Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز از ارومیه، بحران دریاچه ارومیه برای هر کس آب نداشته باشد برای جریان سیاسی حاکم بر کشور نان داشته است.

حدود چهار سال پیش در جریان تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم وعده حل بحران دریاچه ارومیه میلیون‌ها رأی مردم  استان‌های پیرامون این دریاچه را روانه سبد حسن روحانی کرد حتی امسال نیز تکرار همین وعده به پیروزی همین کاندیدای دور دوازدهم ریاست جمهوری منجر شد ولی آیا وعده رئیس جمهور در احیا دریاچه ارومیه به تحقق پیوست؟

از چهار سال پیش ۲۸ راهکار برای احیا دریاچه ارومیه در دستور کار دولت قرار گرفته و حتی ستادی مستقل برای احیا این زیستگاه بزرگ و اکوسیستم متنوع جانوری و طبیعی راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چالش‌های اولیه فراموش شد اما آثارش باقی ماند

گرچه چالش‌های نحوه راه اندازی این ستاد در ذیل یکی از دانشگاه‌های پایتخت و در حاشیه ماندن اساتید بومی منطقه و در محاق قرار گرفتن ظرفیت‌های محلی در یکی دو سال اول راه اندازی این ستاد محل مناقشه بود اما به هر حال با گذشت زمان این مسئله نیز دچار فراموشی شد ولی آنچه که در میان عمل در اجرای راهکارهای ۲۸ گانه اتفاق افتاد نه تنها به حل بحران دریاچه ارومیه منجر نشد بله وضعیت بحرانی آن را وخیم‌تر نیز کرد.

چرا که دولت یازدهم همه آنچه که می‌خواست برای دریاچه ارومیه انجام دهد را فقط روی کاغذ آورده بود و اجرای هر کدام از راهکارها اعتبارات صدها و هزاران میلیارد تومانی طلب می‌کرد و دولت از تأمین و پرداخت آن عاجز بود.

بدعهدی‌های پی‌درپی دولت در تخصیص اعتبارات دریاچه ارومیه

همه ساله فقط درصد اندکی از اعتبارات کلانی که برای احیا دریاچه ارومیه در بوق و کرنا می‌شد تحقق می‌یافت بنابراین نه تنها راهکارهای ۲۸ گانه احیا دریاچه به‌صورت معقولی عملی نشد بلکه برنامه کوتاه مدت دولت برای تثبیت کنونی دریاچه ارومیه در سال ۹۵ با شکست کامل محقق شد و بیش از ۲ میلیارد متر مکعب نیز کاهش یافت.

این روزها چیزی که مسئولان دولتی درباره احیا دریاچه ارومیه برای عرضه به افکار عمومی دارند چیزی جز سکوت نیست.

فرار مدیران دولتی از پاسخگویی به رسانه‌ها

مدیران ادارات و شرکت‌های وابسته به دولت که چیزی از بودجه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی نصیبشان نشده بجای پاسخگویی به دریاچه ارومیه سرنای این کنسرت ناهماهنگ دولتی را از سر گشادش می‌نوازند و به‌طوری خیره کننده بجای پرداختن به اصل موضوع و اجرای راهکارهای مصوب ۲۸ گانه در پی توجیه ناکارآمدی خود بر آمده و موضوعی روشن همچون تأثیر سدهای فراوان اطراف دریاچه ارومیه را انکار می‌کنند.

در واقع هیچ مدیر دولتی جسارت مطالبه هزاران میلیارد تومان اعتبارات مصوب اما به تعویق افتاده ستاد احیا دریاچه ارومیه را ندارد و فقط گه گاهی یکی دو نماینده مجلس از بد عهدی دولت از پرداخت نکردن اعتبارات این دریاچه نگون بخت سخن به میان می‌آورند.

تخصیص نیافتن اعتبارات وضعیت دریاچه ارومیه را وخیم تر کرد

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط اظهار داشت: سال گذشته ۱۸۰۰ میلیارد تومان بودجه برای احیای دریاچه ارومیه مصوب شد که به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلات مالی فقط ۳۰ میلیارد تومان اختصاص یافت و روشن است که بحث احیا دریاچه ارومیه با ۳۰ میلیارد به جایی نخواهد رسید.

بهادری افزود: طوفان نمک در راه است و با بودجه ۳۰ میلیارد تومانی که برای احیاء دریاچه ارومیه تخصیص یافته این پارک ملی همچنان در وضعیت بحرانی خواهد بود.

هر سال میزان تخصیص اعتبارات دریاچه ارومیه کمتر می‌شود

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در همین ارتباط اظهار داشت: مبلغی که قرار بود در سال ۹۵ به ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شود یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان بود که فقط ۴۰ درصد مبلغ فوق با اسناد خزانه به دستگاه‌های اجرایی تخصیص‌یافته است.

وی افزود: بودجه سال ۹۶ ستاد احیای دریاچه ارومیه همانند سال ۹۵، یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان است که مقدار تخصیص آن به دولت بستگی دارد اما ستاد احیای دریاچه ارومیه انتظار دارد از کل بودجه ستاد ۹۰ تا ۱۰۰ درصد آن بودجه تخصیص یابد ولی این اتفاق هیچ وقت رخ نداده است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: فقط و فقط با تخصیص کامل بودجه اختصاص‌یافته برای احیای دریاچه ارومیه می‌توانیم طبق مسیر راه حرکت کنیم که اگر بر اساس برنامه زمان بندی شده و حرکت نکنیم روند اجرای پروژه‌های احیا دریاچه ارومیه به مشکل برخور‌د می‌کند.

سرخوش اظهار کرد: پروژه‌های ستاد احیا با پروژه‌های عمرانی سایر دستگاه‌ها متفاوت است چون باید تراز دریاچه ارومیه بر اساس معیارهای مشخص شده در نقشه راه ۱۰ ساله هماهنگ باشد و اگر در زمان مقرر به تراز برنامه ریزی شده نرسیم کل پروژه‌ها با مشکل روبه رو می‌شود.

دولت منابع دریاچه ارومیه را در جای دیگری خرج می‌کند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط اظهار داشت:  اعتباراتی که برای انتقال آب و احیاء دریاچه ارومیه مصوب می‌شود باید حتما در این موضوع هزینه شود و در مسافرت‌ها و دیگر برنامه‌های صوری و ویترینی نباید از بودجه دریاچه استفاده نکنند.

نادر قاضی پور گفت: متأسفانه امروز نسبت به سال قبل ارتفاع دریاچه باز هم کاهش قابل توجهی یافته است.

وی با اشاره به وضعیت اسف بار دریاچه ارومیه افزود: این موضوع تاثیر مستقیمی بر روحیه مردم شهر ارومیه و مناطق اطراف می‌گذارد و بیماری‌هایی را به بار می‌آورد و بادهایی که در دیگر مناطق کشور به وقوع می‌پیوندد تنها گردوخاک است در حالی که گردوخاک شهر ارومیه ناشی از نمک دریاچه است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: طوفان و گردوخاک نمکی ارومیه تلفاتی را در آینده به بار می‌آورد که بسیار متفاوت از دیگر تلفات و بیماری‌هاست و بیشتر مشکلات متوجه اطفال می‌شود و چهارده میلیون نفر تحت تأثیر گردوخاک دریاچه قرار می‌گیرند.

گزارش: محمد آقایی پر

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۰۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، احمد قندهاری به تشریح مهم‌ترین اقدامات مدیریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: با وجود وضعیت نامساعد بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه در ۶ ماه نخست سال، حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب از سدهای حوضه آبریز، رهاسازی و جریان آب به سوی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن روان شد.

وی افزود: در ادامه با توجه به وضعیت مناسب‌تر بارش‌های بهاری جریان رهاسازی از سدهای حوضه و کانال انتقال آب به دریاچه افزایش قابل توجه یافته است، به طوری که تا پایان فروردین ماه بالغ بر ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی و انتقال آب انجام گرفت.

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه تصریح کرد: بر اساس برنامه‌های در دست انجام، رهاسازی آب از سدهای حوضه به خصوص سدهای بوکان و مهاباد همچنان ادامه دارد؛ در صورت مساعد بودن شرایط، این اقدام تا پایان نیمه اول اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت.

به گفته قندهاری، تمامی این فعالیت‌ها سبب شد که هم‌اکنون تراز دریاچه ارومیه به رقم ۱۲۷۰.۵۳ متر، به وسعت ۱۷۹۰ کیلومتر مربع و به حجم ۲.۳۴ میلیارد مترمکعب برسد.

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه یادآور شد: تأمین نیاز زیست محیطی تالاب‌های اقماری نیز به بیش از ۸۰ میلیون مترمکعب (۱۵ میلیون مترمکعب بیشتر از برنامه) محقق شد.

وی در ادامه گفت: چندین سال است که دریاچه ارومیه در کانون توجه اقشار مختلف مردم، فعالان محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد قرار گرفته است. از دیرباز وزارت نیرو به عنوان متولی تأمین نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه، اقدامات کنترلی برای جلوگیری از کم آبی این دریاچه تعریف و دست یاری به سوی کنشگران و ذی مدخلان موضوع دراز کرده است.

وی افزود: اگرچه طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری برای نیل به این هدف تعریف و اجرا شده است اما تا رسیدن به چشم‌انداز تعریف شده، اقدامات بسیاری باید انجام داد که نیازمند همکاری طیف وسیعی از آحاد جامعه و دولت به خصوص کشاورزان منطقه و وزارتخانه جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه با وزارت نیرو است تا فرآیند تعریف شده که با ترمیم و بهسازی آغاز می‌شود، به احیای دریاچه ارومیه منجر شود.

قندهاری اظهار کرد: پس از اجرای عملیات موفق سد و تونل انتقال آب به دریاچه در دولت سیزدهم و جاری شدن آب به سوی دریاچه ارومیه، به همراه عملیات رهاسازی آب سدهای حوضه و عدم آبگیری انهار زراعی در فصل غیر کشت، بخش قابل توجهی از پیکره دریاچه ارومیه از خشکی خارج و پر آب شد.

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: سال آبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با کم‌بارشی آغاز شد و بارش‌ها چندان قابل توجه نبود. این موضوع سبب شد برنامه منابع و مصارف و تأمین نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه تحت شرایط بارش بدبینانه تنظیم شود. به هر حال با سپری شدن پاییز و شروع زمستان به خصوص در بهمن سال ۱۴۰۲، بارش‌های مناسبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به وقوع پیوست و این مهم موجب شد که تا پایان فروردین ۱۴۰۳ به اندازه کل بارش سال آبی گذشته، این حوضه از رحمت خداوند منتفع شود.

کد خبر 6091123 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • تصاویر| تفریح در بخش پرآب دریاچه ارومیه
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • فیلم| حال خوش مردم در جوار دریاچه ارومیه
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه ساماندهی می‌شود
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه