Web Analytics Made Easy - Statcounter

دشتی گفت: این شکل از بازی و چالشی که الان آمده و آسیب زا شده یک آسیب روانی و اجتماعی است که می تواند تحت تاثیر موارد مختلفی باشد، که یکی از مهمترین آن موارد این است که ذهن والدین از کودکان منحرف شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در مصاحبه با یزدرسا با اشاره به آسیب های فضای مجازی، چالش های اینترنتی و برخی برنامه های موبایلی که اخیراً آشکار شد، بیان داشت: بازی به مفهوم کلی آن، برای هر سنی لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند بازی در دوران کودکی از بقیه سنین مهم تر است چرا که رشد شناختی و اجتماعی کودکان از طریق بازی شکل می گیرد.

ثریا دشتی ادامه: کودکان به مرور که بزرگ می شوند و وارد رده های سنی بعدی می شوند باز هم با بازی های مختلف در ارتباطند. حتی در بزرگسالان هم برای تفریح همیشه یک نیازی به بازی وجود دارد. این بازی ها در گذشته و زمانی که بازی های رایانه ای نبود، کارکرد مفید خود را داشتند چرا که روابط اجتماعی گسترش پیدا می کرد، افراد  تفریح می کردند و از این طریق انرژی به دست می آوردند و نهایتاً کار و فعالیت خود را ادامه می دانند. اما امروز به هر حال با پیشرفت تکنولوژی نوع بازی ها هم دستخوش تغییر شده است.

وی تاکید کرد: البته نمی توانیم بگوییم بازی های رایانه ای به خودی خود ایراد دارد، چرا که اگر ویژگی های مناسب داشته باشد، مثلاً مناسب سن باشد، ایمن باشد، آموزنده باشد حتی می تواند مفید هم واقع شود. اما این شکلی که الان آمده و آسیب زا شده به نظر می آید در آن مساله بازی و گرایش به بازی مطرح نیست. بلکه یک آسیب روانی و اجتماعی است که می تواند تحت تاثیر موارد مختلفی باشد. که یکی از مهمترین آن موارد این است که ذهن والدین از کودکان منحرف شده و بیشتر به کار، درآمد و روزمرگی ها می پردازند و لذا نوجوانان تنها هستند. به خصوص اینکه خانواده ها در حال حاضر خیلی کم جمعیت شده اند و تک فرزندی باعث افزایش این گستره تنهایی شده است.

این کارشناس روانشناسی بالینی تصریح کرد: مساله دیگری که در نوجوانی وجود دارد گرایش و تاثیری است که همسالان روی فرد دارند، بنابراین به محض اینکه بازی یا هر پدیده و چالش جدید مد شود، خیلی سریع همه گیر می شود چرا که نوجوانان تحت تاثیر شدید همسالان هستند و خیلی از هم تاثیر می پذیرند. حال اگر این نوجوان در خانواده ای باشد که تسلط کافی بر او وجود ندارد و کسی از حال او خبر ندارد که در چه وضعیت روحی به سر می برد طبیعتاً در مسیر تنهایی خود پیش می رود و معلوم نیست که به کجا برسد.

وی با اشاره به بروز حوادث ناگوار برای نوجوانان تحت تاثیر فضای مجازی تاکید کرد: فکر می کنم دلیل اصلی اینگونه حوادث فرزند پروری نامناسب در دوره نوجوانی باشد.  والدین باید این نکته را در ذهن داشته باشند که لازم است بچه ها تحت نظارت جدی باشند. البته این نظارت نباید شکل سختگیرانه داشته باشد، همین که از حالشان خبر داشته باشند و بدانند فرزندشان امروز ناراحت است، خوشحال است، هیجان امروزش چیست و با او وقت بگذرانند کفایت می کند.  

دشتی بیان داشت: اگر والدین در خانواده ای به اندازه کافی برای فرزندانشان وقت بگذارند، طبیعتاً کوچکترین علامت از نا آرامی و آشفتگی جلب توجه می کند و می توانند مانع از اتفاقات ناگوار بعدی شوند.

وی در پایان تاکید کرد: باید برای آگاهی بیشتر جامعه یک سری برنامه های آموزشی رایگان در اختیار والدین قرار بگیرد که البته این کار اکنون در سیستم بهداشت و درمان وجود دارد اما خیلی اطلاع رسانی نمی شود. باید رسانه ها در این زمینه بهتر اطلاع رسانی کنند و اهمیت دوره نوجوانی را برای والدین برجسته کنند. همین آموزش و اطلاع رسانی  تا حد بسیار زیادی می تواند مفید باشد. مدارس نیز به عنوان خانه دوم می توانند کمک کننده باشند، آنجا هم اگر نظارت کافی وجود داشته باشند می شود به کودکان و نوجوانان کمک کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۲۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی هویتی جوانان و نوجوانان هدف دشمن است

به گزارش قدس خراسان،انسیه خزعلی روز جمعه در دوره آموزشی ارتقای مهارت‌های یادگیری و یاددهی زندگی و بالندگی والدین فرزندان دانش‌آموز در مشهد افزود: دشمن درحال ترویج معضل بی‌هویتی در بین جامعه است و برای مقابله با آن، رئیس جمهور کشورمان، جنبش تعهد به خانواده را در سازمان ملل مطرح کرد که هدف آن این است که با تمام وجود از خانواده دفاع کنیم.
وی ادامه داد: طی دوره‌ای در مدارس فقط به آموزش پرداخته شد اما باید بدانیم پرورش و تزکیه بر آموزش مقدم است و برگزاری دوره ارتقای مهارت‌های والدین برای بیدارسازی آن‌ها در قبال خطراتی است که فرزندانشان را تهدید می‌کند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر این که باید به پرورش توجه شود و تلاش می‌کنیم که این پرورش را در ارتباط با والدین، پررنگ کنیم از شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی خواست در استان‌های خود، قرارگاه‌هایی ایجاد کنند که در آن مدارس تحت آسیب، شناسایی و مدیران همراه شوند.
خزعلی افزود: در این قرارگاه‌ها باید راهکارهای تشویق و تنبیه برای ایجاد انگیزه ارائه شود تا والدین به مشارکت، راغب شوند و در نهایت گزارش کار ارائه شود و ما هم از این روش پشتیبانی و حمایت می‌کنیم.
وی اضافه کرد: پس از ۶ ماه به بهترین افرادی که در استان و شهر خود فعالیت مؤثری در این زمینه داشته باشند، مجوز داده می‌شود که کار را به صورت مستمر ادامه دهند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • افزایش میزان فرونشست‌های زمین همزمان تشدید بارندگی‌ها
  • جوانی جمعیت نجات دهنده کشور از آینده هولناک کهنسالی است
  • بی هویتی جوانان و نوجوانان هدف دشمن است