Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@01:23:04 GMT

مزارع خشخاش در افغانستان همچنان سبز است

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۴۲۰۶

مزارع خشخاش در افغانستان همچنان سبز است

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درحالی طالبان از ریشه کنی کشت خشخاش سخن می‌گوید که خشخاش در افغانستان ریشه دوانده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، کشت خشخاش در افغانستان بسیار گسترده است. اما طالبان اعلام کرده است قصد دارد کشت خشخاش را در این کشور ریشه کن کند و از این طریق به تجارت و قاچاق مواد مخدر ازطریق افغانستان پایان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که به علت دو دهه جنگ داخلی اخیر در افغانستان، کشت خشخاش به صورت گسترده در همه جای افغانستان به چشم می‌خورد.
افغانستان یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین تولیدکنندگان خشخاش و هروئین در جهان است. برای بسیاری از کشاورزان افغانستان، کشت خشخاش تنها راه امرار معاش است.

کشاورزان افغان می‌گویند با فروش خشخاش می‌توانند برای خانواده هایشان نان و غذا تهیه کنند. به گفته آنها، دولت افغانستان از کشاورزان حمایت نمی‌کند و آب کافی برای کشت محصولات کشاورزی دیگر در اختیار ندارند و درنتیجه، کشت خشخاش تنها گزینه‌ای است که برای آن‌ها می‌ماند.

این محصول به آب اندک نیاز دارد و پرورش آن کم هزینه است. درعین حال، گیاه خشخاش درمقابل خشکسالی نیز مقاوم است که یعنی همان مشکلی که افغانستان به شدت درگیر آن می‌شود. خرید و فروش خشخاش که موادمخدر از آن به دست می‌آید، صنعتی با تجارت چندین میلیون دلاری است.

بسیاری از این طریق سودکلان به جیب زده اند ازجمله دولت‌های سابق افغانستان، جنگ سالاران و همچنین طالبان.

اما حالا طالبان می‌گوید کشت خشخاش را ممنوع خواهد کرد. در نخستین نشست خبری طالبان از زمان به قدرت رسیدن در ماه اوت، این نکته مطرح شد. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته است که کشت خشخاش را به صفر خواهند رساند. طالبان پیش از برکنار شدن از قدرت، کشت خشخاش را به شدت کاهش داد، اما از آن تاریخ بار دیگر کشت خشخاش در افغانستان رشد قابل توجهی داشته است.

باوجود آنکه بخش اعظم موادمخدر تولیدی در افغانستان به خارج از این کشور صادر می‌شود، بر خود جامعه افغانستان نیز تاثیرات ویرانگری گذاشته است. مراکز بازپروری معتادان در افغانستان به روشنی موید همین مسئله است. از زمان به قدرت رسیدن طالبان، ​ جمع آوری معتادان خیابانی نیز در افغانستان شدت پیداکرده است.

انتهای پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحولات افغانستان طالبان خشخاش در افغانستان کشت خشخاش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۴۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان به دنبال دانش خودروسازی

نشست دوجانبه میان هیئت‌های طالبان در کابل و آستانه به رهبری وزیر صنعت و تجارت این گروه و معاون نخست وزیر قزاقستان برگزار شد.

در این نشست بر روی سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌ کارخانه‌های خودروسازی در افغانستان بحث و گفتگو شد.

همچنین، دو طرف روی استخراج معادن، صنعت ماشین‌آلات، تعرفه ترجیحی برای کالاهای افغان، فراهم‌آوری تسهیلات ترانزیتی، روابط بانکی، برگزاری نشست سه‌جانبه ترانزیتی میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان، انتقال سیستم اسمارت بریج[حکومت‌داری الکترونیک] قزاقستان به افغانستان، تبادل‌نظر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی