Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آنکارا- ايرنا- سفر امروز رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه به تهران، گامي مهم براي تحقق تجارت 30 ميليارد دلاري بين ايران ـ ترکيه محسوب مي شود و فصل نويني در مناسبات دو کشور خواهد گشود.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، دو کشور همسايه ايران و ترکيه که قرنهاست با هم روابط سياسي و تجاري دارند و از سده هاي گذشته از طريق جاده ابريشم روابط تجاري مستمري با هم داشته اند، در سده گذشته نيز همواره از شرکاي تجاري مهم هم بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سران دو کشور در سال 2013 با ارزيابي درست از ظرفيت هاي موجود دو کشور که هر دو جزو اقتصادهاي نوظهور جهاني محسوب مي شوند، خواستار ارتقاي سطح مناسبات اقتصادي دوجانبه شده و رسيدن به 30 ميليارد دلار مبادله تجاري سالانه از سوي روساي جمهوري دو کشور مورد تاکيد قرار گرفت و اين هدفگذاري به صورت رسمي اعلام کرد.
بر اين اساس، مقامات و کارگزاران دو کشور هم در سطح وزرا و هيات دولت و هم در سطج سفارتخانه ها، اقداماتي را آغار کردند و تلاش براي رسيدن به اين هدف همچنان ادامه دارد.
هر چند که در سال هاي گذشته تحقق اين هددف ميسر نشده، ولي در سال 2012 ميلادي حجم تجارت بين دو کشور به سطح 22 ميليارد دلار رسيد و در طي پنج سال گذشته نيز به علل مختلف، ميزان تجارت بين دو کشور نوسان داشته به طوري که در سال گذشته ميلادي به رقم 9.6 ميليارد دلار رسيد.
`جناب آشچي` قائم مقام وزارت گمرک و تجارت ترکيه هفته پيش در ديدار با فرود عسگري رئيس کل گمرک ايران در آنکارا گفت: `حجم تجاري ميان ترکيه و ايران مصداق کل ظرفيت هاي دو کشور در اين زمينه نيست و حجم تجاري دو کشور که در سال 2012 در سطح 22 ميليارد دلار قرار داشت در سال 2016 به 9.6 ميليارد دلار کاهش يافته و اين ميزان تجارت کمتر از 40 درصد ظرفيت موجود است.`
اقتصاد ايران و ترکيه ظرفيت بسيار گسترده و بالايي دارد و دو کشور به دلايل متعددي نيازمند گسترش مناسبات اقتصادي بين خود هستند و برخورداري ايران از منابع سرشار انرژي و وابستگي شديد ترکيه به انرژي در کنار موقعيت خاص جغرافيايي ايران و ترکيه از جمله عواملي هستند که زمينه هاي همکاري بيشتر و نزديکتر اقتصادي و تجاري ميان دو کشور را فراهم کرده است.
امسال صادرات ايران به ترکيه چهار ميليارد و 530 ميليون دلار و واردات از اين کشور نيز يک ميليارد و 800 ميليون دلار بوده و در مجموع، حجم روابط دوجانبه اقتصادي ايران و ترکيه در هفت ماه سالجاري ميلادي 6 ميليارد و 330 ميليون دلار اعلام شده است و پيش بيني مي شود، حجم روابط دو کشور امسال فراتر از 10 ميليارد دلار باشد.
محمدابراهيم طاهريان فرد نيز در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا با اشاره به انجام سفر اردوغان در شرايط حساس منطقه اي و نيز در فرايند تحولات مثبت در روابط دو کشور ايران و ترکيه افزود: اين سفر تاثيرات مهم دوجانبه و منطقه اي خواهد داشت.
وي بيان کرد: اعتدال در سياست هاي داخلي و خارجي و ارتباط با همسايگان، شعارهاي محوري دولت دکتر روحاني اعلام شده و بر همين اساس برقراري رابطه نزديک با همسايگان از جمله کشور ترکيه در سرلوحه سياست خارجي کشورمان در دولت يازدهم قرار گرفته و در دولت دوازدهم هم پيگيري مي شود.
وي اضافه کرد: توجه به همسايگان و کار با همسايگان نيز اصل محوري در سياست خارجي ايران اعلام شده و در دولت دوازدهم نيز توسعه ديپلماسي با همسايگان و توسعه مناسبات اقتصادي، دو محور دستگاه سياست خارجي تعيين شده و در هر دو زمينه، کارهاي خوبي براي برقراري ارتباط مطلوب با طرف ترکيه آغاز شده است.
وي اظهار کرد: هم ترکيه براي ايران مهم است و هم ايران در ترکيه جايگاه پراهميتي دارد و دو طرف به خصوص در دوره دولت دوازدهم براي توسعه مناسبات در همه عرصه ها اعلام آمادگي کرده و فعاليت هايي را آغاز کرده اند.
وي ادامه داد: کشور ترکيه در روابط خارجي ايران نقش و جايگاه ويژه، پررنگ و برتري دارد و از لحاظ موقعيت جغرافيايي، سياسي اقتصادي، تاريخي و فرهنگي همواره براي ايران پراهميت بوده است و روابط نزديکي نيز در همه حوزه ها با ترکيه برقرار شده و حجم روابط نيز نشان دهنده اين امر است.
سفير کشورمان در ترکيه با تاکيد بر استفاده از همه ظرفيت ها در اين زمينه گفت: سفر 12 مهرماه رئيس جمهوري ترکيه به تهران، فصل نويني در توسعه مناسبات دو کشور خواهد گشود و در قالب اين سفر، چهارمين شوراي عالي همکاري هاي راهبردي بين ايران و ترکيه تشکيل شده و تعدادي سند همکاري بين دو طرف امضا مي شود
وي با اشاره به حضور تعداد زيادي از مقامات و وزرا، سرمايه گذاران و تجار ترکيه در اين سفر همراه رئيس جمهوري اين کشور بيان کرد: ابعاد مختلف همکاري ها، ماهيت همسايگي، موضوعات همکاري متعدد و متنوع و اشتراکات فرهنگي، سياسي، اقتصادي و ديني، روابط دو طرف را تنگاتنگ کرده و هر دو طرف به اين باور رسيده اند که از اين ظرفيت موجود بايد استفاده بيشتري بشود.
وي اظهار کرد: دو طرف در همه ديدارها بر توسعه مناسبات دو جانبه همکاري هاي منطقه اي و تحقق هدف 30 ميليارد دلاري روابط تجاري تاکيد کرده اند و ديدگاه هاي مشترکي در اغلب حوزه هاي روابط کاري بين دو طرف وجود دارد.
سفر بيش از يک ميليون و 600 هزار گردشگر ايراني به ترکيه در سال گذشته ميلادي نيز نشان مي دهد که ايران پنجمين کشور گردشگر فرست به ترکيه است و پيش بيني مي شود در سال جاري ميلادي بيش از دو ميليون نفر از اتباع ايراني به ترکيه سفر کنند که اين آمار نشاننگر روابط بسيار عميق و گسترده دو کشور در حوزه فرهنگي و مردمي در کنار روابط سياسي و اقتصادي است.
برگزاري بيست و پنجمين نشست کميسيون مشترک همکاريهاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و ترکيه در تاريخ 19 تا 21 فروردين ماه 95 در شهرهاي آنکارا و قونيه برگزار شد و برنامه ريزهاي براي برگزاري بيست و ششمين کميسيون مشترک اقتصادي در تهران در مهر يا آبان سالجاري در حال انجام است.
سفر مقامات اقتصادي دو طرف در سال جاري ميلادي و نيز اجراي موافقت نامه تجارت ترجيحي از جمله زمينه هاي همکاري اقتصادي ايران و ترکيه به شمار مي رود و بر مبناي موافقتنامه تجارت ترجيحي بين ايران و ترکيه که از ژانويه سال 2015 با هدف تقويت روابط تجاري دو کشور در حال اجراست، ترکيه در 140 قلم کالاي کشاورزي تخفيفات تعرفه اي به جمهوري اسلامي ايران اعطا مي کند و در مقابل ايران نيز در 125 قلم کالاي صنعتي، تخفيفات تعرفه اي مورد نظر را براي ترکيه در نظر گرفته و در حال حاضر مذاکرات کارشناسي براي افزايش اقلام تعرفه هاي ترجيحي ميان دو کشور در حال انجام است.
روساي جمهوري ترکيه و ايران در دوره خدمت دکتر روحاني دو بار به صورت رسمي به کشور مقابل سفر کرده اند و اين دومين سفر اردوغان به ايران در دوره رياست جمهوري دکتر روحاني به شمار مي رود و علاوه بر اين، روساي جمهوري دو طرف پنج بار هم در حاشيه اجلاس هاي جهاني در پاکستان، قزاقستان و نيويورک، استانبول با هم ملاقات و مذاکره کرده اند و در همه اين ديدارها، گسترش روابط تجاري دوجانبه محور مذاکرات طرفين بوده است.
به گزارش ايرنا، رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه در چارچوب سفري رسمي به ايران، امروز چهارشنبه از فرودگاه اسن بوغاي آنکارا رهسپار تهران شد.
مولود چاووش اوغلو وزير امور خارجه، نهاد زيبکچي وزير اقتصاد، برات آلبايراک وزير انرژي، بولنت تفنگچي وزير گمرگ و تجارت، سليمان سويلو وزير کشور، نعمان کورتولموش وزير فرهنگ و گردشگري و مهدي اکر معاون حزب عدالت و توسعه ترکيه، اردوغان را در اين سفر همراهي مي کنند.
وي قرار است در اين سفر با دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري و آيت الله سيدعلي خامنه اي رهبر معظم انقلاب ديدار و مذاکره کند.
خاورم/1905**گزارش از: حسن فاخري
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۱۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو دیدار اردوغان و بایدن

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، رسانه های ترکیه از لغو برنامه دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خبر دادند.

قرار بود اردوغان برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا نهم ماه مه عازم واشنگتن شود.

وبگاه روزنامه قرار در گزارشی نوشت هر چند منابع کاخ ریاست جمهوری ترکیه لغو این برنامه را به عنوان تغییر در تاریخ اعلام کرده اند اما، آمریکا این سفر را لغو کرده است.

به نوشته روزنامه قرار کاخ سفید با انتشار مطلبی اعلام کرده بی‌صبرانه منتظر پذیرایی از جناب اردوغان هستیم اما نتوانستیم تاریخی را که مناسب دو طرف باشد، تعیین کنیم، به همین دلیل در حال حاضر دیداری مطرح نیست که اعلام کنیم.

روسای جمهور دو کشور پارسال در حاشیه اجلاس سران ناتو در لیتوانی با هم دیدار کرده بودند.

دیگر خبرها

  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اقتصادی ایران و آفریقا
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور