Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،مهدی صفی خانی ، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه علوفه مورد نیاز گونه‌های جانوری استان تامین شده است گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش آب و علوفه، محیط زیست تدابیر لازم را برای پیشگیری از تشنگی و گرسنگی حیوانات اندیشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: همه ساله محیط‌بانان از اواخر اردیبهشت ماه اقدام به رصد وضعیت دبی آب رودخانه ها و چشمه ها کرده و در صورت کاهش دبی آب یا خشک شدن چشمه ها موضوع را به مسئولان بالادستی گزارش می کنند.

 معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان  اضافه کرد: با وجود خشکسالی و کاهش آب های زیرزمینی اما وضعیت آب در مناطق تحت مدیریت محیط زیست عادی است و  نیازی برای انتقال آب با تانکر به آبشخورها نیست هر چند هم اینک وارد شرایط اضطرار نشدیم اما نگران وضعیت آب در مناطق تحت مدیریت محیط زیست طی ماه های پیش رو هستیم.

صفی خانی ادامه داد: خشکسالی و کاهش بارندگی در کاهش پوشش گیاهی تاثیر بسزایی داشته است از طرف دیگر اندک علوفه موجود نیز مورد استفاده دامداران، کشاورزان و عشایر برای چرای دام شد.

او با بیان اینکه سال نگران کننده ای از نظر پوشش گیاهی داریم اضافه کرد: همه ساله اداره کل حفاظت محیط زیست اقدام به خرید و ذخیره علوفه به میزان مورد نیاز و استفاده از آن در فصل زمستان با توجه به پوشیده شدن سطح زمین از برف و نایاب شدن علوفه می کند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار داشت: سه فاکتور اصلی برای گونه های جانوری ساکن در یک منطقه وجود امنیت، آب و غذا است و در صورت نبود یا کاهش یکی از این مولفه ها گونه های جانوری مجبور به مهاجرت یا وفق دادن خود با این شرایط سخت و دشوار می شوند.

صفی خانی افزود: مهاجرت گونه های جانوری سبب بر هم خوردن چرخه و ذخیره غذایی در یک منطقه می شود و گاهی تداوم این وضعیت، کاهش، حذف و مرگ و میر برخی از گونه های حیات وحش را به همراه دارد.

او گفت: تنوع و تراکم گونه های جانوری در مناطق تحت مدیریت محیط زیست زیاد است و در صورت بروز تنش آبی و مشکل علوفه با بهره گیری از منابع غیرطبیعی آب و غذای مورد نیاز وحوش و پرندگان تامین می شود.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می رسد.

تاکنون ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۸ گونه انواع ماهی ها و چهارگونه دو زیست در استان همدان شناسایی شده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست علوفه گونه های جانوری اداره کل حفاظت محیط زیست گونه های جانوری استان همدان مورد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۴۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی موفق به راه‌اندازی نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور با استفاده از گونه‌های گراس‌های علوفه‌ای اصلاح شده چندساله و کم‌آب‌بر، برای تعلیف یکی از اسب‌های اصیل ایرانی موسوم به «دره شوری» شدند.

چراگاه ۱.۵ هکتاری با بذر حاصل از مطالعه محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و عملیات به‌نژادی یکی از دستاوردهای چند سال اخیر در بخش کشاورزی است.

یکی از مزیت‌های مهم این گیاهان بومی اصلاح شده، توانایی استفاده از آب سبز و بارش‌های زمستانه و بهاره برای تولید علوفه است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، تحمل به شرایط سخت محیطی مانند سرما، شوری آب و خشکی، تولید اقتصادی برای بهبود معیشت بهره‌برداران، خوش‌خوراک بودن، کیفیت بالا و قابلیت چرای مستقیم و مصرف به صورت خشک را از دیگر ویژگی‌های بارز این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده برمی‌شمارد.

نکته جالب در مورد گونه‌های اصلاح شده گراس‌ها توسط محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی این است که این علوفه‌ها چندساله بوده و بعد از کشت و استقرار چندین سال قابل بهره‌برداری می‌باشند.

بذر این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده، یک بار کشت می‌شود، اما تا ۱۰ سال قابل رشد و برداشت است.

مزیت دیگر این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده و کم‌آب‌بر، تنها به کشت در مزارع و تغذیه اسب‌ها محدود نمی‌شود بلکه بذر آن قابل انتقال به عرصه‌های مرتعی و منابع طبیعی نیز هست و می‌تواند مورد استفاده انواع دام‌های سبک و سنگین هم قرار گیرد.

بی‌تردید امروزه با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش گرمایش زمین، خشکسالی و ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترسیب کربن، معرفی گونه‌های متحمل به شرایط سخت محیطی، بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است.

کد خبر 6097874

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان