Web Analytics Made Easy - Statcounter

تغییر کاربری زمین های کشاورزی و زراعی به مناطق مسکونی و صنعتی موضوعی است که داد بسیاری از مسئولان و مقامات استان را در آورده و در برابر با سکوت متولیان امر همراه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛در سال‌های اخیر با مطرح شدن شهرستان بندرعباس به عنوان پایتخت اقتصادی و قطب تجارت کشور، رونق فعالیت های بندری و تجاری، استقرار صنایع بزرگ، فعالیت واحد های کشتی سازی، واحدهای نفتی، پالایشگاهی و سایر فعالیت های اقتصادی موجب شده تا این شهر بندری  مورد توجه افراد سودجو و زمین خوران قرار گیرد و افزایش ناگهانی ملک و زمین‌های مسکونی و تجاری را در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمین خواری در بندرعباس  تاحدی بالا گرفت که دستگاههای دولتی هم با پر کردن دریا و ساخت و سازهای سازمانی رنگ و لعابی به اقدامات غیر قانونی خود بدهند و با تجاوز به حریم دریا به فعالیت های غیر متعارف خود بپردازند.

از سوی دیگر برخی از پایتخت نشینانی که هیچ سهمی از رونق و رشد روزافزون این شهر بندری ندارند، دندان طمع خود را برای این سواحل  تیز کرده و با حضوردر کرانه های خلیج فارس اقدام به زمین خواری در شهر ها و روستاهای اطراف بندرعباس به عنوان مهم ترین مرکز تجارت منطقه کرده اند.

رشد فزاینده پدیده زمین خواری در بندرعباس واکنش‌های بسیاری از مسئولان و نمایندگان هرمزگان  را بهمراه داشته و قوه قضائیه نیز برابر قانون با متخلفین و زمین خواران برخورد داشته اما آنچه که اخیرا دست مقامات قضائی استان را بسته تغییر کاربری زمین هاست که با حکم و استناد به ارگان هایی صورت می گیرد که تخلف برخی از دستگاهها را محرز می کند.

ابوالقاسم جراره، نماینده پیشین مردم هرمزگان در مجلس که بارها فریاد تخلفات دستگاهها را سرداده مکررا بر مشکل زمین خواری و دریاخواری در سطح شهربندرعباس اشاره می کند و می گوید: در شهر بندرعباس  بالغ بر ۱۴ هزار متر مربع ساخت و ساز در حریم دریا داریم و که چندین اماکن عمومی توسط شهرداری بندرعباس ساخته شده و  شاهد برخورد قابل توجهی نبوده ایم  همچنین چهار هکتار زمینی را که باید به ساخت فضای سبزی و پارکینگ اختصاص داده می شد به شخص واگذار شده که تخلفی بزرگ است .

تغییر کاربری زمین های روستایی نظیر سرخون، تازیان، ایسین، هورمودر و غیره که در بسیاری از موارد رد پای دستگاههای اجرایی در آن دیده می شود معضل جدید روستانشینان بندرعباسی است که تمام سرمایه شان زمین هایی است که به امید کشت محصولات خارج از فصل و کشاورزی و درآمد حاصل از آن روزگار بگذرانند اما این سهم ناچیز نیز از چنگال طمع وزی ها در امان نمانده و بخش های زیادی از زمین های کشاورزی به خاطر ساخت و ساز و ویلاسازی کاربری خود را از دست داده اند.

براساس مفاد ˈقانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ هاˈ هرگونه ساخت وساز، تفکیک و تغییر در وضعیت اینگونه اراضی جرم محسوب شده ومجازات های مختلفی شامل تخریب بنا ،جزای نقدی، حبس و انفصال از خدمت برای کارکنا ن دولت در قانون پیش بینی شده اشت.

تغییر کاربری شهربازی بندرعباس  به واحد اداری تجاری

رئیس پیشین شورای شهر بندرعباس نیز درباره زمین خواری در شهر بندرعباس بیان کرد: با توجه به اینکه در کوی شفا بالغ ۱۰۰ خانوار زندگی می کند و یک متر فضای سبز وجود ندارد که در کمیسیون شماره پنج  قبل از اینکه به شوراها خبر دهند فضای سبز آن محل را بدون هماهنگی در شورای شهر تغییر کاربری داده شده است.

سالاری اظهار کرد:در سال ۱۳۹۳ اعتباری برای شهربازی در شمال بندرعباس به شهرداری داده شد  اما  قبل از اطلاع شورای شهر  تغییر کاربری داده اند و آن فضای ۱۴ هکتاری در بهترین نقطه شهر برای شهربازی  به یک  مکان اداری و تجاری تغییر پیدا کرده است.

رئیس شورای شهر بندرعباس با اشاره به  تغییر کاربری سواحل شهر بندرعباس گفت: در کمیسیون ماده پنج قبل از اینکه تصمیمی گرفته شود ابتدا به نمایندگان مردم اطلاع دهندکه حق  امانت داران مردم انجام شود .

تغییر کاربری زمین های کشاورزی به مناطق مسکونی و صنعتی

چندی پیش ناصر حیدری پوری در نشست مدیران جهادکشاورزی هرمزگان بیان داشت: با توجه به توسعه شهر بندرعباس بخشی از اراضی کشاورزی بدون تغییر کاربری از لحاظ فعالیت های کشاورزی خارج شده که نیاز به بررسی وتعیین تلکیف دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: مناطقی همچون آبشورک، چهچکور، خونسرخ، گچین و بستانو بدون تغییر کاربری اراضی به مناطق مسکونی و صنعتی تبدیل شده اند و قابلیت فعالیت های کشاورزی در این مناطق وجود ندارد و باید تعیین تلکیف شوند.

حیدری پوری اظهارداشت: یکی دیگر از ضروریات حفظ کاربری اراضی کشاورزی مجهز شدن مدیران جهاد کشاورزی به اطلاعات قانونی در خصوص حفظ کاربری اراضی است.

وی خاطر نشان کرد: عده ای افراد سود جو با قطعه بندی کردن اراضی کشاورزی اقدام به فروش آنها به مردم با قیمت هر متر  ۱۵۰تا ۲۰۰هزار تومان می کنند که خریدار به دلیل عدم آگاهی از موارد قانونی تغییر کاربری اراضی، در آینده با مشکلات قانونی برخورد می کند.

تفکیک زمین های روستایی غیرقانونی است

همچنین مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان یادآورشد: با استناد به قانون حفظ کاربری اراضی، هرگونه ساخت وساز و تغییر کاربری و حتی تفکیک زمینهای مذکور در روستای سرخون از توابع بندرعباس ممنوع و غیر قانونی است.

وی اظهار کرد: عده ای از افراد سود جو و فرصت طلب بدون داشتن مجوز از سوی مراجع ذی ربط برای جذب مشتری، اقدام به تبلیغات گسترده ای در سطح خیابانها و مکانهای عمومی این شهرستان برای فروش زمین های این روستا کرده اند .

صمصام پور از افرادی که قصد خرید زمین در روستا ها را دارند خواست قبل از هرگونه اقدامی با مراجعه به ادارات تابعه سازمان جهاد کشاورزی اطلاعات لازم را کسب کنند.

با وجود اشرافیت کامل مسئولان در امر تغییر  کاربری اراضی در شهر و روستاهای بندرعباس و وجود اسناد کافی بر اقدامات غیرقانونی برخی افراد و ارگان ها تاکنون هیچ اقدام بازدارنده و برخورد قانونی در این خصوص دیده نشده و زمین خواران همچنان در حال فعالیت هستند.

ادامه این رویه در سال ها آینده موجب نابودی تمام اراضی کشاورزی و باغات بندرعباس می شود که می طلبد مسئولان با همتی مضاعف و اقدامی اساسی این رویه را پایان دهند و زمینه ادامه فعالیت صدها کشاورز را فراهم کنند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۳۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب ساختمان‌ در منطقه جنگلی توسکستان گرگان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، رییس امور اراضی شهرستان گرگان گفت: دستور قضایی اجرای قطعی احکام قلع وقمع و تبصره ۲۰ ماده ۱۰۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی در منطقه توسکستان گرگان اجرا شد.

روح الله محمدی افزود:با تخریب این ساختمان‌ها ۵ هکتار زمین آزادسازی شد.

سال گذشته حدود ۴۰۰ پرونده قضایی برای تصرف و تغییر کاربری زمین بدون مجوز تشکیل شد که ۳۰۰ حکم آن اجرایی شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تخریب ساختمان‌ در منطقه جنگلی توسکستان گرگان
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۷۵ هکتار از اراضی زراعی چهارباغ
  • تخریب ۱۲ مورد ساخت وساز غیر مجاز در بوژان نیشابور
  • قلع و قمع تصرفات غیر قانونی در آباده
  • ۴۳۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی نیشابور آزادسازی شد
  • قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور
  • قلع و قمع ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان سامان
  • ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی سامان تخریب شد
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه