Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:معاون امور ساماندهی جوانان با بیان اینکه دستورالعمل تفکیک وزارت ورزش از جوانان در دستور کار مجلس است بر نقش مهم سمن‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شبستان،محمد مهدی تندگویان، معاون امور ساماندهی جوانان و در نشست  صمیمانه وزیر ورزش و جوانان با نمایندگان تشکل های مردم نهاد و فعالان اجتماعی با اشاره به وضعیت سمن‌ها گفت: طی 40 روزی که از مسئولیت بنده در وزارت ورزش و جوانان می گذرد، با تک تک سمن‌ها جلسات برگزار کردیم و همچنین جلساتی که در تهران برگزار شد با رویکرد اعضای مجمع استان‌ها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی بیان کرد: اتفاقی که در دولت جدید افتاده به نظر می آید رویکرد واقعی است و اقدامات در حوزه جوانان در عمل انجام می شود و رویکرد عملی دولت توجه به موضوع جوانان می باشد لذا مسئولیت ما نیز در این حوزه بسیار سنگین تر شده است.

 

وی با بیان اینکه موضوع اعتبارات و امکانات در همه حوزه ها مطرح است، گفت: حوزه جوانان نیز در زمینه اعتبارات و امکانات مشکلات زیادی دارد ولی امیدواریم که تحولاتی در این زمینه صورت پذیرد.

 

تندگویان با اشاره به تفکیک وزارت ورزش از جوانان تصریح کرد: دستورالعمل تفکیک وزارت ورزش از جوانان در دستور کار مجلس است، لایحه آن در کمیسیون‌ها در حال بررسی است؛ در صورتی که این اتفاق رخ دهد بسیاری از مشکلات حوزه جوانان حل خواهد شد، جای امید هم هست ،رصدی که از مجلس دارم بسیاری از نمایندگان با این موضوع موافق هستند.

 

معاون امور ساماندهی امور جوانان با اشاره به فعالیت سمن ها گفت: طی مدت کوتاه مسئولیتم سمن ها رشد کمی بسیار خوبی در سراسر کشور داشتند، اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است. در حال حاضر 2 هزار سمن فعالیت می کنند، در هر استان هم 50 الی 60 سمن فعال هستند و تا پایان سال به 3 هزار سمن خواهد رسید.

 

وی در ادامه بیان کرد: افزایش کمی سمن ها نشان می دهد که یک سبک و سیاق مناسب و آگاهی و شناختی در خصوص سمن ها ایجاد شده است هرچند تا استاندارد جهانی فاصله زیادی داریم

 

تندگویان با اشاره به رشد کیفی سمن ها اظهار کرد: اعتقاد بنده این است که سمن‌ها اصالتا باید وابستگی خود را به سیستم دولتی قطع کنند، یعنی از سیستم دولتی قطع امید کنند، این هدف غایی ماست، این کار به طور کل اشتباه است ،چون وابستگی یک تشکل مردم‌نهاد به دولت موجب فساد اولیه آن تشکل می‌شود،از ابتدای انقلاب با تجربیات متعددی از سمن‌ها روبرو بوده‌ایم که گرایشات دولتی و غیرمردمی داشتند و به این ترتیب مردم نیز نسبت به آنها اقبال خوبی نشان نمی‌دادند.

 

معاون ساماندهی امور جوانان گفت با بیان اینکه ما بخش حمایتی به سمن ها را قبول داریم،اظهار کرد:استقلال سمن‌ها از دولت به این معنا نیست که دولت به طور کلی نسبت به سمن‌ها بی توجه باشد، بلکه می‌تواند بخشی از مشکلات و آسیب‌های سمن‌ها را در دستور کار خود قرار دهد و در قبال آنها نقش حمایتی ایفا کند.

 

تندگویان با اشاره به کارآفرینی بعضی از سمن ها خاطرنشان کرد: اگر سمن تشکیل‌شده در حوزه بومی و محلی خود شروع به یک کار خوب کرده باشد نیاز به یک جهش در بحث اقتصادی و مالی دارد که آن هم مربوط به بانک‌ها می باشد که در این راستا نیز دولت باید حمایت کند.

 

وی با اشاره به نداشتن شناسه سمن‌ها گفت: در حال حاضر سمن‌ها در خصوص حساب‌های مالی و جایگاه حقوقی‌شان با مشکلاتی روبرو هستند که بخشی از این مشکلات به نبود استقلال بخش جوانان از وزارت ورزش و جوانان بر می‌گردد. در این راستا باید دو اتفاق رخ دهد، یک بحث ساختار خود وزارت ورزش و جوانان است که امروز در مجلس مطرح بود و ظرف یکی دو هفته آینده این موضوع هم جمع خواهد شد، اگر این اتفاق بیفتد و جدایی وزارت ورزش از جوانان صورت پذیرد می توانیم از طریق این وزارتخانه برای حل مشکلات سمن ها اقدام کنیم.آنگاه می توانیم برای سمن ها از طریق سازمان یا شرکت ها یا وزارت کشور شناسنامه به ثبت برسانیم.

 

معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره به مشکلات سمن ها در کشور گفت: عمده مشکلات سمن ها مشکلات اعتباری و مالی است. ما در این زمینه دو رویکرد داریم یکی اینکه ما با همین دیدگاه مطالبه‌گری در جلسات ادامه دهیم در نهایت نتیجه این می شود که هیچ یک از طرفین به خواسته‌های خود دست نمی‌یابند و تنها باعث دلسردی سمن‌ها و دولت می‌شود اما در صورتیکه سازمان‌های مردم نهاد خود را در جایگاهی قرار دهند که دولت‌ها مجبور به مذاکره با آنها شوند می‌توانند نقش فعالی را در حل مشکلات اجتماعی ایفا کنند.

تند گویان ادامه داد:یک رویکرد دیگر این است که سمن ها خود را در جایگاهی قرار دهند که دولت ها مجبور می شوند با این تشکل ها وارد مذاکره شوند برای اینکه بتوانند در راستای خدماتی که می خواهند به مردم ارایه دهند از توسعه اجتماعی که سمن ها در جامعه ایجاد کردند، استفاده کنند. این مدل، مدل بهینه و مناسبی است ،هرچند سخت است و قربانی دارد ولی آن جایگاه واقعی تشکل های مردم‌نهاد که اسمش روی آن است را پیدا می کنند.

 

وی با بیان اینکه به پایش عملکرد میدانی سمن ها خواهیم پرداخت، افزود: ما در مقامی نیستیم که یک سمن را لغو قرارداد کنیم، تا پیش از این به دنبال رشد کمی سمن‌ها بودیم اما در حال حاضر قرار است تا با ارزیابی و نظارت، سمن‌هایی که فعال نیستند را شناسایی کنیم و نسبت به عملکرد آنان تصویر صحیح‌تری داشته باشیم.

 

معاون ساماندهی امور جوانان با بیان اینکه تا اواسط سال آینده شبکه‌های تخصصی سمن ها را ایجاد خواهیم کرد، گفت: تشکل های مردم‌نهاد ما به هیچ‌وجه به دنبال مسایل سیاسی نیستند اما ظرفیت‌های بالایی در هدایت جوانان ایفا می‌کنند. بسیاری از جوانانی که حتی نسبت به موضوعات مذهبی علاقمند نیستند با فعالیت سمن‌ها ترغیب می‌شوند تا در چهارچوب نظام فعالیت کنند.

 

تندگویان خاطرنشان کرد: در استان ها با مقوله تشکل های مردم نهاد آشنا نیستند، جلسه ای با وزیر ارتباطات داشتیم که در خصوص فضای مجازی سمن ها صحبت کردیم، هفته آینده نیز با نیروهای مسلح در خصوص موضوعات سرباز صنعت و بهره برداری بهینه از خدمت صحبت خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه تدوین سیاستگذاری آینده جوانان را پیگیر هستیم، افزود: به دلیل تغییراتی که در سازمان رخ داده به خاطر همین هیچکدام از مسئولان نتوانستند برنامه بلندمدتی در حوزه جوانان ارایه دهند به همین دلیل هیچگاه برنامه بلندمدتی در حوزه جوانان نداشتیم اما این معاونت به دنبال ایجاد کمیته‌های تخصصی برای ایجاد برنامه‌های بلندمدت در حوزه جوانان است.در استان ها هیچ چشم انداز مشخصی وجود ندارد، فقط یک سری اقدامات مقطعی و کوتاه مدت را ساماندهی می کنند.

وی با بیان اینکه ما در ایران چیزی با عنوان آمایش سرزمین در حوزه های سرزمین نداریم، افزود: اگر کسی هم ادعا می کند ادعای کذب است.

 

وی با بیان اینکه یک خبر خوب و منطقی در حوزه سمن ها دارم، اظهار کرد: هم اکنون هم یک برد خوبی را در موضوع سمن ها کردیم آن هم اینکه ما هر جایی سمنی ایجاد کردیم آسیب های اجتماعی کاهش یافته است، در واقع ما توانستیم آن پایگاهی را که جوانان به سمن ها می دهند را شناسایی کنیم و به آنها شکل دهیم.

 

رونمایی از اساسنامه مجمع ملی سمن ها تا دو ماه آینده

وی با اشاره به اساسنامه مجمع ملی سمن ها تصریح کرد: تا یکی دو ماه آینده از اساسنامه مجمع ملی سمن ها رونمایی خواهیم کرد، انتخابات آن تشکیل شده است، اساسنامه باید با منشور و دستورالعمل نظام منطبق باشد، در یک همایش ملی با حضور وزرا از اساسنامه مجمع ملی سمن‌ها رونمایی خواهیم کرد، این دستمایه ما برای تشکیل مجلس جوانان است.

 

معاون ساماندهی امور جوانان  با بیان اینکه سمن ها با کمترین توقع از دولت در حال فعالیت هستند، افزود: ما باید رد پای دولت را در موضوع سمن ها به صفر برسانیم و دولت فقط جنبه حمایتی از آنها داشته باشد.

 

معاون امور ساماندهی جوانان با اشاره به اینکه خانه‌های جوان در استان‌های مختلف تشکیل شده‌اند، اظهار کرد: این خانه‌ها باید محلی برای ساماندهی فعالیت‌های حوزه جوانان باشند و نه محلی برای حضور سمن‌ها، در تلاش هستیم تا در هر استان یک خانه جوان را تحت مالکیت این معاونت احداث کنیم و امیدواریم تا در این خانه‌ها موضوعات اشتغال، اوقات فراغت، ازدواج و ... را ساماندهی کنیم. همچنین تاکید داریم که این خانه‌ها از کمک‌های دولتی بی نیاز باشند.

 

تندگویان  گفت:یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس در احداث دوباره سازمان ملی جوانان عملکرد نامناسب مدیران گذشته این سازمان بوده است، در گذشته گزارش‌های نامطلوبی از فعالیت این سازمان به مجلس رسیده بود و در حال حاضر قصد داریم تا این سازمان را با مدیریت کارآمد و سیاستگذاری‌های مناسب احیاء کنیم و به این ترتیب مشکل اعتبارات حوزه جوانان را برطرف کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه اختصاص ردیف بودجه مجزا به حوزه جوانان این امکان را فراهم می‌کند تا این معاونت زیر نظر نهاد ریاست جمهوری به شکل مستقیم مطالبات جوانان را در سایر وزارتخانه‌ها پیگیری و دنبال

پایان پیام/35

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۹۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به مناسبت ۱۷ شوال روز ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای گفت: ترویج ورزش زورخانه‌ای طبعاً یکی از سریع‌ترین و زیباترین و بهترین مسیر‌هایی است که می‌تواند با تقویت نشاط اجتماعی به گسترش فرهنگ پهلوانی مخصوصاً در جوانان و نوجوان تاثیرگذار باشد.

امامی افزود: فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در تاریخ و تمدن ایران باستان و آموزه‌های دینی ما ایرانیان ریشه دارد؛ بنابراین ترویج فرهنگ پهلوانی در عرصه ورزش و حتی فراتر اشاعه آن در فرهنگ عمومی جامعه و تسری ان در مراودات و کار‌های روزمره همچنین توسعه ورزش زورخانه‌ای که با طنین ملکوتی صلوات و ذکر ال الله بویژه مولا علی (ع) همراه است، وظیفه ملی و اخلاقی ما به شمار می‌آید.

وی همچنین گفت: آنچه اهمیت دارد علاوه بر وظیفه فردی، نقش آفرینی نهاد‌های متولی در این عرصه بویژه فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای و وزارت ورزش و جوانان است تا با برنامه ریزی مبتنی بر شان فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای شاهد سرایت روحیه پهلوانی، مرام جوانمردی و اخلاق اسلامی در همه ورزش‌ها باشیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پلمپ ۱۷ باشگاه ورزشی ورامین در دستور کار
  • معرفی جوانان برتر همدان در جشنواره جوانان برتر ایران زمین
  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • برپایی انتخابات سمن جوانان در مازندران
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • واکنش وزارت ورزش به تغییرات مدیریتی در استقلال و پرسپولیس
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر