Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: اداره کل ها بايد از استان‌هاي خود بودجه را دريافت کنند نه از وزارتخانه‌ها. بر همين اساس بودجه از سال آينده به استان ها واگذار مي شود.
به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت شب گذشته در شوراي برنامه ريزي و توسعه استان خراسان رضوي اظهار کرد: در حال حاضر در حالي که جمعيت کثيري در حدود 80 ميليون نفر در اين کشور منتظر خدمات نظام به خود هستند، ما بايد در شرايطي اين خدمات را ارايه کنيم که از نظر مالي در سخت ترين شرايط هستيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاهش 94 ميليارد دلاري درآمد نفت
وي ادامه داد: دولت دوازدهم امروز با محدوديت منابع مالي ناشي از افت قيمت نفت مواجه است. سال 1392 در همان زماني که ما براي شکل دهي فعاليت دولت کار مي‌کرديم، قيمت نفت 108 دلار بود. در حال حاضر براساس آخرين گزارشي که از وزارت نفت در اختيار ماست، متوسط عملکرد شش ماهه کشور حدود 47 دلار در هر بشکه بوده است. با اين منابع تقليل يافته، درآمد ما از نفت از 251 ميليارد دلار به 157 ميليارد رسيده است.
نوبخت خاطرنشان کرد: در حال حاضر اين زمينه وجود دارد که ماليات ها افزايش يابد ولي اين کار نيز در کوتاه مدت موثر نخواهد بود. همچنين اصلا توصيه نمي‌شود که در شرايط فعلي ماليات بيشتري از مردم ستانده شود. البته در پاره اي از موارد ماليات هايي وجود دارد که بايد آن را اخذ کنيم. به هر ترتيب سهم نفت در منابع ما از 41 درصد در بودجه سال 1392 اکنون به 26 درصد رسيده است.
وي با بيان اينکه ما فرو ننشسته‌ايم و نمي‌خواهيم به دليل تقليل منابع کار را رها کنيم، گفت: همه اين فشارها به دليل رقابت‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي صورت مي‌گيرد. در سطح ملي بايد ديد در چند شاخص پيشرفت يا پسرفت داشته‌ايم. فکر مي کنم همان رقم هاي مربوط به تورم يا رشد در گذشته و حال کافي باشد. امسال عدد رشد کشور به هفت درصد بدون احتساب رشد نفت رسيده است.
سه ميليون بيکار داريم
نوبخت تصريح کرد: همچنين در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 795 هزار نفر به جمعيت شاغل ما اضافه شده است. اين نتايج نشان دهنده اين است که مساعي ما درست بوده و براي اينکه چرخ اقتصاد را راه اندازي کنيم، از دو مسير پيش رفته ايم. يک مسير ما ارايه تسهيلات به بخش توليد بود. در نتيجه اين امر، ما بيش از آنچه فکر مي کرديم پيشرفت داشته ايم.
وي اضافه کرد: در کنار اين منابع بانکي براي رونق توليد، اعتبارات دولتي به طرح هاي عمراني اختصاص يافت. نتيجه همين شده که رشد اقتصادي ما مثبت شده و اشتغال ما نسبت به گذشته بهبود يافته است. البته هنوز 11.5 درصد يعني 3 ميليون بيکار داريم. بدون ترديد ما وضع موجود را به عنوان وضع مطلوب نمي پذيريم.
معاون رئيس جمهور گفت: رئيس جمهور که به اين استان آمد، حدود 731 ميليارد تومان تفاهم و تعهد کرد که بعدا احساس شد نيازمند انجام اقدامات بيشتري در اين استان هستيم. هر بار به اين استان آمديم، در جريان مشکلات آن قرار گرفتيم و بيش از 1000 ميليارد تومان در اين استان تعهد کرده ايم. هر چه در اين استان انجام نشده، من مقصر بودم. آقاي رئيس جمهور به اعتماد من که چه چيز را مي توان در اين استان انجام داد، تعهد داده است.
نوبخت تاکيد کرد: رئيس جمهور به عنوان يک فرد مسئول به تعهدات خود پايبند است. ما در سازمان بايد اين رقم را تامين کنيم. ما در کوتاه مدت از طريق اسناد خزانه و اوراق مالکيت استفاده کرده ايم. اين دولت براي حل مسايل خود اوراق منتشر کرده و آن را در اختيار مردم قرار داد. تلاش ما اين است که آن اوراق را بازخريد کنيم. همين امسال حدود 8000 ميليارد تومان از اوراق گذشته را خريداري کرده ايم و تا پايان سال نيز 21 هزار ميليارد تومان ديگر خريداري مي شود و 3000 ميليارد تومان هم سود پرداخت مي کنيم.
رشد 64درصدي بودجه طي پنج سال اخير
رئيس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: اگر اين کار را نکنيم، پروژه ها در آينده هزينه‌بردارتر خواهند بود. البته اين روش موقت و مقطعي است. تا ماه آينده لايحه بودجه نيز به مجلس مي رود. سال 1392 حدود 210 هزار ميليارد تومان بودجه داشتيم که امروز اين رقم به 319 ميليارد تومان رسيده و مجلس آن را به 346 هزار ميليارد تومان افزوده است که اين رقم رشد 64 درصدي را نشان مي دهد. کل رشد ما در اين پنج بودجه اخير 64 درصد بوده است.
وي ادامه داد: با اين همه سعي شده در بودجه کشور ميزان رشد عمراني حدود 90 درصد ديده شود. در سال 1392 ما 22 هزار ميليارد تومان اعتبارات عمراني داشتيم که در بودجه اخير اين رقم به 42 هزار ميليارد تومان رسيده است. بودجه جاري نيز 70 درصد رشد داشته ولي با اين حال حجم بودجه جاري از بودجه عمراني خيلي بيشتر است و 85 درصد بودجه را شامل مي‌شود.
نوبخت در خصوص سياست هاي بودجه ريزي جديد تصريح کرد: سياست ما اين است که بودجه تک تک دستگاه ها را صفر فرض کنيم و سپس ماموريت آن ها را بسنجيم. بر اين اساس بودجه هر دستگاه براساس هزينه واحد خدماتي که قرار است ارايه کند، محاسبه شده و در جدول شماره 4 لايحه بودجه اين محاسبات صورت گرفته است.
معاون رئيس جمهور خاطرنشان کرد: اقدام ديگر ما اين است که اين پول را به وزارتخانه ها ندهيم. اداره کل ها بايد از همين استان ها بودجه خود را دريافت کنند و تخصيص بايد از همين استان ها صورت گيرد. بودجه از سال آينده به استان ها واگذار مي شود. همچنين هر استاني که بتواند از بودجه جاري صرفه جويي کند، مي‌تواند آن را به خزانه بازنگرداند و خود در مورد آن تصميم گيرد.
نوبخت با بيان اينکه اين روش به صرفه جويي و توسعه منابع کمک مي کند، گفت: بودجه اي که پرداخت مي شود، سه ماه به سه ماه بر مبناي عملکرد هر دستگاه توسط هر استاني به آن دستگاه تخصيص مي‌يابد. البته ممکن است دستگاه‌هاي مرکزي در اين خصوص مقاومت‌هايي داشته باشند ولي نمايندگان نيز گفته‌اند در اين مسير به ما کمک مي کنند. دکتر لاريجاني نيز اشاره داشتند مجلس در اين اصلاحات به دولت کمک مي کند.
وي تصريح کرد: ره‌آورد اين جلسه پنج کاري است که ما براي استان خراسان رضوي انجام خواهيم داد. رديفي براي انتقال آب در استان قرار خواهيم داد. همچنين ما براي برقي کردن راه آهن تهران مشهد نيز تا آذر ماه با توجه به اينکه منابع فاينانس آن انجام داده شد، وقت داريم پيش پرداخت منابع داخلي را بپردازيم.
نوبخت با اشاره به رديف بودجه زيارت و پايتخت فرهنگي جهان اسلام گفت: اين مساله را نيز پيگيري مي کنيم که تعهدات ما براي سال 1396 انجام شود و در بودجه 1397 نيز ديده مي شود.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۸۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود

ایسنا/البرز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از پیگیری واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی و همچنین ایجاد پایگاه میراث ملی این کارونسرا در سال ۱۴۰۳خبر داد.

به گزارش ایسنا، رحیم خاکی روز شنبه هشتم اردیبهشت اظهار کرد: کاروانسرای ینگی امام یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان البرز است که سال گذشته همراه با ۵۳ کاروانسرای دیگر در پرونده کاروانسرا های ایرانی به ثبت جهانی رسید.

 
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه شرایط بنای کاروانسرا اکنون به گونه‌ای است که به مرمت نیاز دارد و باید هر چه سریعتر برای این موضوع اقدام شود.
 
او با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیارد تومان برای مرمت کامل این بنا نیاز است، گفت: اعتبارات ناچیری هر ساله برای مرمت بخش هایی از این بنا در نظر گرفته می شود که جوابگوی نیاز مرمتی آن نیست، بنابراین اولویت واگذاری این بنا به بخش خصوصی است تا یکبار به صورت کامل مرمت بنا صورت گیرد.
 
به گفته او کاروانسرای ینگی امام  از لحاظ موقعیت قرارگیری و دسترسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبدیل به اقامتگاه و یا گذر فرهنگی به عنوان محلی برای برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها و بازارچه صنایع دستی و فرهنگی است که در راستای حمایت از تولید ملی نیز قرار می گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختصاص ردیف بودجه‌ای به ۳۰ دانشگاه برتر
  • بلاتکلیفی ۶۰۰ متقاضی اهل خوسف برای واگذاری زمین
  • اتمام پروژه دوخطه قزوین-زنجان تا یک سال آینده به شرط تزریق نقدینگی
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد
  • تا پایان سال آینده تهران ۷۵۰۰ اتوبوس فعال خواهد داشت
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه