Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@13:41:28 GMT

آرشیوهای صوتی و تصویری ابزار پیوند نسل‌هاست

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۱۹۶۶۸

آرشیوهای صوتی و تصویری ابزار پیوند نسل‌هاست

تهران - ایرنا - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم بزرگداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری گفت: آرشیوهای صوتی و تصویری ابزار و بهانه‌ای است برای پیوند نسل‌های گذشته و حال به آیندگان.

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مراسم بزرگذاشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و نیلوفر صادقی سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو و با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی، رایزنان و سفرای کشورهای مختلف برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اشرف بروجردی افزود: کتابخانه به عنوان یکی از مواریث جامعه فرصتی خلق می‌کند تا افراد از طریق آن اندیشه‌هایشان را به اشتراک بگذارند.
او افزود: شعاری که یونسکو امسال برای این روز در نظر گرفته عبارت است از «کشف کن، به خاطر بسپار و به اشتراک بگذار». «کشف کن» چرا که اسناد توسط بایگانی‌ها کشف و به این ترتیب امکان تفسیر آنها به وجود می‌آید تا از این طریق صدای آن‌ها به گوش همگان برسد.
بروجردی ادامه داد: بخش دوم شعار «به یاد آور» است. به یاد آورید که آرشیو‌های صوتی و تصویری، حافظه جهانی است؛ حاوی خاطره نسل‌های گذشته است و ما را به گذشته متصل می‌کند. به عبارت دیگر ما نیازمند درک متفاوتی از این میراث مشترک هستیم و بخشی از حافظه جهانی نیازمند حفاظت، بازیابی و اشتراک است.
او افزود: اما بخش سوم شعار؛ «به اشتراک بگذار». امروزه رسانه‌های دیجیتال فرصتی فراهم کرده‌اند تا مردم بدون اینکه آگاهانه بخواهند، با آرشیوها ارتباط می‌گیرند و از آن بهره‌مند می‌شوند. در دنیای دیجیتال فرصت‌های استثنایی به وجود آمده تا همگان امروز را گرامی بدارند و به توصیه‎های سه گانه عمل کنند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تاکید بر اینکه یونسکو آرشیوهای دیداری و شنیداری در سراسر جهان را در به اشتراک گذاشتن دارایی‌هایشان تشویق می‌کند تا در ترویج میراث سمعی و بصری‌شان در این روز به یکدیگر ملحق شوند؛ بیان کرد: آرشیوهای دیداری و شنیداری، داستانی برای زندگی و فرهنگ در سراسر جهان فراهم کرده و منبع ارزشمندی از دانش‌اند؛ چرا که تنوع زبانی و فرهنگی جوامع را عرضه می‌کنند. به همین دلیل حفظ این میراث وصول اطمینان برای دسترسی نسل‌های حال و آینده و هدف نهایی حفظ حافظه جمعی عموم مردم است.
رئیس کمیته ملی حافظه جهانی در ادامه گفت: 27 اکتبر فرصتی برای بالا رفتن آگاهی عمومی و تایید اهمیت میراث دیداری و شنیداری است.
بروجردی با بیان اینکه ایران در زمره کشورهایی است که آرشیوی غنی از اسناد دیداری و شنیداری دارد اعلام کرد: آمادگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حفظ و نگهداری اسناد در سطح ملی و بین المللی را اعلام و از همگان برای این اقدام مدد می‌جوییم.
پس از آن، نیلوفر صادقی، سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران، پیام ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو را قرائت کرد. مشروح پیام به شرح زیر است:

«به مناسبت روز جهانی میراث دیداری-شنیداری 27 اکتبر 2017
کشف کنیم، به خاطر داشته باشیم و به اشتراک بگذاریم، این شعار امسال روز جهانی میراث دیداری، شنیداری است.
میراث دیداری و شنیداری، از طریق تصاویر و صوت، بصیرتی بی‌مانند نسبت به گذشته، به عنوان پایه و اساسی به سوی آینده فراهم می‌کند. این میراث حامل خاطرات و یادبودهاست، حامل دانش و ایده‌هاست، به گونه ای زنده و پویا که می‌تواند درک و گفتگوی بهتر بین نسل‌ها و در هر نسل، و همچنین بین جوامع و در هر جامعه را پایه ریزی کند. این میراث، با اتصال گذشته به آینده، بخشی از تاریخ مشترک ماست که باید حفاظت شود و به عنوان مظهر هویت، دارایی، نوآوری و خلاقیت به اشتراک گذاشته شود.
فیلم ها، صداهای ضبط شده، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی؛ و به طور کلی آرشیوها، برای پاسداری از این میراث ضروری هستند. آنها این امکان را فراهم می‌کنند تا به تاریخ خودمان و دیگران، به مثابه زنجیره‌ای از داستان موزاییک گونه‌ی تمام بشر، و با احترام و مدارا نگاه کنیم. این آرشیوها از جهات گوناگونی در معرض تهدید هستند، از بی‌توجهی گرفته تا زوال شیمیایی که شامل منسوخ شدن فن‌آوری هم می‌شود. این ها دلایلی است که یونسکو در سرتاسر جهان با دولت‌ها، برای پاسداری از میراث دیداری-شنیداری به عنوان سرچشمه قدرت برای همگان همکاری می‌کند تا آن را به اشتراک بگذارند؛ و زنان و مردان، امروز و در آینده؛ به کاووش (کشف)، به خاطر داشتن و به اشتراک گذاشتن میراثی که ما را اینگونه که هستیم پدیدآورنده‌اند، ادامه دهند.»
در بخش دیگری از این مراسم محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: نسیان، بزرگترین آفتی است که جوامع را تهدید می‌کند و راه حل و درمان آن چیزی نیست جز «یادآوری». مواد دیداری و شنیداری در تفاوت با سایر اسناد، به گذشته نزدیک ما مربوط و به لحاظ محتوایی بسیار غنی و غلیظ اند.
محمد حسن سمسار، عضو کمیته ملی حافظه جهانی و محقق و پژوهشگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دیگر سخنران‌های این مراسم بود که در بیانات خود از کاخ گلستان به عنوان یکی از باسابقه‌ترین مراکز در حوزه نگهداری اسناد اشاره کرد.
در انتهای این برنامه، پویان آزاده، پیانیست و پژوهشگر موسیقی ایرانی به پیانو نوازی از روی نت نوشته های استاد مرتضی محجوبی پرداخت و پس از آن نکاتی در زمینه این نت نوشته‌ها در مکتب پیانو کلاسیک ایران بیان کرد.
در انتهای این مراسم، بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گواهی نت نوشته‌های استاد مرتضی خان محجوب را که به ثبت ملی رسیده است، به بازماندگان این استاد برجسته تقدیم کرد.
در آغاز مراسم در سالن قلم مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برخلاف شیوه‌های مرسوم، قدیمی‌ترین نسخه ضبط شده قرآن کریم پخش شد.

فراهنگ **1085** 1823 دریافت کننده : ناهید پورمند** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۹۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک فوری / نگذاریم این کودک بیمار بمیرد

کودکی ست 11ساله، چند سال است به دلیل نارسایی ریوی و مشکلات قلبی تحت درمان می باشد.با کمک شما عزیزان  و قرض و وام سال گذشته پیوند ریه ایشان انجام شده است.

متاسفانه مدتی بعد به علت بیماری قلبی نیاز فوری به آنژیوگرافی داشت که با کمک شما عزیزان به ایشان کمک شد. در حال حاضر پیوند ریه برای این کودک جوابگو نبوده و طبق گفته دکتر آخرین مرحله برای ایشان شانت مصنوعی ریه باید کار گذاشته شود که اگر جواب ندهد ممکن است جانش به خطر بیفتد.

هزینه جراحی 35 میلیون تومان اعلام شده است.متاسفانه اکسیژن به دست های این کودک نمی رسد و مدام پوست ناخن هایش کنده می شود و دستانش عرق می کند. در بیمارستان بارها بستری شده. چند روز دیگر باید جراحی شود ولی به دلیل هزینه های بالای جراحی نتوانسته اند این مبلغ را تامین کنند. خواهر نوجوانش نیز به دلیل مشکلات قلبی با کمک شما عزیزان آنژیو شده است. به دلیل رفت و آمد مدامشان در بیمارستان و مراقبت از کودک پدرش نمی تواند کارگری کند و طی این چند سال وام و قرض بسیاری برای درمان کودکشان گرفته اند .

هموطنان عزیز. ضمن دعای خیر برای سلامتی این پسر.بار دیگر هر چه در توان دارید برای پیوند ریه این کودک کمک کنید که قطعا دعای خیر مادر ایشان بدرقه راهتان خواهد بود.

پرداخت انلاین خیریه نسیم وصال

شماره کارت بانک ملت : ۶۱۰۴۳۳۷۸۱۱۴۱۶۲۳۷
 شماره حساب بانک ملت: ۵۸۹۸۷۷۱۴۶۵
شماره کارت بانک ملی: 6037997599156198
 شماره حساب بانک ملی:  0219934010000
شماره شبا: IR310120020000005898771465  

کد دستوری پرداخت: #52520*6655*

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وقتی حیوانات عاشق می‌شوند (عکس)
  • قابلیت‌های جدید و جذاب استوری اینستاگرام
  • جدیدترین و جذاب ترین قابلیت‌های استوری اینستاگرام
  • جدیدترین قابلیت‌های استوری اینستاگرام + عکس
  • جدیدترین و جذاب ترین قابلیت‌های استوری اینستاگرام | عکس
  • کمک فوری / نگذاریم این کودک بیمار بمیرد
  • دستاوردهای متروی مشهد و اصفهان به اشتراک گذاشته می‌شود
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • باید فضای رسانه را به سمت بهره‌وری سوق داد
  • شایع‌ترین علت پیوند کبد در ایران