Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@02:46:13 GMT

محرمانه‌های شورا

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۴۴۷۱۸

محرمانه‌های شورا

تهران- روزنامه شهروند- شماره 1238- محسن‌ هاشمی ‌رفسنجانی: از یک سازمان نظارتی نامه‌های پی در پی به شورا فرستاده شد که ریاست شورا، شهردار تهران و وزیر کشور را خطاب قرار داده بودند، در این نامه‌ها درباره موضوعات مختلف تذکر داده شده بود همه نامه‌ها محرمانه است و عمده آنها مربوط به دوره قبل شور است، در نامه‌ها به اقدامات غیرقانونی اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گذشت بیش از ٤٠ روز از آغاز رسمی کار شوراها بالاخره نوبت به محرمانه‌های اعضای شورای پنجم شهر تهران رسید. آنها قرار است روز یکشنبه به رسم شورای چهارم جلسه‌ای غیر علنی در شورا داشته باشند تا درباره نامه‌های پی‌درپی یک سازمان نظارتی به شورا به جمع‌بندی برسند.
دیروز رئیس شورای شهر تهران این خبر را بعد از رفتن وزیر راه‌و‌شهرسازی و در دقایق آخر جلسه اعلام کرد و بدون آنکه در این‌باره به خبرنگاران توضیحی بدهد به حالت قهر صحن شورا را ترک کرد. جلسات محرمانه، نامه‌های محرمانه و جمع‌بندی‌های محرمانه یکی از آسیب‌های شورای گذشته بود که به اعتقاد خیلی‌ها راه فساد را برای مدیریت شهری تهران باز کرد و اصلاح‌طلبان و رسانه‌ها همیشه منتقد این رویه بودند اما حالا در شورای پنجم هم باز حرف از محرمانه‌هاست.
محسن ‌هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر، دیروز اعلام کرد که ٨ شهریور نامه‌ای درباره اقدامات غیر قانونی شورای چهارم دریافت کرده است: «از یک سازمان نظارتی نامه‌های پی در پی به شورا ارسال شد که عمده نامه‌ها خطاب به ریاست شورا و برخی نامه‌ها خطاب به شهردار تهران و برخی دیگر خطاب به وزیر کشور بود که رونوشت آن به ریاست شورا بوده است که تذکراتی درباره موضوعات مختلف ارایه شده است.
همه نامه‌ها جنبه محرمانه داشت و عمده مسائل مربوط به دوره قبل است که آن سازمان نظارتی این مشکلات را بررسی و حتی پیشنهاداتی برای اقدامات بعدی اعلام کرده است.»
او معتقد است که باید در نحوه مدیریت گزارش‌های نظارتی جلسه ویژه‌ای برگزار شود: «نامه‌ای در ٨ شهریور ماه‌ سال ‌جاری و تنها یک هفته بعد از تشکیل شورای شهر پنجم دریافت کردم که مبنای آن مسائل مربوط به شورا بود و گفته شده که چه کارهای غیر قانونی انجام شده که لازم است این کارها انجام نشود و بر همین اساس پیشنهاد می‌شود جلسه یکشنبه هفته آینده غیر علنی برگزار شود که نسبت به این گزارشات به جمع‌بندی برسیم.» این موضوع در دقایق پایانی در میان ١٦ عضو حاضر شورا به رأی گذاشته شد و اکثریت آرا را کسب کرد.
البته نه ‌تنها رئیس شورای شهر تهران که اعضای دیگر ازجمله زهرا نژاد‌بهرام، محمود میرلوحی و محمد سالاری هم زمانی که از سوی «شهروند» درباره جزییات این نامه‌ها، مورد خطاب قرار گرفتند، تمایلی به توضیح نداشتند، با این استدلال که «اعلام جزییات بیشتر درباره محتویات نامه‌های محرمانه برای آنها مسئولیت دارد.»

* 760‌ هزار پروانه برای ساخت واحدهای مسکونی
قبل از تمام این حرف‌ها و حتی تذکرهای اعضای شورا، عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی که میهمان شورا بود، پشت تریبون رفت تا درباره اقدامات وزارتخانه راه‌و‌شهرسازی در حوزه بافت فرسوده حرف بزند؛ اما کمتر در این‌باره حرف زد.
او از وجود 500‌ هزار خانه خالی در تهران خبر داد و گفت که ٣٠‌هزار خانه خالی در منطقه یک وجود دارد و عدد بزرگی از خانه‌های خالی هم مربوط به منطقه ٢٢ است: «از ‌سال 1389 تا 1392، 760‌هزار پروانه برای ساخت واحدهای مسکونی صادر شده و به ‌طور میانگین سالانه 200‌هزار پروانه صادر شده که بیشترین رشد صدور پروانه ساختمانی بوده است.
اگر رشد متوسط خانوار را 3.3‌درصد در نظر بگیریم با این میزان صدور پروانه 2‌میلیون نفر به جمعیت‌پذیری تهران اضافه شده است؛ اما با وجود صدور پروانه از سال‌های 1390 تا 1395 جمعیتی جذب نشده که نکته مهمی است.»
آخوندی آمار واحدهای مسکونی‌ سال 1395 را 3.3‌میلیون اعلام کرد که نشان می‌دهد شهر تهران بیش از 10‌میلیون نفر ظرفیت جمعیت‌پذیری دارد: «برآوردها نشان می‌دهد در‌ سال 1415 این جمعیت‌پذیری 16 میلیونی که متوجه مجموعه البرز و تهران است، به 19.5 نفر می‌رسد که حتی به 20‌میلیون نفر در 20 ‌سال آینده نمی‌رسد یعنی رشد منطقه البرز و تهران از رشد میانگین ملی در آینده کمتر است.»
او این را هم گفت که افق جمعیت‌پذیری تهران 10.5‌ میلیون نفر است که بر اساس وضع صدور پروانه، این جمعیت به 12.5‌میلیون نفر می‌رسد: «در آینده صدور پروانه بازاری نخواهد داشت چراکه ما با شهری مواجه هستیم که 500‌ هزار خانه خالی دارد که این نشان‌دهنده تعادل نداشتن وحشتناک در شهر و این نکته مثبت تحولات آینده است که می‌توانیم بر روی آن تمرکز کنیم.»
آخوندی به نبود استقبال از سوی مردم برای خرید خانه در سال‌های ٩٢ تا ٩٥ خبر داد: «تهران اضافه بر این‌که کلانشهر است، پایتخت هم هست که این پایتخت‌بودن مسئولیت‌ها و ماموریت‌های مضاعفی را در تهران ایجاد کرده که با سایر کلانشهرها متفاوت است. شهر تهران به دلیل این‌که پایتخت است، هم سود می‌برد و هم هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند.»
وزیر راه‌وشهرسازی به جمعیت حاشیه تهران اشاره کرد که در سال‌های گذشته به ٨میلیون نفر رسیده است: «به ‌نظر می‌رسد در 25‌سال بعد جمعیت پیرامون به 16‌میلیون نفر برسد، درحالی که ظرف سال‌های 45 تا 95 جمعیت تهران سه‌برابر شد اما جمعیت تهران و پیرامون 5 برابر شد. یک آشفتگی بیش از حد در حاشیه تهران داریم که نمی‌توانیم به آن بی‌توجه باشیم. روزانه یک‌میلیون و 250‌هزار نفر از شهرهای پیرامونی به تهران می‌آیند و برای جابه‌جایی این افراد 530‌هزار خودرو دخیل هستند.»
آخوندی بزرگترین خطای سیاسی و استراتژیک را تفکیک البرز از تهران دانست درحالی که جمعیت بین این دو شهر سیال است: «سرانه تخت بیمارستان در تهران به ازای هر 1000نفر 3.24 تخت است و در پیرامون تهران کمتر از یک تخت برای هر 1000نفر است و تصور کنید می‌توان این فقر را از تهران دور نگه داشت؟ بنابراین باید عنوان کنم که با مسأله پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم.»
او این پیشنهاد را مطرح کرد که در شورا و وزارت راه‌وشهرسازی به فهم مشترکی برسیم که هیچ نقطه‌ای در کل تهران بزرگ از مجموعه مدیریت شهری خارج نباشد: «اگر برای این موضوع به فهم مشترک نرسیم و زمین‌های موجود در منطقه تهران بزرگ که از نظر من مجموعه استان تهران و البرز است، همگی تحت‌ کنترل شهرداری‌ها قرار نگیرد، 13‌هزار هکتار دیگر از اراضی منابع طبیعی شهر تهران زیر ساخت‌وساز می‌رود و باز هم منابع زیستی شهر تهران از بین خواهد رفت.»

*بحران آب بحران آینده تهران
آخوندی هم مثل خیلی‌های دیگر بحران آب را بزرگترین بحران آینده تهران خواند: «4.8‌میلیون مترمکعب آب در روز در تهران مصرف می‌شود که در آینده به 5.9‌میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد. در حقیقت شاهد افزایش 20‌درصدی خواهیم بود. آیا می‌توان رشد 20‌درصدی منابع آبی در تهران را محقق کرد؟ از این‌رو بزرگترین بحران آینده ما، بحران آب خواهد بود.»
به اعتقاد او، دولت محلی و مرکزی باید به توافق برسند که زمین در تهران باید موزاییک شود و بین شهرداری‌ها نقطه‌ای نباشد که از کنترل آنها خارج شود. اگر مفهوم دولت محلی و ملی را بپذیریم، باید به سراغ نظام مالیات محلی و ملی برویم: «نظام شهری ایران عادت بدی پیدا کرده که از طریق ساخت‌وساز منابع مالی خود را تأمین می‌کند. اگر امروز این عادت را بپذیریم و بخواهیم انجام دهیم، بی‌تردید باید بدانیم که مشتری ندارد.
از این رو، بحث‌هایی ازجمله فروش تراکم سیار و... به تدریج بساطش جمع خواهد شد و در آخر شما می‌مانید و بدهی‌های گذشته و هزینه‌های جاری.» حمل‌ونقل عمومی در تهران موضوع دیگری بود که وزیر راه‌وشهرسازی درباره آن حرف زد: «بی‌تردید باید یک حمل‌ونقل عمومی یکپارچه تعریف کنیم که وسعت پیرامونی حدود 120کیلومتر را پوشش دهد و قطعا این یک برنامه کوتاه‌مدت نخواهد بود. اگر امروز به دلیل سوداگری برخی در تهران زمین به بالای 20‌میلیون تومان رسیده است، با تحقق حمل‌ونقل عمومی مناسب این روند تغییر خواهد کرد.»

* 6هزار هکتار بافت فرسوده پیرامونی در تهران
آخوندی در جریان توضیح اقدامات این وزارتخانه درباره بافت فرسوده به تعادل‌نداشتن در تهران اشاره کرد: «با پدیده بدمسکنی در بافت‌های پیرامونی و بافت‌های تاریخی مواجه هستیم، به شکلی که حدود 2200هکتار بافت تاریخی و 2هزارهکتار بافت میانی فرسوده و همچنین 6هزار هکتار بافت فرسوده پیرامونی داریم. پدیده بدمسکنی و خانه‌های خالی که در شهر تهران وجود دارد، از معضلات این شهر محسوب می‌شود.»
او مشکل سیاست‌گذاری روی زمین‌های تهران را یکی از مشکلات تهران دانست: «تهران همانند سیبی که از درون دچار پوسیدگی می‌شود، حالا درحال فرسودگی است.» وزیر راه‌وشهرسازی درباره افزایش قدرت خرید مردم هم آن را از دو مسیر قابل تحقق دانست: «می‌توان درخواست ارایه یارانه از سوی دولت داد یا به مدلی که برای صندوق پس‌انداز یکم درنظر گرفتیم، روی آورد.»
در این جلسه برخی اعضای شورا هم درمورد بافت فرسوده و ساخت‌وساز مسائلی را مطرح کردند؛ مانند رئیس شورا عبور از بافت فرسوده را یکی از اهداف شورای شهر پنجم عنوان کرد و گفت که شهرداری به جای بارگذاری در این مناطق به سمت بارگذاری در باغات رفت: «حدود ٤هزار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که متاسفانه شهرداری به سمت تخریب باغات رفت.»
محسن ‌هاشمی، رئیس شورا در پایان جلسه دیروز در جمع خبرنگاران حرف نزد و به حالت قهر جلسه را ترک کرد. او دلیل قهر خود را اینطور توضیح داد: «هفته گذشته صداوسیما گفت‌وگوی بیش از ٥دقیقه‌ای بنده را درباره واگذاری تبلت و خودرو به اعضای شورای شهر تهران به صورت کامل پخش نکرد و بنده در جمع خبرنگاران حضور نخواهم داشت و اعلام کنید که‌ هاشمی قهر کرده است.»

روزنامه شهروند
9353

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۴۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران | معاون شهردار: نظارت گریز نیستیم

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورا با بیان اینکه با کمترین امکانات این اقدام جهادی صورت گرفت، گفت: راه اندازی این سامانه اقدام ارزنده‌ای است و مصوبات را می‌توان در سامانه پایش مورد ارزیابی قرار داد. مصوبات دوره پنجم و ششم در سامانه قرار گرفته و امیدواریم مصوبات دوره‌های قبل نیز سریعتر اضافه شود.

احمد صادقی ضمن تقدیر از رئیس شورا جهت راه اندازی سامانه و ماندگار شدن آن به عنوان یکی از اقدامات مثبت شورا، گفت: راه اندازی این سامانه اقدامی در راستای هوشمندسازی و قابل تقدیر است.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه این سامانه علاوه بر ثبت مصوبات می‌تواند با همکاری اعضا، نظارت و پیگیری اجرای مصوبات را نیز انجام دهد، تأکید کرد: شهرداری مواردی را انجام می‌دهد که به کار خود ارتباط دارد و در همین راستا سامانه پایش می‌تواند تمام موارد را بررسی کند.

مجید باقری معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران هم در این جلسه با بیان اینکه مطرح کردن این موضوع که شهرداری نظارت گریز است با این سامانه نقض می‌شود، اظهار کرد: ۲۲ هزار مکاتبه با شهرداری انجام شده است. مشی ما عدم پاسخگویی نیست و این حجم از نظارت‌ها و بازدید از سطح مناطق و برگزاری جلسات کمیسیون‌ها، نشان دهنده تعامل سازنده شهرداری برای نظارت شوراست. نباید فراموش کرد که تلاش ما در مسیر اثرگذاری پاسخگویی قرار دارد.

او افزود: میزان پاسخ به مکاتبات بسیار بالاست. این سامانه مشخص می‌کند که اجرای کدام مصوبات و کدام مکاتبات عقب افتاده است. در پاسخ و پیگیری تذکرات ما جدی هستیم، اگر مشکلی وجود داشته باشد، جلسات پیرامون آن برگزار می‌شود و ما بی تفاوت نیستیم.

باقری با بیان اینکه نامه چهار عضو شورا در مورد ابهامات قرارداد چین پس از اینکه در رسانه‌ها منتشر شد به دست ما رسید، توضیح داد: تأکید می‌کنم نباید این موضوع را ترویج کرد که ما نظارت گریز هستیم و تلاش ما این است که مشی پیگیری تذکرها را دنبال کنیم.

کد خبر 849326 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها شوراى شهر تهران شهرداری شورای شهر تهران پایتخت

دیگر خبرها

  • لغو جلسات علنی شورای شهر مشهد در هفته شوراها
  • پس‌لرزه‌های حصارکشی «لاله» در شورا
  • مصوبات شورای شهر تهران قابل ردیابی شد
  • (ویدیو) عضو شورای شهر تهران: با شهرداری نظارت‌ناپذیر رو‌به‌رو هستیم
  • رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران | معاون شهردار: نظارت گریز نیستیم
  • چمران: قرارداد با چینی‌ها محرمانه است! / از طرح شهرداری برای پارک لاله اطلاعی نداریم!
  • واکنش چمران به حصارکشی درون بوستان لاله تهران
  • قراردادهای سفر زاکانی به چین محرمانه است
  • چمران: قرار نیست درختی در محدوده پارک لاله قطع شود
  • دخل و خرج شهرداری تهران زیر ذره بین شورا