Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@10:57:23 GMT

بحران سازی ترامپ با بی اعتبارکردن برجام

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۱۵۰۳۴

بحران سازی ترامپ با بی اعتبارکردن برجام

تهران- ایرنا-تحلیلگران اعتقاد دارند هدف سیاست ضد برجامی ترامپ چه تهدید ایران و کره شمالی یا حمایت از رژیم صهیونیستی باشد سرانجام موجب انزوا و بی اعتباری بیشتر آمریکا می شود و پیامدهای آن در آینده دامن این کشور را در آسیا می گیرد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا یک تنه در مقابل همه کارشناسان و سیاستگذاران و رسانه ها ایستاده است و بر موضع خود در قبال برجام پافشاری می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه هنوز تصمیم قطعی وی برای روز 15 اکتبر (بیست و سوم مهر) به صورت رسمی اعلام نشده اما گمانه زنی ها بر اساس سخنان ترامپ و نزدیکان وی حاکی از رد پایبندی ایران به برجام و لغو تلویحی آن است.
با این وجود برخی رسانه های تندروی حامی ترامپ همچون شبکه «فاکس نیوز» اعتقاد دارند ترامپ سخنان اخیر خود را برای تهدید ایران و کره شمالی بیان می کند.
این گزارش چنین آورد: وقتی ترامپ از آرامش پیش از طوفان سخن گفت پیامی را برای ایران و کره شمالی ارسال کرد. ترامپ اکنون باید تصمیم های دشواری را اتخاذ کند. وی چند روز دیگر در مورد تعیین خط مشی کاخ سفید در مورد ایران و کره شمالی تصمیم می گیرد.

**رژیم صهیونیستی تنها پشتیبان ترامپ
رئیس جمهوری آمریکا به خاطر برجام با بسیاری از همکاران خود از جمله وزیر امور خارجه و وزیر دفاع آمریکا دچار تنش شده است. حتی برخی رهبران حزب جمهوریخواه در مجلس آمریکا نیز با خط مشی و گفتار وی در زمینه توافق هسته ای دچار مشکل شده اند و زبان به انتقاد صریح و حتی اهانت گشورده اند.
روزنامه گاردین در گزارشی که عنوان آن را سرزنش قطعی ترامپ پس از رد توافق هسته ای با ایران نهاد، عنوان داشت سخنان اخیر ترامپ برای تایید نکردن برجام «خطرناک‌ ترین قمار» ترامپ تاکنون بوده ‌است. بنا بر تحلیل همین رسانه ترامپ اقدام های نسنجیده خود را با قرار دادن احتمالی سپاه در فهرست گروه های تروریستی کامل می کند.
این روزنامه انگلیسی افزود: دونالد ترامپ تقریبا تنها فرد در دولت آمریکا است که اعتقاد دارد نابود کردن برجام، احمقانه و خطرناک نیست.
جالب اینجاست که تنها مقام های رژیم صهیونیستی و حامیان آن در آمریکا از خط مشی های ترامپ علیه ایران حمایت می کنند. خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوان «ترامپ و اسرائیل در مقابل جهان» نوشت با وجودی که وزیر دفاع ایالات متحده و دیگر مقام های آمریکایی می گویند توافق هسته ای با ایران در راستای منافع ملی ایالات متحده است اما ترامپ در صدد است آن را بی اعتبار سازد.
این گزارش که رویترز آن را با همکاری روزنامه صهیونیستی «هاآرتض» تهیه کرد، آورده است از زمان اجرای توافق هسته ای این رژیم تلاش بسیاری انجام داد تا برجام را بی اعتبار و ناکارآمد سازد یا آن را با توافق جدیدی جایگزین کند. این نکته ای بود که ترامپ و «بنیامین نتانیاهو» به صورت تلویحی در سازمان ملل متحد هم به آن اشاره کردند. این در حالی است که تل آویو تلاش گسترده ای را انجام داد تا مانع از امضا و اجرای برجام شود.

**انزوای آمریکا در گروه 1+5
انتظار می رود رئیس جمهوری آمریکا نسبت به توافق هسته ای که بیشتر کشورها از بقای آن حمایت می کنند، موضع برهم زننده ای بگیرد.
خبرگزاری رویترز همچنین به بررسی دیدگاه کشورهای دیگر به این توافق و رویکردهای ترامپ پرداخت و نوشت: چین توافق هسته ای با ایران را نمونه خوبی از همکاری ها می داند. دولت چین چند روز پیش ابراز امیدواری کرد این توافق پابرجا بماند زیرا نقش مهمی را در حفظ صلح بازی می کند.
سخنگوی وزات امور خارجه چین برجام را الگوی مناسبی برای حل مسالمت آمیز تنش ها از طریق گفت وگو دانست. وی افزود: برجام می تواند به نحو موثری ادامه یابد.
از طرف دیگر روسیه هم مانند چین و بیشتر اعضای اتحادیه اروپا مخالف برهم زدن ساختار توافق است. «سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هم به تازگی با موضع ترامپ مخالفت کرد و گفت: این رویکرد به شدت نگران کننده است و ما از این سند دفاع می کنیم؛ اجماعی که از سوی جامعه بین المللی پدید آمد بدون شک امنیت منطقه ای و بین المللی را تقویت کرد.
بریتانیا نیز تاکید کرده است به طور کامل به توافق متعهد باقی می ماند. «ترزا می» نخست وزیر انگلستان در گفت وگوی تلفنی خود با بنیامین نتانیاهو تاکید کرد: کشورش با برهم زدن برجام مخالف است.
به علاوه در بیانیه رسمی دفتر نخست وزیر انگلستان نیز آمده است که لندن سرسختانه به توافق هسته ای متعهد می ماند زیرا اعتقاد دارد برای امنیت منطقه حیاتی است.
آلمان دیگر شریک اروپایی این توافق است که بیشتر از همه نگران تاثیر اقدام های ترامپ بر تنش در شبه جزیره کره است. وزیر امور خارجه این کشور گفته است که از رویکرد ترامپ برای ناکارآمد سازی توافق هسته ای پشتیبانی نمی کند زیرا این امر کره شمالی را از دست زدن به هر توافقی در مورد برنامه هسته ای خود منصرف می کند.
«زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان گفته است برلین نمی خواهد ببیند که آسیبی به توافق هسته ای وارد شده است. وی گفت: مهمترین نگرانی آلمان،کره شمالی است چون این کار رهبر این کشور را از توافق دور می کند.
پاریس نیز اعلام کرده است نگران شرایط منطقه و بی ثباتی های آن است. ماه گذشته «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور عنوان داشت که جایگزینی برای توافق برجام وجود ندارد. وی از ترامپ خواست توافق را بر هم نزند. وی گفت: فرانسه تلاش می کند تا ترامپ را متقاعد کند تا توافق حفظ شود.
اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن هم در شکل دهی به این توافق نقش داشت و اکنون برای حفظ آن همه تلاش خود را انجام می دهند. به تازگی جلسه ای با حضور سفیران انگلستان، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا در آمریکا با اعضای کنگره و برخی مقام های دولتی برگزار کردند. این دیدار بخشی از تلاش های دموکرات های کنگره برای حمایت از توافق هسته ای بوده است تا مانع از اقدام ترامپ علیه برجام در تاریخ 15 اکتبر شوند.
اتحادیه اروپا در این چارچوب مخالفت خود با اقدام ترامپ اعلام کرده است. یک مقام سفارت انگلستان اعلام کرد دیدار چند روز قبل که با حضور جمعی از سفرا همراه بود جهت بیان دیدگاه کشورهای اروپایی نسبت به برجام برگزار شد.

**بحران سازی آمریکا در آسیا
تصمیم ترامپ چه تهدید ایران و کره شمالی یا حمایت از رژیم صهیونیستی باشد منطقی به نظر نمی رسد. تحلیلگران اعتقاد دارند پیامدهای این تصمیم برای آمریکا گران تمام خواهد شد.
تارنمای نشریه «دیپلمات» (The Diplomat) آورده است اگر ترامپ توافق هسته ای با ایران را رد کند دیگر نباید به فکر راه حل دیپلماتیک در مورد بحران کره شمالی باشد. در این شرایط آمریکا در میانه دو تنش در آسیا گرفتار خواهد شد.
این نشریه آمریکایی که بر تحولات در آسیا تمرکز دارد افزود: شاید بسیاری فکر کنند در ظاهر ارتباطی بین توافق هسته ای اوباما با ایران و بحران در شبه جزیره کره وجود ندارد اما رد کردن برجام از سوی رئیس جمهوری آمریکا، دورنمای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز با پیونگ یانگ را نابود می کند.
این خط مشی از نگاه بسیاری از کارشناسان گزینه قابل قبولی نیست به ویژه این که آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر شرکای توافق در گروه 1+5 می گویند ایران مقررات برجام را رعایت کرده است. به نوشته این تحلیل، آمریکا اما مدعی است تهران روح برجام را نقض می کند و باقی ماندن در این توافق به سود منافع ملی واشنگتن نیست. کاخ سفید به دنبال آن است تا از اهرم تحریم و تهدید به خروج آمریکا از توافق برای افزایش فشار بر ایران استفاده کند.
این گزارش تاکید دارد ترامپ با این کار آمریکا را در میان دو بحران در دو سوی آسیا قرار می دهد و توانایی کاخ سفید برای بسیج حمایت های بین المللی کاهش می دهد. این امر در راستای منافع ملی آمریکا نیست. آمریکا تنها در صورتی می تواند در مورد تنش ها در خاورمیانه و دیگر نقاط موفق باشد که جایگاه خود را به عنوان یک طرف معتبرِ توافق حفظ کند.


پژوهشم**9130 **1601**خبرنگار: حسین عباسی نسب** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۱۵۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

مشاوران اقتصادی دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه در حال بررسی راه‌هایی هستند تا کشور‌ها را از پدیده دلار زدایی که باعث می‌شود استفاده از دلار را کنار بگذارند، دور شوند.

در حال حاضر، تعدادی از کشور‌ها بطور فعال استفاده از دلار را کنار گذاشته اند.

گفته می‌شود این تلاشی برای مقابله با اقدامات بازار‌های نوظهور کلیدی برای کاهش استفاده از دلار آمریکا است.

این بحث شامل مجازات‌هایی برای کسانی است که به دنبال تعاملات جایگزین در تجارت دوجانبه با ارز‌هایی غیر از دلار آمریکا هستند. این مجازات‌ها می‌تواند شامل کنترل صادرات، هزینه‌های دستکاری ارز و تعرفه‌ها باشد.

در ماه مارس، ترامپ در مورد دلار به CNBC گفت: با بایدن، شما دلار را به عنوان استاندارد از دست خواهید داد. این مانند شکست در بزرگترین جنگی است که ما تا به حال حضور داشته ایم. من از زمانی که کشور‌ها استفاده از دلار را کاهش می‌دهند متنفرم. من به کشور‌ها اجازه نمی‌دهم استفاده دلار را کاهش دهند. زیرا وقتی این معیار را از دست بدهیم، مانند از دست دادن یک جنگ انقلابی خواهد بود.

او همچنین در مصاحبه با فاکس بیزنس گفت: «کشور ما دارد به جهنم می‌رود و ما دیگر نقش مهمی در جهان نخواهیم داشت. ما قدرت داریم، اما در حال کاهش است. در واقع پول رایج ما رو به تنزل است. من فقط در مورد ارزش پول‌مان صحبت نمی‌کنم بلکه بحث در مورد استفاده از پول ما (دلار) در سراسر جهان است». 

یادآور می‌شود: استفاده ابرازی آمریکا از دلار باعث شده عزمی جهانی برای پایین کشیدن این ارز به راه بیافتد. آمریکایی‌ها از واحد پولی خود به عنوان «ابزار فشار سیاسی» بر سایر کشور‌ها استفاده می‌کنند که این امر، ناخواسته یک عزم جهانی برای سرنگونی پادشاهی دلار را به راه انداخته است.

در همین راستا، کشور‌های عضو بریکس نیز اعلام کرده‌اند قصد دارند در آینده از ارز‌های داخلی در معاملات خود استفاده کرده و پس از مدتی یک ارز دیجیتال مشترک را جایگزین دلار کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین