Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@22:10:47 GMT

مواد غذایی گیاهی دارای آهن

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۹۰۰۴

نوع آهن موجود در غذاهای گیاهی، آهن غیرهِم نامیده می‌شود و به آهن موجود در منابع غذایی حیوانی آهن هِم گفته می‌شود. بدن شما آهن هِم را مؤثرتر از آهن غیرهِم جذب می‌کند. ناطقان: آهن یک ماده معدنی ضروری است که بدن شما به مقدار کمی از آن نیاز دارد اما این چیزی از اهمیت آهن کم نمی‌کند.

آهن نقش مهمی در بدن انسان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از کارهای آهن، انتقال اکسیژن خون از ریه‌ها به سلول‌ها و بافت‌های بدن است.

اگر کمبود آهن داشته باشید، سلول‌های شما اکسیژن کمتری دریافت می‌کنند؛ بنابراین شما احساس خستگی می‌کنید و با بیشتر شدن کمبود آهن، تنگی نفس و سرگیجه نیز بروز خواهد کرد.

برای همین دریافت آهن غذایی کافی ضرورت دارد. ریسک کمبود آهن در زنان پیش از یائسگی بیشتر است؛ زیرا این افراد طی قاعدگی، خون از دست می‌دهند.

بعد از یائسگی، سیکل قاعدگی متوقف می‌شود، بنابراین آهن کمتری از دست می‌رود و ریسک کمبود آهن نیز کمتر خواهد شد.

آقایان کمتر در معرض کمبود آهن هستند، مگر اینکه دچار بیماری باشند که جذب آهن بدنشان را کاهش می‌دهد، یا رژیم غذایی‌شان بسیار کم آهن باشد.

خونریزی میکروسکوپی هم می‌تواند باعث پایین آمدن سطح آهن شود. به همین دلیل پزشکان اغلب برای زنان و مردان سنین بالا که دچار کمبود آهن می‌شوند، کولونوسکوپی را توصیه می‌کنند تا اگر علت کمبود آهن، خونریزی میکروسکوپی در کولون است مشخص شود.

چرا آهن زیاد مضر است؟

هرچند آهن نقش بسیار مهمی در بدن دارد؛ اما زیادی آن نیز مضر است. کبد شما آهن را ذخیره می‌کند و بدن نمی‌تواند آهن زیادی را دفع نماید مگر اینکه دچار خونریزی شوید یا خون اهدا کنید. به همین دلیل نباید مکمل آهن مصرف کنید، مگر اینکه کمبود آهن داشته باشید. وقتی آهن در بدن تجمع می‌کند باعث آسیب اکسیداتیو در بدن می‌شود؛ بنابراین شما به آهن کافی نیاز دارید نه زیادی.

دانه‌ها غنی از املاح‌اند و دانه کنجد نیز مستثنی نیست. درصورتی‌که گیاهخوار هستید، مصرف دانه‌های کنجد یک راه عالی برای تأمین ۲۳ درصد از نیاز روزانه شما به آهن است

اگر تحت رژیم گیاهخواری باشید ممکن است مستعد کمبود آهن بشوید؛ زیرا آهن در گوشت قرمز و غذاهای حیوانی به‌وفور وجود دارد. اما گیاهان آهن کمی دارند.

نوع آهن موجود در غذاهای گیاهی، آهن غیرهِم نامیده می‌شود و به آهن موجود در منابع غذایی حیوانی آهن هِم گفته می‌شود. بدن شما آهن هِم را مؤثرتر از آهن غیرهِم جذب می‌کند.

اگر یک خانم جوان هستید، خصوصاً اگر گیاه‌خوارید، مهم است که آهن کافی به بدنتان برسانید. ازآنجایی‌که غذاهای حیوانی نمی‌خورید ممکن است به‌سختی بتوانید آهن غذایی کافی دریافت کنید. اما این امکان وجود دارد که در یک رژیم غذایی گیاهی نیز آهن کافی برای بدنتان تأمین نمایید. در این مطلب به مواد غذایی گیاهی اشاره می‌کنیم به طرز عجیبی سرشار از آهن هستند.

شکلات تلخ

کمتر کسی است که از خوردن شکلات لذت نبرد. شاید تعجب کنید اگر بدانید که شکلات تلخ، منبع خوبی از آهن است. در واقع، یک‌تکه ۲۸ گرمی شکلات تلخ، تقریباً ۲۰ درصد از نیاز روزانه شما به آهن را تأمین می‌کند. ضمناً شکلات حاوی دیگر مواد معدنی نیز می‌باشد، از جمله منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌هایی که برای سلامت قلب مفیدند. شیر شکلات دارای آهن کمتری است، پس شکلات تلخ را انتخاب کنید.

دانه‌ های کنجد

دانه‌ها غنی از املاح‌اند و دانه کنجد نیز مستثنی نیست. درصورتی‌که گیاهخوار هستید، مصرف دانه‌های کنجد یک راه عالی برای تأمین ۲۳ درصد از نیاز روزانه شما به آهن است. شما می‌توانید دانه‌های کنجد را روی سبزیجات بریزید یا آنها را به انواع سوپ و سالاد اضافه کنید. ضمناً دانه‌های کنجد سرشار از کلسیم و منیزیم نیز هستند که دو ماده معدنی ضروری برای سلامت استخوان‌ها می‌باشند. دانه‌های کنجد معمولاً پیش از آسیاب شدن برشته می‌شوند و همین باعث می‌شود عطر و طعمی مطبوع پیدا کنند. اما شما می‌توانید دانه‌های کنجد را خام هم مصرف کنید که بافت نرم‌تر و طعم ملایم‌تری دارد.

آب آلو

شاید فکر کنید زمانی که یبوست دارید باید آب آلو بنوشید اما خوب است بدانید آب آلو یک منبع عالی آهن نیز هست. هر بار که نصف لیوان آب آلو می‌نوشید، ۱۷ درصد از نیاز روزانه‌تان به آهن را تأمین می‌کنید. آلو منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین C و پتاسیم نیز می‌باشد اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. آب آلو پُر از قند طبیعی است؛ بنابراین اگر پیش دیابت یا دیابت دارید در حد اعتدال مصرف کنید.

عدس

عدس نیز منبع خوب دیگری از آهن غذایی است. این بنشن متنوع غنی از پروتئین گیاهی، کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر است و ضمناً منبع عالی اسیدفولیک محسوب می‌شود. وقتی شما یک کاسه خوراک عدس می‌خورید، مقدار قابل‌توجهی آهن به بدنتان می‌رسانید. یک فنجان عدس می‌تواند ۳۰ درصد از آهن مورد نیاز روزانه بدنتان را تأمین کند. همچنین، عدس متنوع است و اگر به دنبال منبع غذایی گیاهی آهن‌دار هستید، انواع عدس را می‌توانید انتخاب کنید. کاربرد عدس در انواع غذاها نیز تنوع زیادی دارد.

کلام پایانی

منابع غذایی سرشار از آهنی وجود دارند که شاید به آن‌ها توجه نکرده باشید. شما می‌توانید بدون مصرف غذاهای حیوانی نیز آهن مورد نیاز بدنتان را به دست آورید؛ اما لازم است برنامه غذایی دقیق‌تری داشته باشید. افزودن این مواد غذایی به رژیم غذایی کمکتان می‌کند علاوه بر لذت بردن از خوردن، آهن لازم را نیز دریافت کنید. یک نکتهٔ دیگر اینکه شما می‌توانید با درست کردن غذا در ظروف آهنی، میزان آهن غذایتان را بیشتر هم بکنید. اگر فکر می‌کنید آهن بدنتان کم است، از پزشک بخواهید با یک آزمایش خون ساده این مسئله را بررسی کند منبع: مشرق برچسب ها: مواد عذایی ، گیاهی ، آهن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مواد عذایی گیاهی آهن درصد از نیاز روزانه دانه های کنجد شما می توانید آهن موجود غذایی گیاهی شما به آهن کمبود آهن دانه ها آهن ه م آب آلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۹۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این مواد غذایی را با نوشابه نخورید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ اگر شما از طرفداران بزرگ نوشابه‌هاهستید، احتمالاً می‌دانید که این نوشیدنی‌ها برای سلامتی شما مفید نیستند. اما، اگر نمی‌توانید از نوشیدنی مورد علاقه‌تان دست بردارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که باید آن را با برخی مواد غذایی مصرف نکنید. چون ممکن است این ترکیب باعث سوء هاضمه یا برخی اختلالات داخلی خطرناک شود، حتی اگر اثرات منفی آن را به سرعت مشاهده نکرده باشید.

نوشابه با میوه‌های اسیدی
میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت و آناناس اسیدی هستند. در صورت مصرف همزمان با نوشابه، می‌تواند باعث سوء هاضمه، درد شکم، تحریک روده و سایر اختلالات دستگاه گوارش شود.

نوشابه با شیر
بدون شک، منظور ما از ترکیب شیر و نوشابه در یک لیوان مخلوط کردن آنها نیست. بلکه، برخی از غذا‌هایی که ما برای ناهار یا شام می‌خوریم، حاوی شیر هستند؛ مانند برخی از سوپ‌ها، دسر‌ها و غیره. به عنوان مثال، پاستا با خامه یا کیک‌های تولد حاوی شیر هستند. زمانی که شما این غذا‌ها یا شیرینی‌جات را می‌خورید و در عین حال نوشابه هم می‌نوشید، این دوتا در معده شما باعث ایجاد حالت اسیدی وسیعی می‌شوند که ممکن است باعث درد معده شدید، ریفلاکس و سوء هاضمه شوند.

نوشابه با غذا‌های چرب
مصرف نوشابه با غذا‌های چرب مانند برگر، ناگت، کیک و پیتزا باعث ایجاد سوء هاضمه، کاهش جذب مواد مغذی و افزایش وزن می‌شود.

نوشابه با غذا‌های حاوی کافئین
مصرف همزمان نوشابه با غذا‌هایی که حاوی کافئین هستند مانند قهوه، چای سیاه و شکلات باعث ایجاد اضطراب، بی خوابی و سردرد می‌شود.

نوشابه با غذا‌های قندی
مصرف همزمان نوشابه با غذا‌هایی که حاوی قند زیادی هستند مانند کیک، شیرینی و شکلات باعث افزایش سطح قند خون و اختلالات متابولیکی می‌شود.

نوشابه با قهوه
یک ساعت پس از مصرف نوشابه، دفع کلسیم از طریق ادرار کلید می‌خورد که می‌تواند در طولانی مدت باعث پوکی استخوان، پوسیدگی دندان یا شکنندگی استخوان‌ها شود. این مشکل خطرناک در اثر ترکیب نوشابه با غذا و یا نوشیدن آن با دسر و قهوه نیز وجود دارد. زمانی که این دوتا در داخل دستگاه گوارش ترکیب می‌شوند، نوعی کف فرار تشکیل می‌شود که اسیدیته زیادی تولید می‌کند. اگر به اشتباه این ترکیب را میل کنید، ممکن است با علائمی مانند تندمزاجی، عصبانیت، درد معده و سوء هاضمه مواجه شوید. لذا، بهتر است نوشابه را به تنهایی و بدون ترکیب با دیگر مواد مصرف کنید.

نوشابه با غذا‌های شور
مصرف نوشابه با غذا‌های شور مانند چیپس، تاکو و پفک باعث ایجاد خشکی دهان، تحریک روده و فشار خون بالا می‌شود.

نوشابه با غذا‌های تند و پرادویه
درست است که ادویه‌های تند به غذا‌ها طعمی خوشمزه می‌دهند، اما مصرف زیاد غذا‌های پرادویه می‌تواند برای بدن مضر باشد. این غذا‌ها معمولاً حاوی چربی و نمک بالا هستند که مصرف آنها به مشکلات قلبی، فشار خون بالا، چاقی و سایر مشکلات سلامتی مرتبط می‌شود. همچنین، ادویه‌های تند ممکن است به دستگاه گوارش آسیب برسانند و مشکلات هضمی را افزایش دهند.

نوشابه با غذا‌های سرد
مصرف همزمان نوشابه با غذا‌های سرد مانند بستنی، کیک یخی و شیرینی یخی باعث تحریک دهنده دستگاه گوارش و درد شکم می‌شود.

آب نبات‌های نعنایی
شاید در ویدیو‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده اند، با فیلمی از یک بطری نوشابه که حاوی آبنبات نعنایی است، روبرو شده باشید. در این فیلم، یک انفجار کوچک و خطرناک را مشاهده می‌کنید که ناشی از ترکیب قدرتمند آبنبات‌های نعنایی با گاز موجود در نوشابه است. بهتر است حتی به فکر ترکیب این دو در معده خود نیز نیفتید، زیرا واکنش شیمیایی بین این دو ماده برای سلامتی بسیار خطرناک است. بهترین راهکار این است که از ترکیب این دو ماده خودداری کنید.

دیگر خبرها

  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • امحای هزار و ۵۳۹ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود