Web Analytics Made Easy - Statcounter

مذاکره کنندگان در وین به یک پیش‌نویس جدید دست یافته و بعد از یک وقفه 10 روزه گفت‌وگوها را از سر خواهند گرفت. اینکه در ادامه مذاکرات چه پیش‌ خواهد آمد معلوم نیست اما امیدواری‌ها در ایران افزایش یافته است. بسیاری از کارشناسان از انعطاف ایران و آثار مثبت آن می‌گویند و برخی دیگر نیز معتقدند که ایران دست بالا را دارد چون در مواضع خود راسخ است و پافشاری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جعفر قنادباشی، دیپلمات پیشین در تحلیل اوضاع مذاکرات به «نامه نیوز» گفت: «مذاکرات دشواری است و صحنه تبلیغات و واقعیات هم با هم کاملا متفاوت است».

وی توضیح داد: «در صحنه واقعیت غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم‌ها نمی‌تواند ادامه یابد و این به زیان آنها است. در صحنه تبلیغات اما سعی دارند که تمایل به عقب نشینی را پنهان کرده و ایران را متهم کنند».

وی ادامه داد: «موضع ما اما محکم است و پیشنهادات ما هم در همین راستا است. ما غیر از لغو تحریم هیچ تعهداتی را نمی‌پذیریم. اظهارات مقامات ایران و مقامات غربی نیز مجموعا نشان می‌دهد که موضع ایران بسیار مستحکم است و آنها در موضع انفعال هستند».

قنادباشی گفت: «یکی از نشانه‌ها اظهارات مقامات امریکایی است که اگرچه در مذاکرات شرکت ندارند اما مرتبا مذاکره را تنها راه دانسته و خروج خود از برجام را اقدامی اشتباه قلمداد می‌کنند. تاکید آنها بر تنها راه بودن مذاکره نشانه این است که گزینه‌های دیگر روی میزشان به نتیجه نرسیده و حرف‌های قبلی خود را رد می‌کنند».

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل افزود: «اروپایی ها هم مشکلات بسیاری دارند. غیر از مشکلات کرونا، اقتصاد به هم ریخته تحت تاثیر کرونا دارند. فرانسه که در آفریقا هم موقعیت خود را از دست می‌دهد و از منابع درآمدی آنجا دور می‌ماند. در این شرایط به نظر می‌رسد که مجموعا قدرت ایران کاملا مشخص است و دست برتر را داریم».

وی همچنین در پاسخ به اینکه حصول توافق چقدر محتمل است؟ گفت: «مسلما شرایط گذشته قابل تکرار نیست و غربی‌ها می‌دانند که با تکرار شرایط قبلی بسیاری از فرصت‌های خود را از دست می‌دهند. عضویت ما در شانگهای یعنی نگاه به شرق و این برای غربی‌ها خیلی سنگین است. ممکن است که به این نگرانی اعتراف نکنند اما نگران هستند که ایران از این پس با همه طرف‌ها کار خواهد کرد. آنها فقط یک امید دارند و ان این است که با فضاسازی و جنجال آفرینی و به کار‌گیری عناصر خود در فضای مجازی امید ایران و روحیه تیم را تضعیف کنند.»

منبع: فردا

کلیدواژه: مذاکرات وین قنادباشی غربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۴۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: تحریم در ایران هرگز به نتیجه نرسید و پس از این هم نمی‌رسد

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی گواه تحریم‌ناپذیر بودن جمهوری اسلامی ایران است، گفت: تحریم در ایران اسلامی با اراده پولادین مردم هرگز به نتیجه نرسیده است و پس از این هم نخواهد رسید.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی امروز (شنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه) در آیین گشایش نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی با تأکید بر اینکه برگزاری این نمایشگاه گواه تحریم‌ناپذیر بودن ایران است، بیان کرد: تحریم در ایران اسلامی با اراده پولادین مردم هرگز به نتیجه نرسیده و پس از این هم نخواهد رسید. برگزاری این نمایشگاه همچنین نشان‌دهنده آن است که طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران هرگز به نتیجه نرسیده است و نخواهد رسید و ایران اسلامی با وجود ذخایر مادی و معنوی، نیروی انسانی کارآمد با اراده، مبتکر و خلاق می‌تواند در عرصه‌های مختلف نوآوری‌های متعدد و متنوع به دنیا عرضه کند.

وی این نمایشگاه را رونمایی از دستاوردها و توانمندی‌های جوانان کشور در تلاش برای تبدیل تحریم‌ها و تهدیدها به فرصت توصیف کرد و گفت: به تعبیر دیگر ترجمان این نمایشگاه و رویداد بزرگ اقتصادی آن است که ما توانستیم و باز نیز می‌توانیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اگر زیاده‌خواهی سلطه‌گران نباشد، امکانات و منابع خدادادی برای رفع نیازهای بشر و رسیدن او به کمال و رفاه کافی و مناسب است، تصریح کرد: متاسفانه جریان تحریم‌ها جلوه‌ای از ظلم و زیاده‌خواهی سلطه‌گران است که وقتی علیه ملتی اعمال می‌شود، نه صرفاً در مسیر رسیدن به اهداف آن ملت، بلکه در مسیر رسیدن همه ملت‌ها به اهداف‌شان مانع ایجاد می‌کنند، این حقیقت تحریم است و تحریم در واقع جنگی از نوع غیرنظامی برای جلوگیری از دستیابی ملت‌ها به آرمان‌ها و اهداف‌شان است.

رئیسی با بیان اینکه ملت ایران با توکل بر خدا و تکیه بر داشته‌های داخلی تحریم‌ها را به اعتراف مقام‌های رسمی آمریکایی پشت سر گذاشته است، افزود: آمریکایی‌ها اعتراف کردند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران مفتضحانه شکست خورده و این دستاورد حاصل تلاش جوانان با اراده ما در عرصه تولید و فعالیت اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه برای رونق فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از خام‌فروشی به ایجاد زنجیره کامل تولید نیاز داریم، اظهار کرد: ایجاد زنجیره کامل تولید، افزون بر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالاتر می‌تواند به خود تولید نیز رونق و تنوع بیشتر ببخشد و امکانات و ظرفیت‌های محقق کردن این هدف از مواد اولیه مورد نیاز تا دانش و علم و نیروی انسانی متخصص و کارآمد کاملاً در کشور وجود دارد.

رئیس‌جمهوری به توانمندی ایران در زمینه صدور خدمات فنی - مهندسی اشاره کرد و گفت: امروز ایران با اتکا به توان متخصصان و مهندسان خود در ۲۰ کشور جهان در حال اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ است که می‌توان از این توان و ظرفیت برای توسعه دیگر کشورها نیز بهره‌ برد.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) ایران از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که شرکت‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله پتروشیمی، صنعت، صنایع غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع دستی و گردشگری، محصولات و توانمندی‌های خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند.

دیگر خبرها

  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • رئیسی : ایران تحریم ناپذیر است
  • رئیسی: تحریم در ایران هرگز به نتیجه نرسید و پس از این هم نمی‌رسد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • تحریم‌ها در ایران هرگز به نتیجه نخواهد رسید
  • فیلم/ رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید
  • فیلم| رئیسی: تحریم‌ِ ایران به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است
  • رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است
  • هرگز تحریم‌ها در ایران به نتیجه نخواهد رسید