Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد عبده زاده، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: وقتی شفافیت در ساختار آئین نامه‌ای و قانونگذاری کم باشد، رانت‌ها و زد و بندها می‌تواند اتفاق بیافتد.

وی افزود: وقتی ارز دو نرخی وجود داشته باشد، شما هر کاری کنید یک عده‌ای راحت تر می‌توانند دسترسی پیدا کنند و در مقابل، عده‌ای هم نمی‌توانند دسترسی پیدا نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبده زاده ادامه داد: این عده که راحت تر دسترسی پیدا می‌کنند، می‌توانند در کل این زنجیره باشند، از وزارت بهداشت گرفته تا بانک عامل، بانک مرکزی، شرکت تأمین کننده و…، باشد.

وی افزود: وقتی شما زمینه اقتصاد غیر شفاف را فراهم می‌کنید، منجر به ایجاد ساختارهای غیر رسمی می‌شود.

عبده زاده گفت: در این نوع اقتصاد غیر شفاف، هر چقدر امکان دخل و تصرف در آن پیش بیاید که متأثر از ارتباطات و سفارشات و ضوابطی باشد که شفاف نیست، این بستر می‌تواند اتفاق بیافتد و دارو هم مستثنی نیست.

رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در پاسخ به این سوال که آی مافیای دارو می‌توانند از داخل سازمان غذا و دارو خط بگیرند، افزود: سازمان غذا و دارو یک ساختار دولتی دارد مثل بقیه سازمان‌های کشور.

وی ادامه داد: ما یک سری تعارض منافع اشخاص داریم و یک سری تعارض منافع ساختاری داریم. لذا، برای از بین بردن این ذهنیت، باید به تعارض منافع ساختاری در وجود سازمان غذا و دارو برگردیم.

عبده زاده افزود: سازمان غذا و دارو، نمی‌تواند همزمان ناظر باشد، قیمت گذاری کند، تقسیم کننده ارز باشد، هم حامی تولید و صنعت و بیمار باشد. مثلاً در بحث قیمت گذاری، اگر بخواهد قیمت دارو را به خاطر بیمار، پایین انجام دهد، صنعت آسیب می بیند و اگر قیمت را برای صنعت ببیند، مردم دچار مشکل می‌شوند و این یک چالش است.

وی گفت: سازمان باید ناظر بر کیفیت باشد و همین سازمان مسئول تأمین دارو می‌شود. وقتی دچار کمبود دارو می‌شویم، به واردات رو می‌آورد تا مشکل کمبود حل شود. آن وقت، بحث کیفیت دارو تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تاکید کرد: شما می‌خواهید یک سازمان را برای همه امور مربوط به تأمین دارو داشته باشید، در حالی که برای تأمین ارز، این سازمان اصلاً کارشناس و آدم بانکی و بازرگان ندارد که لیست ارز را اولویت بندی کند. در چنین سازمانی، قطعاً احتمال تخلف و اشتباه هست که به بیراهه برود.

وی ادامه داد: در کنار تعارض ساختاری که وجود دارد، وقتی یک وظایفی را به گردن آن سازمان می‌گذارید، باید ابزار آن را هم بدهید تا بتواند شرح وظایفی را که بر عهده گرفته به درستی انجام دهد. در حالی که این ابزارها در اختیار سازمان غذا و دارو نیست.

عبده زاده گفت: ساختار منابع انسانی سازمان غذا و دارو، روز به روز ضعیف‌تر شده است و در نتیجه نتوانسته از عهده وظایفی که به این سازمان محول شده است، برآید. ضمن اینکه، وظایف این سازمان در این سال‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: بر همین اساس، قبل از اینکه بخواهیم از مافیا صحبت کنیم، باید به بررسی و اصلاح تعارض منافع ساختاری در سازمان‌ها بپردازدیم. بنابراین، اگر طبق قانون از هر سازمانی وظایف خودش را بخواهیم انجام دهد و تعارض منافع ساختاری را از این سازمان و سازمان‌های دیگر جدا کنیم، خیلی از مسائل و مشکلات را حل می‌کند.

عبده زاده تاکید کرد: اصول حکمرانی خوب، شفافیت است.

کد خبر 5398069

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو دارو ویروس کرونا واکسن کرونا کووید 19 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سویه اومیکرون کرونا واکسیناسیون آمار کرونا سازمان بیمه سلامت شیوع کرونا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بارداری واکسن آسیب های ورزشی طرح شهید سلیمانی تعارض منافع ساختاری سازمان غذا و دارو عبده زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۲۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسامی فرآورده‌های گیاهی درمانی غیرمجاز اعلام شد

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،   روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده گیاهی قطره تقویت جنسی Desi Mumy، فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomix و فرآورده تیزن مخلصه سعال حکیم مومن تبریز را به دلیل نداشتن مجوز‌های بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

در این اطلاعیه همچنین محصولاتی، چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفا بخش)، فرآورده معجون فاقد مجوز Lukaci Epimediumlu، شربت گیاهی تری تراپیست (مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می‌شوند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلان اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می‌گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام لازم را به عمل آورند.

در پایان، شماره تلفن ۶۶۴۶۲۰۲۶ روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
  • تنها «حمل» دارو از طریق سکوی اینترنتی است/ به هیچ وجه «فروش» دارو مطرح نیست
  • آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو ابلاغ شد/اجرای آزمایشی در ۶ ماه
  • فرآورده‌های گیاهی غیر مجاز اعلام شد
  • این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند
  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو
  • قاسم‌پور: مدیران آگاه و سالم باشند کار فوتبال خوب پیش می‌رود
  • اسامی فرآورده‌های گیاهی درمانی غیرمجاز اعلام شد
  • افتتاح نمایشگاه وقف
  • رفع تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیازمند راهکار سازنده است