Web Analytics Made Easy - Statcounter

احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس در پاسخ به این سوال که طرح شفافیت آراء نمایندگان، به کجا رسیده است؟ به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: آخرین اطلاعی که من دارم این است که این طرح در کمیسیون تخصصی اش که در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس است نهایی شده است، یعنی آن چکش کاری ها و بررسی پیشنهادات مختلف نمایندگان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. انجام و نهایی شده است و الان در نوبت دستور کار صحن علنی قرار دارد که به صحن بیاید و نهایتا در آنجا تصویب شود اما اینکه چه زمانی در دستور کار قرار گیرد به هیئت رئیسه برمی گردد. 

شفافیت خوب است اما هزینه هایی هم دارد


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که از نظر شما تمایل نمایندگان نسبت به این طرح به چه صورت است؟ افزود: بنده جزو کسانی هستم که آرا و نظراتم را در خصوص رأی هایی که در مجلس می دهم، اعلام می کنم، مثلا همین رای اعتماد هم با وجود اینکه می دانید کسانی که به وزیری رای مخالف داده باشند، اگر رایشان علنی و شفاف شود برایشان هزینه دارد، اما بنده اگر رای مخالف دادم آن را اعلام کردم. نکته این است که تا حدودی نظرات متفاوت است، به هر حال برخی ها می گویند درست است شفافیت خوب است اما گاهی اوقات، شفافیت هزینه هایی دارد که تبعات و هزینه ها ممکن است به منافع مردم آن حوزه انتخابیه لطمه بزند.

او ادامه داد: مثلا در مورد یک لایحه یا رای اعتماد یا استیضاح یک وزیر یا در مجموع، در مورد سؤالاتی که طرف مقابل آن دولت باشد، نظرات خلاف میل دولتی ها و یا سایر دستگاه هایی که تاثیر گذار هستند ممکن است باعث شود که نمایندگان،  تمایل چندانی به علنی بودن رایشان در آن مورد خاص نداشته باشند و حتی این گونه شفافیت در این حوزه ها را باعث نقض استقلال رای نمایندگان می دانند اما در هر صورت من موافق هستم به جز مواردی که ممکن است بعدا تصویب شود و جنبه امنیتی داشته باشند و شفافیت در آن موارد امکان پذیر نباشد، سایر امور شفاف باشد.

رأی هیئت دولت هم باید علنی باشد

ارکانی اشاره کرد: البته من معتقد هستم شفافیت نباید منحصرا برای مجلس باشد بلکه همه دستگاه ها باید شفاف باشند. در دولت جلسات هیئت دولت و نظرات و مصوبات و آرای وزرا باید علنی باشد.  اگر ما شفافیت را یک امر مطلوب و یک امر دارای حُسن می دانیم، یک امر مطلوب و دارای حُسن نباید فقط توسط یک گروه خاص انجام شود بلکه توسط همه باید انجام شود، من در حوزه عمومی معتقد به شفاففیت عمومی هستم یعنی بسیاری از موضوعات را باید در حوزه عمومی هم شفاف دنبال کنیم.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که از نگاه شما دولت، قوه قضاییه و .. چگونه می توانند تصمیم گیری هایشان را علنی  و شفاف کنند؟ تصریح کرد: رای فقط در مجلس نیست، ما مصوبات هیئت وزیران را داریم که همپای قوانین مجلس ابلاغ می شود،  در مورد بسیاری از اینها در هیئت دولت که هفته ای دو روز یعنی در یک شنبه ها و چهارشنبه ها برگزار می شود، بحث و مباحثه سنگینی که توسط رئیس جمهور و سایر وزرا روی آن انجام می شود و نظرات متفاوتی دارند و برای هر مصوبه ای رای گیری می کنند. آیا تا کنون یکبار در جریان قرار گرفته ایم که متن مذاکرات چه بوده یا نتیجه رای گیری به چه شکل بوده است و چند نفر موافق و چند نفر مخالف بوده اند؟ به هرحال اگر شفافیت خوب است و ما داریم آن را در مجلس تصویب می کنیم سایر قوا هم باید به شفافیت پایبند باشند و نمی توان بگوییم شفافیت برای مجلس خوب است و برای دولت بد است.

همچنین الهام آزاد عضو کمیسیون اصل نود مجلس نیز در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص سرانجام طرح شفافیت آراء نمایندگان گفت: این طرح در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در حال بررسی است. انشالله وارد صحن شود و به رأی گیری گذاشته شود. 

دراین باره بیشتر بخوانید: 

خطرات طرح شفافیت آرا به روایت یک نماینده/ اصحاب قدرت و ثروت پیام‌ سازمان یافته ارسال می‌ کنند

طرح شفافیت آرای نمایندگان، پنهانکاری می شود تا مجلس به آن رای بدهد!

چرا هیات رئیسه مجلس اعلام می کند طرح شفافیت آرای نمایندگان به دستش نرسیده؟!

۲۳۲۱۹

کد خبر 1557542

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مجلس یازدهم شفافیت آراء نمایندگان مجلس شفافیت آراء طرح شفافیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۹۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمودزاده: موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در رابطه با چای دبش علیرغم اینکه تعدادی از نمایندگان از جمله شخص بنده در مجلس یازدهم خیلی در رابطه با آن صحبت کردیم ولی در نهایت لاپوشانی شد و کار نظارتی روی آن انجام نشد.

به گزارش ایلنا، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، درخصوص علت سکوت وعدم واکنش از سوی نمایندگان مجلس نسبت به موضوع آقای صدیقی و اینکه آیا این مساله یکی از نتایج یکدستی قواست که اشتباهات و کم‌کاری‌ها نادیده گرفته می‌شود و در این مساله هم انتقاد و اعتراضی به این مساله مطرح نشد؟ ، گفت: در رابطه با بحث نظارتی مجلس من این انتقاد و ایراد را به مجلس یازدهم وارد می‌دانم و یکی از ایرادات پررنگ مجلس یازدهم این بود که تقریبا مجلس و دولت یکی بودند زمینه‌اش هم این بود که بیش از ۲۰۰ نفر طی نامه‌ای از آقای رییسی که رییس یک قوه دیگر بود دعوت کردند تا کاندیدای ریاست جمهوری شود و بیش از ۲۲۰ نفر از نمایندگان طی نامه‌ای پیروزی در انتخابات را به ایشان تبریک گفتند و خب این باعث شد که مجلس یازدهم در بُعد نظارتی خوب عمل نکند.

وی ادامه داد: بنده هم در این مجلس بودم و این انتقاد شامل همه ما می‌شود اگرچه که ما تلاش کردیم و در بحث‌های نظارتی کار کردیم ولی خب در مجموع شامل همه نمایندگان مجلس یازدهم می‌شود.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس خاطرنشان کرد: ما نباید بین افراد در برخوردها اختلاف قائل شویم، کسی که امام جمعه بوده یا استاندار بوده یا وزیر بوده اگر تخلفی مرتکب شده باشد برخورد با این فرد نه‌تنها نباید کمتر از دیگران باشد بلکه باید با شدت بیشتری اتفاق بیفتد چراکه هزینه اشتباه و تخلف چنین افرادی برای نظام و کشور بیشتر است و از سوی دیگر درس درس عبرتی برای دیگران و مسئولین باشد که در آینده ارتکاب به چنین تخلفات یا اشتباهاتی را تکرار نکنند.

محمودزاده تصریح کرد: من واقعا به این موضوع ایراد وارد می‌کنم که موضوع آقای صدیقی خیلی جدی در رسانه‌ها مطرح شد، خودش هم پذیرفت و از مردم عذرخواهی کرد اما تا قبل از عذرخواهی و پذیرفتن خودش هیچ ورودی به این مساله نشد، در حالیکه باید به قوه قضاییه ارسال می‌شد و کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع ورود می‌کرد و این پرونده را به قوه قضاییه معرفی می‌کرد یا تحقیق و تفحص می‌کردند که در این اتفاق از این برخورد‌های نظارتی کوتاهی شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ابراز داشت: در رابطه با چای دبش هم علیرغم اینکه تعدادی از نمایندگان از جمله شخص بنده در مجلس یازدهم خیلی در رابطه با آن صحبت کردیم ولی در نهایت لاپوشانی شد و کار نظارتی روی آن انجام نشد.

وی عنوان کرد: این‌ها مشکلاتی بوده که در مجلس یازدهم وجود داشته و فکر کنم در مجلس دوازدهم بدتر هم خواهد شد با توجه به اینکه در انتخابات مجلس دوازدهم دایره انتخاب مردم کوچک بود، یعنی رد صلاحیت زیاد بود و بعد از جناح‌های مختلف کمتر حضور داشتند و مشارکت پایین بود. این‌ها باعث می‌شود که دوباره مجلس دوازدهم یک دست‌تر از مجلس یازده شود با دولت و خیلی نزدیک باشند که این یکی از ایرادات مجالس خواهد بود چون در نهایت اگر تخلفاتی در بدنه دولت صورت گیرد چون مجلس و دولت یکی هستند مجبورند که کوتاه آمده و نادیده بگیرند.

دیگر خبرها

  • ابهامات مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • ابهامات بر سر مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • مجلس یازدهم با افزایش نمایندگان به ۳۳۰ نفر مخالفت کرد
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • رمزگشایی از علنی شدن اختلاف دولت و مجلس /آصفری: حذف قالیباف؟ بعید است /حاجی دلیگانی: تا روز آخر بر مجلس نظارت خواهیم کرد
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • محمودزاده: موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند