Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:26:52 GMT

خدایا! مرا به سوی کارهای شایسته هدایت کن

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۲۸۸۸

خدایا! مرا به سوی کارهای شایسته هدایت کن

‍‍‍‍‍‍

دریافت 17 MB

پیامبر اکرم (ص) در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان این‌گونه دعا کردند: اَللّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ یا مَنْ لایحْتَاجُ إِلَی التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ یا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 یعنی خدایا، مرا در این ماه به سوی کارهای شایسته و اعمال نیک هدایت فرما و حاجت ها و آرزوهایم را برآور، ای آن که نیاز به روشنگری و پرسش ندارد، ای آگاه به آنچه در سینه جهانیان است بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست.

حجت الاسلام حسن عامری استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در دعای روز هفدهم دو نکته برای رسیدن به دارالقراری که در روز شانزدهم گفتیم، وجود دارد. یکی این که انسان توفیق انجام اعمالی را پیدا کند که قبل از این که عمل باشد، صالح  بودن آن مورد توجه قرار گیرد. یعنی گاهی به اعمال صالح تعبیر می کنیم ولی پیامبر اعظم (ص) در دعای روز هفدهم می فرماید لصالح الاعمال یعنی عملی که صالح بودن آن قبل از هر اقدامی مشخص باشد که این عمل می تواند با فکر و مشورت و موافقت نیکان باشد.

وی تاکید کرد: بنابراین صرف انجام عمل کفایت نمی کند بلکه صالح بودن آن به عمل انسان ارزش می دهد. اگر همه به دنبال صالح اعمال برویم، امنیت پیدا می کنیم و نکته مهم در این دعا ضرورت توجه مسئولان به نیازهای مردم است. یعنی حاکمان و مسئولانی که اداره زندگی مردم را به عهده دارند، باید به آن مسائلی توجه کنند که مردم را به امنیت می رساند و این مسائل شامل نیازها و آرزوهای آنان است که در دعای امروز نیز آمده است.

این استاد حوزه روایت یکی از شیعیان و دوستداران امام صادق (ع) را بیان کرد و گفت: حماد بن عیسی نقل می کند که به امام عرض کردم اگر انسان از خدا مسائل دنیوی بخواهد، ایرادی دارد و آن حضرت فرمود نه. آنگاه من از امام صادق (ع) خواستم تا دعا کند که خدا پول بسیار، همسری زیبا و خانه ای بزرگ به من ارزانی کند. راوی می گوید بعد از مدتی که امام صادق (ع) برای حماد بن عیسی دعا کرده بود، به او سر زدم و دیدم همه این نعمت ها را دارد و امام صادق (ع) تاکید کردند که اگر مال دنیا و خوبی های دنیا برای مومن گشایش و آسایش و آرامش ایجاد کند، امری بسیار پسندیده است.

عامری ادامه داد: بنابراین در پناه حکومت اسلامی و حکومت صالحان که یکی از مصادیق آن حاکمیت مومنان و صالحان است، این دو موضوع باید تحقق پیدا کند تا امنیت خاطر احساس شود. یکی حوائج مردم و دیگری آرزوی آنان است و حضرت علی (ع) به مالک اشتر دستور می دهد تا ضمن برطرف کردن نیازهای مردم به آرزوهای آنان نیز توجه کند.

برخی از کارشناسان معتقدند نخستین گام برای خوب زیستن، توجه به رفتارهای نیک است. حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در دعای این روز از خدا می خواهیم تا ما را به سوی اعمال صالح راهنمایی کند. توجه پیدا کردن انسان به رفتارهای خوب و شایسته، اولین گام برای خوب زیستن است. بسیار اتفاق می افتد که شیطان، اعمال زشت را برای انسان زینت می دهد و فرد، گمان می کند رفتار او شایسته است در حالی که این گونه نیست.

وی با اشاره به آیه ۴۸ سوره انفال گفت: قرآن می فرماید «زین لهم الشیطان اعمالهم» گاهی اوقات شیطان کارهای بد را برای ما زینت می دهد و گاهی نیز نفس اماره این نقش را ایفا می کند. بر اساس آیه ۸۳ سوره یوسف، حضرت یعقوب به فرزندانش می گوید سولت لکم انفسکم امرا یعنی نفس شما امری را برایتان آراسته است. بنابراین آنچه در این دعا از خدا طلب می کنیم اهمیت بالایی دارد چرا که انسان با فهم راه صحیح، احتمال دارد در آن مسیر گام بردارد اما کسی که کار صحیح را نمی داند، محال است بتواند رفتار شایسته داشته باشد.
این حافظ قرآن ادامه داد: در فراز دوم دعای امروز از خدا می خواهیم ما را به حاجت ها و آرزوهای‌مان برساند. هر انسانی در زندگی خود نیازهایی دارد و برای آینده خود آرزوهایی در سر می پرواند. نیازمندی انسان، جزء ذات اوست چرا که انسان ضعیف آفریده شده و در خلقت، وابسته به خداست و نیاز، سرتاسر وجود او را فراگرفته است.

وی افزود: قرآن کریم در آیه ۱۵ سوره فاطر می فرماید یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله یعنی ای مردم شما نیازمند به خدا هستید. این خداست که با علم و قدرت خود می‌تواند حاجت‌های ما را بدهد و ما را به آرزوهای‌مان برساند. طبیعی است آنچه در این دعا می خواهیم حاجت‌های شرعی و آرزوهای منطقی و مفید است. پیام فراز مذکور این است که انسان بداند بدون کمک و عنایت الهی نمی‌تواند به خواسته‌های خود برسد و اگر هم فردی استکبار می ورزد و در عین حال به خواسته‌اش می رسد، باید بداند خواسته‌ای که از طریق غیر الهی بدست، بیاید ارزش و برکت لازم را نخواهد داشت. بنابراین شایسته است انسان ضمن فعالیت و تلاش برای رسیدن به خواسته‌هایش همواره خودش را محتاج خدا بداند و  توجه داشته باشد که آنچه از طرف خدا به او می‌رسد، بسیار ارزشمندتر و نیکوتر خواهد بود.
شاه فضل ادامه داد: در بخش دیگر این دعا خدا را این گونه صدا می‌زنیم که خدایا تو وجودی هستی که احتیاج به توضیح خواستن و سوال کردن نداری. چرا که به همه چیز علم داری. تو به آنچه در عمق وجود انسان ها می‌گذرد، دانایی. اگر چه خداوند به همه چیز علم دارد اما این امر منافاتی ندارد با اینکه انسان خواسته‌هایش را در برابر خدا به زبان بیاورد. چون این امر باعث می‌شود، انسان به مقام خود واقف شود و خضوع و خشوعش در برابر خدا بیشتر شود. 

حجت الاسلام عامری نیز گفت: در پایان دعای امروز این نکته قابل توجه است که در پیشگاه الهی نیازی به بیان جزییات نیست. چون خدا نیازی به توضیحات ما ندارد که چه چیزی نیاز داریم و چه زمانی یا کجا برآورده شود. در دعای هر روز ماه رجب بعد از ناز هم می گوییم «یا من یعطی من ساله یا من یعطی من لم یسئله» یعنی ای کسی که عطا کنی به هر که از تو درخواست کند و ای کسی که عطا کنی به کسی که از تو درخواست نکند. بنا بر این خدا نیازی به درخواست ما ندارد. البته ما باید از خدا بخواهیم و در بسیاری از موارد خدا منتظر خواست ما نیست بلکه خودش عنایت می کند. چون به همه آنچه که در قلب ها می گذرد، آگاه است.

عامری اضافه کرد: البته این عنایت الهی یک شرط دارد و آن این که خود را از اهل بیت (ع) دور نکنیم. لذا در روایات سفارش شده که در ابتدا و انتهای دعاهایمان بر پیامبر (ص) و خاندانش صلوات بفرستیم که تضمینی برای رسیدن به خواسته هایی است که از خدا می خواهیم و اهل بیت را واسطه میان خود و خدا قرار می دهیم.

برچسب‌ها اختصاصی ایرنا ماه رمضان اخلاق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اختصاصی ایرنا ماه رمضان اخلاق اختصاصی ایرنا ماه رمضان اخلاق امام صادق حاجت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۲۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها

زهرا شایسته فرد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: وقتی که یک مسأله‌ای خیلی مهم می‌شود، نقش تعیین کننده‌ای در سطح ملی دارد و متولیان تصمیم می‌گیرند که آن را به صورت یک رویداد و به صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار نمایند، بنابراین لازم است که مخاطبین روی کلمه‌ی رویداد حساس باشند و حواسشان باشد که خود را در انجام یک کار بسیار مهم سهیم بدانند.

وی با اشاره به اینکه رویداد جوانی جمعیت که در سراسر کشور در حال برگزاری است در واقع نه تنها منفعت آن به خود ما برمی گردد بلکه به صورت ادامه دار و سلسله وار برای نسل آینده ما بسیار مهم است افزود: یکی از مسائلی که باعث شده اهمیت این موضوع کمرنگ شود شاید شبهاتی است که در فضای مجازی و در فضای عمومی جامعه رایج شده که ریشه‌های آن را می‌توان در تهاجم فرهنگی در واقع جستجو کرد.

شایسته فرد با بیان اینکه خیلی از افراد اصلاً بدون اینکه بدانند که چرا باید تلاشی در این زمینه شود گارد می‌گیرند، مقاومت می‌کنند و نفی می‌کنند افزود: اینکه ما یک تلاشی داشته باشیم و فردی را به این دنیا بیاوریم واقعاً در علم اخلاق، علم فیزیولوژیک و در تمامی علم‌ها مقدس و قابل تقدیر بوده و هست، حالا که این موضوع را آنقدر روی آن کار کردند که افراد مقاومت داشته باشند و تضعیفش کردند جای بحث دارد.

وی بیان کرد: لازم است افرادی که دست‌اندرکار هستند شبهاتی که در زمینه افزایش جمعیت هست را جمع آوری بکنند، شبهاتی را که افراد در ذهنشان دارند اینکه اصلاً چرا ما باید فرزند آوری داشته باشیم، مسأله اقتصادی وقتی وجود دارد، مشکلات اقتصادی اینقدر بالا است چه لزومی دارد که ما در این زمینه تلاشی داشته باشیم، چه لزومی دارد رفاه طلبی خودمان را کنار بگزاریم بالاخره فرزند آوری زحمت و پی گیری هایی دارد.

شایسته فرد گفت: برخی هم دغدغه شأن، دغدغه‌های تربیتی هست که در این دوره و زمانه اگر بچه‌ای بیاوریم برای چه بخواهم نگرانش باشم، اصلاً بچه‌ای به دنیا نمیاورم و در جامعه‌ای که شاید خیلی چیزها کنترل شده نباشد برای تربیت فرزندم نگران خواهم بود بنابراین از این مسؤلیت کناره‌گیری می‌کنم و راحتی روان بهتری را خواهم داشت، آیا واقعاً همینطور است ما جواب این شبهات را چطور می‌خواهیم به هم میهمانان بدهیم.

شایسته فرد گفت: لازم است که برای این موضوع کمیته‌ای تشکیل شود در خصوص اینکه جواب این شبهات را به صورت تولیدات رسانه‌ای در فضای مجازی و فضای رسانه‌ای عمومی بتوانند توزیع کنند و بتوانیم سهم مهمی در اشاعه‌ی فرهنگ فرزندآوری و رشد جمعیت داشته باشیم.

کد خبر 6090817

دیگر خبرها

  • 5 چالش اصلی کسب و کارهای کوچک
  • غرش آرسنال در 11 دقیقه: تیمی شایسته قهرمانی!‏
  • ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس چه بود؟
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی تولید شد
  • جایگاه شایسته اردبیل در کشتی فرنگی احیا شود
  • مبنای انتصابات در دستگاه‌ها شایسته سالاری است
  • فجر با این تماشاگران شایسته لیگ برتر است
  • ملاک انتخاب ها شایسته سالاری است/ لزوم سوق استان به سمت توسعه
  • همه کارهای انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند