Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-03@00:17:49 GMT

عکس گرفتن به قیمت جان و تشدید بحران در حوادث

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۶۲۲۰

صراط: عکس ها گرچه ثبت کننده خاطرات شیرین و لحظات ناب زندگی است اما عکس از خود یا همان سلفی که این روزها رواج پیدا کرده، گاهی خاطرات شیرینی ثبت نمی کند، بلکه به بهای جان، باعث ثبت لحظاتی تلخ و غم انگیز در زندگی می شود.
به گزارش ایرنا، گرچه گاهی عکس هایی که به ویژه در حوادث طبیعی و سوانح از سوی شهروندی ثبت می شود، می تواند بازتاب گسترده ای یابد، اما یکی از چهره های نامناسب این موضوع که از آن می توان به عنوان یک آسیب اجتماعی نیز یاد کرد، عکس گرفتن از چهره در زمان ها و مکان های نامناسب به ویژه هنگام بروز حوادث طبیعی و سوانح رانندگی به ویژه در جاده ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سلفی گرفتن هنگام بروز سوانح و حوادث علاوه بر اینکه می تواند در سر صحنه حادثه منجر به بروز آسیب های جبران ناپذیر شود، روند امدادرسانی به آسیب دیدگان از حوادث را نیز به طور قابل توجهی با خلل مواجه می کند.
این رویه چنان سرعت و شتاب گرفته که افراد مشتاقانه در موقعیت های خاص و ویژه از خود یا از دیگران به ویژه در مواقع بروزحوادث عکس یا فیلم می گیرند و در دنیای مجازی پخش می کنند.
زمانی که پلاسکو در حریق آتش زبانه می کشید و مردم در درون آن گرفتار شده بودند، و نیروهای امدادی با مشقت فراوان در حال امدادرسانی بودند، عده ای به این می اندیشیدند تا عکس از خود با زمینه این ساختمان ثبت کنند.
تصادف هولناکی رخ داده و مصدومان در خون خود غلتیده اند، فرد موبایل به دست در پس زمینه خون و ناله سلفی می گیرد، حتی سلفی گرفتن با جسد و در بسیاری از این شرایط بحرانی، اقدامی عجیب و نابجا به حساب می آید.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان البرز در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: برخی افراد درموقع حوادث عکس می گیرند و بخشی نقاط امنیتی محل حادثه را رعایت نمی کنند و مشکل ساز می شود.
ناصر چرخ ساز افزود: یکی از عوامل مهم در صحنه حادثه ایمن کردن برای خدمات رسانی است که برخی با بی تدبیری و افکار نادرست که ازنظرفرهنگی نیز کاملا بی منطق است، افرادی که دچار تالم روحی و جسمی شده اند را با گرفتن عکس و فیلم بیشتر ناراحت می کنند.
وی اضافه کرد: این حرکات زشت در چنین شرایطی سبب می شود که وضعیت حادثه و حتی حادثه دیدگان متشنج شود و روند امدادرسانی درمحل حادثه با اختلال مواجه می شود.
چرخ ساز افزود: افرادبه جای اینکه که اقدام به گرفتن عکس و فیلم در مواقع وقوع حوادث کنند با آموزش های امدادی می توانند درلحظات طلایی امدادرسانی موثر باشند.
وی گفت:علاوه بر کمک به امدادگران برای خدمات رسانی بیشتر می توان قبل از حضور نیروهای امدادی از تشدید حالات روحی و جسمی حادثه دیدگان جلوگیری کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز درخصوص چرایی موضوع سلفی درجامعه، گفت: متاسفانه مدتی است سلفی به ویژه درمواقع بروز حوادث به عنوان یک فرهنگ غلط درجامعه رواج پیدا کرده که یک سری افراد صرفا به دلیل ضعف شخصیتی و یا خودنمایی اقدام به این عمل زشت می کنند.
رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان البرز نیز دراین خصوص به خبرنگارایرنا، گفت: وقتی اتفاق رخ می دهد تمام تلاش امدادگران رسیدن به محل حادثه است حال چه حوادث جاده ای، داخلی باشد اما توقف های بی مورد و ازدحام خودرویی و فردی روند امدادرسانی را کند کرده و نحوه خدمات رسانی را با مشکل مواجه می کند.
مهرداد بابایی افزود: در موقع وقوع حوادث خاص تجمع مردم برای ورود آمبولانس با مشکلات زیادی مواجه می شود تا بتوانند مصدومان را از محل حادثه خارج کنند و ایجاد ترافیک شدید بعضا سبب تشدید حادثه نیز شده است .
وی اضافه کرد: توصیه می شود که هنگامی که حادثه ای رخ می دهد بجای اینکه اقدام به گرفتن عکس و فیلم بکنند سعی کنند توقف بی مورد درچنین شرایطی نداشته باشند.
وی خاطرنشان کرد که حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو نمونه بارز این مهم است که سبب اختلال در دستگاه های امدادی و پزشکی ایجاد شد و نمونه دیگر آتش سوزی در خیابان ادهم کرج بود که موجب گره ترافیکی و اخلال درروند خدمات رسانی امدادگران کرد.
بابایی از عموم شهروندان خواست بجای تماشای این حوادث سعی بر روانسازی ترافیک و آماده کردن مسیرها برای امدادرسانی به حادثه دیدگان کنند.
معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان البرزنیز پیش تر به خبرنگارایرنا، گفت: برخی از شهروندان درهنگام بروز حوادث مختلف برای هیجانات و کنجکاوی برای اطلاع رسانی سبب اخلال در خدمات رسانی می شوند.
سرهنگ رضا نصرتی افزود: درچنین شرایطی پلیس به عنوان عنصر اصلی در موقع حوادث خط اول است وباید به موقع حضور پیدا کند و محیط را برای ورود دستگاه های امدادی و خدمات رسان محیا کند خود نیز با مشکلات عدیده ای ازسوی شهروندان مواجه می شود.
وی خاطرنشان کرد: درصورتی که محدوده حوادث رخ داده توسط عده ای ناآگاه و کنجکاو احاطه شده که نه تنها برای تردد دستگاه های خدمات رسان به محل حادثه مختل کرده بلکه نیروهای پلیس را نیز با مشکل مواجه می کند.
نصرتی بابیان اینکه یکی ازوظایف چهارگانه پلیس درمدیریت بحران و حوادث، تسهیل درعبورو مرور و ترافیک درمعابر شهری وبرون شهری برای خدمات رسانی خودروهای امدادی است خاطرنشان کردکه برابر قواینن راهنمایی ورانندگی خودروهایی که درموقع حوادث برای خودروهایی امدادرسان آتش نشانی ،اورژانس و هلال احمر خللی ایجاد کنند اعمال قانون می شوند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه درحال حاضر برخی شهروندان به جای اینکه اقدام به خدمات رسانی برای پیشگیری وکاهش خطرات در موقع حادثه شوند خود عاملی برای گسترش حادثه و گاها خطرات جانی برای حادثه دیدگان می شود.
وی یادآورشد که حادثه آتش سوزی پلاسکو نمونه ای بارز دراین موضوع است که حضور مردم بیشتر به دلیل کنجکاوی گرفتن عکس و فیلم باعث شد که درساعات اولیه خدمات امدادی بامشکلات روبه رو شود.
معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان البرز ضمن تشکر ازشهروندان به دلیل همکاری های لازم با دستگاه های خدمات رسان درموقع حوادث، از برخی افراد که هنگام بروز حادثه اقدام به گرفتن عکس و فیلم کرده خواست مانند سایر شهروندان همکاری لازم را دراین زمینه داشته باشند.
رئیس پلیس راه استان البرز نیز در این زمینه به خبرنگارایرنا گفت : باتوجه به اینکه تمام راه های استان البرز به ویژه آزادراه تهران – کرج –قزوین و جاده کرج –چالوس جز راه های ترانزیتی کشور و شاهراه 14استان کشور است قطعا حوادث های مختلفی دراین مسیرها رخ می دهد.
سرهنگ رضا گودرزی افزود : درآزادراه تهران –کرج –قزوین روزانه شاهد تصادفاتی هستیم اما اگر قرارباشد برای ایجاد هرتصادف افراد مسیررا مختل کنند و ازخودروهای خود پیاده و ازصحنه های تصادف عکس و فیلم بگیرند دیگر جایی برای خدمات رسانی باقی نمی ماند.
وی اضافه کرد: با این اقدام سریعا سعی دارند تصاویر را شبکه های اجتماعی انتشار دهند که این کار زیبنده یک شهروند و هموطن نیست .
گودرزی افزود: چندی پیش در جاده کرج –چالوس نیز دونفر درکنار سد کرج اقدام به عکس سلفی کرده و از کوه پایین افتادند و نیروهای امدادی بیش از 4ساعت جستجو توانستند نجات دهند.
وی خاطرنشان کرد که درچنین شرایطی باید خویشتن داری کرد و بجای گرفتن عکس های سلفی به نیروهای امدادی و خدمات رسان کمک کنند.
سخنگو سازمان اتش نشانی کرج گفت : آسیب هایی مانند گرفتن عکس و فیلم وسلفی درموقع بروز حوادث به روند خدمات رسانی ضربه وارد می کند .
سید جواد موسوی افزود: درحوادث اورژانسی باید نیروهای مختلف امدادی اتش نشانی ، اورژانس ، هلال احمر و سایر دستگاههای مرتبط باید درکنار هم زمان جمع شوند تا امدادرسانی انجام شود برخی کنجکاوی ها افراد دراین شرایط به زمان امدادرسانی خلل ایجاد می کند.
وی اضافه کرد : حادثه برخورد اتوبوس و تریلر که هفته گذشته در آزادراه تهران – کرج رخ داد تریلر به سمت راست اتوبان با گاردریل برخورد کرد فضای وسط اتوبان باز بود دریک لحظه تمام اتوبان قفل و مردم ایستاده بودن وفقط عکس و فیلم می گرفتند .
وی گفت : این حادثه چنان ترافیکی ایجاد کرد که لاین جنوبی ازادراه کرج –قزوین تا خروجی کردان و ازطرفی دیگر تا بیلغان قفل شده بود شاید دراین شرایط سایر شهروندان نیز نیاز امددی داشته باشند اما کنجکاوی مردم برای گرفتن عکس و فیلم شرایط را سخت کرده بود .
موسوی افزود: متاسفانه این موضوع به عنوان یک رفتار ضد هنجار ختم می شود همه جامعه را دربرمی گیرد و نهادینه کردن این رفتار اجتماعی نیاز به زمان و از طریق رسانه ها باید شروع شود .
وی گفت : گرفتن سلفی درموقع بروز حادثه اصلا توجیهی ندارد که بجای صف زمان برای این کار ضد اخلاقی همکاری لازم با دستگاههای امدادی ایجاد شود .
یک روانشناس اجتماعی دراین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت : یکی از معضلالت جدی و تشدید کننده آسیب ها و بحران های بویژه خیابانی آنجایی است که حادثه ای پیش آمده مثل آتش سوزی ، تصادف ، ریزش ساختمان ، ضرب و جرح ناشی از دعواهای خیابانی و حتی سیل و زلزله که لازم است تا هر چه سریعتر نیروهای امدادی و کمک رسان و نیروهای کمک رسان مردمی سرصحنه حادثه حاضر شوند .
احمد علی جبارزاده افزود: با حضور سریع امدادگران سعی می شود به مصدومان کمک کرده و آنها را به مراکز درمانی و امن منتقل کنند اما این بنا به حضور هنرمندانه سلفی گیران مقدور نشده و راه های ارتباط و کمک رسانی مسدود می می شود.
وی اضافه کرد: مشاهده ها نشان می دهد که بیماران و معتادان به عکس از خود در پس زمینه حوادث با خودخواهی ناشی از بیماری خود و بی توجه به بعد غیر انسانی رفتار خود ، گلوگاه کمک را خفه می کنند.
وی گفت: سلفی گرفتن یک اختلال روانی ناشی از تمایل به عکس گرفتن بر ای نشان دادن به دیگران است ، چرا که ریشه در کمبود اعتماد به نفس و فقدان صمیمیت دارد .
جبارزاده افزود: سلفیتیس یک اختلال روانی است چرا که کننده آن با بی توجهی به پس زمینه عکس خود ( فردی که در حال خودکشی است) یک شخصیت ضد اجتماع و فاقد عواطف انسانی و مسئولیت اجتماعی است .
وی خاطرنشان کردکه البته که این اختلال در سه سطح مرزی ، حاد و مزمن قابل تقسیم بندی است و نیازمند درمان. در آینده نزدیک تاسیس درمانگاه های سلفی غیر قابل اجتناب خواهد بود.
وی گفت : نیازمند آن هستیم که آموزش هایی برای پیشگیری اتفاق بیفتد که نیاز به دیده شدن و نیاز به خودنمایی که با مهارت خود شناسی توام شده و اگر با افزایش مهارت های ابراز وجود همراه شود، دیگر نیازی به سلفی گرفتن نیست .

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۶۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است

جواد کافی کُندری مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی گفت: تعجیل و شتابزدگی در کار‌ها مهمترین دلیل وقوع حوادث در حوزه برق بوده و عدم کاربرد تجهیزات ایمنی مناسب عامل دوم شناخته شده است.

او افزود: به کارگیری ابزار و تجهیزات فنی و ایمنی مناسب می‌تواند از بروز حادثه جلوگیری کند و اگر حادثه‌ای هم رخ دهد از شدت آن می‌کاهد و یا حتی ممکن است وقوع آن را به صفر برساند.

مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی ادامه داد: برخی از حوادث حوزه برق که از آنها به عنوان «حوادث به خیر گذشت» یاد می‌کنیم گزارش نمی‌شود، اما این حوادث که کسی در آنها آسیب نمی‌بیند نقطه خطر را نشان می‌دهد.

کندری بیان کرد: اگر درس‌های لازم از حوادث ختم به خیر گرفته شود، حوادث جزئی و جدی رخ داده بسیار کاهش خواهد یافت.

او با بیان اینکه تعداد حوادث برق عمومی یا مردمی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است، تصریح کرد: از ۱۵ مورد حادثه رخ داده در این حوزه ۹ مورد برق گرفتگی و «آرک زدگی» فشار متوسط بوده و سایر حوادث به دلیل تصادفات رانندگی یا برق گرفتگی فشار ضعیف رخ داده است.

مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی تاکید کرد: لزوم سرمایه گذاری برای اطلاع رسانی خطرات شبکه و تاسیسات در بین آحاد جامعه به خصوص طرح‌های ساختمانی با توجه به این حوادث آشکار است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • هشدار مدیریت بحران کرمانشاه در پی تشدید سامانه بارشی
  • هشدار مدیرکل مدیریت بحران استانداری در پی تشدید بارش‌ها در کرمانشاه
  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • ۲ مصدوم در حادثه انفجار گاز در اهواز
  • حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز | ۴ نفر مصدوم شدند
  • ارتش در حوادث و بحران‌ها میدان‌دار است
  • ارتش در حوادث و بحران‌ها میدان دار است
  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • اجرای گام سوم طرح یاس در اردبیل
  • بازرسی از کارگاه های پرخطر تشدید می‌شود