Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-02@08:52:32 GMT

سایه بیم و امید همچنان بر هپکو باقی است

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۴۴۱۷۰

سایه بیم و امید همچنان بر هپکو باقی است

در این میان بخت کارخانه آذرآب خوش درخشید و همه چیز به اوضاع روزهای قبل از سردرگمی و نگرانی بازگشته؛ یعنی تمامی معوقات کارگران با مبلغی پاداش پرداخت شده و کار و تولید با انعقاد قراردادهای جدید از سرگرفته شده است. اما کارخانه هپکو و کارگرانش هنوز در بیم و امید فردای کاری خود و کارخانه‌شان سرگردان هستند، چراکه تاکنون فقط برخی از خواسته‌های آنان محقق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با رضا عبدلی، رئیس شورای کارگری این کارخانه تولیدکننده ماشین‌آلات راهسازی در خصوص میزان تحقق وعده‌های مسئولان به کارگران هپکو به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

آیا معوقات کارگران هپکو نیز چون شرکت آذرآب پرداخت شد؟

نه به‌طور کامل، درواقع فقط 50 درصد آن پرداخت شد. کارگران شرکت بزرگ هپکو که شامل کارگران کارخانه هپکو در اراک، دفتر مرکزی (در تهران) و بخش مهندسی قطعات و خدمات پس از فروش (در اراک و جاده کرج) می‌شوند و تعدادشان به 1200 نفر می‌رسد، در مجموع 14 میلیارد تومان (از پیش از عید تا پایان شهریور) از شرکت طلب داشتند که 50درصد این مبلغ یعنی حدود هفت میلیارد تومان آن پنجشنبه هفته گذشته پرداخت شد. این هفت‌میلیارد تومان هم بیشتر به کارگران کارخانه (که حدود 900 نفر هستند) پرداخت شد، آن هم به این ترتیب که حقوق معوقه پنج ماه این کارگران از اول فروردین تا پایان مرداد تسویه شد و معوقه پیش از سال 96 و یک ماهه شهریور دوباره باقی ماند.

درخصوص پرداخت معوقه چند ماه باقیمانده و همین‌طور معوقات کارگران سایر بخش‌های هپکو، قول یا وعده‌ای به شما داده شده یا نه؟

قولی که داده شده این است که تا آخر همین هفته تمام معوقات باقیمانده کارگران هپکو و سایر بخش‌های این شرکت (یعنی هفت میلیارد تومان باقیمانده) پرداخت خواهد شد.

شما غیر از دریافت معوقات، مطالبات دیگری هم داشتید؛ مثل صدور مجوز تولید 3000دستگاه ماشین راهسازی که سال گذشته به شرکت داده شده بود. سرانجام این مطالبه که به آغاز کار و تولید در کارخانه نیز منجر خواهد شد، به کجا رسید؟

این مهم نیز در نشستی که هفته گذشته با چند نفر از وزرا داشتیم مورد تاکید قرار گرفت و درخصوص اجرایی شدن آن قول مساعد داده شد، اما هنوز به سرانجامی نرسیده است. گرچه گفته شده در تهران در حال بررسی و پیگیری است. البته وزیرکار (طبق قولی که در نشست هفته گذشته دادند) قرار بود سه‌شنبه هفته جاری و برای رسیدگی به کل مشکلات هپکو به اراک بیایند که آمدن ایشان هم منتفی و گفته شد دلیل انجام نشدن این سفر، برگزاری جلسات و پیگیری مشکلات هپکو در تهران است که اگر آن هم انجام شود باعث رضایت و خوشنودی ماست.

هم‌اکنون وضعیت کار و تولید در هپکو چگونه است؟

این روزها فقط یک پروژه کوچک تولید داریم که برای اجرای آن فقط 10 تا 15 درصد کارگران مشغول کار هستند و بقیه کارگران با وجود حضور در کارخانه، بیکار هستند.

یکی دیگر از مطالبات شما جلوگیری از واردات ماشین آلات راهسازی بود که عملا بازار کار و تولید شما را خراب و کساد کرده، در این خصوص هم تیم اقتصادی دولت در نشست هفته گذشته به شما قول مساعد داد که جلوی این واردات گرفته شود، آیا در عمل اتفاقی افتاد؟

نه متاسفانه، ما در عمل نه دیدیم و نه شنیدیم که بخشنامه‌ای برای جلوگیری از واردات صادر شود. شاید بیشتر باید منتظر ماند و دید مسئولان چقدر به وعده خود عمل می‌کنند. اما حدود 15روز پیش برخی دوستان تصاویری از واردات ماشین‌های لودر در بندر شهید رجایی بندرعباس برای ما ارسال کردند که نشان می‌دهد واردات همچنان ادامه دارد، در حالی که رهبر معظم انقلاب هم تاکید کردند محصولاتی که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد، وارد نشود.

پس تا این لحظه به غیر از پرداخت نیمی از معوقات کارگران، به سایر مطالبات شما پاسخ مثبت داده نشده است؟

البته مشکل بیمه کارگران هم به‌طور کامل رفع شد. اما همچنان مشکلات متعدد بازنشستگان شرکت از جمله مشکل سنوات آنها نیز به قوت خود باقی است. البته درکل ما می‌دانیم که وزیر کار با جدیت پیگیر رفع مشکلات شرکت و مطالبات کارگران است و بابت این امر قدردان ایشان هستیم. اما امیدواریم بقیه مسئولان نیز تمام تلاش خود را به کار گیرند تا این کارخانه که روزی بزرگ‌ترین تولیدکننده دستگاه‌های راهسازی در خاورمیانه بود، دوباره به سطح تولید و رونق گذشته بازگردد.

فاطمه مرادزاده

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۴۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای تلاش‌ها و تولیدات کارگران عزیز کشور است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز سه‌شنبه هم‌زمان با روز کارگر، در سی و پنجمین جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه با تبریک این روز به همه جامعه بزرگ و محترم کارگری کشور، برگزاری این مراسم پس از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب را فرصتی مغتنم برای اطلاع و پیگیری از منویات و رهنمودهای ایشان نسبت به موضوع کار و کارگران و تلاش در جهت تمهید ساز و کارهای اجرای این رهنمودها دانست.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری این مراسم در کارخانه‌ای بزرگ که محصولاتی قابل عرضه برای بازارهای داخلی و خارجی دارد، محصولات تولید شده در این کارخانه را گواه توانایی و تلاش کارگران و مهندسان و نیز نشان‌دهنده وجود توانمندی در کشور برای انجام کارهای بزرگ دانست و گفت: البته نباید به همین میزان بسنده کرد.

دکتر رئیسی دستاورد دیگر تلاش‌ها و تولیدات این کارخانه و دیگر واحدهای تولیدی کشور را امیدآفرینی با وجود تحریم‌ها و فشارها و برخی کاستی‌ها توصیف کرد که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بوده است و افزود: مسئله امیدآفرینی به تعبیری ترجمان همان شعار ارزشمند «ما پای کار ایران هستیم» شما کارگران عزیز و محترم است که با روحیه ارزشمندتان همانطور که دشمن را در عرصه‌های مختلف ناکام گذاشتید در عرصه اقتصادی نیز ناکام گذاشتید و خواهید گذاشت.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت به عمل آمدن همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر در جهت ارتقای کیفی و کمی روزانه تولید اظهار داشت: ملت ایران و کارگران ما نشان داده‌اند که می‌توانند تولیداتی داشته باشند که کیفیت آن از همه استانداردهای ضروری و جهانی بالاتر باشد، چنانکه در سفر اخیر ما به سریلانکا مهندسان و متخصصان سریلانکایی تاکید داشتند که کار متخصصان ایرانی در ساخت سد و نیروگاه در آن کشور از نظر فناوری و علم‌پایه بودن کاملا به‌روز و حتی بی‌نظیر بوده و برای اولین بار در منطقه کاری با این سطح از تکنولوژی اجرا شده است.

خبر تکمیل می‌شود ... .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجلیل از کارگران شاغل در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • کاگران فولاد اکسین در ابتدای سال شعار "جهش تولید" را محقق کردند / شروع طوفانی اکسین در سال ۱۴۰۳ آغاز مسیر موفقیت است
  • اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به " شرکت آرد هشترود "
  • تسهیلات و نبود نقدینگی عمده مشکلات واحد‌های صنعتی در قوچان است
  • لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای کارگران عزیز کشور است
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای تلاش‌ها و تولیدات کارگران عزیز کشور است
  • هدفگذاری کشور تولید ۴ میلیون بشکه نفت در روز است
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان