Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-29@07:18:45 GMT

مهمترین پیام بعثت به کمال رساندن مکارم اخلاق بود

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۸۵۳۰۳

مهمترین پیام بعثت به کمال رساندن مکارم اخلاق بود

«ماموستا لقمان محمدیان » امام جمعه اهل سنت بیجار در مصاحبه با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، ضمن تبریک سالروز برانگیخته شدن پیامبر عظیم الشأن اسلام،  آخرین پیام آور الهی حضرت محمد(ص) به تمام امت اسلام، اظهار داشت: بعثت پیامبر عظیم الشان اسلام پیامها و حکمت های فراوانی در بر دارد و می توان گفت که مبعوث شدن رسول الله (ص) به عنوان آخرین سفیر از سفیران و پیامبران الهی بهترین هدیه خداوند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ماموستا محمدیان بیان داشت: برای رسیدن بشریت به خصوص قشر ضعیف و مظلوم جامعه به سعادت، آزادی و عزت، در میان موج ظلم و ستم حاکمان و ظلمت استبدادگران و عدالت ستیزان طلوع با سعادت سراج منیر و خورشید هدایت نوید و خبر خوشی بود.

امام جمعه اهل سنت بیجار یادآور شد: بعثت حضرت ختمی مرتبت پیام صلح و نسیم امنیت را بر عالم هستی برای رهایی از یوغ استثمارگران و مستکبران روانه کرد.

این عالم اهل سنت ادامه داد: بعثت پیامبر اکرم (ص) به روح خسته و پژمرده اخلاق و مروت حیات و زندگی دوباره بخشید و احکام دین و دیانت را کامل گردانید، تعالیم نور بخش سید کونین (دو عالم)  زمینه و بستر ترقی و تعالی مادی و معنوی را برای جهانیان فراهم کرد.

وی اضافه کرد: قبل از بعثت روح امانتداری و وفاداری و پاکدامنی در وجود نازنینشان نهادینه شده بود، تا جایی که زمان دعوت و فراخوان فرا رسید و دشمنان کور دل شروع به مبارزه و ستیز با امر دعوت نمودند،عده ای از همان دشمنان دین خدا مهر تایید بر اخلاق و پاک سیرتی وی نهادند و بسیاری از دانشمندان و اندیشمندان و نسلهای آینده در بلوک غرب و شرق پیامبر اسلام ص را به عنوان الگو و اسوه ی عدالت و دادپروری معرفی کردند.

ماموستا محمدیان گفت: مهمترین پیام بعثت رسول الله (ص) را می توان در حدیث و فرموده اش جست، آنجا که فرمود:«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ»؛ به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام.

امام جمعه اهل سنت بیجار در پایان عنوان کرد: بعثت پیامبر رحمت برای پاکسازی افکار و اخلاق از صفات رذیله و تزکیه ظاهر و باطن از ناهنجاری ها و کج رفتاری ها است؛ امید است همه ما با تأسی به اخلاق کریمه آن حضرت مبلغ و پیام‌رسان خوبی باشیم برای نسل حال و آینده و آداب و رهنمودهای حیات بخش رسول اکرم (ص) را در زندگی فردی اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و سایر ابعاد زندگی پیاده کنیم.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: عید مبعث کردستان ماموستا محمدیان وحدت اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۵۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، ماموستا جلال مرادی امروز در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران این شهر با تبریک هفته کارو کارگر اظهار داشت: رسول گرامی اسلام (ص) دست کارگری را که بر اثر کار و فعالیت ورم کرده بود بلند کرد و فرمود: این دستی است که هیچ گاه آتش جهنم آن را نمی سوزاند و این دستی است که خدا و رسولش آن را دوست می دارند.

وی تصریح کرد: کسی که از دسترنج خود روزی اش را فراهم کند خداوند با نظر رحمت به او می نگرد و کارگران از شریف ترین طبقه اجتماع هستند زیرا چرخش دست و بازوی آنها باعث چرخش چرخه های زندگی جامعه و امتداد رگه های حیات در مجاری هستی است و هفته کار و کارگر را به این عزیزان و کارفرمایانی که دل در گرو خدمت به این عزیزان دارند و اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی و همه اداراتی که تسهیلگر کارگران تلاشگرند خجسته تبریک گفت.

ماموستا مرادی به در پیش بودن و میقات زمانی حج که ماه های شوال و ذی القعده و ده روز اول ذی الحجه است اشاره کرد و گفت: اکنون ماه جاری شروع میقات زمانی حج است و حج در دین مبین اسلام یکی از ارکان پنجگانه اسلام بوده و از دیدگاه دانشمندان اسلام مظهر اتحاد و یگانگی جهان اسلام است.

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

خطیب نماز جمعه دیواندره افزود: حج برای حجاج صرفا یک سفر معنوی نیست بلکه آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است و مناسک حج به طور کلی یادآور خاطرات حضرت ابراهیم (ع) است که با عقیده راسخ و توکل کامل از همه اسباب ظاهری و مادی قطع امید می کند و همسر و فرزند خردسالش را در بیابان خشک مکه برای خدا رها می سازد و نهایتا در همانجا دعا می کند و کعبه را برای عبادت خداوند یگانه می سازد و از خداوند عاجزانه می خواهد تا آن را مرکز توحید و تجمع جهانیان قرار دهد.

ماموستا مرادی در ادامه سخنانش به فلسفه حج اشاره می کند و گفت: خداوند دعای خالصانه ابراهیم (ع) را اجابت می کند و خطاب به وی می فرماید: وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‌ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ(حج آیه 27) مردم را به حج دعوت کن تا پیاده و سوار بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری به سوی کعبه بیایند.

حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است

وی اضافه کرد: بنابراین حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است و اینکه حجاج با دنیای پیرامون خود قطع رابطه می کند و با لباس احرام و سر و وضعی ساده و بی آلایش لبیک گویان عازم دیار ابراهیمی می شوند و در حقیقت این شعار توحیدی و عرفانی را زمزمه می کنند که «إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین لاشریک له و بذلک امرت و انا اول المسلمین» همانا نماز و تمام عبادات من، زندگی و مرگم، همه برای خداوند، پروردگار جهانیان است، شریک و همتایی ندارد و من به همین دستور یافته ام و من نخستین مسلمانم.

ماموستا مرادی بیان کرد: هدف از حج رفتن در واقع شناخت اساس و پایه مذهب بزرگ ابراهیمی و دعوت به آیین خالص ابراهیم (ع) که از  هر گونه شائبه و عقیده شرک آمیز مبرا است و عمل را برای خلوص نیت استوار می سازد در واقع هدف از حج، دلبستگی به معبود حقیقی و گسستن از همه و نهایتا به خدا عشق ورزیدن و از غیر او بیزاری جستن است.

وی در ادامه به اهمیت حج در دین مبین اسلام به عنوان پنجمین رکن اساسی اسلام  که در سال نهم هجری بر مسلمانان فرض شده اشاره کرد و گفت: آیات و احادیث متعددی درباره اهمیت و تأکید رفتن به حج و  خانه کعبه آمده است به طوری که خداوند عزوجل در این باره فرمودند: «واتموا الحج و العمره لله» (سوره بقره 196)  حج و عمره را برای خدا بجا آورید.

فلسفه حج

امام جمعه شهرستان دیواندره در ادامه خطبه های عبادی جمعه به فلسفه حج گریزی زد و گفت: از دیدگاه دانشمندان و حکماء، فلسفه حج هدف اساسی و مهم در انجام عبادات آن است که به منظور امتثال فرمان خداوند و ادای حق بندگی و سپاسگزاری از نعمتهای بیکران وی انجام گیرد، از رسول اکرم (ص) سوال شد: حج چیست؟ آن حضرت فرمود: الشعث التفل ژولیده مو و غبار آلود . مجدداً سوال شد کدام حج افضل است؟ فرمود: العج و الثج؛ فریاد بلند کردن و خون ریختن در راه خدا،  پس حاجی در حقیقت خویشتن را در برابر خداوند متعال ذلیل و عاجز قرار می دهد و لبیک گویان در صدد اعتلای کلمه الله بر می آید و ابراهیم گونه، عاشقانه حضور خویش را اعلام می کند و مال و جانش را در راه وصال معبود حقیقی قربان می کند.

ماموستا مرادی در ادامه با اشاره به اینکه فلسفه حج نسبت به هر عبادتی بیشتر جلب توجه می کند، تصریح کرد: خداوند عزوجل خطاب به مؤسس کعبه و منادی حج می فرماید: و اذن فی الناس یاتوک رجالا و علی کل ضامر یاتین من کل فج عمیق لیشهدوا منافع لهم و یذکراسم الله (سوره حج آیه 27 ) این توجه مهم قرآنی به حرکت مردم پیاده و سواره که از دور دست آن را پیش می گیرند اشاره می کند و منافع آشکاری که قرآن آنها را بر ذکر نام خدا مقدم داشته، برمی شمارد.

حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است

وی با اشاره به معنویات سفر حج افزود: حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است که به مسلمان توان می دهد و وجود او را از فروتنی و تقوا در برابر خدا و تصمیم به اطاعت و پشیمانی از نافرمانی اش پر می سازد و عاطفه محبت به خدا و رسول خدا (ص) و یاران و پیروان او را در او سیراب می کند؛ سرزمین مقدس و خاطرات آن، شعائر و آداب حج و آثار درونی آنها، نیروی جماعت حاجیان و الهامات فکری و رفتاری آن و همه اینها به روشنی آثار خود را در ژرفای وجود فرد مسلمان بجا می گذارد و او را با قلبی زلالتر و شیوه ای پاکیزه تر و عزمی راسخ تر برای انجام خیر و نیکی و مقاومتی سرسختانه تر در برابر گناهان از سفر خویش باز می گردد و هر قدر حجش نزد خدا مطلوبتر و پسندیده تر باشد به همان اندازه در زندگی آینده اش مؤثرتر خواهد بود.

 وی اضافه کرد: حج مشق و تمرین ناملایمات زندگی است، سفر حج در بردارنده درس تحمل سختیها، دوری از وطن، جدایی از خویشان و چشم پوشی از فراغت زندگی در میان خانواده و دوستان است و حکمت الهی نخواسته است که این سفر به سوی سرزمینهای زیبا، سرسبز و خوش آب و هوای اسیا، اروپا، و شمال و اورمان و غیره که تفریحگاه های جهانگردان به حساب می آیند، انجام گیرد، بلکه مشیت الهی آن بود که حج در بیابان بی آب و علف که نه برای تفریح تابستان مناسب است و نه بهار، انجام گیرد و این نوعی خود تربیتی برای فرد مسلمان در تحمل دشواریها و ناگواریهای زندگی است.

حج انجمن جهانی مسلمانان در یک مکان مقدس است

امام جمعه شهر دیواندره از حج به عنوان یک انجمن جهانی نام برد و اظهار داشت: حج به فرد مسلمان این امکان را می دهد تا شاهد بزرگترین و پرشکوهترین گردهمایی سالیانه اسلامی باشند، انجمنی که نه از طرف پادشاه یا رئیس حکومت یا جمعیتی، بلکه از سوی خدای جهانیان بدان فراخوانده شده اند. در گردهمایی حج یک مسلمان، برادران خود را از پنج قاره دنیا می بیند که سرزمینها، رنگها و زبانهایشان متفاوت است و تنها پیوند اسلام و ایمان آنان را دور هم جمع کرده است تا شعار واحدی را سر دهند و آن لبیک اللهم لبیک، لبیک لاشریک لک لبیک و یکی از برکات سفر معنوی نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) است که فضایل زیادی دارند و در خاتمه تأیید پایان نامه حج از جانب شخص، شخیص نبی مکرم اسلام (ص) است، که زیارت حضرتش ضامن شفاعت قیامت است و همچنین زیارت اهل بیت و اصحاب حضرت (ص) که هر کدام فضائلی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور» | سست نشوید و...
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • تهاجم فرهنگی در کمین جوانان و خانواده هاست
  • آیت الله مکارم شیرازی: در اجرای طرح نور سست نشوید و محکم ادامه بدهید
  • پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • تاکید امام جمعه پیرانشهر بر رعایت اخلاق اسلامی
  • تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب