Web Analytics Made Easy - Statcounter

در زمان خطراتی مانند زلزله بحث بازگشت روحیه مصدومان و بازماندگان از اصول مهم پدافند غیر عامل به شمار می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ هفته پدافند غیر عامل که  از ششم تا دوازدهم آبان ماه در تقویم ملی ایران نام گذاری شده است به موضوعی اشاره دارد که اگر ریشه ای و اساسی در کشور اجرا شود تضمین کننده کشور در برابر بحران ها و مشکلات خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع پدافند غیرعامل قدمتی به اندازه زندگی بشر دارد و آدمی از زمانی که پای بر این کره خاکی نهاد سعی می کرد با این موضوع زندگی خود را از خطرات موجود مصون نگه دارد اماچگونگی دفاع کردن به عواملی مانند عقل و تدبیر آدمی برمی گردد.

اینکه انسان بتواند قبل از بروز هرگونه خطری نحوه دفاع از خود را بیاموزد و بداند در هنگام خطراتی مانند جنگ های داخلی و خارجی و بحران هایی مانند زلزله چگونه از خطرات رهایی یابد.

در واقع پدافند غیر عامل به مجموعه اقداماتی گفته می شود که در زمان صلح و آرامش انسان برای دفاع از خود در برابر خطرات انجام می دهد و این موضوع تنها به زمان جنگ خلاصه نمی شود و در بحران هایی مانند زلزله نیز کاربرد دارد.

نمونه بارز و تاریخی استفاده از پدافند غیر عامل به جنگ معروف خندق بر می گردد که در آن جنگ پیامبر اکرم(ص) به پیشنهاد سلمان فارسی دورتادور مدینه را خندقی بزرگ حفر کردند تا دشمنان اسلام نتوانند از آن عبور نمایند، که در واقع از شیوه دفاعی پدافند غیر عامل استفاده کردند.

علی سعیدی کیا از اعضای فعال هلال احمر دشتی و از کارشناسان مشاوره در این شهرستان در گفتگو با این پایگاه خبری درباره اهمیت پدافند غیر عامل گفت: کشوری امروز موفق و پیروز است که بتواند از پدافند غیر عامل به عنوان یک سلاح دفاعی مطمئن به خوبی استفاده کند و با رعایت اصول و اقدامات پدافند غیر عامل از خود و همنوعانش محافظت کند.

وی به  آموزش پدافند غیر عامل در مدارس به عنوان پایه دفاعی اشاره کرد و گفت: آموزش پدافند غیر عامل در مدارس به دانش آموزان می تواند آینده یک نسل برای رویارویی با خطرات احتمالی  را تضمن کند و اگر در یک بحران مانند زلزله در شهری بزرگ مانند خورموج این موارد رعایت شود مطمئن باشید میزان خسارات جانی نیز بسیار کاهش می یابد.

امروزه پدافند غیر عامل به ضروری ترین موضوع در زندگی مردم تبدیل شده است و اگر آموزش های وسیع و گسترده در سطح شهرها انجام نشود بیم آن می رود که مردم با نحوه نجات جان خود و همنوعانشان در برابر خطرات احتمالی به خوبی آشنا نیستند.

این فعال عضو هلال احمر درباره ی جدیت در موضوع پدافند غیر عامل در سطح ادارات گفت: متاسفانه بیشترادارات ما با نحوه صحیح استفاده از پدافند غیر عامل آشنا نیستند و تنها اداراتی مانند هلال احمر ، بسیج، شبکه بهداشت و درمان بیشتر از بقیه با این مقوله آشنایی دارند و اگر رزمایشی بزرگ در این باره در سطح شهر خورموج انجام می شد شاید امید به بهبود این موضوع نیز بیشتر می شد.

این کارشناس مشاوره درباره ی بحث های روانی پس از بروز خطرات نیر چنین گفت: در زمان خطراتی مانند زلزله بحث بازگشت روحیه مصدومان و بازماندگان از اصول مهم پدافند غیر عامل به شمار می رود و اگر بتوانیم در بازه زمانی کوتاه پس از بروز خطر اطمینان بخشی را به روحیه مصدومان و بازماندگان تزریق کنیم می توانیم میزان خسارت را تا حدود زیادی کاهش دهیم.

در واقع می توان گفت پدافند غیر عامل تسهیل بخش و روان کننده ی امور در زمان بروز خطرات می باشد و اگر این امر به خوبی آموزش داده شود و در جامعه نهادیه شود مطمئنا در زمان بروز خطراتی مانند جنگ به خوبی می توانیم از جان خود و خانواده و همنوعانمان محافظت کنیم.

اما این نهادینه کردن فرهنگ پدافند غیر عامل در جامعه نیازمند آموزش گسترده در ادارات و سازمانها و سطح مدارس کشور می باشد و اگر این فرهنگ نهادینه شود کشور از خطرات بزرگ مصون خواهد بود.

گزارش: وحید ابراهیمی

/ انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۰۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام سوم طرح یاس در اردبیل اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی حجتی صبح سه‌شنبه در نشست مشترک با کمیته امداد اظهار کرد: گام سوم طرح یاس با محوریت یاران آسیب ستیز در اردبیل با همکاری کمیته و هلال‌احمر استان به منظور ارایه آموزش مواجهه با بحران و افزایش تاب‌آوری اجرا می شود.

وی به بررسی مفاد تفاهمنامه بین این دو نهاد و اجرای فاز سوم طرح یاس اشاره و خاطرنشان کرد: طرح یاس براساس تفاهمنامه منعقد شده میان هلال احمر و کمیته امداد در این استان با هدف جذب، ساماندهی و آموزش، ارتقای سطح دانش و مهارت‌های مخاطبین در خصوص پذیرش مسئولیت اجتماعی و ترویج فرهنگ خودامدادی و دگرامدادی در بین مدد جویان دختر ۳۰ الی ۴۰ سال مجرد زیر حمایت کمیته امداد اجرا می شود.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان اردبیل گفت: این طرح آموزش‌های مورد نیاز در خصوص شیوه‌های مواجهه با بحران و بلایای طبیعی توسط حوزه جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان به شرکت کنندگان ارایه می‌شود.

حجتی تصریح کرد: در این طرح افراد در خانه‌های هلال وارد چرخه و فرآیندی می‌شوند که در بروز بحران احتمالی می‌توانند در مرحله نخست خود، سپس خانواده و در مرحله سوم اعضای محله را از بحران نجات دهند.

کد خبر 6092921

دیگر خبرها

  • خطر ۷ نوع آفت در کمین درختان تهران | نحوه مبارزه شهرداری با این خطرات
  • توجه ویژه به آموزش و فرهنگسازی در حوزه ترافیک ضروری است
  • اولویت امروز پایش تهدیدات و برنامه ریزی برای مقابله است
  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • اعلام آماده‌باش در اصفهان در پی صدور هشدار نارنجی
  • بهره برداری از اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تکالیف کارگروه پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • گام سوم طرح یاس در اردبیل اجرا می‌شود
  • بارش‌های رگباری پنجشنبه دراصفهان می‌بارد/آماده باش نیروهای امدادی