Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - حجت الاسلام حسن روحاني در کنفرانس خبري مشترک با رئيس جمهوري ترکيه اظهار داشت: در جلسه خصوصي امروز با رئيس جمهور محترم ترکيه و همچنين در جلسه مشترک همکاريهاي راهبردي راجع به توسعه روابط اقتصادي بين دو کشور تصميمات مهمي اتخاذ شد. وي با بيان اين که توسعه روابط بانکي بين ايران و ترکيه و تجارت با پول ملي دو کشور از تصميمات مهم امروز بود، افزود: مقرر شد تصميماتي که امروز راجع به توسعه روابط بانکي گرفتيم تا پايان هفته آينده نهايي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: در خصوص رفت و آمدها و ترانزيت کالا بين دو کشور در سه نقطه مهم مرزي که تسهيلات در زمينه معبرها و مسائل گمرکي مي تواند به توسعه روابط کمک کند تصميم گرفته شد هر سه مرز به صورت 24 ساعته به کار ادامه دهند؛ دو مرز از فردا 24 ساعته مي شوند و مرز سوم، کارهاي فني و ساختماني دارد تا با اتمام کار، آن هم 24 ساعته باشد. روحاني اظهار داشت: در زمينه روابط دو کشور در بخش سرمايه گذاري، جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد تسهيلات لازم را براي سرمايه گذاران کشور ترکيه بويژه در زمينه گردشگري، پتروشيمي، زير ساخت و حمل و نقل فراهم مي کند و طرف ترکيه اعلام کرد آمادگي براي سرمايه گذاري در طرف ترکيه وجود دارد.
وي گفت: در زمينه روابط نفت و گاز تصميم بر اين شد طرف ترکيه گاز بيشتري از ايران برداشت (دريافت) کند؛ در اين زمينه بين دو وزارتخانه مذاکرات لازم انجام شود و طرف ايراني هم اعلام کرد آماده استقبال از سرمايه گذاران ترکيه در بخش گاز است. در زمينه گردشگري با توجه به اهميت روابط بين دو ملت و مسائل اقتصادي و فرهنگي، قرار شد مسوولان گردشگري بتوانند مذاکرات و توافقاتي را که دارند به ويژه تا زمان تشکيل کميسيون مشترک به سرانجام رسانند و روابط گردشگري را بين ايران و ترکيه و همچنين آژانس هاي دو کشور توسعه دهند.
رئيس‌جمهور کشورمان همچنين تاکيد کرد: ما نمي خواهيم فشاري را به مردم کردستان عراق وارد کنيم، تصميمات اشتباهي که بعضي از سران اين اقليم اتخاذ کردند بايد جبران شود، بنابراين سه کشور ترکيه عراق و ايران ناچار هستند تا با اقدامات ضروري و جدي خود اهداف راهبردي شان را در منطقه دنبال کنند. روحاني گفت: در زمينه روابط دو کشور در بخش سرمايه‌گذاري، جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد که تسهيلات لازم را براي کشور ترکيه در حوزه‌هاي گردشگري، پتروشيمي، زيرساخت و حمل و نقل فراهم مي کند. وي افزود: طرف ترک نيز اعلام کرد که اين آمادگي براي سرمايه‌گذاري از سوي اين کشور وجود دارد. در زمينه روابط نفت و گاز تصميم بر اين شد که طرف ترکيه گاز بيشتري از ايران برداشت کند و بين وزارتخانه‌هاي دو کشور مذاکراتي صورت گيرد و ايران اعلام کرد که آماده استقبال از سرمايه گذاران ترکيه در بخش گاز است.
رئيس‌جمهور کشورمان همچنين اظهار کرد: در زمينه گردشگري نيز با توجه به اهميت مسئله و روابط دو ملت و روابط فرهنگي و اقتصادي، قرار شد مسئولين بخش گردشگري بتوانند با توافقات و مذاکراتي که دارند، به ويژه توافقاتي که تا زمان تشکيل کميسيون مشترک مي تواند به سرانجام برسد، روابط گردشگري را بين دو کشور و آژانس هاي دو کشور توسعه دهند. روحاني خاطر نشان کرد: اراده دو دولت بر اين مبنا است که توسعه بخش اقتصادي و تجاري به گونه‌اي باشد که رقم اقتصادي و تجاري به رشد 30 ميليارد دلار در سال برسد.
رئيس‌جمهور کشورمان همچنين تاکيد کرد: با توجه به مسائل حساس منطقه ما، به ويژه در سوريه و اقليم کردستان،مذاکرات مفصلي انجام داديم. هدف نهايي دو کشور ايجاد صلح و ثبات و امنيت در کل منطقه است. همکاري هاي بيشتر ترکيه، ايران و روسيه براي ايجاد ثبات و امنيت در سوريه و همکاري هاي سه جانبه ايران، ترکيه و عراق در مورد مسئله اقليم کردستان عراق از جمله مباحث مطرح شده بود. روحاني تصريح کرد: دو کشور تشديد اختلافات قومي و مذهبي که از سوي توطئه‌گران و بيگانگان براي منطقه ما طراحي شده و همچنين مسئله تجزيه طلبي در منطقه را به هيچ عنوان نمي‌پذيريم و از ديدگاه دو کشور، کشورها ي سوريه وعراق کشورهاي واحدي هستند و ما تغيير مرزهاي جغرافيايي را به هيچ عنوان نخواهيم پذيرفت.
وي ادامه داد: مردم کردستان عراق به عنوان همسايگان خوب و برادران عزيز ما هستند و ما نمي خواهيم فشاري را به مردم کردستان عراق وارد کنيم اما تصميمات اشتباهي که بعضي از سران اين اقليم اتخاذ کردند بايد جبران شود. بنابراين سه کشور ترکيه عراق و ايران ناچار هستند تا با اقدامات ضروري و جدي خود اهداف راهبردي شان را در منطقه دنبال کنند.
رئيس‌جمهور کشورمان همچنين گفت: مبارزه با تروريسم يکي از اهداف مهم دو کشور است و ما با هر گروه تروريستي هر جا که باشند بايد مبارزه کنيم چه به نام داعش باشد و چه جبهه النصره و پ ک ک و يا هر اسم و عنوان ديگري که داشته باشند.
روحاني تاکيد کرد: تروريسم بايد بداند دولتها و قدرتهاي منطقه اجازه فعاليت هاي ناجوانمردانه و ضد انساني را نخواهد داد.
وي در پايان تصريح کرد: يک بار ديگر از حضور رئيس‌جمهور محترم ترکيه رجب طيب اردوغان و وزرا و هيئت همراهشان و همچنين ژنرال آکار براي حضور در تهران تشکر مي‌کنم.
چهار يادداشت تفاهم همکاري بين ايران و ترکيه امضا شد
مقامات جمهوري اسلامي ايران و ترکيه امروز -چهارشنبه- در حضور روساي جمهوري دو کشور چهار يادداشت تفاهم همکاري امضا کردند.
نخستين سند همکاري يادداشت تفاهم همکاري هاي گمرکي بين وزارت امور اقتصاد و دارايي جمهوري اسلامي ايران و وزارت گمرک و تجارت جمهوري ترکيه است که به امضاي مسعود کرباسيان وزير امور اقتصادي و دارايي و بولنت توفنگچي وزير گمرک و تجارت جمهوري ترکيه رسيد. همچنين ولي الله سيف رييس کل بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و مورات تچين کايا رييس کل بانک مرکزي ترکيه يادداشت تفاهم همکاري بين بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و بانک مرکزي جمهوري ترکيه را امضا کردند.
بر اين اساس يادداشت تفاهم همکاري بين سازمان اسناد و کتابخانه جمهوري اسلامي ايران و اداره کل آرشيو دولتي نخست وزيري ترکيه ديگر سندي است که اشرف بروجردي رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و پروفسور اوغور اونال رييس اداره کل آرشيو دولتي نخست وزيري جمهوري ترکيه آن را امضا کردند. همچنين علي عسگري رييس سازمان صدا و سيما و ابراهيم ارن رييس راديو و تلويزيون دولتي جمهوري ترکيه يادداشت تفاهم همکاري بين صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و سازمان راديو و تلويزيون دولتي جمهوري ترکيه را به امضا رساندند. رجب طيب اردوغان رييس جمهوري ترکيه صبح امروز به منظور ديدار و گفت وگو با مقامات کشورمان در راس هياتي بلندپايه وارد تهران شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۵۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا

دکتر احمد نجاتیان در نشست تخصصی سلامت اجلاس ایران-آفریقا با اشاره به توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت ازجمله ایجاد ۱۶ هزار تخت بیمارستانی و توسعه مراکز بهداشتی و درمانی، شرکت‌های بیمارستان سازی و انجمن تخصصی مربوطه را یکی از ظرفیت‌های اساسی کشور برای صدور خدمات فنی و مهندسی در قالب ساخت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی دانست.

وی در ادامه تاب‌آوری را از مؤلفه‌های اصلی نظام سلامت ایران عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران با ۶۰۰ هزار نیرو در شرایط و بحران‌های مختلف وظیفه تأمین، حفظ و ارتقای سلامت را به‌خوبی انجام داده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت بهداشت، از برگزاری ۳۰ میلیون نفر ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت در وزارت بهداشت خبر داد و تصریح کرد: ظرفیت‌های آموزشی ایران در حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت و موسسه عالی توسعه و تربیت مدیران نظام سلامت (معتمد) قابل‌گسترش در قاره آفریقا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»
  • تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود/ نتانیاهو بی‌رحم است
  • اردوغان : دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم
  • اردوغان: تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود
  • توسعه ظرفیتهای آموزش زبان فارسی در جمهوری خودمختارنخجوان
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است