Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر فرهنگ مصر خانم دکتر ایناس اعلام کرد: بمناسبت پانزدهمین سالگرد وفات نجیب محفوظ موزه «محفوظ» از تاریخ ۳۰ آگوست به مدت یک هفته برای بازدیدکنندگان مجانی خواهد بود.

دکتر فتحی رییس صندوق توسعه فرهنگی نیز اعلام کرد که به همین مناسبت برنامه‌هایی برای بزرگداشت این نویسنده مصری که از بزرگان ادبی جهان عرب به شمار می‌رفت و توانسته بود جایزه نوبل ادبی را از آن خود کند در هفته اول سپتامبر برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای این هفته، افتتاح کتابخانه برندگان نوبل ادبی با حضور خانم منیوس سفیر کلمبیا در مصر است. قرار است او یک دوره از آثار گابریل مارکز نویسنده بزرگ کلمبیایی را که او هم برنده جایزه نوبل شده بود به این کتابخانه اهداء کند.

نجیب محفوظ اولین نویسنده جهان عرب بود که توانست در سال ۱۹۸۸ میلادی جایزه نوبل ادبی را بدست آورد. برخی «الثلاثیه» را مهم‌ترین اثر این نویسنده معروف جهان عرب می‌دانند. این کتاب در واقع سه رمان مختلف است که در آن نجیب به بررسی هوشمندانه زندگی سه نسل از خانواده‌های مختلف مصری از جنگ جهانی اول تا بعد از سقوط ملک فاروق می‌پردازد. او تلاش کرده تا در این کتاب اندیشه‌ها و رفتارهای این سه نسل را همراه با تغییرات اجتماعی‌ای که در طی آن سال‌ها در مصر ایجاد شده بود به رشته تحریر درآورد. نجیب محفوظ بخاطر کتاب «بچه‌های محله ما و کوچه مدق» مورد سرزنش و حمله اسلام گراها قرار گرفت، زیرا آنها معتقد بودند که نجیب در این کتاب کفرگویی کرده است. به همین دلیل عمر عبدالرحمن شیخ نابینای مصری پس از فتوای امام خمینی در خصوص سلمان رشدی گفته بود: «اگر نجیب برای نوشتن کتاب «بچه‌های محله ما» مجازات می‌شد دیگر رشدی جرأت نمی‌کرد کتاب آیات شیطانی را بنویسد.»

پس از سخنان این روحانی مصری برخی از اسلام گراهای تندرو تلاش کردند نجیب را ترور کنند اما موفق نشدند و تنها آسیب جزئی به گردن او وارد شد سرانجام نجیب در سال ۲۰۰۶ م در ۹۴ سالگی فوت کرد. کتاب «بچه‌های محله ما…» که تا سال ۲۰۰۶ م چاپ و توزیعش در مصر ممنوع بود در این سال با مقدمه احمد کمال ابوالمجد به چاپ رسید.

موزه نجیب محفوظ نیز در محله جمالیه در مرکز قاهره واقع است که به آن قاهره اسلامی نیز می‌گویند. درست نزدیک محل تولد این نویسنده، او از آدم‌ها و خانه‌ها و کوچه‌ها و قهوه‌خانه‌ها برای نوشتن بخش اعظم داستان‌ها و رمان‌هایش و حتی شخصیت‌پردازی‌هایش بهره برد. موزه در ساختمان تاریخی دو طبقه «تکیه ابوالدهب» برپا شده که سبک معماری آن عثمانی قرن هجدهم است. در موزه، مجموعه‌ای از وسایل شخصی نجیب محفوظ به نمایش درآمده است. از میز تحریر این نویسنده که از چوب ماهون ساخته شده، آخرین پاکت سیگارش تا دست‌نوشته‌ها و جوایزی که به دست آورد.

در اتاقی نیز همه آثار منتشر شده او، چه چاپ‌های قدیمی و چه چاپ‌های جدید، جای داده شده است. یک کتابخانه صوتی و یک کتابخانه شامل کتاب‌های تاریخی، تحقیقی و پژوهشی درباره نجیب محفوظ، از دیگر بخش‌های این موزه است.

کد خبر 5292784 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: مراسم بزرگداشت مصر ادبیات عرب محمد مهدی اسماعیلی ترجمه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت چهره ها محمدرضا حکیمی محرم 1400 معرفی کتاب معرفی نشریات تجدید چاپ علی محمد مودب پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشارات راه یار حسینیه مهر نجیب محفوظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۹۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم در شأن این قشر برگزار شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری استاندار چهارمحال‌وبختیاری با گرامیداشت هفته معلم و با تأکید بر اینکه بزرگداشت این هفته فرصت خوبی برای تجلیل از این قشر تأثیرگذار و ارزشمند است، گفت: تأکید می‌شود که برنامه‌های پرشور و در شأن و در تراز این قشر در تمامی شهرستان‌ها و شوراهای آموزش‌وپرورش در سراسر شهرستان‌ها پیش‌بینی و اجرا شود.

 غلامعلی حیدری هشتم اردیبهشت‌ماه در شورای آموزش‌وپرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مصوبات خوبی در جریان سفر اول و دوم رئیس‌جمهور به استان در حوزه آموزش‌وپرورش و نوسازی مدارس داشتیم، اظهار کرد: ردیف اعتبارات این حوزه چند برابر سال‌های قبل بود و با ریاست نوسازی و تجهیز مدارس نیز جلسات خوبی برگزار شد که می‌طلبد این مصوبات و تعهدات و نیز اعتبارات استانی از سوی مسئولان مربوط با جدیت پیگیری شود.

وی با یادآوری برگزاری مجمع خیران مدرسه‌ساز که به زودی در استان برگزار می‌شود، ادامه داد: لازم است یک کارگروه در دفتر امور اجتماعی و فرهنگی با دبیری ریاست مجمع خیران مدرسه‌ساز تشکیل شود و همه دستگاه‌ها دعوت شوند تا این همایش بدون مقدمه برگزار نشود.

حیدری بیان کرد: انتظار می‌رود برای همایش خیران مدرسه‌ساز از خیران جدیدی دعوت و با آنها رایزنی شود و تعهداتی را داشته باشند که بتوانیم اقدامات مؤثر و تحولاتی را نسبت به سال‌های گذشته در حوزه مدرسه‌سازی داشته باشیم.

استاندار چهارمحال‌وبختیاری استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی با مشارکت مردم را در حوزه مدرسه‌سازی یادآور شد و توضیح داد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری ناظر بر جهش تولید با مشارکت مردم، انتظار می‌رود که در حوزه احداث، بازسازی و زیباسازی مدارس نیز مسئولان مربوط اهتمام جدی را داشته باشند و از ظرفیت مردمی و بسیج سازندگی برای زیباسازی مدارس به‌ویژه در تابستان امسال استفاده شود.
حیدری تأکید کرد: ردیف مولدسازی نیز فرصت مورد مناسبی است به‌ویژه اینکه وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و بهداشت اجازه دارند صد در صد درآمد حاصل از مولدسازی را در حوزه خودشان هزینه کنند لذا از آموزش‌وپرورش استان انتظار می‌رود از این ظرفیت برای احداث، بازسازی و زیباسازی مدارس حداکثر استفاده را داشته باشد.

وی با گرامیداشت هفته معلم و با تأکید بر اینکه بزرگداشت این هفته فرصت خوبی برای تجلیل از این قشر تأثیرگذار و ارزشمند است، ادامه داد:  تأکید می‌شود که برنامه‌های پرشور و در شأن و در تراز این قشر در تمامی شهرستان‌ها و شوراهای آموزش‌وپرورش در سراسر شهرستان‌ها پیش‌بینی و اجرا شود.

استاندار افزود: سرکشی و تجلیل از خانواده‌های شهدای معلم، برپایی نشست‌های خبری و تبیینی و اطلاع‌رسانی در حوزه خدمت دولت مردمی به معلمان، خدمات دولت در حوزه رتبه‌بندی، استخدام نیروهای جدید، اعتبارات سفرهای اول و دوم، تقویت مراکز فرهنگی و اردوگاه‌ها، حذف مدارس کانکسی، توسعه مدارس و زیرساخت‌ها، زیباسازی مدارس، احداث ۸۰ زمین چمن و بسیاری دیگر از خدمات جا دارد که هم برای معلمان و هم افکار عمومی تشریح و روشنگری شود زیرا سبب امیدآفرینی خواهد شد.

حیدری با تأکید بر ضرورت بازروایی خدمات دولت در حوزه آموزش‌وپرورش، توضیح داد: در برهه‌ای که دشمن با قدرت مشغول پمپاژ ناامیدی و یأس به لایه‌های مختلف جامعه است، جا دارد با جهاد تبیین و روشنگری به بازگویی دستاوردها و خدمات با رویکرد هنرمندانه و جذاب پرداخته شود تا بتوان فضایی امیدبخش و مطلوب را ایجاد کرد.

استاندار با اشاره به در پیش بودن ایام امتحانات دانش‌آموزان به‌ویژه امتحانات نهایی، تصریح کرد: ایام امتحانات در واقع فرصتی برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان است که ثمره یک سال تلاش خود را بچینند. لذا مسئولان اهتمام لازم را برای برگزاری بدون دغدغه امتحانات در تمامی شهرستان‌ها داشته باشند.

حیدری در پایان گفت: برای دانشگاه فرهنگیان نیز از هم‌اکنون برنامه‌ریزی مؤثری صورت گیرد که برای سال تحصیلی آینده از نظر فضای آموزشی مشکلات این مجموعه رفع شود و تأکید می‌کنم فضای مناسبی برای دانشجومعلمان فراهم گردد که بتوانند بدون دغدغه تحصیل کنند و بالنده شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • بزرگداشت روز ملی ایمنی حمل و نقل در لرستان
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم در شأن این قشر برگزار شود
  • اردیبهشت تئاتر مثل قبل برگزار نمی‌شود
  • امیریه دامغان میزبان پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان می شود
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم نخستین سالگرد درگذشت صفارزاده