Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:14:10 GMT

نگاهی به فراز و فرود رسانه ها در مالزی

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۶۶۴۰

نگاهی به فراز و فرود رسانه ها در مالزی

کوالالامپور – ایرنا – در حالی که مالزی به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی از 'جامعه اطلاعاتی' است، عرصه مطبوعاتی این کشور نیز که در پیشبرد اهداف توسعه ای نقش بی بدیلی بر عهده دارند، با فراز و نشیب هایی مواجه بوده اند .

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا، مالزی با جمعیتی بیش از 31 میلیون نفر اکنون حدود 90 روزنامه و مجله به زبان های مختلف از جمله انگلیسی، مالایی، اردو، تامیل و چینی منتشر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روزنامه ها و مجلات که به صورت آنلاین، روزانه و هفتگی منتشر می شود اصلی ترین منبع تامین نیازهای اطلاعاتی جامعه ای هستند که نفود بیشتر اینترنت و استفاده از گوشی ها تلفن همراه روز به روز ضرورت همراه شدن این رسانه ها با تغییرات فناوری را مورد تاکید قرار می دهد.
'بورنئو پست'، 'مالای میل'، 'نیو استریت تایمز'، 'استار' و 'دی سان' روزنامه های انگلیسی زبان، 'امانه'، 'بریتان هاریان'، 'هاریان مترو'، 'سینار هاریان' و 'نیو صباح تایمز' روزنامه مالایی زبان، و 'مورنینگ پست'، 'چاینا پرس'، 'سین چیو' و 'گوانگ مینگ' روزنامه های چینی زبانی هستند که همچنان به صورت چاپی (به همراه داشتن تارنما) به کار خود ادامه می دهند.
در مالزی همچنین حدود 20 روزنامه از جمله 'فری مالزی تودی'، 'بورنئو تودی'، 'لابوآن تایمز'، 'مالیزیا دایجست'، و 'مالیزیا کینی' تنها به صورت آنلاین اخبار این کشور، منطقه و جهان را پوشش می دهند.
روزنامه 'استار' با حدود 360 هزار تیراژ، 'ادج فاینانشیال تودی' با حدود 69 هزار نسخه و 'نیو استریت تایمز' با 50 هزار تیراژ از جمله پرتیراژترین روزنامه های انگلیسی زبان مالزی هستند.
روزنامه چینی زبان 'سین چیو' با 433 هزار تیراژ و روزنامه های مالایی زبان 'اوتوسان' و 'بریتا هاریان' هر کدام به ترتیب با 151 و 95هزار تیراژ از پرتیراژترین روزنامه های مالزی هستند.
مالزی برای همگام شدن با موج تغییراتی که در عرصه رسانه ای جهان در حال رخ داده است، در سال های گذشته برخی تغییرات را به نفع رسانه ها انجام داده که گام رو به جلویی برای رسانه های این کشور محسوب می شود.
به عنوان مثال، این کشور در سال 2012 و پیش از سیزدهمین دوره انتخابات سراسری، بر اساس اصلاحیه قانونی، رسانه ها را از نیاز به تجدید سالانه مجوز انتشار معاف کرد و به ناشران اجازه داد اعتراض به تصمیم وزارت کشور در خصوص تعلیق و یا لغو مجوز خود را به دادگاه ارائه دهند.
بر اساس قانون مطبوعات مکتوب و انتشارات سال 1984 این کشور، وزیر کشور قدرت اصلی را برای تصمیم گیری درمورد رسانه های مکتوب را داشت و تا پیش از سال 2012 درصورت رد، تعلیق یا لغو امتیاز روزنامه ها و نشریات در برابر هیچ مقام و یا دستگاهی پاسخگو نبود.
برپایه قانون اولیه مطبوعات مکتوب سال 1948 که ازسوی انگلیس در مالزی به اجرا درآمد، ناشران روزنامه ها موظف بودند برای انتشار روزنامه گواهینامه دریافت کرده و ازمقام مربوطه برای چاپ و انتشار روزنامه مجوز دریافت کنند. گواهینامه و دریافت مجوز باید هرساله تمدید می شد.
در واقع بخشی از سختگیری هایی را که در عرصه مطبوعات مالزی و به جا مانده از دوران استعمار بود، می توان به برخی حساسیت های نژادی یا سیاسی دانست.
دولت مالزی درماه می 1968، خبرگزاری ملی مالزی(برناما) را به عنوان تنها منبع توزیع کننده اخبار از تمامی خبرگزاری های خارجی ازجمله تصویر و عکس از این خبرگزاری ها ایجاد کرد. ازاین تاریخ به بعد، روزنامه ها و نشریات براساس این ابلاغیه دولت، باید نیازهای خبری وتصویری خود از منابع خارجی از برناما دریافت کنند.
این خبرگزاری اکنون در 13 ایالت این کشور دارای دفاتر ایالتی است و در سه کشور اندونزی، سنگاپور و تایلند نیز خبرنگار دارد و اخبار خود را در واشنگتن، نیویورک و لندن نیز از طریق رابط خبر بدست می آورد.
این خبرگزاری همچنین دارای کانال رادیویی 24 ساعته و شبکه تلویزیونی است.
از نظر تامین مالی، برناما که حدود نیمی از نیازهای مالی خود را از طریق بودجه دولتی تامین می کند، توانسته است با برخی اقدامات از قبیل فروش خبر و عکس، در اختیار گرفتن بخش روابط عمومی کنفرانس و نشست داخلی و خارجی در این کشور و همچنین تبلیغات بخش دیگری از نیازهای مالی خود را جبران کند.
برناما که تمرکز اصلی خود را بر اخبار منطقه ای قرار داده، همچنین با خبرگزاری جمهور اسلامی ایران (ایرنا) نیز که دفتر منطقه ای آن در جنوب شرق آسیا در کوالالامپور واقع شده، یادداشت تفاهم همکاری دارد و بخشی از اخبار ایران را از این منبع تامین می کند.
مالزی برغم برخی تلاش ها برای آزاد کردن فضای رسانه ای این کشور، همچنان جایگاه مطلوبی را در شاخص های رده بندی سالانه گزارشگران بدون مرز در مورد آزادی مطبوعات ندارد، به گونه ای که در آخرین رده بنده اعلام شده 'گزارشگران بدون مرز' در سال جاری میلادی با کسب 46.89 امتیاز از میان 180 کشور در رده 144 قرار دارد. رتبه ای که نسبت به سال پیش از آن دو جایگاه ارتقاء داشت.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از امروز با حضور نمایندگان 940 رسانه در قالب 600 غرفه در محل مصلی امام خمینی (ره) آغاز به کار کرده و تا روز 12 آبان نیز ادامه دارد.
آساق**241**1599** گزارش از: مریم شفیعی ** انتشار: زهرا هژبری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۶۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در یک حادثه رانندگی

ایسنا/مرکزی حمید نیکویی، خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی، امروز (شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه) در یک سانحه رانندگی در محور نیزار - قم کشته شد.

حمید صادقی، مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محلات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: زنده‌یاد حمید نیکویی از جمله پیشکسوتان عرصه خبر و رسانه شهرستان محلات بود که از سال‌ها پیش، از طریق روزنامه جمهوری اسلامی و سایر رسانه‌های کشوری، به پوشش اخبار شهرستان محلات می‌پرداخت.

وی با تسلیت درگذشت مرحوم نیکویی به جامعه رسانه‌ای محلات، ادامه داد: مرحوم نیکویی در سال‌های اخیر ارتباط خوبی با مجموعه‌های فرهنگی و هنری در اطلاع‌رسانی رویدادها داشت و در جلسات مختلف حضور فعال داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استوری تند و تیز مدیر روابط عمومی سپاهان علیه رسانه فارسی‌زبان خارج از کشور + عکس
  • ارزیابی رسانه‌های عبری از وضعیت بد نتانیاهو/ خواب از چشم بی بی گرفته شده!
  • شگرد نتانیاهو برای جلوگیری از دستیابی به توافق آتش‌بس
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ نتانیاهو در تلاش برای اخلال در مذاکرات
  • تصویر پوشش متفاوت دختران ایران در کنکور ۵۰ سال قبل | چند تست بزنید!
  • رسانه‌های عبری‌زبان: ارتش اسرائیل کاملا وابسته به آمریکاست
  • تهران قدیم | تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل/ عکس
  • مرگ خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در یک حادثه رانندگی
  • رسانه عبری زبان: همه دست آوردهایمان بر باد رفته است
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ ارزیابی صهیونیست‌ها از پاسخ منفی حماس به طرح پیشنهادی