Web Analytics Made Easy - Statcounter

واشنگتن به نماینده سازمان ملل در امور سوریه تاکید کرد که مذاکرات ژنو برای روند سیاسی در سوریه مرجع قرار گیرد و اینکه و کردها نیز باید در این روند شرکت داشته باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، با وجود تأکید واشنگتن بر مشارکت کردها در روند سیاسی و عدم اعتبار بخشیدن به روند نشست‌های آستانه و کنفرانس حمیمیم، اما ترکیه به ائتلاف مخالفان سوریه توصیه کرده که برخورد مثبتی با کنفرانس حمیمیم(تحت نظر روسیه) داشته باشند و خواهان عدم مشارکت حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(اصلی‌ترین تشکل کردهای سوریه) در روند سیاسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد دوره آتی برای مشخص کردن موعد اولیه کنفرانس‌ها و لغو دیگر نشست‌ها مهم خواهد بود. برنامه‌ای که تغییرات زیادی در آن صورت گرفته شامل این موارد است: برگزاری نشست آستانه روزهای 30 و 31 ماه جاری میلادی، نشست گسترده مخالفان سوریه در ریاض که 10 نوامبر برگزار می‌شود. نشست گروه‌ها در حمیمیم که 18 نوامبر برگزار می‌شود و دور هشتم مذاکرات ژنو که 28 نوامبر برگزار می‌شود.

از نظر عملی دو روند وجود دارد: اول روند روسی است که مسکو از طریق آن تلاش می‌کند به آرامی و به تدریج مرجع بودن مذاکرات ژنو تحت نظر سازمان ملل را لغو کند. دوم روند بین المللی که به بیانیه ژنو و قطعنامه 2254 پایبند است.

در رابطه با طرح روسیه، این طرح چند هفته بعد از مداخله نظامی مستقیم در اواخر سپتامبر 2015 آغاز شد زمانی که صحبت درباره انتقال سیاسی و بیانیه ژنو را به پایان رساند. این طرح همچنین شامل عدم تمدید مهلت کمیته مشترک تحقیقات درباره سلاح شیمیایی و استفاده از حق وتو علیه تمدید این کمیته و تردید در گزارش بین المللی است که نیروهای نظام سوریه را مسئول حمله خان شیخون دانست.

طرح دیگرچند هفته بعد مطرح شد آن هم بعد از اینکه درباره قطعنامه 2165 شورای امنیت که شامل ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق مرزهای سوریه به کشورهای همجوار است، صحبت‌هایی شد. شرایط کنونی نشان می‌دهد که مسکو خواهان تمدید این قطعنامه نیست چراکه توجیهی برای آن نمی‌بیند بلکه بر کشورهای غربی و عربی فشار می‌آورد تا کمک‌ها از طریق دمشق ارسال شود. اما کشورهای اروپایی می‌گویند درصورتی که روسیه این قطعنامه را تمدید نکند آن‌ها نیز کمک‌ها به مناطق کاهش تنش را متوقف می‌کنند.

در راستای طرح روسیه، روند آستانه شروع شد. اکنون صحبت‌هایی درباره پیوستن مصر و کشورهای عربی دیگر به کشورهای ضامن آتش‌بس وجود دارد به ویژه اینکه توافق نامه غوطه دمشق و حومه حمص با نظارت قاهره امضا شد. مسکو قبلا تلاش کرد تا روند آستانه را به روند سیاسی تبدیل کند زمانی که پیشنهاد بررسی قانون اساسی جدید را داد اما این تلاش ناکام ماند. مسئولان غربی معتقدند که هدف کنفرانس حمیمیم این است که به پوشش سیاسی روند آستانه تبدیل شود.

نشست حمیمیم قرار است با مشارکت حدود 1000 تن از بخش‌های مختلف مردم سوریه برگزار شود نه گروه‌های سیاسی. هیئتی از پایگاه حمیمیم برای سنجش این طرح از 19 بخش در شرق سوریه بازدید کرده‌اند. به نظر می‌رسد این نشست برای یک روز یا چند ساعت با حضور گسترده رسانه‌ای برگزار شود که منجر به تشکیل کمیته‌ای برای تدوین قانون اساسی جدیدی ظرف شش ماه شود.

احتمالا نشست دیگری نیز در فرودگاه دمشق برگزار شود که این نشست سیاسی خواهد بود اما ساختار نهایی مرتبط با طرح وزارت خارجه روسیه و دیداردهایی است که چند روز پیش بین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه برگزار شده بود.

مسئله جالب توجه در اینجا نشست فوری است که وزارت خارجه ترکیه خواهان برگزاری آن با هیئت ائتلاف مخالفان سوریه شده است. پیام سدات اونال، معاون مشاور وزیر خارجه ترکیه لزوم برخورد مثبت با کنفرانس حمیمیم است.

درباره واشنگتن باید گفت که آمریکا همچنان به تفاهم با مسکو درباره تقسیم شرق و غرب فرات بین نیروهای سوریه دموکراتیک و نیروهای نظام سوریه پایبند است اما ارتش آمریکا مراقب اقدامات روس‌ها درباره این توافق است.

اکنون واشنگتن تلاش می‌کند تا از واقعیت نظامی، بهره برداری سیاسی کند. واشنگتن به دی میستورا ابلاغ کرده که لازم است کردها بخشی از روند سیاسی و آینده سوریه باشند. واشنگتن این روزها درباره پایان نقش هیئت عالی مذاکره کنندگان و متحد کردن مخالفان به روش خلاقانه صحبت می‌کند.

اکنون واشنگتن و دی میستورا می‌خواهند روند آستانه و حمیمیم برای امور نظامی و آتش بس باشد و مذاکرات ژنو به امور سیاسی بپردازد. دی میستورا از مسکو می‌خواهد بر دمشق فشار بیاورد تا وارد "مذاکرات جدی" شود. برنامه این است که مذاکرات برای دو هفته برای بررسی دو پرونده قانون اساسی و انتخابات ادامه داشته باشد و این یعنی به تأخیر انداختن مسئله حکومت و مبارزه با تروریسم.

به گفته یک مسئول غربی روسیه اکنون می‌خواهد روند قطعنامه 2254 شورای امنیت اجرا شود که مبتنی بر مذاکرات ظرف شش ماه برای تشکیل حکومت، تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات ظرف 18 ماه است و موعد انتخابات ریاست جمهوری در سال 2021 باشد تا موضوع مشارکت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت به آن زمان واگذار شود. این مسئول می‌گوید: روسیه اکنون می‌خواهد روند انجام اصلاحات و تحول سیاسی را به جای روند سیاسی یا انتقال سیاسی اجرا کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۶۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه

معاون رئیس مرکز هماهنگی روسیه در پایگاه «حمیمیم» سوریه از منهدم کردن دو پایگاه متعلق به گروه‌های تروریستی در سوریه خبر داد.

به گزارش ایسنا، «یوری پوپوف» معاون مرکز هماهنگی روسیه در پایگاه «حمیمیم» سوریه در جریان کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد نیروی هوایی روسیه دو پایگاه تروریست‌هایی که منطقه التنف را ترک کرده بودند، منهدم کرد. این افراد مسلح در مناطق صعب‌العبور در رشته کوه‌های «العمور» واقع در استان «حمص» پناه گرفته بودند.

براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پوپوف همچنین تصریح کرد در منطقه التنف روزانه ۹ مورد نقض حریم هوایی توسط جنگنده‌های از نوع «اف -۱۵»، تایفون، تاندربولت و هواپیماهای اطلاعاتی از نوع «ام سی ۱۲ دبلیو» ثبت شده است.

خبرنگار اسپوتنیک گزارش داد که صبح روز جمعه اعضای گروه تروریستی داعش حملات گسترده‌ای به تعدادی از مناطق وابسته به نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه در صحرای «السخنة» در حومه شرقی حمص در شرق سوریه انجام دادند و درگیری‌های خشونت‌باری میان دو طرف رخ داد.

تروریست‌های مسلح هرازگاهی دست به حملاتی به شمال غرب سوریه می‌زنند و روستاها و مناطق در حومه حماه و حلب را هدف قرار می‌دهند و ارتش سوریه به مقابله با این حملات می‌پردازد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پروژه آمریکا برای مهار مقاومت یمن چیست؟
  • انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ
  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه
  • جدیدترین موضع گیری حماس درباره مذاکرات آتش بس غزه
  • پیشرفت‌ چشمگیر در روند مذاکرات مربوط به آتش بس در غزه
  • تصاویر فوق العاده از حمله پهپادهای تهاجمی روسیه به اهداف نظامی در اوکراین | ویدئو
  • اهداف سیاسی و ابعاد رسانه‌ای گزارش اخیر بی بی سی جهانی