Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتشار نقشه رنگ‌بندی کرونایی ایران در دومین هفته مردادماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد روند گسترش ویروس منحوس در سراسر کشور نسبت به ابتدای همین ماه رشد قابل ملاحظه‌ای داشته تاجایی که تعداد شهرستان‌های قرمز رشدی معادل ۱۱۰ درصدی را تجربه کرده است. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از تهران، اوایل تابستان سال جاری بود که شعله‌های زیرخاکستر ویروس منحوس با زیرسویه‌های جدیدش دوباره خودنمایی کرد و خوشه‌های نگران کننده‌ای در گوشه و کنار کشورمان ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همان روز مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا با انتشار دستورالعمل‌ها و همچنین ایجاد زیرساخت‌های سرعت بخشیدن به تزریق واکسن برای تکمیل و البته تلقیح دوز یادآور برنامه‌ریزی کردند اما واقعیت امر اینجاست که به دلیل کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایران به زیر 35 درصد بازهم شاهد روند افزایشی نرخ ابتلای کرونا در سراسر ایران بودیم.

در این زمینه کارشناسان وزارت بهداشت تاکید دارند تکمیل فرآیند واکسیناسیون توسط هموطنان بخصوص آنهایی که شش ماه از تاریخ تزریق آخرین واکسنشان گذشته است امری مهم و تعیین کننده درکنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

این گروه معتقدند باید بپذیریم ویروس کووید هنوز فعال و توانمند در ایجاد بحران است بنابراین اگر هموطنان زندگی درشرایط فعالیت این نوع ویروس را برنامه‌ریزی کنند قطعا مدیریت شرایط کاری بسیار ساده‌تر و البته کم هزینه‌تر خواهد شد.

به گفته این متخصصان بهداشت و درمان تغییر سبک زندگی امروز ما براساس شرایط فعالیت ویروس کووید می‌تواند تعیین کننده باشد چون مسئولان مربوطه پیش‌نیازها را مهیا کرده‌اند و موفقیت یا عدم موفقیت این طرح‌ها مربوط به سطح همکاری و هماهنگی هموطنان با این قوانین است به عنوان مثال استفاده از ماسک، تهویه مناسب هوا در مراکز پرجمعیت، کاهش دید و بازدیدهای غیرضروری، رعایت بهداشت فردی و البته رعایت اصول قرنطینه با اولین علائم هشدار دهنده بیماری از کلیدی‌ترین موارد است.

واقعیت آماری در پیک هفتم

در این شرایط اگر نیم نگاهی گذرا به تغییر روند آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مقامات مسئول در دوره پیک هفته داشته باشیم می‌بینیم نرخ ابتلا از ابتدای مردادماه تا روز گذشته شاهد رشدی معادل 13.40 درصد بوده است.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به نمودارهای رسمی منتشر شده تاکید می‌کنند اگرچه نرخ ابتلای روزانه در مقایسه به ابتدای مرداد 1401 در آخرین روز ارایه آمار نزولی شده اما اگر دقیق‌تر توجه داشته باشیم همواره در مدار صعود قرار داشته و درصورت بی‌توجهی به این موضوع احتمال بروز چالشی قابل توجه در این زمینه وجوددارد که نباید آن را نادیده بگیریم.

در همین حال به گفته کارشناسان بهداشت و درمان قابلیت سرایت بسیار بالای زیرسویه‌های امیکرون در ایران به‌گونه‌ای است که تنها در مدت یک هفته توانسته تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی را در ایران 110 درصد افزایش دهد به این معنی که تعداد شهرستان‌های پرخطر اول مردادماه تنها یک هفته بعد به رقم 120 شهرستان رسیده است. این درحالی است که تغییر رنگبندی کرونایی در ایران همگی حکایت از گسترش سریع ویروس کرونا در ایران دارند چون تعداد شهرستان‌های نارنجی از 86 به 112 مورد رسیده و شهرستان‌های زرد کرونایی از 199 مورد ابتدای مرداد کاهشی معنادار به خود گرفته‌اند تا جایی که روز گذشته 166 شهر در وضعیت زرد قرار داشتند.

به گفته این گروه واقعیت سرعت انتشار بیماری در سراسر ایران در بخش کاهش تعداد شهرستان‌ها در وضعیت آبی کاملا خودنمایی می‌کند چون یک هفته تعداد 106 شهرستان آبی سراسر ایران نزدیک به کمتر از نصف یعنی به عدد 50 رسیده است و در همین وضعیت شاهد رشد 73.96 درصد نرخ بستری بیماران در مراکز درمانی و البته افزایش 40.16 درصدی موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بوده‌ایم.

این متخصصان همچنین درباره میزان کشندگی زیرسویه‌های امیکرون هم تاکید دارند افزایش نرخ موارد فوتی در یک هفته گذشته به میزان 107.69 درصد نشان می‌دهد به هیچ عنوان هموطنان نباید دچار اشتباه محاسباتی شده و این نوع از ویروس را کم خطرتر متصور باشند چون اگرچه شدت بیماری ایجاد شده با این نوع از ویروس کمتر از گذشته است اما واقعیت امر اینجاست که هنوط قابلیت جان گرفتن از بیماران بخصوص بیمارانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند را دارد.

 

استان خراسان رضوی / 6 شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

محمد پهلوان کاشی اظهارداشت:در حال حاضر شهرهای بردسکن، خواف، سرخس، قوچان، کاشمر و کوهسرخ در وضعیت قرمز و بجستان، تربت حیدریه، جغتای، چناران، خلیل آباد، سبزوار، فریمان، داورزن، کلات، گناباد، مشهد و نیشابور واقع در خراسان رضوی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی گفت: در حال حاضر شهرهای باخرز، تربت جام، خوشاب، درگز، رشتخوار، صالح آباد، مه ولات، در وضعیت زرد و سایر شهرهای استان خراسان رضوی در شرایط آبی قرار دارند.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه روند تعداد بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کرونا در خراسان رضوی افزایشی است از عموم گروه‌های هدف خواست ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، اجتناب از حضور در دورهمی‌ها و حفظ فاصله اجتماعی، نسبت به تکمیل و یا دریافت دز یادآور واکسن کرونا اقدام کنند.

پهلوان کاشی اظهار کرد: طی شبانه روز گذشته، 164بیمار جدید مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی خراسان رضوی بستری شدند که 122  نفر از این تعداد متعلق به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. 

وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر519بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که 402 نفر از این بیماران در مراکز درمانی این دانشگاه قرار دارند.

وی تعداد بیماران بدحال مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه استان خراسان رضوی را 101 نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد نسبت به ده روز گذشته حدود 34 درصد افزایش یافته است و بیشتر افرادی که در این بخش‌ها بستری هستند نسبت به تکمیل و یا دریافت واکسن کم توجهی داشته اند.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تمامی سطوح بهداشتی و درمانی برای خدمت رسانی به بیماران در آمادگی کامل است تصریح کرد:طی شبانه روز گذشته، یک هزار و 500 نقر به مراکز خدمات جامع سلامت و اورژانس بیمارستان‌ها به صورت سرپایی مراجعه و تحت درمان قرار گرفتند.

استان گلستان/ بیش از 300 بیمار در مراکز درمانی بستری هستند

سعید گل‌فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان با اشاره به اعلام آخرین وضعیت کرونا در استان اظهارداشت: براساس آخرین رنگبندی کرونایی وضعیت شیوع کرونا در استان گلستان در 10 شهرستان بسیار پر خطر شده و براین اساس شهرستان‌های گرگان، گمیشان، کردکوی، بندرگز، ترکمن، علی‌آبادکتول، کلاله، مینودشت، گالیکش و آق‌قلا در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

وی افزود: همچنین شیوع کرونا در گنبدکاووس، مراوه‌تپه و آزادشهر نارنجی و پرخطر شده و رامیان تنها شهر با وضعیت زرد و نسبتا پرخطر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اظهار کرد: اکنون 313 نفر از مبتلایان به کرونا در گلستان در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که از این تعداد 40 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیماران مبتلا به کرونا بستری هستند و 23 نفر هم با کمک دستگاه نفس می‌کشند.

گل‌فیروزی گفت: تزریق واکسن دوزهای سوم و چهارم کرونا و استفاده از ماسک و دوری از تجمع می تواند از ابتلا به کرونا و فراگیری بیشتر آن جلوگیری کند.

 

 

 

 

درحال تکمیل...

 

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی تعداد شهرستان تعداد شهرستان ها مراکز درمانی خراسان رضوی بستری هستند روز گذشته یک هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۹۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هفت صبح یکشنبه نهم اردیبهشت با میانگین ۷۶ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان و کردآباد با عدد ۵۶، خیابان احمدآباد، پارک زمزم و رهنان ۷۴، میدان انقلاب ۶۲، بزرگراه خرازی ۹۶، سپاهان‌شهر ۵۲، خیابان فیض ۵۱، بولوار کاوه ۷۳ AQI در وضعیت قابل قبول و در ایستگاه خیابان‌های فرشادی و میرزا طاهر به ترتیب با عدد ۳۷ و ۲۳ پاک است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه دانشگاه صنعتی و خیابان زینبیه با عدد ۱۵۳ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در ایستگاه ولدان با عدد ۱۰۱ ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۵۴، کاشان ۷۳ و مبارکه با میانگین ۵۵ AQI در وضعیت قابل قبول، سجزی با میانگین ۱۴۱، شاهین‌شهر ۱۰۶ و قهجاورستان با ۱۲۲ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس و در نجف‌آباد با ۱۵۲ AQI قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6090493

دیگر خبرها

  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین
  • هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی
  • افزایش مسمومیت با قارچ‌ های سمی؛ ۱۴ نفر بستری شدند
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز
  • اتاق فکر دشمنان چگونه در برابر جمهوری اسلامی شکست خورد؟
  • تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به ۲ برابر افزایش یافت
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان
  • افزایش ۱۶ درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری