Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست -

واشنگتن‌پست نوشت: «استراتژی جدید ترامپ در خصوص ایران با این واقعیت که نفوذ ایران در سراسر خاورمیانه بسط پیدا کرده و این نتیجه جنگ با داعش است همزمان شده است.»

بر اساس این گزارش، اعلام این استراتژی نشان‌دهنده اهمیت تغییر در سیاست‌های خاورمیانه در آمریکا از تمرکز انحصاری بر جنگ با داعش به سمت اقدام علیه بسط نفوذ ایران در منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این استراتژی هیچ چیزی درباره نحوه مقابله با حضور ایران در عراق و سوریه و سایر مناطق نمی‌گوید و سوالات را درباره اینکه چطور می‌توان به سادگی نفوذ ایران را مورد هدف قرار داد بدون اینکه جنگ جدیدی به راه بیفتد به اذهان متبادر می‌کند. 

این روزنامه آمریکایی نوشت: « سختی این تغییرات این است که در سال‌های اخیر اتحاد ایران و عراق با هدف مبارزه با داعش تقویت شده و این اتحاد هم با اظهارات هفته گذشته حیدر العبادی بیش از گذشته ثابت شد. او به اظهارنظر تیلرسون که خواسته بود نیروهای مورد حمایت ایران به خانه‌هایش برگردند به شدت واکنش نشان داد و تیلرسون را سرزنش کرد.»

بر اساس این گزارش، یکی از سران قدرتمند نظامی در عراق از این هم فراتر رفته و در توییت خود از آمریکایی‌ها خواسته که به خانه‌هایشان برگردند.

«قیس الخزعلی» یکی از فرماندهان العصیب الحق که یکی از شاخه‌های الحشد الشعبی است، گفته بود که نیروهای نظامی شما باید آماده باشند که بدون درنگ کشور ما را بعد از اینکه بهانه داعش تمام شد، ترک کنند. 

بر اساس این گزارش، افزایش تنش‌ها خطر از سرگیری جنگ در خاورمیانه در دهه گذشته را تقویت می‌کند.

واشنگتن پست نوشت: «تنش‌ها مراحل آخر حیات داعش را پیچیده‌تر کرده است و امروز به بیابان‌های استراتژیک در مرزهای بین سوریه و عراق محدود شده است. سه سال از زمانی که آمریکا به واسطه مساله داعش در این مناطق مداخله کرده است، می‌گذرد و ایران هم از برخی نیروها در این مناطق حمایت مرده است.»

به ادعای این روزنامه آمریکایی، ایران خود را به عنوان یکی بازیگران اصلی در حل بحران سوریه معرفی کرده است. امیدها برای ایجاد پل ارتباطی از تهران تا بیروت تقویت شده و همین مساله می‌تواند نقطه عطف نفوذ ایران تا مدیترانه باشد. 

این گزارش به ادعای اخیر رکس تیلرسون اشاره کرد و نوشت: « هفته گذشته تیلرسون پیشنهادی را مطرح کرد  و گفت من سوریه را مرکز پیروزی‌های ایران نمی‌بینم. من ایران را تشنه این پیروزی می‌بینم. ایران به طور خاص پیروز مناطق آزاد شده نیست.»

این روزنامه مدعی شده که در همه مانورهای ایران، نیروهای مورد حمایتش با استقبال از حاکمیت سرزمینی منطقه عملیات می‌کنند و همین مساله تشخیص اینکه حضور ایران تا کجا ادامه دارد را سخت می‌کند. 

«محمد عبید» تحلیل‌گر امور ایران در بیروت گفته توسعه روابط یکی از استراتژی‌های ایران برای بسط نفوذ در منطقه است. ایرانی‌ها هوشمندانه عمل کردند و هنوز هم باهوش هستند. آنها می‌خواهند انقلابشان را صادر کنند و قدرت خود را افزایش دهند اما فهمیده‌اند که نیازی به ساقط کردن دولت‌ها نیست. آنها می‌توانند با ایجاد گروه‌های سیاسی در کنار دولت‌ها به هدفشان برسند. حزب الله نیروی قدرتمندی است. آنها نیرویی در دولت و بخشی از پارلمان لبنان هستند. آنها یک قدرت نظامی قوی روی زمین هستند و هیچ قدرتی نمی‌تواند آنها را نابود کند. ایران در هر جایی که می‌خواسته به پیروزی دست پیدا کرده است. آنها نفوذشان را در سراسر منطقه بسط داده اند. 

«جنیفر کافرلا» محقق امور ایران در موسسه مطالعه جنگ نیز معتقد است که تهران به اندازه‌ای مواضعش را تقویت کرده که می‌تواند هر اقدامی از سوی آمریکا را به عقب براند. استراتژی آمریکا در مبارزه با داعش نیز ایران را در منطقه تقویت کرده است.

«عبید» میگوید هر اقدامی برای به چالش کشیدن ایران در عراق و سوریهٔ تاثیر منفی بر آمریکایی‌های حاضر در منطقه خواهد گذاشت. آنها توسط ایرانی‌ها محاصره شده‌اند. این سوال بزرگی است که آمریکایی‌ها قصد چنین رویارویی را دارند یا خیر.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، فعلا به نظر می‌رسد مقام‌های آمریکایی امیدشان به دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، حزب الله و سپاه است. اما تحریم‌ها به تنهایی نمی‌تواند دسترسی جغرافیایی تهران را محدود کند و دولت ترامپ نیز هیچ اشتهایی برای ورود به یک جنگ تمام عیار با ایران ندارد.

بر اساس گفته کارشناسان به واشنگتن‌پست اینکه اصلا چنین رویارویی به نفع آمریکا تمام شود نیز در هاله‌ای از ابهام است. هر تغییری که در سیاست‌های آمریکا رخ دهد در نهایت سران کشورها در عراق و سوریه از حضور دائمی ایران در همسایگی‌شان مطمئن هستند.

این روزنامه آمریکایی نوشت: « هیچ حضور نظامی و استراتژی نمی‌تواند تاثیر و نقش ایران ایران در حوادث منطقه را از بین ببرد.»

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۰۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند

وزیر خارجه حکومت طالبان با اشاره به زنجیره تامین و حمایت از داعش گفت سه کشور همسایه زمینه این گروه تروریستی در منطقه را فراهم کرده‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان بدون نام بردن از کشور خاصی گفت سه کشور همسایه زمینه را برای حضور گروه تروریستی داعش در منطقه فراهم کرده‌اند.

وی افزود یکی از این کشورها نیروی انسانی داعش را فراهم می‌کند، دومی برنامه‌های آموزشی و کشور سوم نیز حملات تروریستی آن را هدایت می‌کند.

متقی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه افغانستان-قزاقستان در کابل اظهار داشت بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر 10 مورد رویداد امنیتی دستکم هشت مورد آن در خارج از افغانستان طراحی شده است.

وی تصریح کرد اگر این کشورهای همسایه مسئولیت خود را به درستی انجام دهند، در افغانستان مشکلات امینتی بوجود نخواهد آمد.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت داعش در افغانستانحقانی: تهدید داعش در افغانستان، نگران‌کننده نیستنیویورک‌تایمز: نصف اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند

وزیر خارجه حکومت طالبان همچنین تاکید کرد از خاک افغانستان به دیگران آسیبی نخواهد رسید اما کشورهای دیگر نیز از اقدامات ویرانگر دست بردارند.

امیرخان مقتی اظهار داشت امنیت افغانستان به امنیت منطقه مرتبط است.

«ملا یعقوب مجاهد» وزیر دفاع حکومت طالبان پیش از این با اظهار اینکه عناصر داعش از تاجیکستان و پاکستان وارد افغانستان می‌شوند از این کشورها خواسته بود مرزهای خود را کنترل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استقرار هوای پایدار در گیلان/ نفوذ سامانه بارشی از سه شنبه
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!