Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، غلامعباس ارباب خالص عصر امروز در حاشیه بازدید از بازارچه‌های مرزی باجگیران در ایران و گودان در ترکمنستان اظهار کرد: پس از دو سال و نیم توقف روند فعالیت بازارچه و دیگر فعالیت‌های گمرکی، امروز شاهد بازگشایی مجدد این بازارچه پس از پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام شده در حوزه وزارت امور خارجه، استانداری خراسان رضوی و مجلس شورای اسلامی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر اینکه باید از تجربیات، مشکلات و موانع موجود مرزی بهره‌گیری  و از فرصت مجدد بازگشایی مرز استفاده کرد، گفت: حدود سه سال قبل قرار بود تخفیف‌هایی به طرف مقابل داده و تقاضاهای کشور ترکمنستان درزمینه تبادل کالا مدنظر قرار گیرد اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

سفیر ایران در ترکمنستان با یادآوری این موضوع که ترکمنستان دارای کالای محدود بوده و ارائه کننده کالاهای خاص است، افزود: اخیراً این کشور به سمت تولیدمحوری حرکت کرده که به دنبال ایجاد واحدهای صنعتی کوچک در این زمینه است اما در حال حاضر آنچه قابل عرضه بوده همین کالاهای سبک است که باید توازن برقرار شود.

ارباب خالص با بیان اینکه رونق بازارچه و توسعه آن موجب اشتغال مرزنشینان و مردم شهرستان قوچان و سپس خراسان رضوی می‌شود، تصریح کرد: باید ۱۰۰ درصد غرفه‌های بازارچه مرزی باجگیران به مرزنشینان واگذار شود، نمی‌شود فردی از تهران آمده و غرفه‌ای بگیرد یا یک کارخانه‌دار، کارخانه باید از طریق گمرکات به دنبال صادرات و واردات باشد.

وی با اشاره به اینکه واگذاری غرفه خارج از این مسئله موجب می‌شود  بازارچه از مسیر اصلی خود جدا و احقاق حق صورت نگیرد، بیان کرد: باجگیران از معابر مرزی معتبر برخوردار بوده و نزدیکی به ترکمنستان یک مزیت است بنابراین راه‌اندازی گمرک تجاری در مرحله بعدی دستور کار قراردارد.

سفیر ایران در ترکمنستان با یادآوری اینکه دولت ترکمن پیش از این اجازه خروج اتباع خود را نمی‌داد اما در حال حاضر مانعی برای صدور ویزا وجود ندارد و مسیر مسافری در حال رونق بیشتری است، گفت: بیش از ۶۰ نمایندگی و سفارت‌خانه در ترکمنستان وجود دارد و تاکنون تعداد زیادی از رؤسای سازمان‌های بین‌المللی و سفرای مستقر در کشور ترکمنستان از مسیر باجگیران تردد مرزی داشته‌اند.

باجگیران باید به باراندازی برای آسیای میانه و پایتخت ترکمنستان تبدیل شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه با بیان اینکه بازگشایش بازارچه مرزی باجگیران حاصل همکاری‌های دولت و مجلس بوده است، گفت: بازارچه دوغارون علیرغم کمبود امکانات سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار صادرات به افغانستان انجام داده اما این مرز دارای پتانسیل و ظرفیت‌های مناسبی است که باید در حوزه اقتصادی، دیپلماسی و غیره مدیریت اثرگذاری انجام شود.

ابوالفضل چمندی با اشاره به اینکه باجگیران دروازه ورودی به CIS بوده و باید از این گذرگاه مرزی به درستی بهره برد، بیان کرد: این مرز می‌تواند تعیین کننده بر روابط اقتصادی حتی برای همسایگان ترکمنستان داشته باشد و از مزیت‌های به وجود آمده برای ایران بهره برد.

وی با بیان این مطلب که نباید نگران واردات طرف مقابل بود بلکه کشورهای همسایه به سمت تولید خواهند رفت، گفت: باید به سمت توسعه باجگیران و مرز حرکت کرد که این موضوع نیازمند مدیریت واحدی در بازارچه مرزی است نه اینکه با اعمال سلیقه مشکلات به وجود آورد.

معاون استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اینکه می‌توان گذر مرزی یک طرفه به سمت مشهد از این مسیر ایجاد کرد، افزود: باجگیران بای به باراندازی برای آسیای میانه و حتی عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان تبدیل شود که این مسئله نیازمند تردد تاجران است.

درخواست ترکمنستان برای حذف مالیات  ارزش افزوده برای تسهیل در مبادلات

مسؤول هماهنگی بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی هم با بیان این موضوع که بازارچه مرزی باجگیران تنها بازارچه خراسان رضوی است که دارای پروتکل فعالیت است، گفت: باید پس از بازگشایش این بازارچه مرزی این مسئله را مراقب بود که دوباره شاهد تعطیلی یا نیمه تعطیلی آن نباشیم.

هادی حقیقی با یادآوری اینکه طرف ترکمن ۱۰۰ درصد تخفیف برای کالاهای ایرانی در نظر گرفته اما تاکنون ایران نتوانسته است این موضوع را برای مقابل تسهیل کند، بیان کرد: یکی از خواسته‌های مهم ترکمنستان حذف مالیات ارزش افزوده برای کالاها است که نمایندگان مردم در مجلس می‌توانند این مسئله را هموار کنند چون این مالیات برای بسیاری کالاها حذف شده است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

منبع: فارس

کلیدواژه: قوچان بازارچه مرزی باجگیران معاون استاندار خراسان رضوی بازارچه های مرزی خراسان رضوی بازارچه مرزی باجگیران خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۹۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقبای جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی

برنامه دیدارهای لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی مشخص شد تا حریفان تیم جوانان پسر ایران در این رقابت‌ها مشخص شوند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت فدراسیون والیبال؛ سومین دوره مسابقات والیبال لیگ ملت‌های آسیای مرکزی (کاوا) از 22 تا 28 اردیبهشت در شهر اسلام‌آباد پاکستان برگزار می‌شود.

پیام تبریک رئیسی به تیم ملی والیبال دانش‌آموزی

تیم والیبال جوانان ایران که خود را برای شرکت در مسابقات قهرمانی مردان زیر 20 سال آسیا آماده می‌کند به نمایندگی از کشورمان در این مسابقات شرکت می‌کند و در نخستین مسابقه خود به مصاف ترکمنستان می‌رود.

تیم‌های ملی والیبال افغانستان، قرقیزستان، پاکستان، سریلانکا و ترکمنستان دیگر تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها هستند که در یک گروه به صورت دوره‌ای به مصاف یکدیگر می‌روند و در پایان مرحله گروهی، تیم‌های اول و دوم جدول برای مقام قهرمانی و تیم‌های سوم و چهارم جدول برای مدال برنز مسابقات با هم مسابقه می‌دهند.

این رقابت‌ها در سالن 10 هزار نفری اسلام‌آباد برگزار می‌شود و برنامه مرحله گروهی مسابقات والیبال لیگ ملت‌های آسیای مرکزی به وقت محلی به شرح زیر است:

شنبه 22 اردیبهشت
ساعت 13؛ ایران – ترکمنستان
ساعت 15:30؛ سری‌لانکا – قرقیزستان
ساعت 18؛ افغانستان – پاکستان

یک‌شنبه 23 اردیبهشت
ساعت 13؛ قرقیزستان – ترکمنستان
ساعت 15:30؛ سری‌لانکا – پاکستان
ساعت 18؛ ایران – افغانستان

دوشنبه 24 اردیبهشت
ساعت 13؛ سری‌لانکا – افغانستان
ساعت 15:30؛ ایران – قرقیزستان
ساعت 18؛ترکمنستان – پاکستان

روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت تیم‌های شرکت کننده استراحت دارند.

چهارشنبه 26 اردیبهشت
ساعت 13؛ ایران – سری‌لانکا
ساعت 15:30؛ افغانستان – ترکمنستان
ساعت 18؛ قرقیزستان – پاکستان

پنجشنبه 27 اردیبهشت
ساعت 13؛ افغانستان – قرقیزستان
ساعت 15:30؛ ترکمنستان – سری‌لانکا
ساعت 18؛ ایران – پاکستان

جمعه 28 اردیبهشت
ساعت 15؛ دیدار رده‌بندی (تیم سوم جدول – تیم چهارم جدول)
ساعت 17:30؛ دیدار فینال (تیم دوم جدول – تیم اول جدول)

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها
  • رقبای جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • گران شدن ورزش به معنای تحمیل هزینه های بیشتر درمانی در آینده است
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان
  • حیدری: کولبران در انتظار ابلاغ قانون ساماندهی اشتغال پایدار مرزنشینان هستند
  • بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان