Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:42:20 GMT

انزوای جهانی ترامپ

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۴۴۰۶۴

انزوای جهانی ترامپ

تهران- ایرنا-انزوای جهانی ترامپ،رسانه رسمی نمی میرد،کیمیاگری با پول،محاصره ای در کار نیست و به فرزندانمان رحم کنیم، از جمله عناوین مقالات و مطالب برگزیده ای است که روز شنبه در صفحه ایرنامقاله منتشر شد.

**انزوای جهانی ترامپ
شواهد و قرائن نشان می‌دهد که امریکا به واسطه رویکرد و سیاست ضدبرجامی ترامپ در انزوای جهانی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گونه‌ای که می‌توان گفت نوعی اجماع جهانی در مخالفت با سیاست ترامپ در قبال برجام شکل گرفته است. این انزوا در تاریخ سیاست خارجی امریکا بی‌سابقه یا کم سابقه است.
اجماع جهانی و مخالفت همگانی جامعه بین‌المللی با سیاست ضدبرجامی ترامپ حاصل دو دسته از دلایل ایجابی و سلبی است. مهمترین دلایل ایجابی اجماع جهانی علیه ترامپ ماهیت برجام و دستاوردهای آن برای جامعه بین‌المللی و نظم بین‌المللی است:
برجام، فراتر از یک توافق چندجانبه بین‌المللی و بخشی از قطعنامه الزام‌آور 2231 شورای امنیت است، چهار عضو دائم دیگر شورای امنیت، حفظ و اجرای آن توسط همه طرف‌های متعهد را ضروری می‌دانند، برجام یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های دیپلماسی چندجانبه در نظام بین‌الملل معاصر است، برجام برآیند نقطه تعادل و تلاقی منافع ملی طرف‌های مذاکره ولو در سطح حداقلی است، برجام یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای در یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های تاریخی در خاورمیانه بوده است و برجام یکی از مؤثرترین ساز و کارهای تقویت رژیم عدم اشاعه هسته‌ای و NPT است.
دلایل سلبی: ضدیت ترامپ با برجام، تعهدات بین‌المللی را بی‌معنا و بی‌اعتبار می‌سازد، قطعنامه‌های شورای امنیت بی‌اعتبار خواهد شد، دیپلماسی چندجانبه و مدیریت چندجانبه منازعات به صورت مسالمت‌ آمیز نیز بی‌اثر و بی‌اعتبار خواهد شد، برآیند منطقی این سه، تضعیف ساز و کارهای مسالمت‌ آمیز برای حل و فصل منازعات و مناقشات بین‌المللی است، در اثر شکست الگوی برجام رژیم عدم اشاعه و NPT تضعیف خواهد شد.
در چنین شرایطی که امریکا در انزوای جهانی قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران از حمایت جامعه جهانی برخوردار است، مهم‌ترین رسالت دیپلماسی ایران عینیت و فعلیت بخشیدن به این اجماع ضدامریکایی است. مهمترین ضمانت‌ چنین دیپلماسی نیز وفاق و اجماع ملی در مورد سیاست برجامی واحد از یک سو و تضمین‌های عینی پنج کشور دیگر و اتحادیه اروپا است. بویژه سیاست دوگانه در سطح ملی، دیپلماسی هسته‌ای ایران را ناکارآمد و نازا می‌سازد.

**رسانه رسمی نمی میرد
جذابیت زیاد در رسانه یکی از دلایلی است که افراد، به خصوص شهروندان را جذب می کند و باعث می شود آن ها همیشه تصور کنند خبرنگاران افرادی با وجدان، متفکر، متعهد وکوشا هستند. نحوه تهیه خبر و گزارش نیز به همین دلیل برای افراد جذاب است.
آنچه در فیلم ها نشان داده می شود، فقط بخشی از واقعیت های یک سوژه است، بخشی جذاب و دوست داشتنی به مخاطب منتقل می شود و فرد تصور می کند تهیه خبر یا گزارش به همان سادگی و راحتی است که نشان داده شده، غافل از اینکه روند انتقال پیام امری مشهود نیست و فقط بخشی از آن دیده می شود.
آنچه وضعیت رسانه های ایران را دشوارتر از وضعیت مشاغل دیگر می کند، نه فقط دخالت افرادی است که هر کدام خود را صاحب رسانه و قدرت تصور می کنند، بلکه محدودیت هایی است که رسانه های حرفه ای و رسمی دارند و دلیل اصلی قدرت گرفتن رسانه های جعلی نیز همین است.
بنابراین، به نظر می رسد مشکل اصلی ای که رسانه های ایران در حال حاضر گرفتار آن هستند: تعیین خطوط قرمز بلندی از سوی مراجع، وضعیت اقتصادی نامناسب آنها و حضور افرادی غیرحرفه ای و شایعه ساز است که با کمک رسانه های مجازی موفق شده اند بدون اینکه هزینه ای بپردازند جای رسانه های اصلی را پر کنند.
اولین بار در ایران سال 88 بود که نقش شبکه های مجازی بسیار پررنگ شد. در روزهای پر التهاب 88 و فشار سنگینی که روی رسانه های رسمی کشور بود، مردم برای اینکه بتوانند اخبار و اطلاعات را به دست آورند راه را در توسل به فیسبوک دیدند. این وضعیت در جنبش های که در کشورهای عربی نیز اتفاق وجود داشت. در واقع، فیسبوک در آن کشورها هم تبدیل به مرکز اطلاع رسانی شد.
ریزش شدید مخاطب در رسانه های رسمی باعث شد وضعیت اقتصادی این رسانه ها دچار تزلزل زیادی شود. این وضعیت دو نتیجه داشت، نخست آنکه رسانه ها سعی کردند طوری رفتار کنند که کمتر در خطر توقیف یا تحریم آگهی قرار بگیرند و دوم اینکه نداشتن پول برای استخدام خبرنگار حرفه ای و اعزام خبرنگار به مراکز و منابع خبری باعث بروز مشکل شد، بنابر این رسانه ها به شدت ضعیف شدند.
شبکه های مجازی در ابتدا برای سرگرمی راه اندازی شدند، اما با بالا رفتن تعداد مخاطبان شان که خوراک رایگان دریافت می کردند به فکر درآمد اقتصادی هم افتادند، گرفتن آگهی بهترین راه بود، بنابر این از شایعه به عنوان خبر استفاده و صفحات خود را ، علاوه بر مطالب سرگرمی، به منابع خبری که بسیار هم جذاب و اعتبار بخش است تبدیل کردند.
شبکه های اجتماعی برای سبقت گرفتن از همدیگر و به دست آوردن مخاطب و درآمد بیشتر، در حالی که اصلا اصولی از خبرنگاری نمی دانند و فقط ویترینی از آن دیده اند، نه فقط باعث خدشه دار شدن حیثیت رسانه های رسمی و حرفه ای شدند، باعث به خطر افتادن امنیت روانی مردم نیز شدند.
البته، این به آن معنا نیست که شبکه های اجتماعی همیشه امنیت روانی را به خطر می اندازند، این شبکه ها اگر در خدمت رسانه های حرفه ای باشند، به اطلاع رسانی سریع بسیار کمک می کنند و مخاطب را در جریان لحظه به لحظه اخبار قرار می دهند. رشد بی رویه این شبکه ها باعث شده مراجع کنترل کننده فقط تعدادی از شبکه ها را که مخاطبان زیادی دارند کنترل کنند و دیگر شبکه های اجتماعی، افسار گسیخته به شایعه پراکنی به جای خبررسانی مشغول باشند.
برخی منتقدان می گویند موج شبکه های اجتماعی، رسانه های رسمی را زمین گیر کرده و در نهایت رسانه های حرفه ای حذف خواهند شد. اما به نظر می رسد این سخن درست نیست، چرا که اولا سیاست گذاری اولیه این شبکه ها بر پایه سرگرمی است نه خبررسانی و دوم اینکه اگر این طور بود موج حذف رسانه های حرفه ای ابتدا باید در کشورهایی اتفاق می افتاد که در حوزه رسانه بسیار جلوتر از ما هستند.

**کیمیاگری با پول
مدیران دولتی دوست دارند در قامت کیمیاگرانی ظاهر شوند که می‌توانند هر عنصری را به طلا تبدیل کنند؛ اکسیر مدیریت آنها پول است که هر مشکلی را چاره می‌کند. این رویکرد ناصواب، سیاست‌ گذاری‌ های کلان را نیز متاثر ساخته است؛ به گونه‌ای که همه سیاست‌ گذاری‌ ها در اجرای اقدامات پولی خلاصه می‌ شود.
در اینجا تنها یک بعد از علم اقتصاد کاربرد دارد و آن هم سیاست پولی است. این در حالی است که کامیابی اقتصادی نیازمند احترام به تقسیم کار و هماهنگی میان ارکان مدیریت اقتصاد است.
وزارت امور اقتصادی و دارایی باید ضمن پایش فضای کسب‌ و‌کار، درآمدها و بدهی‌ های دولت را در کوتاه‌مدت و بلندمدت مدیریت کند. رتبه پایین شاخص‌های بین‌ المللی کسب‌ و‌کار، کاستی‌ها در این عرصه را نشان می‌ دهد. از طرف دیگر، درآمدهای مالیاتی کفاف هزینه‌ های دولت را نمی‌دهد و بدهی‌های دولت به شکل دارایی‌های غیربازاری در ترازنامه بنگاه‌های اقتصادی انباشت شده است.
سازمان برنامه و بودجه نیز باید هزینه‌ های دولت را در کوتاه‌مدت و بلندمدت مدیریت کند. اما در عمل این سازمان نه برنامه‌ای دارد و نه بودجه‌ ای تنظیم می‌کند. متوازن بودن درآمدها و هزینه‌ ها شرط حداقلی قابل‌ انتظار در بودجه است؛ ولی کسری بودجه‌ های مستمر نشان از بی‌توجهی این سازمان نسبت به مبانی بودجه‌ ریزی دارد.
در فقدان استقلال بانک مرکزی است که ناکارآمدی‌های ارکان اقتصادی دولت به این بانک سرازیر می‌شود و آن را از انجام وظایف ذاتی خود عاجز می‌سازد. از این رو، بی‌ثباتی در قیمت‌ ها و مشکلات ترازنامه‌ ای بانک‌ ها ریشه در عملکرد نامناست دیگر ارکان اقتصادی دولت دارند که به واسطه تسلط‌ شان بر شورای پول و اعتبار نتایج ضعیف را در حوزه پول و بانک رقم زده‌‌اند.
بنابراین قدم نخست در رفع این چالش‌ ها، حمایت از استقلال بانک مرکزی و پرسشگری از عملکرد تمامی ارکان اقتصادی دولت است. یک بانک مرکزی مستقل می‌تواند در راستای دستیابی به اهدافی که قانونگذار مشخص کرده است، سیاست‌های پولی را طراحی و اجرا کند و نسبت به عملکردش پاسخگو باشد. با همین منطق، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه نیز باید نسبت به وظایف و عملکردشان پاسخگو باشند.
استفاده از اقدامات پولی برای رفع ناکارآمدی‌ها، تنها پنهان سازی چالش‌ هایی است که در آینده شدیدتر ظهور می‌کنند و این اقدامات جز تورم و بی‌ ثباتی دستاورد دیگری نخواهد داشت. باید از این تجربه‌های پرهزینه درس گرفت و میدان را به دست مدیرانی داد که محک دانش و تجربه ابزارشان است، نه آنان که سودای کیمیاگری دارند.

**محاصره ای در کار نیست
نطق «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهوری ایالات متحده درباره پایبندی ایران به برجام، یک هدف اصلی را دنبال می‌کند؛ ایجاد فشار جدید و دامن‌زدن به «ایران‌ هراسی» در منطقه.
در مسائل منطقه‌ ای موقعیت ایران به‌ طور طبیعی اقتضا خواهد کرد که با کشورهای نزدیک‌تر به خود سیاست‌ های جدیدتر و مناسب‌تری تنظیم کرده و به آن سمت حرکت کند.
این سیاست‌ ها می‌تواند بر مبنای ایجاد نکردن تنش غیرمتناسب با شرایط جدید تدوین شود. در عین‌ حال این سیاست‌های جدید باید دربرگیرنده این نکته باشد که طرح خروج آمریکا از برجام یا تأیید نشدن التزام ایران به اجرای برجام، برای ایران آخر دنیا نیست و رفتار منطقه‌ ای ایران در چارچوب منافع ملی و تعامل با همسایگان، با اقتدار ادامه می‌یابد. برجام یک توافق بین‌ المللی مورد حمایت شورای امنیت است که می‌تواند بخشی از مسائل ایران را حل کند اما مسائل ایران متعدد و متنوع است و جهان هم یک جهان تک‌ قطبی نیست.
منافع سایر کشورها با ایران در ده‌ها نقطه دیگر مشترک است و در برخی نقاط هم با ایالات متحده اختلاف‌ نظرهایی وجود دارد. به نظر می‌آید اهمیت بیش از اندازه ‌دادن به رفتار ترامپ حاکی از نوعی کوتاهی در فهم دینامیسم مسائل بین‌ المللی است.
ایجاد یک ترکیب متناسب از حضور و نفوذ در منطقه در مقابل موضوع ایران‌ هراسی نیازمند یک ارزیابی دقیق واقع‌ بینانه و ابتکاری خواهد بود. به‌ ویژه اینکه فضای عراق و سوریه به سمت ثبات بیشتر و نابودی توان عملیاتی داعش در حرکت بوده و ترکیه و قطر نیز فعلا تا امروز، نگرانی جدی در قبال برخی تحولات که عربستان و ایالات متحده در حال برنامه‌ ریزی برای آن هستند، دارند. این نوعی همسویی حتی مقطعی میان این کشورها با ایران پدید آورده است که البته باید به اندازه خود این تحول، برای آن وزن قائل شد و نه بیشتر؛ چراکه احتمال چرخش‌ های آنان نیز دور از ذهن نیست.

** به فرزندانمان رحم کنیم
معلم‌ های عزیز، ما 40 سال است بخش اعظم جوانانمان را درس دادیم و به دانشگاه فرستادیم، اما خیلی چیزها بدتر شد؛ تصادفات رانندگی‌ مان بیشتر شد، ضایعات نانمان بیشتر شد، آلودگی‌ هوای‌‌ مان بیشتر شد، شکاف طبقاتی‌ مان بیشتر شد، پرونده‌های دادگستری‌مان بیشتر شد، تعداد زندانیانمان بیشتر شد و مهاجرت نخبگانمان بیشتر شد.
پس دیگر دست از درس‌دادن صرف بردارید. آموزش کودکان ما ساده است، ما دیگر به دانشمند نیازی نداریم، ما اکنون دچار کمبود مفرط آدم‌های توانمند هستیم. پس لطفا به کودکان ما فقط مهارت‌ های زندگی‌کردن را یاد بدهید.
به آنها گفت‌ وگو کردن را، تخیل را، خلاقیت را، مدارا را، صبر را، گذشت را، دوستی با طبیعت را، عذرخواهی را، دوست‌ داشتن حیوانات را، لذت‌بردن از برگ درخت را، دویدن و بازی‌ کردن را، شادبودن را، از موسیقی لذت‌بردن را، آوازخواندن را، بوییدن گل را، سکوت‌ کردن را، شنیدن و گوش‌ دادن را، اعتماد کردن را، دوست‌داشتن را، راست‌ گفتن را و راست‌ بودن را بیاموزید.
اگر آنها زندگی‌ کردن را و عشق‌ ورزیدن را و عزت‌ نفس را و تاب‌ آوری و عدم‌ پرخاشگری را تمرین نکنند، زندگی‌ شان خالیِ‌ خالی خواهد بود و بعد برای پرکردن جای این خالی‌ها، خیلی به خودشان و دیگران و طبیعت خسارت خواهند زد. لطفا برای بچه‌ های ما شعر بخوانید، به آنها موسیقی بیاموزید، بگذارید با هم آواز بخوانند، اجازه بدهید همه با هم فقط یک نقاشی بکشند تا همکاری را بیاموزند، بگذارید وقتی خوابشان می‌ آید بخوابند و وقتی مغزشان نمی‌کشد، یاد نگیرند. لطفا بچگی را از کودکان ما نگیرید.
اجازه بدهید خودشان ایمان بیاورند، فرصت ایمان آزادانه و آگاهانه را از آنان نگیرید، زبانشان را برای نقد آزاد بگذارید، آنان را از وحشت آنچه شما قطعی می‌ پندارید، به لکنت زبان نیندازید. بگذارید خودشان باشند و از اکنون نفاق را و ریا را در آنها نهادینه نکنید. اکنون که شما و ما و فرزندان ما همگی اسیر یک نظام آموزشی فرسوده هستیم، دستکم هوای هم را داشته باشیم، نداشته‌ها و تنگناها و غم‌ها و عقده‌های خود را به کلاس‌ها نبرید.

متن کامل مطالب بالا را می توانید در تارنمای ایرنامقاله بخوانید.
**تارنمای ایرنا مقاله به نشانی http://article.irna.ir و با آدرس کانال تلگرامی @Irnaresearch با هدف اطلاع رسانی و انعکاس مقالات؛ گزارش ها؛ تحلیل های متنوع در موضوعات داخلی و خارجی ؛ به بازنشر مقالات و مطالب مهم روز ایران و جهان می پردازد.
پژوهشم**9160**2040

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۴۴۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟

به گزارش همشهری آنلاین از نیویورک، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: « من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریمها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرفهایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می شود، دیدگاه ها شنیده می شود و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد.

تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن فروردین ماه امسال اعلام کرد: دولت جو بایدن معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌دهد در چارچوب برجام وارد همکاری‌های هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی شود، تمدید نکرده است.

دولت بایدن اجازه داده است که مجموعه ای از معافیت های تحریمی که به ایران و روسیه اجازه می دهد،همکاری مشترک داشته باشند، منقضی شود اما به اجرای آن تحریم ها متعهد نمی شود.

واشنگتن آخرین بار آگوست ۲۰۲۳ این معافیت‌ها را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ تمدید کرده بود و این معافیت‌ها اکنون منقضی شده‌اند.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره علت منقصی شدن این معافیت های تحریمی حرفی نزد اما به واشنگتن فری بیکن گفت که مقامات همچنان «در حال بررسی معافیت‌ها به عنوان بخشی از روند بررسی منظم هستند» و اظهارنظر عمومی پس از تصمیم‌گیری بعنوان بخشی از آن بررسی ارائه خواهد شد.

معافیت‌های تحریمی ایران در چارچوب برجام صادر می‌شود و دولت‌های آمریکا هر ۶ ماه موظف به تمدید آن بوده‌اند.

بر اساس متن برجام، کشورهای امضا کننده آن متعهد شده بودند که با ایران در حوزه‌ همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله در پروژه‌های رآکتور تحقیقاتی اراک و تاسیسات فردو همکاری کنند.

در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ این معافیت‌ها به دلیل خروج آمریکا از برجام لغو شد اما جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که این معافیت‌ها را صادر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای و حقوق بشر تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است.

کد خبر 846806 برچسب‌ها توافق هسته‌ای ایران خبر ویژه ایران و آمریکا

دیگر خبرها

  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • بازگشت امپراتور آسیا به جام‌جهانی/واکنش رسانه‌ها به پنالتی ایران
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم