایگاه شوراهای شهر و روستا چه آورده‌ای برای این افراد دارد و به عبارت بهتر چه شرایطی را برای آنها مهیا می‌کند که حاضر می‌شوند چنین مبالغی را برای به دست آوردن صدها و بلکه هزاران رأی غیرقانونی بپردازند؟

آیا اگر قوانین و مقررات شوراهای اسلامی شهر و روستا اعم از قوانین انتخاباتی و یا عملیاتی و اجراییِ پس از آن بی‌عیب و نقص بود، کسی می‌توانست مرتکب چنین تخلفاتی شود؟

اصولاً اگر این قوانین و مقررات به شکل اصولی و دقیق تنظیم شده بود، آیا افراد مفسد و فرصت‌طلب حاضر می‌شدند وارد چنین عرصه‌ای شوند.؟

قطعاً پیدایش بسیاری از ثروتمند نوظهور در شهرها و روستاهای کشور، حاصل اقدامات غیرقانونی افرادی است که با نفوذ در جمع شوراهای مذکور تلاش کرده‌اند تا در کوتاهترین زمان ممکن بر دارایی‌های نامشروع خود بیفزایند، بنابراین سوال دیگر این است که اگر قبلاً زیرساخت‌های فرهنگی و قانونی شوراها با دقت بیشتری آماده می‌شد، آیا اکنون با این معضلات مواجه بودیم؟

و مهم‌تر این‌که چرا تاکنون کنترل و نظارت دقیق بر عملکرد شوراها وجود نداشته تا با اخذ بازخورد نتایج کار آنها، مشکلات مرتفع و از بروز پدیده‌های مذمومی مثل زمینخواری پیشگیری شود؟

با این توصیف به‌نظر می‌رسد تا مادامی‌که اشکلات کار مربوط به این حوزه برطرف نشود، سود انحلال شوراها به مراتب بیشتر از ادامه حیات آنهاست، مگر این‌که رفع مشکلات مورداشاره به‌خصوص در زمینه اصلاح وظایف و حدود اختیارات آنها با جدیت و فوریت تمام در دستور کار قرارگیرد.

*****************

احمدرضا هدایتی

*****************

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: روستا جمهوری اسلامی ایران شوراهای اسلامی عملکرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۶۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی گفت: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، نقی کریمی در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی ضمن تشکر از حمایت‌های ویژه از مدیریت شهری در مواقع مختلف که قابل توجه است، اظهار کرد: من چهار سال در دوره اول شورا شهردار ارومیه بودم، در آن زمان به ندرت جلسات کمیسیون ماده ۵ تشکیل می‌شد اما با مدیریت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری این کمیسیون در سال ۱۴۰۲ و در جهت رفع موانع و مشکلات شهری بیش از ۱۷ جلسه برگزار کرده که واقعاً قابل توجه بوده است و جای تقدیر و تشکر دارد و این نشان از حمایت و نگاه ویژه مقام عالی استان به موضوع مدیریت شهری است.

وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر توان بالایی برای کمک به مأموریت دولت دارند، گفت: امروز در تهران نگاه‌ها به شوراهای شهر نگاه تمرکزگرایی است تا تمرکز زدایی و از این رو از شخص استاندار آذربایجان‌غربی انتظار می‌رود تا پیگیر این موضوع و پیاده‌سازی آن در استان باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شوراهای اسلامی به نحو احسن در تمام زمینه‌ها استفاده کرد، یادآور شد: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود، می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

کد خبر 748634

دیگر خبرها

  • تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی با اعضای شوراها افزایش یابد
  • افتتاح ۱۷۶ طرح عمرانی با کمک شوراهای اسلامی در استان
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • شوراها به‌عنوان نماد مردم سالاری تقویت شوند
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراها استفاده می‌کنیم
  • عزل و برکناری ۱۲ عضو دوره ششم شوراهای مازندران
  • عملکرد شوراها قابل دفاع است
  • ۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند