Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:36:55 GMT

نگاهی به چند رویداد خبری روز سه شنبه افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۹۸۲۶۳

نگاهی به چند رویداد خبری روز سه شنبه افغانستان

کابل - ایرنا - انفجار بمب مغناطیسی در کابل، سقوط شهرستان «شیبکوه» در استان «فراه» بدست طالبان، عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و دفع حمله تروریست ها به مرکز پلیس پکتیا و چند رویداد خبری دیگر امروز سه شنبه در افغانستان رخ داده است.

** انفجار بمب مغناطیسی در کابل
«نجیب دانش» سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که صبح امروز بمب مغناطیسی جاسازی شده در یک خودرو در منطقه «بینی حصار» در منطقه «هشتم» شهر کابل منفجر شد که در این حادثه یک تن کشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دولت افغانستان گروه طالبان را مسئول این بمب گذاری معرفی کرد اما گروه طالبان تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده است.

** سقوط شهرستان «شیبکو» استان «فراه» بدست طالبان
«جمیله امینی» رئیس شورای استانی فراه در غرب افغانستان اعلام کرد که گروه طالبان شهرستان شیبکوه در این استان را تصرف کرده اند و دلیل این رخداد را بی توجهی پلیس دانست .وی افزود که چند روز پیش خبر آماده شدن طالبان برای حمله به این شهرستان در دست نیروهای امنیتی قرار گرفت اما آنها به این گزارش ها توجه نکردند.
«اقبال باهر» سخنگوی پلیس فراه گفته است که طالبان یکبار این شهرستان را تصرف کرده بود اما نیروهای پلیس دوباره شهرستان شیبکوه را از طالبان پس گرفت.

**عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در باره عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر این سازمان با 130 رای موافق موافقت کرد و عضویت این کشور را برای سال های 2018 تا 2020 تائید کرد.«محمود صیقل» نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد در صفحه اجتماعی خود عضویت این کشور را به مردم افغانستان تبریک گفته است.
کشورهای استرالیا، آنگولا، افغانستان، اسپانیا، قطر، جمهوری دموکراتیک کنگو، مکزیک، نپال، نیجریه، پاکستان، پرو، سنگال، اوکراین و شیلی کشورهایی اند که پس از رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل توانسته اند عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به دست آورند.مدت اعتبار عضویت این کشورها در شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل سه سال خواهد بود.

**نخست وزیر هند از رئیس جمهوری افغانستان برای سفر به هند دعوت کرد
«واجیت دووال» مشاور امنیت ملی هند با سفر به کابل دعوت نامه نخست وزیر هند از اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان را تقدیم کرد و از وی خواست که به هند سفر کند و این دعوت از طرف رئیس جمهوری افغانستان پذیرفته شد.وی در این سفر با مقامات بلند پایه افغانستان دیدار و در رابطه به همکاری های منطقه ای و مبارزه با ترویسم بحث و تبادل نظر کرد.

** حمله تروریستی به مرکز پلیس پکتیا با هلاکت تمام مهاجمان پایان یافت
حوالی ساعت 9:40 صبح امروز گروهی از تروریست ها به مرکز فرماندهی پلیس استان پکتیا حمله کردند و وارد ساختمان اصلی شدند که این حمله دقایقی قبل با کشته شدن آخرین فرد مهاجم به پایان رسید.مهاجمان نخست با انفجار دو خودرو بمب گذاری شده از لایه های حفاظتی ورودی گذشتند بعد از آن 5 مهاجم دیگر با استفاده از این فرصت خود را به داخل ساختمان فرماندهی رساندند.نیروهای پلیس ملی و نیروهای ویژه به سرعت محل را محاصره و با مهاجمان درگیر شدند و این تبادل آتش تا کشته شدن آخرین تروریست ادامه داشت.در این حمله توریالی عبدیانی فرمانده پلیس استان پکتیا کشته شد و شمار دیگری از نیروهای پلیس نیز جان باختند یا زخمی شدند که هنوز ازتعداد آنها گزارشی در دست نیست .

**حمله هم زمان طالبان در سه استان ننگرهار ، غزنی و وردک
امروز همچنین اعضای شورای استان ننگرهار اعلام کردند که گروه طالبان به شهرستان خوگیانی در این استان حمله کرده اند .به گفته آنها مردم در برای دفع حمله تروریست ها وارد عمل شده و با افراد مسلح درگیر شده اند .دیگر منابع خبری نیز گزارش داده اند که امروز به مرکز فرمانداری شهرستان های شولگره و اندر در استان غزنی و فرمانداری شهرستان چغتو در استان وردک با خودرو بمب گذار شده حمله شد که هنوز گزارش دقیقی از جزئیات این حملات در دست نیست.

** ابراز خشنودی رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از راهبرد اروپا در قبال این کشور
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از راهبرد اتخاذ شده از سوی اتحادیه اروپا در قبال کشورش ابراز خشنودی کرد و با ارزیابی مثبت از آن این رویکرد را به نفع امنیت منطقه دانست .او همچنین از اشتیاق دولتش برای گسترش و تعمیق روابط با اتحادیه اروپا سخن گفته است و خواستار همکاری بیشتر آمریکا برای ارتقا توان و ظرفیت نیروهای ویژه افغانستان شد.

آساق*291*1104 **1663**انتشار دهندهک خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۸۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند

دفتر کاپ گفته است که افغانستان در معرض یک «چرخه معیوب درگیری» قرار خواهد گرفت و تغییرات اقلیمی به عنوان یک تهدید چند برابر عمل می‌کند.

نشریه دیپلمات آسیا به نقل از دفتر کاپ اعلام کرد انزوای جهانی افغانستان و ناتوانی طالبان سبب ایجاد نگرانی‌ها مبنی بر گسترش بحران اقلیمی این کشور به منطقه و فراتر از آن شده است.

به گفته این نهاد، یکی از تأتیرات منفی به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، بازماندن این کشور از نشست‌های جهانی تغییرات اقلیمی، به‌شمول نشست‌های صندوق آب‌وهوای سبز (GCF) است.

بربنیاد این گزارش، افغانستان تنها می‌تواند ۴۰ درصد از برق مورد نیاز خود را تأمین کند که این تولید ناکافی، سبب مودجودیت حدود شش ساعت برق در مراکز صحی کشور شده است.

گفتنی است که افغانستان افزون بر بحران‌ سیاسی و اقتصادی با بحران تغییرات اقلیمی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کاهش آب‌های زیرزمینی، سرازیرشدن سیلاب‌های ویران‌گر، بالا رفتن درجه حرارت، کاهش بارندگی، باران‌های بی‌موقع و تغییر رطوبت هوا از نشانه‌های تغییر اقلیم در افغانستان خوانده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • ایران رئیس کمیته کشاورزی «اسمیک» شد
  • نظر هیات منصفه دادگاه مطبوعات درباره رویداد ۲۴ و مجله ناداستان 
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • حمله افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان؛ هفت نفر به شهادت رسیدند
  • فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • ۷ شهید درپی حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • ساز و کار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل چگونه است؟