Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-30@20:06:58 GMT

تولید سالانه 5.5 میلیون تن قیر در کشور

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۲۵۳۶۷

تولید سالانه 5.5 میلیون تن قیر در کشور

پول‌نیوز - وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیر ایران در سطح جهان خوشنام است، گفت: سالانه ۵.۵ میلیون تن قیر به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در کشور تولید می‌شود.

عباس آخوندی امروز در نهمین همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات که در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت: قیر از نظر اقتصادی برای کشور مزیت دارد، زیرا امکان صادرات آن را داریم و می‌توانیم درآمد خوبی برای کشور از این محل داشته باشیم و وقتی قیر در داخل مصرف می‌شود، ضروری است نرخ بهره‌وری آن شایسته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه حجم کار و سرمایه‌گذاری در حوزه قیر در کشور رقم بزرگی است، گفت: هر یک میلیون تن قیر، 1000 میلیارد تومان ارزش دارد که اگر به آسفالت تبدیل شود، ارزش آن 3000 میلیارد تومان خواهد بود.

آخوندی توضیح داد: 2 میلیون تن قیر یعنی کسب‌وکار 6 هزار میلیارد تومانی در این حوزه هر یک درصد صرفه‌جویی، بهره‌وری بیشتر و عمر مفید بیشتری را منتج می‌شود و تأثیر بزرگی در اقتصاد دارد.

وی ادامه داد: اقدامات در حوزه‌های مختلف از ترکیب قیر و لاستیک و انواع امولسیون‌ها و کارهایی در راستای ارتقای فناوری قیر در ایران از جهت اقتصادی با ارزش است و البته در این حوزه نحوه اجرا و کیفیت کار نیز مهم است که این به دانش مهندسی ایران برمی‌گردد.

وی بیان کرد: پیمانکاران در شرایط سختی با در نظر گرفتن مطالبات و گرفتاری‌های مالی دفاتر پیمانکاری قرار دارند.

آخوندی بیان کرد: تولید قیر در ایران به سالانه 5.5 میلیون تن می‌رسد که 1.5 میلیارد دلار ارزش دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با افزودنی‌هایی نظیر لاستیک اگر چنین قیرهایی ترکیب شود، ارزش افزوده آن در 2.5 ضرب می‌شود و 1.5 میلیارد دلار به 4 میلیارد دلار ارزش می‌رسد.

افزایش ۲۵۰ برابری قیمت قیر در ۱۲سال
خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این همایش با بیان اینکه طی 12 سال گذشته قیمت قیر در کشور 250 برابر افزایش یافته است. نمی‌توان مثل گذشته مصرف آسفالت داشت و باید در این حوزه ارتقای بهره‌وری را در دستورکار قرار داد.

وی ادامه داد: در روسازی آسفالتی امروز نه‌تنها پیشرفت نداشته‌ایم که عقب‌گرد هم داشته‌ایم، حتی ترمیم آسفالت‌ها امروز در فواصل طولانی‌تری نسبت به گذشته نیست.

خادمی افزود: افزایش قیمت قیر صورت گرفته است و تأثیر قیر در رویه آسفالتی انجام شده اما ما هیچ حرکتی انجام نداده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 35 درصد قیمت تمام شده ساخت جاده هزینه روسازی آن است، گفت: ضروری است در زمینه سایر اجزای مخلوط آسفالت تجدیدنظر انجام شود، ما هنوز به دنبال منابع و مصالح رودخانه‌ای هستیم، در حالی‌که با افزایش قیمت قیر رفتن به سراغ مصالح رودخانه‌ای به صرفه نیست، البته در فواصل 100 کیلومتری استفاده ازمصالح کوهی، باصرفه‌تر است.

خادمی بابیان اینکه کنترل دقیق در اختلاط‌ها در این حوزه ضروری است، افزود: هم‌اکنون 5 درصد مخلوط آسفالتی، قیر است در صورتی که با کنترل دقیق طرح اختلاط‌ها ضروری است یک درصد از این رقم کاهش یابد که با کاهش حتی یک درصد چندین هزار تن صرفه‌جویی رخ می‌دهد.

خادمی با تأکید بر اینکه نحوه رصد قیر حین جابجایی امری ضروری است، گفت: تا همین 7 سال پیش ادوات حمل قیر ما همان ادوات 50 سال پیش بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: استفاده از سایر قیرها نیز در کشور ضروری است. سال‌هاست که ما قیر امولسیون در کشور تولید می‌کنیم اما هنوز قیر MC مصرف می‌کنیم که ضروری است در این حوزه ممنوعیت‌هایی داشته باشیم، زیرا امولسیون در شرایط آب و هوایی بهتر می‌تواند استفاده شود و از آن نظر که حلالش آب است، صرفه بیشتری دارد.

توزیع ۸ میلیون تن آسفالت در سال جاری
داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این همایش وضعیت موجود راه های کشور بر اساس سامانه پی ام اس به گونه ای است که ۲۵ درصد از رویه راهها سالم است و ۲۵ درصد خرابی کامل دارد، ۵۰ درصد باقیمانده نیز خرابی متوسط و ضعیف دارند که می توان با حفاظت و بهسازی، عمر آن را افزایش داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر بخواهیم عملیات نگهداری راهها را به وجه مطلوب انجام دهیم باید سالانه ۲۴ میلیون تن آسفالت توزیع کنیم، اما به دلیل کمبود اعتبارات این کار نشدنی است، به همین دلیل سال گذشته ۱۰ میلیون تن آسفالت توزیع شد و امسال این میزان به ۸ میلیون تن می رسد که عمدتا بار آن روی دوش پیمانکاران است.

وی با اشاره به اهمیت استاندارد بودن محصولات کارخانه های آسفالت برای سازمان راهداری تصریح کرد: برخی کارخانه های آسفالت که فاقد گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی هستند بر اساس سیاست های سازمان راهداری قرار است قرارداد با آنها امضا نشود.

به گفته کشاورزیان در حال حاضر از ۸۵۰ کارخانه آسفالت ۳۵ کارخانه گواهینامه فنی دارند و ۲۰۰ کارخانه دیگر در مرحله اخذ این گواهینامه هستند، بنابراین تنها با آن دسته از تولیدکنندگان آسفالت همکاری می کنیم که گواهی فنی از مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی دریافت کرده باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در تلاشیم حتی المقدور نیازهای خود را در خصوص بهسازی رویه آسفالت جاده ها از کارخانجات دارای گرید A تامین کنیم، به همین منظور از کارخانجاتی آسفالت سازی که از قیر امولوسیون استفاده می کنند آسفالت خریداری خواهیم کرد.

راه‌اندازی سامانه پایش سلامت حمل قیر
محمد شکرچی‌‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از راه‌اندازی سامانه پایش سلامت حمل قیر در کشور خبر داد و گفت: به‌منظور اطمینان از عدم جابه‌جایی قیر در مسیر حمل از بارگیری تا تخلیه در کارخانه اسفالت سامانه‌ای راه‌اندازی کردیم تا کیفیت قیر از سوی برخی، خراب نشود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: متأسفانه در برخی مناطق بخشی از قیر درون تانکرها با مواد زائد و پسماند جایگزین می‌شد و قیر تقلبی که از نظر ظاهری نیز مشخص نبود ایجاد می‌کردند که موجب عملکرد بد آسفالت می‌شد.

شکرچی‌زاده افزود: در این راستا این دستگاه را داخل تانکرهای حمل قیر نصب می‌کنیم که وظیفه آن رصد حرارت قیر است، زیرا اگر مواد زائد و پسماند از بارگیری تا تخلیه به قیر اضافه شود، منحنی حرارت آن تغییر بسزایی می‌کند و نشان از دخالت در کیفیت قیر دارد.

وی تصریح کرد: اطلاعات این دستگاه‌ها به خریدار، مرکز تحقیقات راه و مسکن و ادارات کل راهداری ارسال می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بابیان اینکه از تانکرهای دوجداره در همه مناطقی که نیاز است استفاده شده است، گفت: همه تانکرهای حمل قیر به این دستگاه‌ها به‌تدریج مجهز می‌شوند.

شکرچی‌زاده اظهار داشت: با همکاری مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی در 20 کارخانه قیر کشور آزمایشگاه مجهز راه‌اندازی شد تا در کیفیت قیر متمرکز باشیم.

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۵۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر دسترسی اراضی ۵۶۰ هکتاری در قم احداث می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اهمیت احداث راه دسترسی سایت ۵۶۰ هکتاری پردیسان گفت: دستور پرداخت اعتبار تهاتر با هدف راه دسترسی سایت ۵۶۰ هکتاری پردیسان از قائم‌مقام وزیر و معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اخذ شده است.

حسین زنجیرانی فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به احداث مسکن در سایت ۵۶۰ هکتاری پردیسان اظهار کرد: برای تامین مسیر دسترسی این سایت که ۳۰ هزار مسکن در آن احداث می‌شود، دستور پرداخت اعتبار به‌صورت تهاتر صادرشده است.

وی افزود: بهسازی و روکش آسفالت محور قم-جعفریه از جمله فعالیت‌های این اداره در سال جاری بوده که با توجه به تردد بالا در آن می‌تواند کمک شایانی به ارتقای کیفیت این مسیر داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه حدود ۲۰۰۰ مددجو در پروژه‌های نهضت ملی مسکن قم صاحب خانه شدند، خاطرنشان کرد: درمجموع یک هزار و ۸۱۸ مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در طرح نهضت ملی مسکن قم تخصیص پروژه شده‌اند.

زنجیرانی‌فراهانی با اشاره به اهمیت مباحث آموزشی، درمانی و فرهنگی در طرح‌های نهضت ملی مسکن در قم، تاکید کرد: هم‌زمان با عملیات اجرایی واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، سرانه آموزشی، درمانی، فرهنگی و ورزشی آن‌ها نیز در این استان با واگذاری زمین تأمین‌شده است.

وی از ثبت‌نام ۷۰۰ متقاضی خودمالک قمی برای دریافت تسهیلات بانکی بافت فرسوده خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های کلان و مهم دولت سیزدهم، احیا و نوسازی بافت فرسوده شهرها است که در این زمینه تسهیلاتی هم پیش‌بینی و تعریف‌شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: احیا و نوسازی بافت فرسوده شهر، با توجه به وجود زیرساخت‌های شهری و امکانات و کاربری‌های روبنایی در آن، موجب رونق بافت مرکزی شهر خواهد شد و از توسعه فیزیکی شهر و بی‌قواره شدن آن جلوگیری می‌کند.

زنجیرانی فراهانی با اشاره به اهمیت مبارزه با تخلفات مرتبط با مسکن تصریح کرد: طبق مصوبه شورای ملی مسکن و باهدف کنترل بازار مسکن در سراسر کشور گشت مشترک بازرسی از مشاوران املاک آغاز به کار کرده است. طی اجرای این طرح ۱۵۶ مشاور املاک غیرمجاز در استان قم شناسایی و ۶۴ دفتر املاک به دلیل تخلفات متعدد پلمب شدند.

کد خبر 749264

دیگر خبرها

  • واکنش وزارت راه به یکی دانستن «رفع نقاط پرحادثه» و «روکش آسفالت»
  • پلمب ۱۲۴ مشاور املاک متخلف در قزوین
  • مسیر دسترسی اراضی ۵۶۰ هکتاری در قم احداث می‌شود
  • واگذاری زمین به ۱۸۸ ایثارگر گلستانی در طرح نهضت ملی مسکن
  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • تحویل نه هزار واحد مسکونی تا پایان سال
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • بهسازی ۲۱۰ کیلومتر از آسفالت آزادراه تبریز - زنجان
  • شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور