Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@02:33:57 GMT

افزايش 43 درصدي جرايم فضاي مجازي

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۹۹۱۸۲

افزايش 43 درصدي جرايم فضاي مجازي

خبرگزاري آريا-جانشين فرماندهي ناجا: با توجه به توان پليس فتا براي کشف 80 درصدي جرايم فضاي مجازي، جرايم در اين فضا، 43 درصد افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاري آريا،سردار اسکندر مومني در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما، افزود: هرگز مخالف فضاي مجازي نيستيم اما تهديد در اين فضا واقعا جدي است.
وي گفت: چطور براي انتشار يک روزنامه يا کتاب ضوابط مشخصي وجود دارد اما براي فضاي مجازي اين ساماندهي و نظم انجام نمي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جانشين فرماندهي ناجا افزود: نيروي انتظامي به عنوان عضوي از شوراي عالي فضاي مجازي حرف هاي خود را مي زند اما همه از جمله خانواده ها بايد به اين موضوع توجه داشته باشند.
سردار مومني گفت: به موضوع فضاي مجازي نبايد نگاه بخشي و جناحي داشت و قانون گذاران بايد براي نظم دادن به اين فضا وارد شوند.
وي افزود: اگر فضاي مجازي نبود شايد آمار تعداد قتل هاي کشور کاهش مي يافت.
جانشين فرماندهي ناجا اضافه کرد: فضاي مجازي منافعي دارد اما تهديدات آن نيز جدي است.
سردار مومني گفت: پاک سازي و جمع آوري اراذل و اوباش و معتادان با توجه به اينکه ممکن است اين افراد دوباره به بزهکاري و اعتياد باز گردند مشکل است.
وي افزود: اين افراد يک بار جمع آوري مي شوند و بر اساس قانون براي آنان پرونده سازي و به مراجع قضايي معرفي مي شوند اما قوانين بازدارندگي کامل را به ويژه براي آنها که جرايم را تکرار مي کنند ندارد و بايد اصلاح شود.
جانشين فرماندهي ناجا گفت: همه نهادها بايد تلاش کنند زمينه هاي جرم از بين برود.
سردار مومني با بيان اينکه با روند کاهش جرايم روبرو هستيم افزود: تعداد قتل ها که در سال 84، دو هزار و 374 مورد بود در پايان سال 95 به هزار و 775 مورد کاهش يافت.
وي گفت: در دو برنامه پنج ساله نيروي انتظامي تلاش مي کند تعداد قتل ها را به کمترين ميزان برساند و اين انتظار جامعه است.
جانشين فرماندهي ناجا افزود: نرخ جرم در کشور ما از بسياري کشورها حتي اروپايي کمتر است.
سردار مومني گفت: جرايم به ويژه جرايم خشن افزايش نيافته اما اکنون با گسترش شبکه هاي اجتماعي انعکاس آنها بيشتر شده است.
وي افزود: در انتشار اخبار جرايم در شبکه هاي اجتماعي بايد به تامين احساس امنيت و آرامش جامعه توجه شود.
جانشين فرماندهي ناجا گفت: انتشار جرايم در شبکه هاي اجتماعي ممکن است احساس امنيت را کاهش دهد.
سردار مومني افزود: در سال 84، 28 هزار نفر در حوادث جاده اي جان خود را از دست دادند اما اين تعداد در سال 95 با توجه به افزايش خودروها از 7 ميليون به 19 ميلون به 16 هزار نفر کاهش يافت.
وي گفت: ورود مواد مخدر به کشور بيشتر سنتي اما رشد مصرف مواد صنعتي رو به افزايش است.
جانشين فرماندهي ناجا افزود: متاسفانه در منطقه اي قرار داريم که انواع مواد مخدر توليد و بخشي از آن از کشورمان ترانزيت مي شود.
سردار مومني با بيان اينکه لابراتوارهاي توليد مواد مخدر صنعتي در کشور هاي همسايه است گفت: نيروي انتظامي با توليد، توزيع و ترانزيت مواد مخدر به طور يکسان برخورد مي کند.
وي افزود: حدود 76 درصد کشفيات مواد مخدر در پنج استان شرقي کشور است و اين نشان مي دهد ما بر مرز تمرکز کرده ايم اما براي مبارزه با مواد مخدر مولفه هاي ديگري وجود دارد که بايد به کمک نيروي انتظامي بيايند.
جانشين فرماندهي ناجا گفت: آمار معتادان کشور نسبت به جمعيت کاهش يافته است اما مبارزه به تنهايي کافي نيست و مقابله با ورود، پيشگيري و درمان مولفه هايي هستند که بايد با هم به کار گرفته شوند.
سردار مومني افزود: بر اساس نظر سنجي نيروي انتظامي در چهار، پنج سال اخير بزرگ ترين دغدغه مردم مواد مخدر بوده است.
وي گفت: هيچ جاي دنيا برخورد با مواد مخدر به تنهايي کارايي نداشته است و نهادهاي فرهنگ ساز و خانواده ها بايد به ميدان بيايند.
جانشين فرماندهي ناجا افزود: از اروپايي ها براي مبارزه با مواد مخدر عمل و مصداقي وجود ندارد و جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با مواد مخدر تنهاست.
سردار مومني گفت: اروپايي ها بايد به مبارزه با مواد مخدر کمک کنند زيرا اين آتشي است که دامن آنها را گرفته است.
وي افزود: براي نگهداري و درمان معتادان بايد سازمان مشخصي تعيين شود زيرا نگهداري آنها در زندان پاسخگو نبوده است و معتادان بايد طور ديگري نگهداري شوند.
جانشين فرماندهي ناجا گفت: درباره نگهداري معتادان اکنون بخشي از کار بر عهده قوه قضاييه بخشي از آن به عهده شهرداري، بهزيستي و سازمان هاي غير دولتي است.
سردار مومني افزود: نهادهاي قانون گذار بايد يک مسئول براي نگهداري معتادان مشخص کنند.
وي گفت: اگر معتادان درمان نشوند و جامعه آنها نپذيرد چرخه اعتياد تکرار مي شود.
جانشين فرماندهي ناجا افزود: تعداد معتادان متجاهر و خياباني کاهش يافته است.
سردار مومني درباره بروز برخي مشکلات در تردد خودرو ها به وسيله چراغ هاي راهنمايي و رانندگي گفت: اين چراغ ها بر اساس سنسورهايي که در چهار راه ها قرار گرفته اند هوشمند عمل مي کنند.
وي افزود: البته توقف اين چراغ ها نبايد روي عددي نزديک به صفر باشد تا راننده بتواند تصميم بگيرد و معمولا چراغ هاي راهنمايي و رانندگي پنج، شش ثانيه مانده به عدد صفر متوقف مي شوند.
جانشين فرماندهي ناجا درباره شماره نکردن برخي خودروها در برخي مواقع افزود: پليس در اين زمينه مجري است و کسي که مي خواهد خودرو را شماره گذاري کند بايد همه قوانين را رعايت کند.
وي گفت: قوانين درباره شماره گذاري هاي خودرو ها دستگاه هاي مسئول تصويب و آن را براي اجرا به نيروي انتظامي ابلاغ مي کند و نيروي انتظامي در اين باره تصميم گيرنده نيست.
جانشين فرماندهي ناجا افزود: اينکه مقررات درباره شماره گذاري خودرو ها تغيير مي کند به دليل قدرت بالاي خودرو سازان است.
سردار مومني گفت: اکنون ايمني خودرو هاي توليد داخل افزايش يافته است اما مطابق استانداردهاي جهاني پيش نرفته ايم.
وي افزود: صنعت انحصاري خودرو در کشور براي خودرو سازان فرصت طلايي است و آنها بايد تلاش کنند شرايط ايمني خودروهاي خود را افزايش دهند.
جانشين فرماندهي ناجا گفت: زماني که انحصار برداشته شود با اين روند خودرو سازان داخلي يک باره ورشکست مي شوند اما اگر استانداردها را رعايت کنند و تعرفه واردات خودرو سالي پنج تا 10 درصد کاهش يابد خودروسازان داخلي قدرت رقابت با خودرو سازان خارجي را خواهند داشت.
سردار مومني افزود: کاهش تلفات جاده اي در سال هاي اخير بيشتر به دليل رعايت قوانين به وسيله مردم و تلاش نهادهاي امدادي و جاده اي بوده است نه ايمني خودروها.
وي با بيان اينکه قاچاق کالا نمي گذارد کالاي ايراني رونق بگيرد گفت: با پيشنهاد نيروي انتظامي و کمک ستاد کل نيروهاي مسلح ساختار پليس گمرک و بنادر کشور تصويب شد.
جانشين فرماندهي ناجا افزود: نفس حضور پليس بازدارنده است و حضور نيروي انتظامي در گمرک ها و بنادر به منظور ارزيابي نيست بلکه کنترل و نظارت است.
سردار مومني گفت: با کنترل مبادي و کشورهاي صادر کننده کالا به کشورمان مي توان از قاچاق کالا جلوگيري کرد.
وي افزود: بيش از 60 درصد واردات کالا از بندر شهيد رجايي انجام مي شود و پليس حتما در آنجا حضور خواهد داشت.
جانشين فرماندهي ناجا گفت: با قرارگاهي که اواخر سال 93 بر اساس همه ظرفيت هاي نيروي انتظامي راه اندازي شد ميزان سرقت ها تثبيت و در سال 94 و 95 حدود پنج درصد اين جرايم کاهش يافت.
سردار مومني افزود: اين در حالي است که پيش از سال 93 و به مدت 10 سال روند سرقت ها رو به افزايش بود.
وي گفت: در يک برنامه 10 ساله تلاش مي کنيم سالي پنج درصد ميزان سرقت ها کاهش يابد.
جانشين فرماندهي ناجا افزود: در 6 ماهه نخست امسال سرقت هاي خورد افزايش اما سرقت هاي مهم و جرايم جنايي کاهش يافته است.
سردار مومني آسيب هاي اجتماعي از جمله بيکاري و اعتياد را زمينه هاي ارتکاب سرقت اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۹۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه نگاری با قدرت تیتر

به گزارش همشهری آنلاین،‌ دکتر مراد عنادی، تحلیل گر ارشد مسائل سیاسی و رسانه در یادداشتی درباره قدرت تیتر در رسانه ها نوشت: بدون شک مزیت نسبی روزنامه‌ ها در قدرت تیتر آنها نهفته است. گرچه گزارش میدانی ذیل روزنامه نگاری تحقیقی یا خبر تحلیلی و سوژه یابی هوشمندانه همگی ابزار قدرت رسانه های مکتوب محسوب می شوند اما این قدرت تیتر و خلاقیت در تیترزنی جذاب است که همچنان نبض تپنده دنیای روزنامه نگاری به شمار می رود.

به اعتقاد کارشناسان قدرت صدا در رادیو، قدرت تصویر در تلویزیون و سرعت انتشار خبر در فضای مجازی از مزیت های نسبی این رسانه ها هستند که در این بین قدرت تیتر که در نیم تای بالای صفحه یک روزنامه ها درج می شود مزیت نسبی و اختصاصی مطبوعات است.

در دنیای امروزی ممکن است مخاطبان با ذائقه های فست فودی فرصت خواندن همه صفحات روزنامه ها را نداشته باشند اما بدون شک از مخاطبان خاص و وفادار تا مخاطبان عام همگی در نگاه نخست تیتر یک مطبوعات را از نظر می گذرانند و این یعنی دیده شدن.

با این نگاه هر چند با رشد روزافزون رسانه های نوظهور و چالش آنها با رسانه های با قدمت بیشتر از جمله رسانه های مکتوب، از میزان تیراژ یا شمارگان روزنامه ها کاسته شده است اما روزنامه ها با قدرت تیتر یک و فتو تیتر یا همان تیتروعکس همچنان محل توجه مخاطبان و اثرگذاری در فضای رسانه ای هستند.

صرفنظر از قدرت تیتر و به رغم برداشت بعضا تهدید محور از سهم خواهی رسانه های نوظهور مجازی به نظر می رسد رسانه های مکتوب و حتی رادیو وتلویزیون با بهره گیری از بستر فضای مجازی به عنوان فرصت می توانند بر میزان برد و اثرگذاری خود بیافزایند.

در سال های اخیر برخی رسانه های مکتوب با هوشمندی توانسته اند با تولید گزارش های میدانی و تیترهای جذاب که در فضای مجازی به اشتراک گذاشته اند نه تنها خلا کاهش تیراژ را پر کنند که حتی بیشتر دیده شوند و مخاطبان میلیونی پیدا کنند.

با این اوصاف و به رغم این که خرید روزنامه در کیوسک ها یا دکه های فروش مطبوعات رفته رفته جای خود را به پیشخوان روزنامه در فضای مجازی و گوشی همراه علاقمندان داده است اما روزنامه ها همچنان پرفروغ در عرصه رقابت فشرده رسانه ها حضور داشته و در باشگاه رسانه ای و بازیگران جدید آن با قدرت تیتر خودنمایی می کنند.

کد خبر 848172 برچسب‌ها رسانه - خبرگزاری روزنامه

دیگر خبرها

  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • دستگیری سارق مامورنما با ۸ فقره اخاذی در مشهد
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید