Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@03:24:21 GMT

خلاهایی در مسیر آرمان مسجد طراز اسلامی

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۷۸۳۹

خلاهایی در مسیر آرمان مسجد طراز اسلامی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی گفت: در مسیر تحقق مسجد طراز اسلامی، دو خلأ وجود دارد؛ از یک طرف بعضاً مساجد وظیفه درست خود را انجام نمی‌دهند و از طرفی دیگر جایگاه و مسئولیت‌هایی که بر عهده مساجد است از سوی مردم به درستی مطالبه نمی‌شود.

حجت الاسلام امین مطهری مقدم در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت هفته گرامیداشت مساجد، اظهار کرد: قلب تپنده مسجد، امام جماعت است؛ جایگاه رفیع و بلندمرتبه مسجد به گونه‌ای است که اداره مسجد، توفیق بزرگی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) با بنا نهادن مسجد یک ابتکار عظیم الهی انجام دادند، افزود: یکی از اولین کارهای ایشان به محض رسیدن به مدینه بنا نهادن مسجدی در محله قبا بود؛ با وجود اقامت کم ایشان در این محله، پیامبر(ص) اولین کاری را که انجام دادند ساختن مسجد بود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این امر نشان می‌دهد که در حکومت اسلامی مسجد از جایگاه رفیع، حساس و اساسی برخوردار است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: "مسجد، مرکز همه خدمات است"؛ مقام معظم رهبری در تعابیر خود، مسجد را پایگاه همه کارهای نیک و مرکز همه کارهای خیر معرفی می‌کنند.

مطهری مقدم با بیان اینکه هر کار خیری که در جامعه اسلامی انجام می‌شود باید با مرکزیت مسجد باشد، اظهار کرد: لذا این توفیقی است که خداوند نصیب امام جماعت کرده که در رأس این پایگاه قرار گرفته است؛ از همین رو است که قلب تپنده مسجد امام جماعت است.

ماموریت‌های امام جماعت

وی با اشاره به اینکه شایسته است که علاوه بر شکرگزاری به درگاه خداوند، این توفیق را حفظ کند، افزود: احیاء روحیه مطالبه گری؛ باید در صدر اولویت‌های امام جماعت باشد؛ باید نگاه حداقلی به کارکردهای مسجد از بین برود.

مطهری مقدم ادامه داد: مردم باید از مساجد نقش و کارکردهای اصلی آن را مطالبه کنند و نگاه حداقلی ایجاد شده در جامعه را از بین ببرند؛ امام موفق امامی است که مردم را طوری هدایت کند که مطالبه‌گر باشند، برای مثال اگر روزی در مسجد نماز صبح برپا نشد از او مطالبه کنند، روشن شدن شعله این توقعات و انتظارات به عهده امام مسجد است.

وی افزود: رشد معنویت و اخلاق در جوانان و نوجوانان یکی از وظایف اصلی امام جماعات و یکی از ثمرات تحقق مسجد طراز اسلامی است و برای رسیدن به این هدف یکی از اقدامات و کارویژه‌هایی که مسجد می‌تواند بر عهده بگیرد رسیدگی به اوقات فراغت نوجوانان و جوانان است که با این اقدام می‌تواند مسئولیت تربیت آنها را برعهده بگیرد.

مطهری مقدم ادامه داد: تشکیل هیأت اندیشه ورز نیز از دیگر وظایف است؛ حرکت در مسیر جامعه پردازی و تمدن سازی، نیازمند پشتوانه دانشی و علمی است؛ تحقق مسجد طراز اسلامی، تشکیل هیئت اندیشه‌ورز قوی، ایده پرداز و تصمیم‌ساز است که به قدرت علمی و پژوهشی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در این راستا شناسایی و آسیب شناسی عملکرد مساجد موفق راهگشاست، تصریح کرد: یکی از مطالبات اصلی مقام معظم رهبری از مساجد و مرکز رسیدگی به امور مساجد، «مسجد برقرار» بوده و تعبیر «مسجد برقرار» هم از تعابیر ارزشمند مقام معظم رهبری است؛ یکی از ویژگی‌های «مسجد برقرار» باز بودن درب آن و استفاده مردم در طول روز از آنها است.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی با اشاره به رکن سلوک مردمی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب خطاب به ائمه جمعه فرمودند «امام جمعه‌ یک شهر امام جمعه‌ همه شهر است»؛ این فرمایش رهبر انقلاب نسبت به ائمه جماعات نیز صادق است امام جماعت یک مسجد امام جماعت همه اهل محل است.

مطهری مقدم با بیان اینکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری «سلوک مردمی» از امام جماعت مورد انتظار است، تصریح کرد: وقتی امام جماعت در دل مردم حضور داشته باشد و ارتباط و همکاری جدی با اهل محل و نمازگزاران داشته باشد قطعاً موفق خواهد شد.

وی با تاکید بر ارتباط با جوانان، ادامه داد: در ارتباط با نمازگزاران و اهالی آنچه که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد ارتباط با جوانان است؛ امام جماعت باید در جمع جوان‌ها حاضر شود و در حلقه‌های صالحین بسیج شرکت کند؛ همراهی ائمه جماعات با جوان‌ها باعث می‌شود امام جماعت یک مدیر موفق در مسجد شود.

مطهری مقدم با بیان اینکه امام جماعت با ارتباط نزدیک با اهالی و جوانان می‌تواند رسالت خود را بهتر انجام دهد، یادآور شد: اگر امامان جماعت نتوانند در راستای این مهم و رسالت‌ها کار شایسته‌ای انجام دهند در حقیقت مسجد به هدف خود نرسیده است.

انتتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مساجد هیات اندیشه ورز امام جماعت مرکز رسیدگی به امور مساجد مسجد طراز اسلامی مقام معظم رهبری خراسان جنوبی امام جماعت مطهری مقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۷۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»

در چهل و یکمین مرحله از پویش ملی نذر هشتم، ۱۸ زندانی نیازمند زندان سبزوار، با کمک‌های نمازگزاران مساجد شهرستان، خیران نیک‌اندیش، ستاد دیه و بهره‌مندی از تخفیفات قضایی آزاد شدند.

این برنامه با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اداره کل زندان‌های خراسان رضوی و با حضور آیت‌الله مغیسه، امام جمعه سبزوار، حجت‌الاسلام والمسلمین حیدرزاده، معاون اجرایی و دیگر مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان و نیز دادستان و رئیس زندان سبزوار در مسجد الغدیر این شهر برگزار شد.

در این جلسه که هم‌زمان با سالگرد شهید مدافع امنیت، حمیدرضا الداغی برگزار شد، از خانواده این شهید تجلیل شده و در ادامه به هرکدام از زندانیان آزادشده بسته حمایتی معیشتی توسط انجمن حمایت از زندانیان سبزوار اهدا شد.

گفتنی است، نذر هشتم پویشی مردمی و مسجدی است که طی آن در هشتم هر ماه به نیت امام هشتم(ع)، زمینه آزادی حداقل ۸ زندانی نیازمند فراهم می‌شود و تاکنون ۱۳۰۶ نفر از زندانیان خراسان رضوی در این اقدام خداپسندانه آزاد شده‌اند.

همچنین از سال گذشته تاکنون ۲۲۰ زندانی جرایم مالی در قالب این طرح و به‌نیت امام رضا(ع) با کمک خیران و نمازگزاران مساجد این شهرستان از زندان سبزوار رهایی یافته‌اند.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • کاخ سفید این گونه به مسجد تبدیل شد
  • تقدیر از ۱۲۰ فعال نماز بخش جرقویه علیا
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری