Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:06:06 GMT

آلایندگی هوای تهران برای چندمین روز متوالی

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۱۸۷۰۰

آلایندگی هوای تهران برای چندمین روز متوالی

تهران -ایرنا-هفدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران صبح امروز با محوریت موضوع آلودگی هوا با حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در محل شورای شهر تهران همراه با تذکرات اعضای شورا برگزار شد.

**شاخص آلایندگی هوای تهران برای چندمین روز متوالی
بهاره آروین عضو شورای شهر در روز یکشنبه در هفدهمین جلسه شورای شهر در نطق پیش از دستورخود گفت: از اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، شهردار محترم و از تمام مسئولین دعوت می کنم تا برای حل معضل آلودگی هوا در طی چهار سال مسئولیت‌ خود تصمیمی اتخاذ و خود را به حل معضل آلودگی هوا در طی چهار سال آینده متعهد و مسئول بدانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: عواملی چندگانه و پیچیده در ایجاد این معضل دخیلند، از کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل تا قیمت و میزان سوخت مصرفی، تا تردد آزادانه و کم‌هزینه خودروهای دیزلی فرسوده که خود بخشی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی را تشکیل می‌دهند، تا کمبود اعتبار که مشکل همیشگی است، و چندین و چند عامل موثر دیگر، همگی کلافی سردرگم از علل و عوامل موثر را شکل داده‌اند به‌گونه‌ای که تشخیص بهینه‌ترین نقطه آغاز تلاش‌ها برای حل معضل را با دشواری بسیار روبرو می‌کنند.
بهاره آروین گفت : این امر مهم جز با تمرکز تلاش‌ها و سیاست‌گذاری پیگیرانه ممکن نخواهد بودو بایستی از فرصت کمیاب همسویی دولت و مجلس و مدیریت شهری در تهران استفاده کنیم و این مهم‌ترین و کشنده‌ترین مساله شهر را حل کنیم.
عضو شورای شهر در ادامه افزود:بیایید باور کنیم که شورای پنجم حتی اگر فقط بتواند همین یک مساله تهران را حل کند، امید شهروندان به بهبود اوضاع را تدوام بخشیده‌ است.

**لزوم ارائه برنامه عملیاتی در رفع مساله آلودگی هوای تهران
مجید فراهانی نیز در هفدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران که با حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد افزود:برای آنکه تهران از آلودگی هوا رنج کمتری ببرد بر اساس اصل 50 قانون اساسی از آقای کلانتری خواهش می کنم که به تهیه فهرست دقیق و جامعی از مواد آلاینده، اعمال ساز و کارهای ممنوعیت، حذف تدریجی و محدودیت در انتشار این آلاینده ها توجه کنند.
وی همچنین خواستار تدوین استانداردهای انتشار آلاینده در 2سطح ملی و محلی، وضع قوانین و و مقررات کنترل آلودگی هوا با 2 رویکرد ملی و محلی شد.
فراهانی خاطرنشان کرد: همچنین توجه به رویکرد و مدیریت فرابخشی در مساله آلودگی هوا باید مدنظر قرار گیرد.
فراهانی افزود: ما امروز در تهرانی زندگی می کنیم که با آمار ۵۰۰ کشته هفتگی بخاطر آلودگی هوا ،گویا هفتگی یک ایرباس غول پیکر در شهرمان سقوط می کند و عین خیالمان نیست.
وی ادامه داد: در سال ۸۴ بیش از ده هزار نفر جان دادند و در سال ۹۵ این عدد به دوبرابر رسید.

**لزوم ارائه گزارش‌های سالانه محیط زیست درباره اقدامات مقابله با آلودگی هوا
آرش حسینی میلانی نیز در ادامه این جلسه که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورتشکیل شد گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در خط مقدم مبارزه با آلودگی‌های محیط زیست قرار دارد و همه دستگاه‌ها باید در این راستا به این سازمان کمک کنند.
وی ادامه داد: انتظار می‌رود با درایتی که در سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد و با برنامه ریزی مشخص بر روی بندهای قانون هوای پاک شاهد اجرایی شدن آنها باشیم.
وی خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرد لازم است که گزارش سالانه‌ای نسبت به عملکرد این سازمان درباره وظایف قبل از شروع فصول آلودگی ارائه شود تا ما نیز موانع موجود را بشناسیم و بتوانیم بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مناسب‌تری داشته باشیم.
میلانی با بیان اینکه بی تردید ساز و کارهای تامین منابع مالی برای اجرای قانون هوای پاک در دستور کار قرار گرفته است، افزود: نیاز است که در خصوص تبصره 2 ماده 8 قانون هوای پاک و اجرایی شدن آن در بودجه سالانه ردیفی برای جایگزینی موتورهای برقی که در آن پرداخت تسهیلات با کارمزد 4 درصد و بازپرداخت 10 ساله وجود دارد در نظر گرفته شود.

**⁠⁣پدرخوانده های مافیایی مشکل اصلی آلودگی هوای تهران
حسن رسولی همچنین با اعلام مطلب فوق افزود: این پدرخوانده‌های مافیایی( صنایع الوده کننده هوای تهران) اجازه نمی‌دهند حتی دستورات رییس جمهوری لازم الاجرا باشد.
وی خطاب به کلانتری اظهار کرد: با این شیوه نمی شود کارها را پیش برد و باید با صراحت ذاتی با واحدهای آلاینده برخورد شود.
رسولی خاطرنشان کرد: دیگر از وقت زدن حرفهای قشنگ گذشته و باید کارهای جسورانه‌ای با حمایت مردم و رسانه‌های اجتماعی صورت دهیم.

** ضرورت تهیه نقشه آلودگی های زیست محیطی تهران
احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورا نیز در تذکری در صحن شورا خواستار تهیه نقشه آلودگی های زیست محیطی شهر تهران شد.
وی ادامه داد: با تهیه مقتضیات زیست محیطی شهر تهران به صورت منطقه‌ای و محلی می‌توان ملاک عمل خوبی در اختیار مدیریت شهری قرار داد.

** کاهش آلودگی هوا با اقدامات موثر دولت یازدهم
شهربانو امانی دیگر عضو شورای شهر در صحن علنی شورا با بیان اینکه دولت یازدهم در کاهش آلودگی هوا موثر بود،تاکید کرد: آب یعنی زندگی وما انتظار داریم که در مورد آلودگی آب و کنترل آن اقدامی شود.
امانی اضافه کرد: در مورد آلودگی خاک که صدای مهیب تری از آلودگی آب دارد نیز بایستی کاری کنند.
وی با اشاره به اینکه از سرمایه های مردمی و سمن می توان در این مورد استفاده کرد،اظهار کرد:کمبود قانون و آیین نامه نداریم اما شجاعتی برای برگشت به محور قانون لازم است.

** ضرورت گزارش بازرسان وزارت کار از انفجار در پالایشگاه تندگویان
افشین حبیب زاده یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور خود در مورد حادثه دلخراش انفجار در پالایشگاه تندگویان تهران خواستار ارائه گزارش مبسوطی از سوی بازرسان وزارت کار در این خصوص در صحن شورای شهر تهران شد.
وی با تاکید براینکه در مورد حادثه انفجار در این پالایشگاه کم توجهی نسبت به مسائل ایمنی شده، از مسئولان آتش نشانی تهران هم درخواست کرد که در این قضیه ورود کرده و گزارش تخصصی در این زمینه تهیه و به شورا ارائه کنند.

**لزوم شفاف‌سازی رویکرد صدا و سیما در مقابل شهرداری تهران
درادامه این جلسه زهرا صدراعظم نوری افزود: با گذشت بیش از 2 ماه از تغییر شهردار هنوز از سوی صدا و سیما شهردار تهران ممنوع التصویر و با وجود اعلام رییس سازمان مبنی بر عدم ممنوع التصویری برنامه مستقیمی از وی منعکس نشده است.
این عضو شورای شهر تاکید کرد: مردم در انتخابات 96 حماسه افریدند و با حضور خود به تغییر مدیریت شهری رای دادند اما هنوز این تغییر از سوی صدا و سیما به رسمیت شناخته نشده است.
نوری با اشاره به برگزاری اجلاس کلانشهرها تاکید کرد: در این اجلاس شهردار به مباحث مهمی از جمله تعامل میان دستگاه ها برای حل مشکلات مدیریت شهری مباحث مهمی اعلام کرد اما هیج انعکاسی در صدا و سیما نداشت و فردای اجلاس صبح روز شنبه از شهرداران مشهد, شیراز و تبریز سخن گفته شد اما درباره شهردار تهران سخنی گفته نشد.
وی ادامه داد: حتی سفر شهردار به سئول نیز پوشش داده نشد در حالی که همواره شهردار سابق مهمان ویژه برنامه های تلویزیونی بود و با این حساب می توان گفت شهردار سابق خودی و دیگری غیر خودی است.
نوری تاکید کرد: متاسفانه با وجود رای و انتخاب مردم صدا وسیما رفتار جناحی خود را ادامه می دهد و خود را رقیب می داند .
وی گفت :از صدا و سیما بعنوان رسانه ملی انتظار دارم نگاه عادلانه به جریان ها داشته باشد.

**درخواست ورود شورای عالی استانها و مجلس به موضوع سپنتا نیکنام
در ادامه جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران ،اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با ارایه نامه ای که محمد جواد حق شناس رئیس این کمیسیون در صحن شورا قرائت کرد، از مجلس شورای اسلامی و شورای عالی استانها خواستند که به موضوع سپنتا نیکنام ورود کنند و موضوع را پیام دهند.

** کوتاهی شهرداری و وزارت آموزش و پرورش در ارائه گزارش اجرای مصوبه مدارس ایمن
مرتضی الویری عضو دیگر شورای شهر نسبت به کوتاهی شهرداری تهران و وزارت آموزش و پرورش در اجرای یک مصوبه تذکر داد.
وی گفت: سال 86 که طرح جامع تصویب شد، شهرداری و وزارت آموزش و پرورش موظف شدند برای مکان یابی مدارس اقدام و گزارش را تا سال 89 ارائه کنند .
وی با بیان اینکه سی درصد مسافرت شهری، مسافرت های آموزشی است، عنوان کرد: چرا در اجرای مصوبه که ده سال از آن می گذرد کوتاهی کرده اند.
وی گفت: تاکنون گزارش مصوبه ایمن سازی مدارس در برابر زلزله نیز به شورا ارائه نشده است.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: مهدی مقدر انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/۹۳۴۳/۷۲۴۴/1735 / 1539

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۸۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری هوای قابل قبول در پایتخت

شاخص آلودگی هوا بر روی عدد ۸۳ است و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

به گزارش میزان، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ شاخص آلودگی هوا بر روی عدد ۸۳ است و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

همچنین شاخص آلودگی هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته روی عدد ۹۰ قرار داشت و کیفیت هوا قابل قبول بود.

گفتنی است؛ از ابتدای سال جاری تا امروز ۵ روز هوای پاک و ۳۲ روز هوای قابل قبول، در روزشمار شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • وصول عوارض آلایندگی محیط‌زیست در استان سمنان پیگیری شود
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ | هوا در این منطقه شرقی تهران پاک است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • غبار روی کوه های تهران مه است یا آلودگی هوا؟ | فقط این منطقه غربی تهران هوای پاک دارد
  • هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس