Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@03:47:01 GMT

چرا مازندران سهمی در رتبه‌های تک رقمی کنکور نداشت

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۸۱۶۵

چرا مازندران سهمی در رتبه‌های تک رقمی کنکور نداشت

ایسنا/مازندران کنکور ۱۴۰۱ در حالی برگزار شد که مازندران کمترین سهم ممکن را در میان رتبه های برتر کنکور نسبت به سنوات پیشین به ثبت رساند و نمودار کاهشی چشمگیری را تجربه کرد. مازندران که طی سال های ۹۳ و ۹۴ در قبولی کنکور رتبه نخست کشور را داشت حالا سهم کمرنگی از سبد رتبه های دورقمی کنکور دارد. یک کارشناس آموزشی می گوید، ترویج کلاس های خصوصی عمده دلیل این رکود است و مازندران بیشتر تحت تأثیر جو خارج از مدرسه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بحث که نظام آموزشی کشور نتوانسته است عدالت آموزشی را محقق کند به‌عنوان یک دغدغه مطرح است. همچنین جایگزینی نمرات پایه دوازدهم دانش‌آموزان برای رشته های بدون کنکور با توجه به نبود نظارت کافی بر همه مدارس، امکان تضییع حق دیگر دانش‌آموزان در این بخش را محتمل کرده و سبب می‌شود آن‌گونه که باید عدالت رعایت نشود.

در این میان موضوع تغییر شیوه برگزاری کنکور هم چالش برانگیز شده است. به طوری که علیرضا میرصالح‌مهابادی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه ای که چند روز گذشته با رسانه ها انجام داد، گفت: آموزش و پرورش بارها اعلام کرده است توانایی برگزاری امتحانات نهایی را ندارد و این زیرساخت هنوز در وزارت آموزش و پرورش فراهم نیست. مصوبه جدید کنکوری می‌تواند منجر به تقویت مافیای کنکور شود و طبقات متوسط و ضعیف جامعه آسیب خواهند دید و در نهایت خروجی مصوبه به‌نفع دهک‌های بالاتر است و به شورای عالی انقلاب فرهنگی هشدار ورود مجلس به موضوع کنکور را داده است.

در این میان با وجود هزینه های گزافی که خانواده ها برای کلاس‌های خصوصی دانش آموزان به دلیل ضعف سیستم آموزشی می پردازند سهم کمرنگ مازندران در رتبه های تک رقمی دانشگاه‌های معتبر به چشم می‌خورد، به علاوه اینکه نحوه آزمون ها تشریحی بوده در حالی که کنکور تستی است و این موضوع منجر به قدرت بیش از پیش مافیای کنکور و البته خروجی کمرنگ این کلاس‌ها برای مازندران از کسب رتبه‌ های تک رقمی است.

یک کارشناس آموزشی و دکترای مدیریت آموزش، در پاسخ به اینکه چرا مازندران سهمی در رتبه تک رقمی کنکور ندارد گفت: استان مازندران در سالهای ۱۳۸۶، ۱۳۸۹، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در قبولی کنکور در کشور برتر و حتی در سال ۱۳۸۶ منطقه یک محسوب شده بود و دلیل عمده این امر خروج سیستم آموزش از مدارس و برگزاری کلاس های خصوصی توسط معلمان جهت کسب درآمد بیشتر است.

محمد آهنگری در گفت و گو با ایسنا همچنین دلیل رواج کلاس های خصوصی را فراهم نبودن امکان تدریس فراتر از کتب درسی توسط معلمان توانمند در مدارس و به‌روز نبودن بسیاری از معلمان دیگر عنوان کرد و افزود: معلمان به‌روزتر و پربارتری که توانایی تدریس دروس جزوه محور را داشتند، ناچار به تدریس در آموزشگاه های خصوصی شدند. 

دکترای مدیریت آموزشی در ادامه تصریح کرد: با افزایش آموزشگاه های خصوصی، حجم درآمدی و تناقض باعث شد برخی از معلمان به سمت تدریس خصوصی بروند و با این روند موجب تولید تجارت بزرگ با گردش مالی بالا شوند.

آهنگری با اعلام اینکه آمار آموزشگاه های خصوصی در مازندران نسبت به استان های دیگر بسیار بالا است از شیوه آموزش و برگزاری، آموزشگاه‌ها و کلاس های خصوصی انتقاد کرد و گفت: برگزاری کلاس‌ها در استان های دیگر چارچوب معینی دارد و کلاس ها با جمعیت استاندارد برگزار می‌شوند، به طور مثال در شهرستان قائمشهر از سال ۱۳۹۵ تا امروز نزدیک به ۶ سال است هیچ دانش آموز دختری و از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ هیچ دانش آموز پسری حائز رتبه دورقمی نشد، به طوری که همه استان های کشور رتبه دورقمی کسب کردند، اما تنها شهر بابل به دلیل رعایت چهارچوب خاص توسط آموزشگاه ها و مدیران آموزش و پرورش همیشه این رتبه را کسب می‌کند.

وی اطلاعات داده ای خانواده ها را در بخش آموزش بطور کلی پایین دانست و گفت: آن ها بخاطر نداشتن اطلاعات آموزشی صحیح، متضرر می‌شوند، به طوری که، ۹۰ درصد کار دانش آموزانِ حائز رتبه، مشترک است و خانواده ها بدلیل جو تبلیغاتی موجود در سراسر شهرها و گردش مالی زیاد، سراغ اصل مطلب نمی‌روند چراکه مازندران بیشتر تحت تأثیر جو خارج از مدرسه قرار دارد و به علت عدم نظارت بر آن فضاها، هر سال متضررتر از سال های قبل می‌شود.

این دکترای مدیریت آموزش، دلیل دوم کم بهره بودن مازندران در رتبه‌های بالا را تاثیر معلمان مدارس عنوان کرد و گفت: اگر مدارس پایدار و پویا و نیز معلمان به‌روز شوند و متناسب با کلاس های کنکوری تدریس کنند، هیچ دانش آموزی بدلیل اقناع نشدن، به کلاس خصوصی رجوع نمی‌کند. مثل مدارسی همچون مدرسه سمپاد تیزهوشان علامه حلی تهران، انرژی اتمی، سلام، شهید هاشمی نژاد مشهد، الغدیر بابل و غیره مدارسی هستند که ضمن دریافت هزینه، دارای معلمان به‌روزی هستند.

آهنگری در ادامه تصریح کرد: اگر مدیر مدرسه قدرتمند باشد قطعا معلمانی توانمند را انتخاب می‌کند تا طرح های فوق العاده ای را در مدرسه پیاده و در آموزش به دانش آموز کمک نماید و لازم نباشد دانش آموز بعدازظهر به آموزشگاه برود.

وی مدارس دولتی را دارای امکانات و فضاهای فیزیکی بسیار بهتر و بیشتری نسبت به مدارس غیردولتی دانست و اظهار کرد: معلمان مدارس دولتی توانمند نیستند و علاوه بر این، از ۳۰ سال گذشته تا کنون علم خود را به‌روز نکردند و آموزش و پرورش نیز نیروهای توانمند و متخصص جدید جذب نکرده است.

این کارشناس آموزشی افزود: فرق مدارس غیردولتی با مدارس دولتی در این است که مدارس غیردولتی طرح های فوق برنامه اجرا و معلمان قدرتمند و برند را در سطح شهرستان جذب می‌کنند، بابت استخدام چنین معلمانی هزینه پرداخت می‌کنند و آزمون ورودی از دانش آموز می‌گیرند تا فضای رقابتی ایجاد کنند.

آهنگری با بیان اینکه، شیوه آموزش و نوع مطالب کتب پایه های هفتم، هشتم و نهم، با مقطع متوسطه همسان نیست و نه در کنکور کاربرد دارد گفت: راهکار این است که سیستم آموزشی را از دوران دبستان به بعد تغییر دهیم تا دانش آموزان را برای سال های آینده تربیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما باید همچون کشورهای بزرگ و توسعه یافته دانش آموزان را بسوی مهارت آموزی و توانمندی سوق دهیم و در مدارس فنی و حرفه ای با بکارگیری مدیران توانمند صنعتی و معلمان توانا و به‌روز به سمت پویایی برویم.

این دکترای مدیریت آموزش در پایان عنوان کرد: امسال ۵۷۴ هزار نفر در سطح کشور در رشته تجربی شرکت کردند که در استان مازندران تعداد رتبه دورقمی در همه رشته ها زیر ۶۰ نفر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کنکور ۱۴۰۱ استان مازندران رتبه های برتر کنکور عدالت آموزشی کلاس خصوصی کلاس های خصوصی آموزش و پرورش دانش آموزان آموزشگاه ها دانش آموز تک رقمی کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۸۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری

به گزارش خبرنگار مهر، نادر کریمی بیرانوند پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با تبریک هفته معلم اظهار کرد: سنندج از امروز تا دهم اردیبهشت ماه شاهد برگزاری نمایشگاه خوداتکایی مدارس شبانه‌روی است که در راستای ترویج روحیه کارآفرینی بین دانش‌آموزان انجام می‌شود.

وی همچنین از برگزاری دوره توانمندسازی مدیران مدارس غرب کشور برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در استان خبر داد و گفت: از راهکارهای سند تحول بنیادین مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است و هر دانش‌آموز باید تا پایان دوره تحصیلی یک مهارت که منجر به اشتغال شود را بیاموزد و این دوره برای مدیران مدارس در راستای تحقق این مهم برگزار می‌شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: ساحت اقتصادی که در شش ساحتی که برای آموزش دانش‌آموزان وجود دارد بدرستی تبیین نشده تا دانش‌آموز بتواند وارد بازار کار شود.

کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: چهارشنبه هفته گذشته در دولت بحث مهارت‌آموزی در مدارس نظری تصویب شد و ردیف اعتباری برای این مهم درنظر گرفته می‌شود.

وی یکی از مشکلات مهارت آموزی در مدارس نظری را نبود ساعت درسی مهارت‌آموزی دانست و گفت: تغییر ساختار آموزشی در حوزه متوسطه در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است تا بتوان زمانی در برنامه درسی دانش آموزان برای مهارت آموزی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: برای دانش‌آموز در قالب ۳۰۰ ساعت در طول سه سال تحصیلی متوسطه مهارت‌آموزی گنجانده می‌شود تا منتج به شغل شود.

مدارس شبانه روزی ظرفیتی برای آموزش مهارت آموزی هستند

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: مدارس شبانه‌روزی اوقات فراغت خوبی برای دانش‌آموزان دارد و می‌توان با استفاده از فضای این مدارس سعی می‌شود مهارت به دانش‌آموزان این مدارس آموزش داده شود.

کریمی بیرانوند اذعان کرد: تا زمانیکه ساحت اقتصادی رشد نکند و دانش‌آموز توانمندی ورود به بازار کار را نداشته باشد نمی‌توان به تحقق این ساحت آموزشی دست یافت.

وی با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اعلام کرد: از مشکلات آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است، در چند سال اخیر استخدام جدی شد و از کل ظرفیت تربیت معلم استفاده می‌شود و اگر دانشگاه فرهنگیان نتوانست نیرو تربیت کند از طریق آزمون و مصاحبه نیرو جذب می‌شود.

وی عنوان کرد: کردستان سال گذشته ۹ هزار ساعت در حوزه متوسطه نظری به صورت غیرموظف از بازنشستگان و دانشجو معلمان ترم هفت، برای جبران کمبود نیرو استفاده کردیم.

اجرای طرح «شهیدمحمودوند» برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر وضعیت پوشش تحصیلی دور دوم متوسطه در کشور و چگونگی شناسایی دانش‌آموزان ترک تحصیل بیان کرد: در پوشش تحصیلی متوسطه دوم، بسیاری از دانش آموزان بدلیل اینکه جذب بازار کار می‌شوند ترک تحصیل می‌کنند اما براساس اجرای طرح «شهید محمودوند» دانش‌آموزانی که در سامانه سیدا ثبت نام نکردند با بررسی کد ملی آنها دانش‌آموزان ثبت نام نشده شناسایی شدند و مسؤولان استان‌ها موظف شدند تا افرادی را برای پیگیری این دانش‌آموزان موظف به کار کنند.

وی اضافه کرد: براساس پیگیری‌های صورت گرفته تعدادی از دانش‌آموزان از طریق تحت پوشش قراردادن در کمیته امداد و بهزیستی به چرخه تحصیل بازگشتند و عده‌ای نیز به دلیل مهاجرت یا فوت ثبت نام نکرده بودند که شناسایی شدند.

کریمی اذعان کرد: سال گذشته ۶۰ هزار نفر دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش و پرورش برگشتند.

وی یکی از مسائل آموزش و پرورش را حضور کمرنگ دانش‌آموزان پایه دوازدهم بعد از تعصیلات نوروز دانست و گفت: این آسیب بزرگی برای دانش‌آموزان است چرا که در این زمان دانش‌آموز با نحوه طراحی سوال آزمون نهایی آشنا می‌شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امتحانات پایه دهم و یازدهم هم از امسال نهایی هستند و آزمون آنها در حوزه‌های اجرا و تصییح آن به صورت الکترونیکی است.

کد خبر 6089831

دیگر خبرها

  • ۶۰۰ معلم نمونه مازندرانی تقدیر می‌شوند
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • تجلیل از مقام معلم؛ در آستانه گرامیداشت هفته معلم
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد
  • نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • تجلیل از ۲۴ معلم نمونه بیرجند
  • واکنش صحرایی به گزارش مهر/ ۱۰ امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان
  • اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است/اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • ۱۰ امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی