Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکارا- ایرنا- روزنامه های امروز پنجشنبه ترکیه به شکل گسترده خبر سفر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور به ایران را منعکس کرده و این سفر را در شرایط حساس منطقه ای، رویدادی مهم و تاثیرگذار خواندند.

به گزارش ایرنا، روزنامه ینی شفق روز چهارشنبه به تشریح خبر دیدار اردوغان با روحانی در جریان سفر تهران پرداخته و با عنوان 'دولت موساد' به مهمترین موضوع مورد مذاکره اردوغان با مقامات عالی ایران یعنی همه پرسی اقلیم کردستان عراق پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ینی شفق نوشت: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز گذشته به دعوت حسن روحانی رییس جمهوری ایران به تهران سفر کرده و در کاخ سعد آباد مورد استقبال گرم رییس جمهوری ایران قرار گرفت و طرفین بر سر موضوعات مهمی اعم از نحوه مواجهه با همه پرسی اقلیم کردستان عراق و نیز همکاری های اقتصادی، نظامی و امنیتی به گفت و گو و تبادل نظر پرداختند.
این روزنامه نزدیک به دولت ترکیه در ادامه نوشت: روسای جمهوری دو کشور در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر نامشروع بودن همه پرسی اقلیم کردستان و حمایت از تمامیت ارضی عراق تاکید کردند.
در خبر تشریحی این روزنامه به مهمترین سخنان اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حسن روحانی اشاره شده و به نقل از اردوغان چنین آمده است: 'در این دیدار مساله عراق را در اولویت قرار دادیم و همه پرسی غیرقانونی شمال عراق را به رسمیت نمی شناسیم چرا که این منطقه 350 کیلومتر با ترکیه، در شرق نیز با ایران، در جنوب با حکومت مرکزی عراق و در غرب نیز با سوریه مرز دارد.
این رسانه به نقل از اردوغان نوشت: 'شمال عراق چه کار می تواند بکند؟ غیر از اسرائیل کسی آن را به رسمیت نمی شناسد.'
در ادامه نقل قول از اردوغان آمده است: 'در مورد سوریه مذاکرات سه جانبه انجام دادیم و در نشست مذاکرات آستانه به ایجاد مناطق عاری از درگیری دست یافته و از آن حمایت کردیم و مبارزات خود علیه داعش، پ.ک.ک و النصره را ادامه می دهیم و به خاطر تمام مظلومان با گروه های تروریستی مبارزه می کنیم.'
ینی شفق در ادامه خبر، گزیده ای از سخنان روحانی را آورد و به نقل از رییس جمهوری کشورمان چنین نوشت: 'ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مسلمان، دوست و قدرتمند، امروز لنگر ثبات در منطقه حساس خاورمیانه هستند و در سال‌های اخیر روابط دو کشور در زمینه‌های سیاسی، منطقه‌ای، فرهنگی و اقتصادی روز به روز در حال توسعه بوده است.'
این نشریه ترکیه ای در ادامه نقل قول از روحانی در خبر خود چنین آورد: 'مردم کردستان عراق همسایگان خوب و برادرمان ما هستند و ما نمی‌خواهیم فشاری به آنها وارد کنیم ولی سران اقلیم باید تصمیمات اشتباه خود را جبران کنند و بر این اساس سه کشور ایران، ترکیه و عراق با اقدامات جدی و ضروری اهداف راهبردی خود در منطقه را دنبال می‌کنند.'
دیدار اردوغان با مقام معظم رهبری نیز در خبر ینی شفق بسیار مهم و استراتژیک تلقی شده و این دیدار را برای اتخاذ تدابیر مشترک ترکیه و ایران علیه اقلیم کردستان حیاتی دانسته و چنین نوشت: رهبر ایران همه پرسی اقلیم کردستان را تهدیدی برای آینده منطقه خواند.
این رسانه به نقل از رهبر ایران نوشت: 'ایران و ترکیه باید در مقابله با این حادثه، هر اقدام ممکن را انجام دهند و دولت عراق نیز باید در این موضوع به صورت جدی، تصمیم‌گیری و اقدام کند.'
روزنامه استار نیز جمله ای از رهبر انقلاب را عنوان خبر خود کرده و نوشت: رهبر انقلاب ایران همه پرسی افلیم کردستان عراق را اهانتی به کشورهای منطقه و تهدیدی جدی برای آینده این منطقه دانست و با اشاره به عوارض درازمدت این اقدام برای همسایگان تأکید کرد: 'ایران و ترکیه باید در مقابله با این حادثه، هر اقدام ممکن را انجام دهند و دولت عراق نیز باید در این قضیه به صورت جدی، تصمیم‌گیری و اقدام کند.'
روزنامه استار مذاکرات درباره ارتقای روابط تجاری بین دو کشور را پس از موضوع اقلیم کردستان مهمترین محور مذاکرات اردوغان و روحانی خواند و چنین تشریح کرد: افزایش دیدارهای مقامات دو کشور، باعث تقویت روابط دوجانبه خواهد شد.
این رسانه همچنین نوشت: سالهاست که مقامات ایران و ترکیه خواهان رسیدن حجم تجاری دو کشور به 30 میلیارد دلار هستند اما هنوز از 10 میلیارد دلار فراتر نرفته است و در مذاکره دیروز مقامات دو کشور، در خصوص راهکارهای افزایش حجم تجاری دو کشور بحث و تبادل نظر شد و مهمترین آنها توسعه همکاری های بانکی، گردشگری و خرید و فروش با ارز ملی بود.
روزنامه حریت نیز با تیتر 'بارزانی محکوم به تنهایی' به انتشار خبر دیدار اردوغان از ایران پرداخت و نوشت: آن چیزی که در مواضع روسای دو کشور بیش از پیش به چشم آمد، تاکید آنها بر نامشروع بودن همه پرسی اقلیم کردستان عراق به دلیل حمایت اسراییل بود.
حریت نوشت: مقامات ایران و ترکیه در دیدارهای رو در رو، هم از مواضع یکدیگر در ادامه مقابله با عواقب همه پرسی اقلیم کردستان اطمینان حاصل کردند و هم برای همکاری نزدیک و انجام عملیات مشترک درعالی ترین سطح همفکری لازم را انجام دادند.
روزنامه خبر تورک نیز دیدار اردوغان با روحانی در تهران را دیدارهمه پرسی اقلیم کردستان عراق نامید و نوشت: حمایت اسراییل از همه پرسی نشان دهنده تهدیداتی بس پیچیده برای آینده منطقه است که مقامات عالی تهران و آنکارا را نگران کرده و بر این اساس دیدار اردوغان و روحانی حاکی از اتخاذ تصمیماتی برای جلوگیری از بروز فتنه اسراییل است.
روزنامه وطن ترکیه نیز با درج عنوان 'هدف رساندن به 30 میلیارد دلار با ارز ملی' دیدار اردوغان و روحانی را به لحاظ اقتصادی در چند سال اخیر مهم توصیف کرد و چنین نوشت: ایران و ترکیه با داشتن مرز مشترک، اشتراکات فرهنگی و مسلمان بودن دو کشور باید امروز بالاتر از 30 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری داشته باشند اما وجود برخی اختلاف های سیاسی میان این دو کشور در سالهای اخیر و بروز برخی بحران های منطقه ای، موانعی را برای رسیدن به این هدف به وجود آورد به طوری که به رغم همه تلاشها، امروز حجم مبادلات این دو کشور به 10 میلیارد دلار می رسد که مطلوب دو کشور نیست.
این روزنامه همچنین نوشت: بر این اساس دیدار اردوغان و روحانی و مذاکرات هیات های اقتصادی همراه می تواند راهی برای باز کردن دریچه هایی در رسیدن به این هدف مهم باشد.
همچنین روزنامه های اورتا دوغو با تیتر 'همرایی با تهران پس از همه پرسی بارزانی'، روزنامه ینی چاغ با تیتر 'پیام موساد در دیدار ایران'، روزنامه ملت با تیتر ' همه پرسی تصمیم موساد است/ تجارت با پول ملی'، روزنامه وطن با تیتر 'آغاز دوره ای جدید با ایران'، روزنامه یعنی آکیت با تیتر 'آغاز دوره تجارت با ایران با استفاده از ارز ملی'، روزنامه آیدینلیک با عنوان 'تفاهم در خصوص عراق و سوریه'، روزنامه تقویم با تیتر 'با تصمیم موساد همه پرسی برگزار کردند'، روزنامه گونش با تیتر 'توافق بزرگ/ سوریه، شمال عراق و روابط تجاری دو جانبه' و روزنامه آکشام با تیتر 'تصمیمی که با همکاری موساد اتخاذ شده، غیرمشروع است' به بازتاب و انعکاس این رویداد مهم پرداختند.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان روز گذشته در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به دعوت حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان به تهران سفر کرد و علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود، با مقام معظم رهبری نیز دیدار و گفت و گو کرد.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد، برات آلبایراک وزیر انرژی، بولنت تفنگچی وزیر گمرگ و تجارت، سلیمان سویلو وزیر کشور، نعمان کورتولموش وزیر فرهنگ و گردشگری، نورالدین جانیکلی وزیر دفاع و مهدی اکر معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه، اردوغان را در این سفر همراهی می کردند.
خاورم/1905**گزارش از: حسن فاخری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۵۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، این روزنامه همچنین نوشت، وزارت تجارت ترکیه تایید کرد که این کشور همکاری تجاری با رژیم صهیونیستی را به طور کامل تعلیق کرده و افزود، این تصمیم تا زمانیکه کمک‌های بشردوستانه به غزه نرسد، ادامه می‌یابد.

ینی شفق همچنین گزارش کرد، اهدف استراتژی جدید تجاری ترکیه در جایگزینی بازار رژیم صهیونیستی با سایر کشورها مانند مالزی، اندونزی، چین، هند، ویتنام، اکوادور، آفریقای جنوبی، نیجریه، مکزیک، پاراگوئه و پرو است.

مقام‌های ترکیه‌ای یک تحقیق بازاریابی انجام داده و مشتریان بالقوه را مورد بررسی قرار دادند.

روزنامه مذکور همچنین نوشت، ترکیه به دنبال ترغیب ایجاد روابط با کارآفرین‌های ترکیه‌ای در این کشورها برای ساماندهی مشارکت و ارائه کالاهای ملی و همینطور تضمین تغییر مسیر آن دسته از تولید کنندگانی است که به تجارت با «اسرائیل» عادت داشته‌اند و به وسیله رویدادهای تجاری آنها را به سمت بازارهای جدید رهمون کند.

بر اساس آمارهای تجارت خارجی ترکیه، در سال ۲۰۲۳ این کشور کالاهایی به ارزش ۵.۴ میلیارد دلار به سرزمین‌های اشغالی صادر و ۱.۶ میلیارد دلار هم کالای اسرائیلی وارد کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران
  • چرا دویچه وله از ایران عصبانی است؟
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم