Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@06:22:46 GMT

فضای مجازی کودکان را آسان طلب می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۶۲۴۵۱

فضای مجازی کودکان را آسان طلب می‌کند

یک نویسنده کودک و نوجوان گفت: دسترسی آسان به اطلاعات از طریق اینترنت سبب ساز آسان طلبی کودکان و انتخاب آثار کم ارزش توسط آنها خواهد شد.

در ادبیات کودک و نوجوان حساسیت‌ها و محدودیت هایی درباره انتخاب موضوعات وجود دارد که به ویژگی‌های مخاطب برمی‌گردد؛ در واقع در انتخاب موضوعات محدودتر هستیم و نمی‌توانیم درباره همه‌چیز به راحتی حرف بزنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط کودکان و نوجوانان به کلی با گروه بزرگسال متفاوت است و این تفاوت دست نویسنده را برای انتخاب کلمه محدود می سازد ؛ اما همین محدودیت نباید به شکلی باشد که فهم کودک را دچار مشکل کند ، کودک باید هنگام مطالعه بتواند به خوبی و بدون مشکل در جریان محتوای کتاب قرار بگیرد ، آسانی و قابل فهم بودن جملات از جمله ویژگی های لازم قلم هر نویسنده ای است که در حوزه ی کودک مشغول فعالیت است.

همچنین لزوم بازنویسی آثار کهن ادبیات فارسی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با چنین آثاری از اهمییت بسیاری برخوردار است که علاوه بر این مسئله مروج فرهنگ ایرانی و اسلامی برای کودکان و نوجوانان کشور می تواند باشد در خصوص این دو مسئله با بهناز ضرابی زاده نویسنده کودک و نوجوان گفت‌وگو کرده ایم.

بازنویسی متون ادبی کهن ایران چه قدر می تواند بر روی ادبیات کودک و نوجوانان موثر باشد؟

 در زمانه‌ی ما پرداختن به بازنویسی ادبیات کهن یک ضرورت است و افرادی که اقدام به این فعالیت دارند، کمک بسیار بزرگی به ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات عامیانه فارسی می‌کنند، هنگامی که فردی ادبیات کهن را با زبان روان و ساده بازنویسی می‌کند رغبت مطالعه این کتاب‌ها را در کودکان و نوجوانان افزایش می‌دهد.

 امیدوارم بازنویسی ادبیات کهن فارسی در تمام متون صورت بگیرد و تنها  به گلستان یا بوستان و کتاب هایی، چون کلیله و دمنه، شاهنامه بسنده نکنیم و  بایستی نویسندگان کشور ما به بازنویسی سایر ادبیات کهن برای گروه سنی کودک و نوجوان اقبال نشان دهند.

 در بازنویسی کتاب بزرگسال و نوجوان با دو بار بازنویسی می‌توان گفت در نهایت این اثر را می‌توان به دست نشر سپرد، اما آثاری که برای کودکان است طبق تجربه‌ی کاری ام به ۲۰ بار بازنویسی رسیده و این حساسیت به دلیل سن حساس کودکان است.

حساسیت های لازم برای نوشتن در حوزه کودک و نوجوانان چیست؟ 

 به عنوان نویسنده‌ای که هم در حوزه بزرگسال و هم حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارد، کار کودک را به مراتب سخت‌تر از نوشتن برای بزرگسال میدانم، زیرا انتخاب سوژه برای کودکان فعالیتی طولانی است، چون باید برای بچه‌ها متنی نوشت که مربوط به دنیا و نیاز کودکان باشد باشد تا بتوانند با آن موضوع ارتباط برقرار کنند.

 نوشتن برای کودکان با توجه به دایره واژگانی آن‌ها مسئله بسیار مهمی است، در ادبیات بزرگسال و نوجوان دست نویسنده باز خواهد بود و هر واژه‌ای را می‌توان استفاده کرد، اما در ادبیات کودک حتما باید جایگزین پیدا کرد و کلماتی استفاده کرد که متناسب با سن کودکان باشد و کودکان بتوانند بدون هیچ مشکلی معنای آن را بفهمند، و پیام و محتوای کتاب را بدون راهنمایی گرفتن از دیگران دریافت کنند.

 نویسنده‌ی کودک بایستی در حوزه‌های روان شناسی کودک، آشنایی با دنیای کودکان و مفاهیم مربوط به گروه سنی آن‌ها مطالعه داشته باشد به همین دلیل لازم است قبل از نوشتن برای کودکان دراین بخش‌ها مطالعه لازم را داشته باشیم. 

چه  آسیب و فرصت هایی در فضای مجازی برای کودکان وجود دارد؟

فضای مجازی نیز دارای توانایی ایجاد فرصت و تهدید برای ادبیات کودک است، استقبال گروه گسترده‌ای از کتاب‌های صوتی به نوعی یکی از فرصت‌های فضای مجازی در زمینه کتابخوانی است، یکی از فرصت‌هایی که فضای مجازی ایجاد کرده دسترسی آسان به کتاب‌ها با قیمتی پایین‌تر و متعادل‌تر است که ناشران می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند.

هنگامی که کودکان و نوجوانان برای پاسخ سوالات و جمع آوری اطلاعات به آسانی بتوانند از اینترنت استفاده کنند می‌تواند آسیب جدی برای آن‌ها ایجاد کند، در چنین شرایطی سلیقه کودکان در انتخاب کتاب‌های فاخر و مقایسه این آثار با هم درنظر گرفته نمی‌شود و انتخاب کودکان با گذر زمان به آسان طلبی تبدیل خواهد شد که باعث می‌شود آثار متوسط و رو به پایینی را انتخاب و مطالعه کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کودکان و نوجوانان کودک و نوجوان ادبیات کودک برای کودکان ادبیات کهن فضای مجازی فرصت ها کتاب ها ی کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۲۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج

طبق تصاویر به دست آمده در فضای مجازی سگ بلاصاحبی به پسربچه ۱۲ ساله ای در کرج حمله کرده است.

به گزارش فارس، از صبح امروز تصاویر و کلیپی در فضای مجازی مبنی بر حمله یک سگ ولگرد به یک پسر ۱۲ ساله کرجی درحال باز نشر است.

بنا بر فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پسر بچه ۱۲ ساله کرجی در پارک بهار محدوده کرج نو مورد  حمله وحشتناک سگ‌های بلاصاحب قرار می‌گیرد که توسط چند نفر در پارک او را از دهان سگ بیرون کشیدن و نجات دادند.

این پسر بچه در پی حمله سگ‌ زخمی و به بیمارستان منتقل می‌شود. 

او از ناحیه صورت (لب،بینی، پلک و گونه) دو تا دست و ران دچار مصدومیت شده است.

طی تماس‌های صورت گرفته با مدیریت پسماند موضوع توسط کارشناسان درحال برسی است و ابعاد مختلف حادثه از سوی این سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟